Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayetze/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(7 intermediate revisions by one other user not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויצא</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויצא</h1>
<category>הזהות הדתית שהאבות והאמהות<br/>Religiosity של האבות והאמהות
+
<category>הזהות הדתית של האבות והאמהות<br/>
<p>האם ייתכן שלא כל האבות והאמהות שלנו החזיקו באמונה מונותאיסטית טהורה? האם ייתכן שעבור חלקם, האמונה באל אחד הייתה תוצאה של מסע רוחני ארוך?&#160;<a href="Rachel's Stealing of the Terafim" data-aht="page">גניבת רחל את התרפים</a>&#160;מעלה את השאלה הזאת עבור הקוראים שתוהים למה, בעצם, רחל גנבה את פסליה אביה.&#160;</p>
+
<p>הייתכן שלא כל האבות והאמהות שלנו החזיקו באמונה מונותאיסטית טהורה? האם ייתכן שעבור חלקם, האמונה בא-ל אחד הייתה תוצאה של מסע רוחני ארוך ולא דבר מובן מאליו? השאלות האלה עולות מסיפור&#160;<a href="Rachel's Stealing of the Terafim" data-aht="page">גניבת רחל את התרפים</a>&#160;–&#160;למה, בעצם, רחל גנבה את פסלי אביה?&#160;</p>
<p>&#160;Is it possible that not all our ancestors were pure monotheistic believers, and that for some, belief in one God was rather the result of a religious journey?&#160; <a href="Rachel's Stealing of the Terafim" data-aht="page">גניבת רחל את התרפים</a> raises this question for the reader who wonders why Rachel would have stolen her father's figurines.&#160;</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li>האם היא גנבה אותם לצורך שימוש פרטי, כי היא אולי ירשה חלק מאמונת האלילים של אביה? או שמא היא גנבה אותם כדי למנוע מלבן לעבוד אותם? ואם מדובר בסיבה השנייה, האם המטרה מקדשת את האמצעים? השוו ל<multilink><a href="RashiBereshit31-19" data-aht="source">רש״י</a>&#160;<a href="RashiBereshit31-19" data-aht="source">בראשית ל״א:י״ט</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>ול<multilink><a href="IbnEzraBereshitThirdCommentary35-2-4" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshitThirdCommentary35-2-4" data-aht="source">בראשית פירוש שלישי ל״ה:ב׳-ד׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li>
+
<li>האם היא גנבה אותם לצורך שימוש&#160;אישי, כי היא ירשה חלק מאמונת האלילים של אביה? או שמא היא גנבה אותם כדי למנוע מלבן לעבוד אותם? ואם מדובר בסיבה השנייה, האם המטרה מקדשת את האמצעים? השוו בין <multilink><a href="RashiBereshit31-19" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit31-19" data-aht="source">בראשית ל״א:י״ט</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> ל<multilink><a href="IbnEzraBereshitThirdCommentary35-2-4" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshitThirdCommentary35-2-4" data-aht="source">בראשית פירוש שלישי ל״ה:ב׳-ד׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li>
<li>Did she do so for her own personal use, perhaps having inherited some of her father's idolatrous beliefs? Or did she steal them so as prevent Lavan from such worship?&#160; If the latter, do the ends justify the means? Compare&#160;<multilink><a href="RashiBereshit31-19" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit31-19" data-aht="source">בראשית ל״א:י״ט</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> ו<a href="IbnEzraBereshitThirdCommentary35-2-4" data-aht="source">אבן עזרא</a>.</li>
+
<li>קיימו דיון בשתי האפשרויות בשולחן השבת שלכם. האם יש מקרים אחרים בחיי האבות שגורמים לנו לפקפק ברמה הדתית שלהם?<fn>ראו נדרו של יעקב לה' בבראשית כ"ח:כ'-כ"א ולשונו שם: "וְהָיָה י"י לִי לֵאלֹהִים". האם כוונתו היא שעד אז, ה' לא היה עבורו הא-להים?! ראו המפרשים על אתר. ראו גם בראשית ל"ה:ב', שם יעקב מצווה את משפחתו: "הָסִרוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם". למה יש למשפחתו אלילים שצריך להשמידם?</fn>&#160;</li>
<li>דונו בשתי האפשרויות בשולחן השבת שלכם. האם יש מקרים אחרים בחיי האבות שגורמים לנו לפקפק ברמה הדתית שלהם?<fn>ראו נדרו של יעקב לה' בבראשית כ"ח:כ'-כ"א ולשונו שם: "וְהָיָה י"י לִי לֵאלֹהִים". האם כוונתו היא שעד אז, ה' לא היה עבורו הא-להים?! ראו המפרשים על אתר. ראו גם בראשית ל"ה:ב', שם יעקב מצווה את משפחתו: "הָסִרוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם". למה יש למשפחתו אלילים שצריך להשמידם?</fn>&#160;</li>
 
