Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayetze/0/he"
m |
|||
Line 3: | Line 3: | ||
<page type="Basic"> | <page type="Basic"> | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויצא</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויצא</h1> | ||
− | <category>Religiosity של האבות והאמהות | + | <category>הזהות הדתית שהאבות והאמהות<br/>Religiosity של האבות והאמהות |
+ | <p>האם ייתכן שלא כל האבות והאמהות שלנו החזיקו באמונה מונותאיסטית טהורה? האם ייתכן שעבור חלקם, האמונה באל אחד הייתה תוצאה של מסע רוחני ארוך? <a href="Rachel's Stealing of the Terafim" data-aht="page">גניבת רחל את התרפים</a> מעלה את השאלה הזאת עבור הקוראים שתוהים למה, בעצם, רחל גנבה את פסליה אביה. </p> | ||
<p> Is it possible that not all our ancestors were pure monotheistic believers, and that for some, belief in one God was rather the result of a religious journey?  <a href="Rachel's Stealing of the Terafim" data-aht="page">גניבת רחל את התרפים</a> raises this question for the reader who wonders why Rachel would have stolen her father's figurines. </p> | <p> Is it possible that not all our ancestors were pure monotheistic believers, and that for some, belief in one God was rather the result of a religious journey?  <a href="Rachel's Stealing of the Terafim" data-aht="page">גניבת רחל את התרפים</a> raises this question for the reader who wonders why Rachel would have stolen her father's figurines. </p> | ||
<ul> | <ul> | ||
+ | <li>האם היא גנבה אותם לצורך שימוש פרטי, כי היא אולי ירשה חלק מאמונת האלילים של אביה? או שמא היא גנבה אותם כדי למנוע מלבן לעבוד אותם? ואם מדובר בסיבה השנייה, האם המטרה מקדשת את האמצעים? השוו ל<multilink><a href="RashiBereshit31-19" data-aht="source">רש״י</a> <a href="RashiBereshit31-19" data-aht="source">בראשית ל״א:י״ט</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>ול<multilink><a href="IbnEzraBereshitThirdCommentary35-2-4" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraBereshitThirdCommentary35-2-4" data-aht="source">בראשית פירוש שלישי ל״ה:ב׳-ד׳</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>.</li> | ||
<li>Did she do so for her own personal use, perhaps having inherited some of her father's idolatrous beliefs? Or did she steal them so as prevent Lavan from such worship?  If the latter, do the ends justify the means? Compare <multilink><a href="RashiBereshit31-19" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit31-19" data-aht="source">בראשית ל״א:י״ט</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> ו<a href="IbnEzraBereshitThirdCommentary35-2-4" data-aht="source">אבן עזרא</a>.</li> | <li>Did she do so for her own personal use, perhaps having inherited some of her father's idolatrous beliefs? Or did she steal them so as prevent Lavan from such worship?  If the latter, do the ends justify the means? Compare <multilink><a href="RashiBereshit31-19" data-aht="source">רש״י</a><a href="RashiBereshit31-19" data-aht="source">בראשית ל״א:י״ט</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink> ו<a href="IbnEzraBereshitThirdCommentary35-2-4" data-aht="source">אבן עזרא</a>.</li> | ||
+ | <li>דונו בשתי האפשרויות בשולחן השבת שלכם. האם יש מקרים אחרים בחיי האבות שגורמים לנו לפקפק ברמה הדתית שלהם?<fn>ראו נדרו של יעקב לה' בבראשית כ"ח:כ'-כ"א ולשונו שם: "וְהָיָה י"י לִי לֵאלֹהִים". האם כוונתו היא שעד אז, ה' לא היה עבורו הא-להים?! ראו המפרשים על אתר. ראו גם בראשית ל"ה:ב', שם יעקב מצווה את משפחתו: "הָסִרוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם". למה יש למשפחתו אלילים שצריך להשמידם?</fn> </li> | ||
