Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayeshev/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 4: Line 4:
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת וישב</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת וישב</h1>
 
<category>כוונה פלילית לא מוצלחת?
 
<category>כוונה פלילית לא מוצלחת?
<p>השוו גישות <multilink><a href="RashiBereshit37-28" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit37-28" data-aht="source">בראשית ל״ז:כ״ח</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <a href="RashbamBereshit37-28" data-aht="source">רשב״ם</a>, ו<multilink><a href="#" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> לגבי עד כמה היו אשמים האחים במכירתו של יוסף (ראו <a href="Who Sold Yosef" data-aht="page">מי מכר את יוסף?</a>).<fn>לעריכת "משפט מדומה", ראו גם <a href="Projects – Bereshit 37" data-aht="page">פרוייקטים – בראשית ל"ז</a>.</fn><span class="aht-chrome-space"> רש"י טוען שכל האחים של יוסף (מלבד ראובן ובנימין) השתתפו במכירה. לעומתו, רשב"ם גורס שעל אף שהאחים תכננו למכור את יוסף, שיירת המדיינים הקדימה אותם, חטפה את יוסף מהבור ללא ידיעתם, ומכרה אותו לישמעאלים. עמדתו של ר"י בכור שור נמצאת בתווך, ולפיה רק חצי מהאחים היו מעורבים.</span></p>
+
<p>השוו גישות <multilink><a href="RashiBereshit37-28" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit37-28" data-aht="source">בראשית ל״ז:כ״ח</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>, <a href="RashbamBereshit37-28" data-aht="source">רשב״ם</a>, ו<multilink><a href="#" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> לגבי עד כמה היו אשמים האחים במכירתו של יוסף (ראו <a href="Who Sold Yosef" data-aht="page">מי מכר את יוסף?</a>).<fn>לעריכת "משפט מדומה", ראו גם <a href="Projects – Bereshit 37" data-aht="page">פרוייקטים – בראשית ל"ז</a>.</fn><span class="aht-chrome-space"> רש"י טוען שכל האחים של יוסף (מלבד ראובן ובנימין) השתתפו במכירה. לעומתו, רשב"ם גורס שעל אף שהאחים תכננו למכור את יוסף, שיירת המדיינים הקדימה אותם, חטפה את יוסף מהבור ללא ידיעתם, ומכרה אותו לישמעאלים. עמדתו של ר"י בכור שור נמצאת בתווך, ולפיה רק חצי מהאחים היו מעורבים.</span></p><ul>
<ul>
 
 
<li>אילו קשיים בטקסט פותרים&#160;רשב"ם ור"י בכור שור בפרשנותם לסיפור? האם לדעתכם הם מונעים משיקולים טקסטואליים או משאיפה לזכות את האחים מאשמה?</li>
 
<li>אילו קשיים בטקסט פותרים&#160;רשב"ם ור"י בכור שור בפרשנותם לסיפור? האם לדעתכם הם מונעים משיקולים טקסטואליים או משאיפה לזכות את האחים מאשמה?</li>
 
<li>אם מישהו זומם לבצע פשע כלשהו, אך הדבר לא עולה בידו בשל נסיבות שאינן בשליטתו,&#160;במה הוא עדיף על פני אדם שהצליח להוציא לפועל את מזימתו?</li>
 
<li>אם מישהו זומם לבצע פשע כלשהו, אך הדבר לא עולה בידו בשל נסיבות שאינן בשליטתו,&#160;במה הוא עדיף על פני אדם שהצליח להוציא לפועל את מזימתו?</li>
Line 13: Line 12:
 
<p>לפי פשט המקרא,<fn>ראו <a href="Bereshit38-1-2" data-aht="source">בראשית ל״ח:א׳-ב׳</a>, <a href="Bereshit46-10" data-aht="source">בראשית מ״ו:י׳</a>, ו<a href="DivreiHaYamimI2-3" data-aht="source">דברי הימים א׳ ב׳:ג׳</a>.</fn> נראה שגם יהודה וגם שמעון נשאו נשים כנעניות. ראו <a href="Did Yaakov's Sons Marry Canaanites" data-aht="page">האם נשאו בני יעקב נשים כנעניות?</a></p>
 