<li>Debate the two possibilities at your Shabbat table.&#160; Are there any other incidents in the lives of the Avot which might lead one to question their level of religiosity?<fn>ראו נדרו של יעקב לה' בבראשית כ"ח:כ'-כ"א ולשונו שם:&#160; "וְהָיָה י"י לִי לֵאלֹהִים".&#160; האם כוונתו היא שעד אז, ה' לא יהיה עבורו הא-להים?!&#160; ראו <a href="http://mg.alhatorah.org/Bereshit/28#21">המפרשים על אתר</a>.&#160; ראו גם בראשית ל"ה:ב', שם יעקב מצווה את משפחתו: "הָסִרוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם".&#160; למה יש למשפחתו אלילים שצריך להשמידם?</fn></li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>מסרים להווה או לעתיד?
 
<category>מסרים להווה או לעתיד?
<p>הפרשנים דנו בשאלה האם המסר של&#160;<a href="Yaakov's Dream" data-aht="page">חלום יעקב</a>&#160;נועד עבור יעקב עצמו בהווה (<multilink><a href="BemidbarRabbah4-1" data-aht="source">במדבר רבה</a>) א<a href="BemidbarRabbah4-1" data-aht="source">ד׳:א׳</a><a href="Bemidbar Rabbah" data-aht="parshan">אודות במדבר רבה</a></multilink>ו עבור עם ישראל בעתיד (<multilink><a href="TanchumaVayetze2" data-aht="source">תנחומא</a>)<a href="TanchumaVayetze2" data-aht="source">ויצא ב׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות הTanchuma</a></multilink>. קיימת מחלוקת דומה בקשר למשמעות&#160;<a href="Wrestling With Angels and Men" data-aht="page">מאבקו של יעקב</a> עם האיש/מלאך.&#160;</p>
+
<p>הפרשנים התלבטו אם&#160;המסר של&#160;<a href="Yaakov's Dream" data-aht="page">חלום יעקב</a>&#160;נועד עבור יעקב עצמו בהווה (<multilink><a href="BemidbarRabbah4-1" data-aht="source">במדבר רבה</a><a href="BemidbarRabbah4-1" data-aht="source">ד׳:א׳</a><a href="Bemidbar Rabbah" data-aht="parshan">אודות במדבר רבה</a></multilink>) או עבור עם ישראל בעתיד (<multilink><a href="TanchumaVayetze2" data-aht="source">תנחומא</a><a href="TanchumaVayetze2" data-aht="source">ויצא ב׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות הTanchuma</a></multilink>). קיימת מחלוקת דומה בקשר למשמעות <a href="Wrestling With Angels and Men" data-aht="page">מאבקו של יעקב</a> עם האיש/מלאך.&#160;</p>
<p>Commentators debate whether <a href="Yaakov's Dream" data-aht="page">חלום יעקב</a> held a message for him in the present (<a href="BemidbarRabbah4-1" data-aht="source">במדבר רבה</a>) or for the Nation of Israel in the future (<a href="TanchumaVayetze2" data-aht="source">תנחומא</a>).&#160; A similar disagreement can be found with regards to the significance of <a href="Wrestling With Angels and Men" data-aht="page">מאבקו של יעקב</a> עם האיש/מלאך.</p>
+
<p>האם לדעתכם יכולים להיות אירועים בחיי האבות שמשמעותם רלוונטית רק עבור הדורות הבאים, או שבהכרח לכל אירוע בתורה חייבת להיות משמעות גם עבור אותה תקופה והדמויות עצמן? מה יכולה להיות הסיבה לבשר ליעקב על דברים שיקרו אלפי שנים לאחר מותו?&#160;</p>
<p>האם לדעתכם יכול להיות שקרו אירועים בחיי האבות משמעותם רלוונטית רק עבור הדורות הבאים, או שבהכרח לכל מקרה בתורה חייב להיות משמעות גם עבור אותה תקופה? מה יכולה להיות התועלת בלבשר ליעקב על דברים שיקרו אלפי שנים לאחר מותו?&#160;</p>
 