<li>Debate the two possibilities at your Shabbat table.  Are there any other incidents in the lives of the Avot which might lead one to question their level of religiosity?<fn>ראו נדרו של יעקב לה' בבראשית כ"ח:כ'-כ"א ולשונו שם:  "וְהָיָה י"י לִי לֵאלֹהִים".  האם כוונתו היא שעד אז, ה' לא יהיה עבורו הא-להים?!  ראו <a href="http://mg.alhatorah.org/Bereshit/28#21">המפרשים על אתר</a>.  ראו גם בראשית ל"ה:ב', שם יעקב מצווה את משפחתו: "הָסִרוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם".  למה יש למשפחתו אלילים שצריך להשמידם?</fn></li> | <li>Debate the two possibilities at your Shabbat table.  Are there any other incidents in the lives of the Avot which might lead one to question their level of religiosity?<fn>ראו נדרו של יעקב לה' בבראשית כ"ח:כ'-כ"א ולשונו שם:  "וְהָיָה י"י לִי לֵאלֹהִים".  האם כוונתו היא שעד אז, ה' לא יהיה עבורו הא-להים?!  ראו <a href="http://mg.alhatorah.org/Bereshit/28#21">המפרשים על אתר</a>.  ראו גם בראשית ל"ה:ב', שם יעקב מצווה את משפחתו: "הָסִרוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר אֲשֶׁר בְּתֹכְכֶם".  למה יש למשפחתו אלילים שצריך להשמידם?</fn></li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
<category>מסרים להווה או לעתיד? | <category>מסרים להווה או לעתיד? | ||
+ | <p>הפרשנים דנו בשאלה האם המסר של <a href="Yaakov's Dream" data-aht="page">חלום יעקב</a> נועד עבור יעקב עצמו בהווה (<multilink><a href="BemidbarRabbah4-1" data-aht="source">במדבר רבה</a>) א<a href="BemidbarRabbah4-1" data-aht="source">ד׳:א׳</a><a href="Bemidbar Rabbah" data-aht="parshan">אודות במדבר רבה</a></multilink>ו עבור עם ישראל בעתיד (<multilink><a href="TanchumaVayetze2" data-aht="source">תנחומא</a>)<a href="TanchumaVayetze2" data-aht="source">ויצא ב׳</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות הTanchuma</a></multilink>. קיימת מחלוקת דומה בקשר למשמעות <a href="Wrestling With Angels and Men" data-aht="page">מאבקו של יעקב</a> עם האיש/מלאך. </p> | ||
<p>Commentators debate whether <a href="Yaakov's Dream" data-aht="page">חלום יעקב</a> held a message for him in the present (<a href="BemidbarRabbah4-1" data-aht="source">במדבר רבה</a>) or for the Nation of Israel in the future (<a href="TanchumaVayetze2" data-aht="source">תנחומא</a>).  A similar disagreement can be found with regards to the significance of <a href="Wrestling With Angels and Men" data-aht="page">מאבקו של יעקב</a> עם האיש/מלאך.</p> | <p>Commentators debate whether <a href="Yaakov's Dream" data-aht="page">חלום יעקב</a> held a message for him in the present (<a href="BemidbarRabbah4-1" data-aht="source">במדבר רבה</a>) or for the Nation of Israel in the future (<a href="TanchumaVayetze2" data-aht="source">תנחומא</a>).  A similar disagreement can be found with regards to the significance of <a href="Wrestling With Angels and Men" data-aht="page">מאבקו של יעקב</a> עם האיש/מלאך.</p> | ||
+ | <p>האם לדעתכם יכול להיות שקרו אירועים בחיי האבות משמעותם רלוונטית רק עבור הדורות הבאים, או שבהכרח לכל מקרה בתורה חייב להיות משמעות גם עבור אותה תקופה? מה יכולה להיות התועלת בלבשר ליעקב על דברים שיקרו אלפי שנים לאחר מותו? </p> | ||