<p>לפי פשט המקרא,<fn>ראו <a href="Bereshit38-1-2" data-aht="source">בראשית ל״ח:א׳-ב׳</a>, <a href="Bereshit46-10" data-aht="source">בראשית מ״ו:י׳</a>, ו<a href="DivreiHaYamimI2-3" data-aht="source">דברי הימים א׳ ב׳:ג׳</a>.</fn> נראה שגם יהודה וגם שמעון נשאו נשים כנעניות. ראו <a href="Did Yaakov's Sons Marry Canaanites" data-aht="page">האם נשאו בני יעקב נשים כנעניות?</a></p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>בהתחשב במאמציו הרבים של אברהם להבטיח שיצחק לא יתחתן עם אישה כנענית,<fn>לדיון במניעים של אברהם, ראו <a href="Wanted: A Wife for Yitzchak" data-aht="page">דרושה: אשה ליצחק</a>.</fn> כיצד אתם מבינים את העובדה שיעקב לא נראה מודאג כמו אבותיו בנושא כשבניו מגיעים לגיל הנישואים? האם יש הבדל בין דורם של בני יעקב לבין הדורות הקודמים, אשר הפך את&#160;עניין&#160;הנישואים לכנעניות לפחות בעייתי?</li>
+
<li>בהתחשב במאמציו הרבים של אברהם להבטיח שיצחק לא יתחתן עם אישה כנענית,<fn>לדיון במניעים של אברהם, ראו <a href="Wanted: A Wife for Yitzchak" data-aht="page">דרושה: אשה ליצחק</a>.</fn> כיצד אתם מבינים את העובדה שיעקב לא נראה מודאג כמו אבותיו בנושא כשבניו מגיעים לגיל הנישואים? האם יש הבדל בין דורם של בני יעקב לבין הדורות הקודמים, אשר הופך את&#160;עניין&#160;הנישואים לכנעניות לפחות בעייתי?</li>
 
<li>הפסוקים לא מגנים בפירוש את נישואיהם של יהודה ושמעון. האם זה מעיד על כך שאין דופי&#160;במעשיהם? אם כך, האם עלינו להסיק שאין בעיה בנישואי תערובת עם כנעניות? או אולי עלינו להבין את הטקסט כך שנישואים כאלה כלל לא התרחשו?</li>
 
<li>הפסוקים לא מגנים בפירוש את נישואיהם של יהודה ושמעון. האם זה מעיד על כך שאין דופי&#160;במעשיהם? אם כך, האם עלינו להסיק שאין בעיה בנישואי תערובת עם כנעניות? או אולי עלינו להבין את הטקסט כך שנישואים כאלה כלל לא התרחשו?</li>
 
<li>איך משפיעות האפשרויות השונות ליישוב הסוגיה, על שאלת קיום המצוות של אבותינו עוד לפני נתינתן בסיני? ראו <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a>.</li>
 
<li>איך משפיעות האפשרויות השונות ליישוב הסוגיה, על שאלת קיום המצוות של אבותינו עוד לפני נתינתן בסיני? ראו <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a>.</li>
Line 26: Line 25:
 
</category>
 
</category>
 
<category>רמיזה ספרותית או צירוף מקרים?
 
<category>רמיזה ספרותית או צירוף מקרים?
<p>סיפורו של יוסף מקביל לסיפורים רבים אחרים בתנ"ך. קורות חייו של יעקב הולכות במסלול דומה לזה של אברהם אבינו ודוד המלך, בעוד שליוסף יש הרבה במשותף עם אסתר המלכה ודניאל. בכל המקרים הללו, הקבלות בלשון הטקסט מלוות את ההתאמה בתוכן עצמו.</p>
+
<p>סיפורו של יוסף מקביל לסיפורים רבים אחרים בתנ"ך. קורות חייו של יעקב הולכות במסלול דומה לזה של אברהם אבינו ודוד המלך, בעוד שליוסף יש הרבה במשותף עם אסתר המלכה ודניאל. בכל המקרים הללו, הקבלות בלשון הטקסט מלוות את ההתאמה בתוכן עצמו.</p><ul>
<ul>
 
 
<li>כיצד ניתן לקבוע אם סיפור מאוחר בתנ"ך רומז במתכוון לסיפור מוקדם יותר, או שמא הדמיון בין הסיפורים הוא רק צירוף מקרים? הכינו רשימה של קריטריונים שיסייעו לכם לבחון הקבלות כאלו.</li>
 
<li>כיצד ניתן לקבוע אם סיפור מאוחר בתנ"ך רומז במתכוון לסיפור מוקדם יותר, או שמא הדמיון בין הסיפורים הוא רק צירוף מקרים? הכינו רשימה של קריטריונים שיסייעו לכם לבחון הקבלות כאלו.</li>
 
<li>בכל אחד מהמקרים הנ"ל, האם אתם סבורים שההקבלות בעלות משמעות? הסבירו את טענתכם. אילו תובנות ניתן ללמוד מהשוואות אלו?</li>
 
<li>בכל אחד מהמקרים הנ"ל, האם אתם סבורים שההקבלות בעלות משמעות? הסבירו את טענתכם. אילו תובנות ניתן ללמוד מהשוואות אלו?</li>
</ul>
+
</ul><ul>
<ul>
 
 
<li>ראו <a href="Avraham and Yaakov" data-aht="page">אברהם ויעקב</a>, <a href="Yaakov and David" data-aht="page">יעקב ודוד</a>, <a href="Yosef and Daniel" data-aht="page">יוסף ודניאל</a> ו<a href="Yosef and Megillat Esther" data-aht="page">יוסף ומגילת אסתר</a> להרחבה.</li>
 
<li>ראו <a href="Avraham and Yaakov" data-aht="page">אברהם ויעקב</a>, <a href="Yaakov and David" data-aht="page">יעקב ודוד</a>, <a href="Yosef and Daniel" data-aht="page">יוסף ודניאל</a> ו<a href="Yosef and Megillat Esther" data-aht="page">יוסף ומגילת אסתר</a> להרחבה.</li>
 
</ul>
 
</ul>

Version as of 04:56, 2 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת וישב

כוונה פלילית לא מוצלחת?