<p>Do you think it is possible that events that transpired in the Patriarch's lives could have held meaning only for future generations, or does everything in Torah need to have held some significance for its own time as well?&#160; What would be the purpose of sharing with Yaakov a foreshadowing of events which were first to occur thousands of years after he died?</p>
 
 
</category>
 
</category>
<category>In-laws or Outlaws in Tanakh<br/>מחותנים פורעים חוק בתנ"ך<br/>
+
<category>מחותנים מסוכסכים בתנ"ך<br/>
<p>מספר סיפורים בתנ"ך מתארים מערכות יחסים בין איש לחותנו. ביניהם: סיפורי יעקב ולבן, משה ויתרו,<fn>לא כל המפרשים סבורים שיתרו היה חותנו של משה, ויש הסבורים שהוא היה גיסו. לסיכום וניתוח הדעות השונות, ראו&#160;<a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</fn> ודוד ושאול. השוואה בין הסיפורים השונים (ראו&#160;<a href="In-laws" data-aht="page">חתנים וחותנים בתנ"ך</a>) מראה לנו שלמרות שיש מאפיינים משותפים לכולם, רק משה ותרו נהנו ממערכת יחסים חיובית.&#160;</p>
+
<p>מספר סיפורים בתנ"ך מתארים מערכות יחסים בין חתן לחותן. ביניהם: סיפורי יעקב ולבן, משה ויתרו,<fn>לא כל המפרשים סבורים שיתרו היה חותנו של משה, ויש הסבורים שהוא היה גיסו. לסיכום וניתוח הדעות השונות, ראו&#160;<a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</fn> ודוד ושאול. השוואה בין הסיפורים השונים (ראו&#160;<a href="In-laws" data-aht="page">חתנים וחותנים בתנ"ך</a>) מראה לנו שלמרות שיש מאפיינים משותפים לכולם, רק משה ויתרו נהנו ממערכת יחסים חיובית.&#160;</p>
<p>There are several stories in Tanakh which detail the relationship between a husband and his father-in-law.&#160; These include the stories of Yaakov and Lavan, Moshe and Yitro,<fn>לא כל המפרשים סבורים שיתרו היה חותנו של משה, ויש הסבורים שהוא היה גיסו.&#160; לסיכום וניתוח הדעות השונות, ראו <a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</fn> and David and Shaul.&#160; A comparison of the narratives (ראו <a href="In-laws" data-aht="page">חתנים וחותנים בתנ"ך</a>) shows that while they all share certain features, only Moshe and Yitro enjoyed a positive relationship.</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li>האם היה בלתי נמנע שליעקב ולדויד יהיו בעיות עם חותניהם? האם המתח היה נוכח מההתחלה? אם לא, מה השתנה שגרם למריבה? איך משה ויתרו הצליחו להתחמק מאותן מלכודות?&#160;</li>
+
<li>האם הסכסוכים של יעקב ודוד עם חותניהם היו בלתי נמנעים? האם המתח הופיע כבר בהתחלה? אם לא, מה השתנה שגרם למריבה? איך משה ויתרו הצליחו להתחמק מאותן מלכודות?&#160;</li>
<li>Was it inevitable that Yaakov and David would have problems with their in-laws? Was there tension from the beginning?&#160; If not, what changed to cause the strife? How were Moshe and Yitro able to avoid the same pitfalls?</li>
+
<li>מקובל לחשוב&#160;שמחותנים לא מסתדרים היטב. למה מערכות יחסים כאלה לעתים קרובות מאופיינות במתח ותיסכול? האם לדעתכם גורמי חיכוך סטנדרטיים השפיעו על&#160;המריבות שמתוארות בתנ"ך?</li>
<li>קיים סטריוטיפ שאומר שמחותנים לא מסתדרים. למה מערכות יחסים כאלה לעתים קרובות מאופיינים במתח גבוה? האם לדעתכם גורמי חיכוך סטנדרטיים השפיעו על המחלוקות שמתוארות בתנ"ך?</li>
 