<p>Do you think it is possible that events that transpired in the Patriarch's lives could have held meaning only for future generations, or does everything in Torah need to have held some significance for its own time as well?  What would be the purpose of sharing with Yaakov a foreshadowing of events which were first to occur thousands of years after he died?</p> | <p>Do you think it is possible that events that transpired in the Patriarch's lives could have held meaning only for future generations, or does everything in Torah need to have held some significance for its own time as well?  What would be the purpose of sharing with Yaakov a foreshadowing of events which were first to occur thousands of years after he died?</p> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category>In-laws or Outlaws in Tanakh | + | <category>In-laws or Outlaws in Tanakh<br/>מחותנים פורעים חוק בתנ"ך<br/> |
+ | <p>מספר סיפורים בתנ"ך מתארים מערכות יחסים בין איש לחותנו. ביניהם: סיפורי יעקב ולבן, משה ויתרו,<fn>לא כל המפרשים סבורים שיתרו היה חותנו של משה, ויש הסבורים שהוא היה גיסו. לסיכום וניתוח הדעות השונות, ראו <a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</fn> ודוד ושאול. השוואה בין הסיפורים השונים (ראו <a href="In-laws" data-aht="page">חתנים וחותנים בתנ"ך</a>) מראה לנו שלמרות שיש מאפיינים משותפים לכולם, רק משה ותרו נהנו ממערכת יחסים חיובית. </p> | ||
<p>There are several stories in Tanakh which detail the relationship between a husband and his father-in-law.  These include the stories of Yaakov and Lavan, Moshe and Yitro,<fn>לא כל המפרשים סבורים שיתרו היה חותנו של משה, ויש הסבורים שהוא היה גיסו.  לסיכום וניתוח הדעות השונות, ראו <a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</fn> and David and Shaul.  A comparison of the narratives (ראו <a href="In-laws" data-aht="page">חתנים וחותנים בתנ"ך</a>) shows that while they all share certain features, only Moshe and Yitro enjoyed a positive relationship.</p> | <p>There are several stories in Tanakh which detail the relationship between a husband and his father-in-law.  These include the stories of Yaakov and Lavan, Moshe and Yitro,<fn>לא כל המפרשים סבורים שיתרו היה חותנו של משה, ויש הסבורים שהוא היה גיסו.  לסיכום וניתוח הדעות השונות, ראו <a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</fn> and David and Shaul.  A comparison of the narratives (ראו <a href="In-laws" data-aht="page">חתנים וחותנים בתנ"ך</a>) shows that while they all share certain features, only Moshe and Yitro enjoyed a positive relationship.</p> | ||
<ul> | <ul> | ||
+ | <li>האם היה בלתי נמנע שליעקב ולדויד יהיו בעיות עם חותניהם? האם המתח היה נוכח מההתחלה? אם לא, מה השתנה שגרם למריבה? איך משה ויתרו הצליחו להתחמק מאותן מלכודות? </li> | ||
<li>Was it inevitable that Yaakov and David would have problems with their in-laws? Was there tension from the beginning?  If not, what changed to cause the strife? How were Moshe and Yitro able to avoid the same pitfalls?</li> | <li>Was it inevitable that Yaakov and David would have problems with their in-laws? Was there tension from the beginning?  If not, what changed to cause the strife? How were Moshe and Yitro able to avoid the same pitfalls?</li> | ||
+ | <li>קיים סטריוטיפ שאומר שמחותנים לא מסתדרים. למה מערכות יחסים כאלה לעתים קרובות מאופיינים במתח גבוה? האם לדעתכם גורמי חיכוך סטנדרטיים השפיעו על המחלוקות שמתוארות בתנ"ך?</li> | ||
<li>It is a stereotype that in-laws do not get along.  What is it in the nature of such a relationship that often causes tension?  Do you think that any of the standard sources of friction played a role in the episodes in Tanakh?</li> | <li>It is a stereotype that in-laws do not get along.  What is it in the nature of such a relationship that often causes tension?  Do you think that any of the standard sources of friction played a role in the episodes in Tanakh?</li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
