Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayeshev/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(9 intermediate revisions by one other user not shown)
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת וישב</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת וישב</h1>
 
<category>כוונה פלילית לא מוצלחת?
 
<category>כוונה פלילית לא מוצלחת?
<p>השוו גישות <multilink><a href="RashiBereshit37-28" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit37-28" data-aht="source">בראשית ל״ז:כ״ח</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <a href="RashbamBereshit37-28" data-aht="source">רשב״ם</a>, ו<multilink><a href="#" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> לגבי עד כמה היו אשמים האחים במכירתו של יוסף (ראו <a href="Who Sold Yosef" data-aht="page">מי מכר את יוסף?</a>).<fn>לעריכת "משפט מדומה", ראו גם <a href="Projects – Bereshit 37" data-aht="page">פרוייקטים – בראשית ל"ז</a>.</fn><span class="aht-chrome-space"> רש"י טוען שכל האחים של יוסף (מלבד ראובן ובנימין) השתתפו במכירה. לעומתו, רשב"ם גורס שעל אף שהאחים תכננו למכור את יוסף, שיירת המדיינים הקדימה אותם בזה. עמדתו של ר"י בכור שור נמצאת בתווך, ולפיה רק חצי מהאחים היו מעורבים.</span></p>
+
<p>השוו גישות <multilink><a href="RashiBereshit37-28" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit37-28" data-aht="source">בראשית ל״ז:כ״ח</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <a href="RashbamBereshit37-28" data-aht="source">רשב״ם</a>, ו<multilink><a href="#" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> לגבי עד כמה היו אשמים האחים במכירתו של יוסף (ראו <a href="Who Sold Yosef" data-aht="page">מי מכר את יוסף?</a>).<fn>לעריכת "משפט מדומה", ראו גם <a href="Projects – Bereshit 37" data-aht="page">פרוייקטים – בראשית ל"ז</a>.</fn><span class="aht-chrome-space"> רש"י טוען שכל האחים של יוסף (מלבד ראובן ובנימין) השתתפו במכירה. לעומתו, רשב"ם גורס שעל אף שהאחים תכננו למכור את יוסף, שיירת המדיינים הקדימה אותם, חטפה את יוסף מהבור ללא ידיעתם, ומכרה אותו לישמעאלים. עמדתו של ר"י בכור שור נמצאת בתווך, ולפיה רק חצי מהאחים היו מעורבים.</span></p><ul>
<ul>
+
<li>אילו קשיים בטקסט פותרים&#160;רשב"ם ור"י בכור שור בפרשנותם לסיפור? האם לדעתכם הם מונעים משיקולים טקסטואליים או משאיפה לזכות את האחים מאשמה?</li>
<li>אילו קשיים בטקסט פותרים&#160;רשב"ם ור"י בכור שור בפרשנותם לסיפור? נאם לדעתכם הם מונעים משיקולים טקסטואליים או משאיפה לזכות את האחים?</li>
+
<li>אם מישהו זומם לבצע פשע כלשהו, אך הדבר לא עולה בידו בשל נסיבות שאינן בשליטתו,&#160;במה הוא עדיף על פני אדם שהצליח להוציא לפועל את מזימתו?</li>
<li><span class="aht-chrome-space">אם מישהו זומם לבצע פשע כלשהו, אך הדבר לא עולה בידו בשל נסיבות שאינן בשליטתו, מה יתרונו על פני אדם שהצליח להוציא לפועל את מזימתו?</span></li>
 
<li>While Rashi claims that all of Yosef's siblings (excepting Reuven and Binyamin) participated in the sale, Rashbam maintains that although the brothers planned to sell Yosef, the Midianites beat them to it. ר"י בכור שור takes a middle position, suggesting that only half of the brothers were involved.</li>
 
</ul>
 
<ul>
 
<li>What difficulties in the text do each of רשב"ם ור"י בכור שור solve through their reading of the story?&#160; Do you think that they are motivated by textual factors or by a desire to exonerate the brothers?&#160;</li>
 
<li>Is someone who planned on committing a crime, but did not succeed in doing so because of circumstances beyond their control, any better than a person who succeeded in implementing their plan?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>האבות ונישואי תערובת
 
<category>האבות ונישואי תערובת
 
<p>לפי פשט המקרא,<fn>ראו <a href="Bereshit38-1-2" data-aht="source">בראשית ל״ח:א׳-ב׳</a>, <a href="Bereshit46-10" data-aht="source">בראשית מ״ו:י׳</a>, ו<a href="DivreiHaYamimI2-3" data-aht="source">דברי הימים א׳ ב׳:ג׳</a>.</fn> נראה שגם יהודה וגם שמעון נשאו נשים כנעניות. ראו <a href="Did Yaakov's Sons Marry Canaanites" data-aht="page">האם נשאו בני יעקב נשים כנעניות?</a></p>
 