<li>It is a stereotype that in-laws do not get along.&#160; What is it in the nature of such a relationship that often causes tension?&#160; Do you think that any of the standard sources of friction played a role in the episodes in Tanakh?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
 
<category>בני כמה?
 
<category>בני כמה?
<p>אנחנו לרוב מתעלמים מגילאי הדמויות בתנ"ך, ומניחים הנחות על בסיס העלילה הכללית, בלי תשומת לב לעובדות. אך בקריאה צמודה, חלק מהגילאים מתבררים להיות מפתיעים. תאתגרו את יושבי שולחן השבת שלכם לחשוב על השאלות הבאות:</p>
+
<p>אנחנו לרוב מתעלמים מהגילים של הדמויות בתנ"ך ומבינים את הסיפורים על בסיס העלילה הכללית, בלי לשים לב לפרטים. אך קריאה צמודה לפעמים מגלה פרטים וגילים של הדמויות שאולי יפתיעו אותנו. נסו לענות ביחד&#160;על השאלות הבאות:</p>
<p>We often ignore the ages of characters in Tanakh, making assumptions based on the overall narrative rather than the given facts.&#160; When reading closely, however, some of the ages, or unknowns, turn out to be quite surprising.&#160; Challenge your Shabbat Table to think about the following:</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li>מה הפרש הגילאים בין בני יעקב? אמנם אנחנו נוטים לחשוב שיעקב היה צעיר מאחיו בהרבה, אך קריאה פשוטה של הפסוקים רומזת ש-12 הילדים הראשונים של יעקב<fn>המספר כולל את דינה, אך לא את בנימין.</fn> נולדו תוך 6 שנים בלבד! בתחשב בזה שלאה לבד ילדה שבעה מהם, איך זה יכול להיות?&#160;</li>
+
<li>מה ההפרש בגיל בין בני יעקב? אמנם אנחנו נוטים לחשוב שיוסף היה צעיר מאחיו בהרבה, אך קריאה פשוטה של הפסוקים מראה ש-12 הילדים הראשונים של יעקב<fn>המספר 12 כולל את דינה, אך לא את בנימין.</fn> נולדו תוך 6 שנים בלבד! שבעה מהילדים נולדו מלאה; הייתכן שהיא ילדה שבעה ילדים בשש שנים?&#160;</li>
<li>How far apart in age were the sons of Yaakov?&#160;Though one might think that Yosef was much younger than his older siblings, a simple reading of the verses suggests that Yaakov bore all of his first 12 children<fn>המספר כולל את דינה, אך לא את בנימין.</fn> in just 6 years!&#160; Considering that seven were from Leah alone, how is this possible?</li>
+
<li>בני כמה היו שמעון ולוי כשהם טבחו באנשי שכם? הפסוקים רומזים שהם היו בני 12 ו-13 לכל היותר! האם זה סביר? לדרכים אחרות לחשב את גילי האחים והמשמעות של זה, ראו&#160;<a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a>.</li>
<li>בני כמה היו שמעון ולוי כאשר הם טבחו באנשי שכם?&#160;</li>
 