<category>בני כמה? | <category>בני כמה? | ||
− | <p>We often ignore the ages of characters in Tanakh, making assumptions based on the overall narrative rather than the given facts.  When reading closely, however, some of the ages, or unknowns, turn out to be quite surprising.  Challenge your Shabbat Table to think about the following:</p><ul> | + | <p>אנחנו לרוב מתעלמים מגילאי הדמויות בתנ"ך, ומניחים הנחות על בסיס העלילה הכללית, בלי תשומת לב לעובדות. אך בקריאה צמודה, חלק מהגילאים מתבררים להיות מפתיעים. תאתגרו את יושבי שולחן השבת שלכם לחשוב על השאלות הבאות:</p> |
+ | <p>We often ignore the ages of characters in Tanakh, making assumptions based on the overall narrative rather than the given facts.  When reading closely, however, some of the ages, or unknowns, turn out to be quite surprising.  Challenge your Shabbat Table to think about the following:</p> | ||
+ | <ul> | ||
+ | <li>מה הפרש הגילאים בין בני יעקב? אמנם אנחנו נוטים לחשוב שיעקב היה צעיר מאחיו בהרבה, אך קריאה פשוטה של הפסוקים רומזת ש-12 הילדים הראשונים של יעקב<fn>המספר כולל את דינה, אך לא את בנימין.</fn> נולדו תוך 6 שנים בלבד! בתחשב בזה שלאה לבד ילדה שבעה מהם, איך זה יכול להיות? </li> | ||
<li>How far apart in age were the sons of Yaakov? Though one might think that Yosef was much younger than his older siblings, a simple reading of the verses suggests that Yaakov bore all of his first 12 children<fn>המספר כולל את דינה, אך לא את בנימין.</fn> in just 6 years!  Considering that seven were from Leah alone, how is this possible?</li> | <li>How far apart in age were the sons of Yaakov? Though one might think that Yosef was much younger than his older siblings, a simple reading of the verses suggests that Yaakov bore all of his first 12 children<fn>המספר כולל את דינה, אך לא את בנימין.</fn> in just 6 years!  Considering that seven were from Leah alone, how is this possible?</li> | ||
+ | <li>בני כמה היו שמעון ולוי כאשר הם טבחו באנשי שכם? </li> | ||
<li>How old were Shimon and Levi when they massacred the population of Shekhem?   The verses would seem to suggest that they were at most 12 and 13!  Is this tenable?  For other possible ways of reading the siblings' ages and their ramifications, ראו <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a>.</li> | <li>How old were Shimon and Levi when they massacred the population of Shekhem?   The verses would seem to suggest that they were at most 12 and 13!  Is this tenable?  For other possible ways of reading the siblings' ages and their ramifications, ראו <a href="The Births and Relative Ages of Yaakov's Children" data-aht="page">הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב</a>.</li> | ||
− | </ul><p>Other stories outside of our parashah also raise age-related questions:</p><ul> | + | </ul> |
+ | <p>Other stories outside of our parashah also raise age-related questions:</p> | ||
+ | <ul> | ||
<li>How old was Avraham when he married Keturah?  Did he really remarry at the advanced age of (at least) 140, as the verses seem to suggest?  ראו <a href="Avraham's Many Wives" data-aht="page">נשי אברהם</a>.</li> | <li>How old was Avraham when he married Keturah?  Did he really remarry at the advanced age of (at least) 140, as the verses seem to suggest?  ראו <a href="Avraham's Many Wives" data-aht="page">נשי אברהם</a>.</li> | ||