<p>לפי פשט המקרא,<fn>ראו <a href="Bereshit38-1-2" data-aht="source">בראשית ל״ח:א׳-ב׳</a>, <a href="Bereshit46-10" data-aht="source">בראשית מ״ו:י׳</a>, ו<a href="DivreiHaYamimI2-3" data-aht="source">דברי הימים א׳ ב׳:ג׳</a>.</fn> נראה שגם יהודה וגם שמעון נשאו נשים כנעניות. ראו <a href="Did Yaakov's Sons Marry Canaanites" data-aht="page">האם נשאו בני יעקב נשים כנעניות?</a></p>
<p>According to the simple reading of the verses,<fn>ראו <a href="Bereshit38-1-2" data-aht="source">בראשית ל״ח:א׳-ב׳</a>, <a href="Bereshit46-10" data-aht="source">בראשית מ״ו:י׳</a>, ו<a href="DivreiHaYamimI2-3" data-aht="source">דברי הימים א׳ ב׳:ג׳</a>.</fn> it would appear that both Yehuda and Shimon married Canaanite women. See <a href="Did Yaakov's Sons Marry Canaanites" data-aht="page">האם נשאו בני יעקב נשים כנעניות?</a>&#160;</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li>בהתחשב במאמציו הרבים של אברהם להבטיח שיצחק לא יתחתן עם אישה כנענית,<fn>לדיון במניעים של אברהם, ראו <a href="Wanted: A Wife for Yitzchak" data-aht="page">דרושה: אשה ליצחק</a>.</fn> כיצד אתם מבינים את העובדה שיעקב לא נראה מודאג כמו אבותיו בנושא כשבניו מגיעים לגיל הנישואים? האם יש הבדל בין דורם של בני יעקב לבין הדורות הקודמים, אשר הפכו את&#160;עניין&#160;הנישואים לכנעניות לפחות בעייתי?</li>
+
<li>בהתחשב במאמציו הרבים של אברהם להבטיח שיצחק לא יתחתן עם אישה כנענית,<fn>לדיון במניעים של אברהם, ראו <a href="Wanted: A Wife for Yitzchak" data-aht="page">דרושה: אשה ליצחק</a>.</fn> כיצד אתם מבינים את העובדה שיעקב לא נראה מודאג כמו אבותיו בנושא כשבניו מגיעים לגיל הנישואים? האם יש הבדל בין דורם של בני יעקב לבין הדורות הקודמים, אשר הופך את&#160;עניין&#160;הנישואים לכנעניות לפחות בעייתי?</li>
<li>הפסוקים לא מגנים בפירוש את נישואיהם של יהודה ושמעון. האם זה מעיד על כך שאין דופי&#160;במעשיהם? אם כך, האם עלינו להסיק שאין בעיה בנישואי תערובת עם כנעניות, או שמא עלינו להבין באופן אחר את הפסוקים כך שהנישואים כלל לא התרחשו?</li>
+
<li>הפסוקים לא מגנים בפירוש את נישואיהם של יהודה ושמעון. האם זה מעיד על כך שאין דופי&#160;במעשיהם? אם כך, האם עלינו להסיק שאין בעיה בנישואי תערובת עם כנעניות? או אולי עלינו להבין את הטקסט כך שנישואים כאלה כלל לא התרחשו?</li>
 
<li>איך משפיעות האפשרויות השונות ליישוב הסוגיה, על שאלת קיום המצוות של אבותינו עוד לפני נתינתן בסיני? ראו <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a>.</li>
 
<li>איך משפיעות האפשרויות השונות ליישוב הסוגיה, על שאלת קיום המצוות של אבותינו עוד לפני נתינתן בסיני? ראו <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a>.</li>
<li>Considering that Avraham had gone to great lengths to ensure that Yitzchak did not marry a Canaanite,<fn>לדיון במניעים של אברהם, ראו <a href="Wanted: A Wife for Yitzchak" data-aht="page">דרושה: אשה ליצחק</a>.</fn> how do you understand why Yaakov does not seem to share similar concerns when his children reach marriageable age? Is there a difference between Yaakov's sons' generation and the earlier ones, which made the prospect of marrying a Canaanite less problematic?</li>
 
<li>The text never explicitly condemns the brothers for their marriages. Does that constitute evidence that their actions were irreproachable?&#160; If so, should we conclude&#160;that intermarriage with Canaanites was not problematic, or that despite the simple reading of the verses, no such marriages actually took place?</li>
 