<li>How old were Shimon and Levi when they massacred the population of Shekhem?&#160;&#160; The verses would seem to suggest that they were at most 12 and 13!&#160; Is this tenable?&#160; For other possible ways of reading the siblings' ages and their ramifications, ראו <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a>.</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
<p>Other stories outside of our parashah also raise age-related questions:</p>
+
<p>גם מחוץ לפרשה שלנו אפשר למצוא סיפורים שמעלים שאלות בקשר לגילי הדמויות:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>How old was Avraham when he married Keturah?&#160; Did he really remarry at the advanced age of (at least) 140, as the verses seem to suggest?&#160; ראו <a href="Avraham's Many Wives" data-aht="page">נשי אברהם</a>.</li>
+
<li>בן כמה היה אברהם כאשר התחתן עם קטורה? האם הוא באמת נישא בשנית בגיל המופלג של (לפחות) 140, כמו שנרמז בפסוקים? ראו&#160;<a href="Avraham's Many Wives" data-aht="page">נשי אברהם</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
<ul>
 
<ul>
<li>How old were Kayin and Hevel at the time of Hevel's murder?&#160; How old were Yaakov and Esav during the sale of the birthright, or Rivka at her marriage?&#160; Was Yitzchak an adult or a child at the Akeidah? These ages are all unknown, but the various possibilities can greatly impact each story.&#160; See how several artists render the characters in <a href="Kayin and Hevel in Art" data-aht="page">קין והבל באמנות</a>,&#160;<a href="Akeidat Yitzchak in Art" data-aht="page">עקידת יצחק באמנות</a>, <a href="Rivka at the Well in Art" data-aht="page">רבקה אצל הבאר באמנות</a>, ו<a href="Sale of the Birthright in Art" data-aht="page">מכירת הבכורה באמנות</a>.&#160; לאחר מכן, השוו לדעות במפרשים הקלאסיים.</li>
+
<li>בני כמה היו קין והבל כשהבל נרצח? בני כמה היו יעקב ועשיו בעת מכירת הבכורה? באיזה גיל רבקה התחתנה? האם יצחק היה ילד או מבוגר בסיפור העקידה? הגילים אינם ידועים, אך האפשרויות השונות משפיעות מאוד על הסיפורים. ראו איך אמנים שונים דמיינו את הדמויות בסיפורים:&#160;<a href="Kayin and Hevel in Art" data-aht="page">קין והבל באמנות</a>,&#160;<a href="Akeidat Yitzchak in Art" data-aht="page">עקידת יצחק באמנות</a>, <a href="Rivka at the Well in Art" data-aht="page">רבקה אצל הבאר באמנות</a>, ו<a href="Sale of the Birthright in Art" data-aht="page">מכירת הבכורה באמנות</a>.&#160;לאחר מכן, השוו לדעות במפרשים הקלאסיים.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 11:37, 29 July 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת ויצא

הזהות הדתית של האבות והאמהות


הייתכן שלא כל האבות והאמהות שלנו החזיקו באמונה מונותאיסטית טהורה? האם ייתכן שעבור חלקם, האמונה בא-ל אחד הייתה תוצאה של מסע רוחני ארוך ולא דבר מובן מאליו? השאלות האלה עולות מסיפור גניבת רחל את התרפים – למה, בעצם, רחל גנבה את פסלי אביה? 

מסרים להווה או לעתיד?