השוו גישות רש״יבראשית ל״ז:כ״חאודות ר' שלמה יצחקי, רשב״ם, ור׳ יוסף בכור שוראודות ר' יוסף בכור שור לגבי עד כמה היו אשמים האחים במכירתו של יוסף (ראו מי מכר את יוסף?).1 רש"י טוען שכל האחים של יוסף (מלבד ראובן ובנימין) השתתפו במכירה. לעומתו, רשב"ם גורס שעל אף שהאחים תכננו למכור את יוסף, שיירת המדיינים הקדימה אותם, חטפה את יוסף מהבור ללא ידיעתם, ומכרה אותו לישמעאלים. עמדתו של ר"י בכור שור נמצאת בתווך, ולפיה רק חצי מהאחים היו מעורבים.

  • אילו קשיים בטקסט פותרים רשב"ם ור"י בכור שור בפרשנותם לסיפור? האם לדעתכם הם מונעים משיקולים טקסטואליים או משאיפה לזכות את האחים מאשמה?
  • אם מישהו זומם לבצע פשע כלשהו, אך הדבר לא עולה בידו בשל נסיבות שאינן בשליטתו, במה הוא עדיף על פני אדם שהצליח להוציא לפועל את מזימתו?

האבות ונישואי תערובת

לפי פשט המקרא,2 נראה שגם יהודה וגם שמעון נשאו נשים כנעניות. ראו האם נשאו בני יעקב נשים כנעניות?

  • בהתחשב במאמציו הרבים של אברהם להבטיח שיצחק לא יתחתן עם אישה כנענית,3 כיצד אתם מבינים את העובדה שיעקב לא נראה מודאג כמו אבותיו בנושא כשבניו מגיעים לגיל הנישואים? האם יש הבדל בין דורם של בני יעקב לבין הדורות הקודמים, אשר הופך את עניין הנישואים לכנעניות לפחות בעייתי?
  • הפסוקים לא מגנים בפירוש את נישואיהם של יהודה ושמעון. האם זה מעיד על כך שאין דופי במעשיהם? אם כך, האם עלינו להסיק שאין בעיה בנישואי תערובת עם כנעניות? או אולי עלינו להבין את הטקסט כך שנישואים כאלה כלל לא התרחשו?
  • איך משפיעות האפשרויות השונות ליישוב הסוגיה, על שאלת קיום המצוות של אבותינו עוד לפני נתינתן בסיני? ראו אבות ומצוות.

יוסף בתורה ובמוסיקה

התבוננות בעיבודים מאוחרים של הסיפור התנ"כי באמנות, בתאטרון, או בספרות, מאפשרת לעתים קרובות להדגיש את הקושיות המרכזיות ולהשוות בין פרשנויות שונות לטקסט המקורי. השוו כיצד טים רייס ואנדרו לויד משרטטים את מערכת היחסים בין יוסף ומשפחתו במחזמר "יוסף וכתונת הפסים המשגעת" לעומת מה שעולה מפשט המקרא. ראו יוסף במוסיקה למספר דוגמאות:

  • מהו היחס בין הסברה של התורה להעדפת יעקב את יוסף "כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ", לבין הסיבה שהמחזה מציג – היותה של רחל אם יוסף האשה המועדפת על יעקב? האם יוסף באמת היה בן זקונים? בכמה שנים היה יוסף יותר צעיר מאחיו? ראו הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב.

לפי המחזמר, נתינת הכתונת ליוסף נועדה "להראות לעולם שיעקב אוהב את בנו, ולהבהיר שיוסף הוא יחיד ומיוחד מכולם". האם האחים פירשו מתנה זו כסימן לכך שהם הבנים הדחויים, ורק יוסף ימשיך את השושלת? אם נניח שהאחים לא ידעו שגם הם נבחרו לשאת את שם ישראל לדורי דורות, באיזה אופן זה ישפיע על קריאתכם את הסיפור? ראו התנהגות יוסף כלפי משפחתו.

רמיזה ספרותית או צירוף מקרים?

סיפורו של יוסף מקביל לסיפורים רבים אחרים בתנ"ך. קורות חייו של יעקב הולכות במסלול דומה לזה של אברהם אבינו ודוד המלך, בעוד שליוסף יש הרבה במשותף עם אסתר המלכה ודניאל. בכל המקרים הללו, הקבלות בלשון הטקסט מלוות את ההתאמה בתוכן עצמו.

  • כיצד ניתן לקבוע אם סיפור מאוחר בתנ"ך רומז במתכוון לסיפור מוקדם יותר, או שמא הדמיון בין הסיפורים הוא רק צירוף מקרים? הכינו רשימה של קריטריונים שיסייעו לכם לבחון הקבלות כאלו.
  • בכל אחד מהמקרים הנ"ל, האם אתם סבורים שההקבלות בעלות משמעות? הסבירו את טענתכם. אילו תובנות ניתן ללמוד מהשוואות אלו?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת וישב.