<li>What might the different possibilities suggest as far as the question of whether the forefathers observed future commandments before they were given at Sinai?&#160; ראו <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a>.</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>יוסף בתורה ובמוסיקה
 
<category>יוסף בתורה ובמוסיקה
<p>התבוננות בעיבודים מאוחרים של הסיפור התנ"כי באמנות, בתאטרון, או בספרות, מאפשרת לעתים קרובות להדגיש את הקושיות המרכזיות ולהשוות בין פרשנויות שונות לטקסט המקורי. השוו כיצד טים רייס ואנדרו לויד משרטטים את מערכת היחסים בין יוסף ומשפחתו במחזמר "יוסף וכתונת הפסים המשגעת" לעומת מה שעולה מפשט המקרא.&#160;ראו <a href="Joseph in Music" data-aht="page">יוסף במוסיקה</a> למספר דוגמאות:</p><ul>
+
<p>התבוננות בעיבודים מאוחרים של הסיפור התנ"כי באמנות, בתאטרון, או בספרות, מאפשרת לעתים קרובות להדגיש את הקושיות המרכזיות ולהשוות בין פרשנויות שונות לטקסט המקורי. השוו כיצד טים רייס ואנדרו לויד משרטטים את מערכת היחסים בין יוסף ומשפחתו במחזמר "יוסף וכתונת הפסים המשגעת" לעומת מה שעולה מפשט המקרא.&#160;ראו <a href="Joseph in Music" data-aht="page">יוסף במוסיקה</a> למספר דוגמאות:</p>
<li>מהו היחס בין הסברה של התורה להעדפת יעקב את יוסף "כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ", לבין הסיבה שהמחזה מציג, היותה של רחל אם יוסף אשתו המועדפת של יעקב? האם יוסף באמת היה בן זקונים? בכמה שנים היה יוסף יותר צעיר מאחיו? ראו <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a>.</li>
+
<ul>
</ul><p>0Looking at later reworkings of the Biblical story, whether in art, theater, or literature, is often a great way to highlight questions and contrast alternative interpretations of the original text.&#160; Compare how Tim Rice and Andrew Lloyd Weber depict the relationship between Yosef and his family in their musical, "Joseph and the Technicolor Dreamcoat" with what emerges from the Biblical text.&#160; ראו <a href="Joseph in Music" data-aht="page">יוסף במוסיקה</a> למספר דוגמאות:</p><ul>
+
<li>מהו היחס בין הסברה שנותנת התורה להעדפת יעקב את יוסף "כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ", לבין הסיבה היותר פשוטה שהמחזה מציג – היות יוסף בנה של רחל אשתו המועדפת של יעקב? האם יוסף באמת היה בן זקונים? בכמה שנים היה יוסף יותר צעיר מאחיו? ראו <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a>.</li>
<li>What is the relationship between the Torah's given reason for Yaakov loving Yosef "כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ", and the more obvious factor that "Rachel was his favorite wife" suggested in the musical?&#160; האם יוסף באמת היה בן זקונים?&#160; בכמה שנים היה יוסף יותר צעיר מאחיו?&#160; ראו <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a>.</li>
+
<li>לפי המחזמר, נתינת הכתונת ליוסף נועדה "להראות לעולם שיעקב אוהב את בנו, ולהבהיר שיוסף הוא יחיד ומיוחד מכולם". האם האחים פירשו מתנה זו כסימן לכך שהם הבנים הדחויים, ורק יוסף ימשיך את השושלת? אם נניח שהאחים לא ידעו שגם הם נבחרו לשאת את שם ישראל לדורי דורות, באיזה אופן זה ישפיע על קריאתך את הסיפור?&#160;ראו <a href="Yosef's Treatment of his Family" data-aht="page">התנהגות יוסף כלפי משפחתו</a>.</li>
<li>המחזמר טוען שנתינת הכתונת ליוסף נועדה "להראות לעולם שיעקב אוהב את בנו, ולהבהיר שיוסף הוא יחיד ומיוחד מכולם". האם האחים פירשו מתנה זו כסימן לכך שהם הבנים הדחויים, ורק יוסף ימשיך את השושלת? אם נניח שהאחים לא ידעו שגם הם נבחרו לשאת את שם ישראל לדורי דורות, באיזה אופן זה ישפיע על קריאתנו את הסיפור?&#160;ראו <a href="Yosef's Treatment of his Family" data-aht="page">התנהגות יוסף כלפי משפחתו</a>.</li>
 
<li>The musical asserts Yaakov gave Yosef the special cloak "to show the world he loved his son, To make it clear that Joseph was the special one".&#160; Did the brothers interpret the gift as a sign that they were the rejected sons, and only Yosef would continue the line?&#160; How might the assumption that the siblings did not know that they were all to be chosen affect how you read the story as a whole?&#160; ראו <a href="Yosef's Treatment of his Family" data-aht="page">התנהגות יוסף כלפי משפחתו</a>.</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>רמיזה ספרותית או צירוף מקרים?
 