הפרשנים התלבטו אם המסר של חלום יעקב נועד עבור יעקב עצמו בהווה (במדבר רבהד׳:א׳אודות במדבר רבה) או עבור עם ישראל בעתיד (תנחומאויצא ב׳אודות הTanchuma). קיימת מחלוקת דומה בקשר למשמעות מאבקו של יעקב עם האיש/מלאך. 

האם לדעתכם יכולים להיות אירועים בחיי האבות שמשמעותם רלוונטית רק עבור הדורות הבאים, או שבהכרח לכל אירוע בתורה חייבת להיות משמעות גם עבור אותה תקופה והדמויות עצמן? מה יכולה להיות הסיבה לבשר ליעקב על דברים שיקרו אלפי שנים לאחר מותו? 

מחותנים מסוכסכים בתנ"ך


מספר סיפורים בתנ"ך מתארים מערכות יחסים בין חתן לחותן. ביניהם: סיפורי יעקב ולבן, משה ויתרו,2 ודוד ושאול. השוואה בין הסיפורים השונים (ראו חתנים וחותנים בתנ"ך) מראה לנו שלמרות שיש מאפיינים משותפים לכולם, רק משה ויתרו נהנו ממערכת יחסים חיובית. 

  • האם הסכסוכים של יעקב ודוד עם חותניהם היו בלתי נמנעים? האם המתח הופיע כבר בהתחלה? אם לא, מה השתנה שגרם למריבה? איך משה ויתרו הצליחו להתחמק מאותן מלכודות? 
  • מקובל לחשוב שמחותנים לא מסתדרים היטב. למה מערכות יחסים כאלה לעתים קרובות מאופיינות במתח ותיסכול? האם לדעתכם גורמי חיכוך סטנדרטיים השפיעו על המריבות שמתוארות בתנ"ך?

בני כמה?

אנחנו לרוב מתעלמים מהגילים של הדמויות בתנ"ך ומבינים את הסיפורים על בסיס העלילה הכללית, בלי לשים לב לפרטים. אך קריאה צמודה לפעמים מגלה פרטים וגילים של הדמויות שאולי יפתיעו אותנו. נסו לענות ביחד על השאלות הבאות:

  • מה ההפרש בגיל בין בני יעקב? אמנם אנחנו נוטים לחשוב שיוסף היה צעיר מאחיו בהרבה, אך קריאה פשוטה של הפסוקים מראה ש-12 הילדים הראשונים של יעקב3 נולדו תוך 6 שנים בלבד! שבעה מהילדים נולדו מלאה; הייתכן שהיא ילדה שבעה ילדים בשש שנים? 
  • בני כמה היו שמעון ולוי כשהם טבחו באנשי שכם? הפסוקים רומזים שהם היו בני 12 ו-13 לכל היותר! האם זה סביר? לדרכים אחרות לחשב את גילי האחים והמשמעות של זה, ראו הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב.

גם מחוץ לפרשה שלנו אפשר למצוא סיפורים שמעלים שאלות בקשר לגילי הדמויות:

  • בן כמה היה אברהם כאשר התחתן עם קטורה? האם הוא באמת נישא בשנית בגיל המופלג של (לפחות) 140, כמו שנרמז בפסוקים? ראו נשי אברהם.
  • בני כמה היו קין והבל כשהבל נרצח? בני כמה היו יעקב ועשיו בעת מכירת הבכורה? באיזה גיל רבקה התחתנה? האם יצחק היה ילד או מבוגר בסיפור העקידה? הגילים אינם ידועים, אך האפשרויות השונות משפיעות מאוד על הסיפורים. ראו איך אמנים שונים דמיינו את הדמויות בסיפורים: קין והבל באמנותעקידת יצחק באמנות, רבקה אצל הבאר באמנות, ומכירת הבכורה באמנות. לאחר מכן, השוו לדעות במפרשים הקלאסיים.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ויצא.