<category>רמיזה ספרותית או צירוף מקרים?
<p>סיפורו של יוסף מקביל לסיפורים רבים אחרים בתנ"ך. קורות חייו של יעקב הולכות במסלול דומה לזה של אברהם אבינו ודוד המלך, בעוד שליוסף יש הרבה במשותף עם אסתר המלכה ודניאל. בכל המקרים הללו, הקבלות בלשון הטקסט מלוות את ההתאמה בתוכן עצמו.</p><ul>
+
<p>סיפורו של יוסף מקביל לסיפורים רבים אחרים בתנ"ך. קורות חייו של יעקב הולכות במסלול דומה לזה של אברהם אבינו ודוד המלך, בעוד שליוסף יש הרבה במשותף עם אסתר המלכה ודניאל. בכל המקרים הללו, הקבלות בלשון הטקסט מלוות את ההתאמה בתוכן עצמו.</p>
 +
<ul>
 
<li>כיצד ניתן לקבוע אם סיפור מאוחר בתנ"ך רומז במתכוון לסיפור מוקדם יותר, או שמא הדמיון בין הסיפורים הוא רק צירוף מקרים? הכינו רשימה של קריטריונים שיסייעו לכם לבחון הקבלות כאלו.</li>
 
<li>כיצד ניתן לקבוע אם סיפור מאוחר בתנ"ך רומז במתכוון לסיפור מוקדם יותר, או שמא הדמיון בין הסיפורים הוא רק צירוף מקרים? הכינו רשימה של קריטריונים שיסייעו לכם לבחון הקבלות כאלו.</li>
 
<li>בכל אחד מהמקרים הנ"ל, האם אתם סבורים שההקבלות בעלות משמעות? הסבירו את טענתכם. אילו תובנות ניתן ללמוד מהשוואות אלו?</li>
 
<li>בכל אחד מהמקרים הנ"ל, האם אתם סבורים שההקבלות בעלות משמעות? הסבירו את טענתכם. אילו תובנות ניתן ללמוד מהשוואות אלו?</li>
</ul><p>The Yosef narrative contains many parallels to other stories in Tanakh.&#160; Yaakov's life journey follows a pattern that is similar to that of both Avraham Avinu and David HaMelekh, while Yosef's story has much in common with the books of both Esther and Daniel. In all of these cases, linguistic parallels accompany the overlap in content.</p><ul>
+
</ul>
<li>How do you determine if a later story in Tanakh is deliberately alluding to an earlier one, or if the similarities are simply coincidental?&#160; Make a list of criteria which would help you evaluate such parallels.</li>
+
<ul>
<li>In each of the above cases, do you think the parallels are significant?&#160; Why or why not?&#160; What messages might the reader learn from the comparisons?</li>
 
 
<li>ראו <a href="Avraham and Yaakov" data-aht="page">אברהם ויעקב</a>, <a href="Yaakov and David" data-aht="page">יעקב ודוד</a>, <a href="Yosef and Daniel" data-aht="page">יוסף ודניאל</a> ו<a href="Yosef and Megillat Esther" data-aht="page">יוסף ומגילת אסתר</a> להרחבה.</li>
 
<li>ראו <a href="Avraham and Yaakov" data-aht="page">אברהם ויעקב</a>, <a href="Yaakov and David" data-aht="page">יעקב ודוד</a>, <a href="Yosef and Daniel" data-aht="page">יוסף ודניאל</a> ו<a href="Yosef and Megillat Esther" data-aht="page">יוסף ומגילת אסתר</a> להרחבה.</li>
 
</ul>
 
</ul>

Latest revision as of 05:49, 2 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת וישב

כוונה פלילית לא מוצלחת?

השוו גישות רש״יבראשית ל״ז:כ״חאודות ר' שלמה יצחקי, רשב״ם, ור׳ יוסף בכור שוראודות ר' יוסף בכור שור לגבי עד כמה היו אשמים האחים במכירתו של יוסף (ראו מי מכר את יוסף?).1 רש"י טוען שכל האחים של יוסף (מלבד ראובן ובנימין) השתתפו במכירה. לעומתו, רשב"ם גורס שעל אף שהאחים תכננו למכור את יוסף, שיירת המדיינים הקדימה אותם, חטפה את יוסף מהבור ללא ידיעתם, ומכרה אותו לישמעאלים. עמדתו של ר"י בכור שור נמצאת בתווך, ולפיה רק חצי מהאחים היו מעורבים.

  • אילו קשיים בטקסט פותרים רשב"ם ור"י בכור שור בפרשנותם לסיפור? האם לדעתכם הם מונעים משיקולים טקסטואליים או משאיפה לזכות את האחים מאשמה?
  • אם מישהו זומם לבצע פשע כלשהו, אך הדבר לא עולה בידו בשל נסיבות שאינן בשליטתו, במה הוא עדיף על פני אדם שהצליח להוציא לפועל את מזימתו?

האבות ונישואי תערובת

לפי פשט המקרא,2 נראה שגם יהודה וגם שמעון נשאו נשים כנעניות. ראו האם נשאו בני יעקב נשים כנעניות?

  • בהתחשב במאמציו הרבים של אברהם להבטיח שיצחק לא יתחתן עם אישה כנענית,3 כיצד אתם מבינים את העובדה שיעקב לא נראה מודאג כמו אבותיו בנושא כשבניו מגיעים לגיל הנישואים? האם יש הבדל בין דורם של בני יעקב לבין הדורות הקודמים, אשר הופך את עניין הנישואים לכנעניות לפחות בעייתי?
  • הפסוקים לא מגנים בפירוש את נישואיהם של יהודה ושמעון. האם זה מעיד על כך שאין דופי במעשיהם? אם כך, האם עלינו להסיק שאין בעיה בנישואי תערובת עם כנעניות? או אולי עלינו להבין את הטקסט כך שנישואים כאלה כלל לא התרחשו?
  • איך משפיעות האפשרויות השונות ליישוב הסוגיה, על שאלת קיום המצוות של אבותינו עוד לפני נתינתן בסיני? ראו אבות ומצוות.

יוסף בתורה ובמוסיקה

התבוננות בעיבודים מאוחרים של הסיפור התנ"כי באמנות, בתאטרון, או בספרות, מאפשרת לעתים קרובות להדגיש את הקושיות המרכזיות ולהשוות בין פרשנויות שונות לטקסט המקורי. השוו כיצד טים רייס ואנדרו לויד משרטטים את מערכת היחסים בין יוסף ומשפחתו במחזמר "יוסף וכתונת הפסים המשגעת" לעומת מה שעולה מפשט המקרא. ראו יוסף במוסיקה למספר דוגמאות:

  • מהו היחס בין הסברה שנותנת התורה להעדפת יעקב את יוסף – "כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ", לבין הסיבה היותר פשוטה שהמחזה מציג – היות יוסף בנה של רחל אשתו המועדפת של יעקב? האם יוסף באמת היה בן זקונים? בכמה שנים היה יוסף יותר צעיר מאחיו? ראו הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב.
  • לפי המחזמר, נתינת הכתונת ליוסף נועדה "להראות לעולם שיעקב אוהב את בנו, ולהבהיר שיוסף הוא יחיד ומיוחד מכולם". האם האחים פירשו מתנה זו כסימן לכך שהם הבנים הדחויים, ורק יוסף ימשיך את השושלת? אם נניח שהאחים לא ידעו שגם הם נבחרו לשאת את שם ישראל לדורי דורות, באיזה אופן זה ישפיע על קריאתך את הסיפור? ראו התנהגות יוסף כלפי משפחתו.

רמיזה ספרותית או צירוף מקרים?

סיפורו של יוסף מקביל לסיפורים רבים אחרים בתנ"ך. קורות חייו של יעקב הולכות במסלול דומה לזה של אברהם אבינו ודוד המלך, בעוד שליוסף יש הרבה במשותף עם אסתר המלכה ודניאל. בכל המקרים הללו, הקבלות בלשון הטקסט מלוות את ההתאמה בתוכן עצמו.

  • כיצד ניתן לקבוע אם סיפור מאוחר בתנ"ך רומז במתכוון לסיפור מוקדם יותר, או שמא הדמיון בין הסיפורים הוא רק צירוף מקרים? הכינו רשימה של קריטריונים שיסייעו לכם לבחון הקבלות כאלו.
  • בכל אחד מהמקרים הנ"ל, האם אתם סבורים שההקבלות בעלות משמעות? הסבירו את טענתכם. אילו תובנות ניתן ללמוד מהשוואות אלו?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת וישב.