− | </ul><ul> | + | </ul> |
+ | <ul> | ||
<li>How old were Kayin and Hevel at the time of Hevel's murder?  How old were Yaakov and Esav during the sale of the birthright, or Rivka at her marriage?  Was Yitzchak an adult or a child at the Akeidah? These ages are all unknown, but the various possibilities can greatly impact each story.  See how several artists render the characters in <a href="Kayin and Hevel in Art" data-aht="page">קין והבל באמנות</a>, <a href="Akeidat Yitzchak in Art" data-aht="page">עקידת יצחק באמנות</a>, <a href="Rivka at the Well in Art" data-aht="page">רבקה אצל הבאר באמנות</a>, ו<a href="Sale of the Birthright in Art" data-aht="page">מכירת הבכורה באמנות</a>.  לאחר מכן, השוו לדעות במפרשים הקלאסיים.</li> | <li>How old were Kayin and Hevel at the time of Hevel's murder?  How old were Yaakov and Esav during the sale of the birthright, or Rivka at her marriage?  Was Yitzchak an adult or a child at the Akeidah? These ages are all unknown, but the various possibilities can greatly impact each story.  See how several artists render the characters in <a href="Kayin and Hevel in Art" data-aht="page">קין והבל באמנות</a>, <a href="Akeidat Yitzchak in Art" data-aht="page">עקידת יצחק באמנות</a>, <a href="Rivka at the Well in Art" data-aht="page">רבקה אצל הבאר באמנות</a>, ו<a href="Sale of the Birthright in Art" data-aht="page">מכירת הבכורה באמנות</a>.  לאחר מכן, השוו לדעות במפרשים הקלאסיים.</li> | ||
</ul> | </ul> |
Version as of 02:55, 29 July 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת ויצא
הזהות הדתית שהאבות והאמהותReligiosity של האבות והאמהות
האם ייתכן שלא כל האבות והאמהות שלנו החזיקו באמונה מונותאיסטית טהורה? האם ייתכן שעבור חלקם, האמונה באל אחד הייתה תוצאה של מסע רוחני ארוך? גניבת רחל את התרפים מעלה את השאלה הזאת עבור הקוראים שתוהים למה, בעצם, רחל גנבה את פסליה אביה.
Is it possible that not all our ancestors were pure monotheistic believers, and that for some, belief in one God was rather the result of a religious journey? גניבת רחל את התרפים raises this question for the reader who wonders why Rachel would have stolen her father's figurines.
- האם היא גנבה אותם לצורך שימוש פרטי, כי היא אולי ירשה חלק מאמונת האלילים של אביה? או שמא היא גנבה אותם כדי למנוע מלבן לעבוד אותם? ואם מדובר בסיבה השנייה, האם המטרה מקדשת את האמצעים? השוו לרש״י ולאבן עזרא.
- Did she do so for her own personal use, perhaps having inherited some of her father's idolatrous beliefs? Or did she steal them so as prevent Lavan from such worship? If the latter, do the ends justify the means? Compare רש״י ואבן עזרא.
- דונו בשתי האפשרויות בשולחן השבת שלכם. האם יש מקרים אחרים בחיי האבות שגורמים לנו לפקפק ברמה הדתית שלהם?1
- Debate the two possibilities at your Shabbat table. Are there any other incidents in the lives of the Avot which might lead one to question their level of religiosity?2
מסרים להווה או לעתיד?
הפרשנים דנו בשאלה האם המסר של חלום יעקב נועד עבור יעקב עצמו בהווה (במדבר רבה) או עבור עם ישראל בעתיד (תנחומא). קיימת מחלוקת דומה בקשר למשמעות מאבקו של יעקב עם האיש/מלאך.
Commentators debate whether חלום יעקב held a message for him in the present (במדבר רבה) or for the Nation of Israel in the future (תנחומא). A similar disagreement can be found with regards to the significance of מאבקו של יעקב עם האיש/מלאך.
האם לדעתכם יכול להיות שקרו אירועים בחיי האבות משמעותם רלוונטית רק עבור הדורות הבאים, או שבהכרח לכל מקרה בתורה חייב להיות משמעות גם עבור אותה תקופה? מה יכולה להיות התועלת בלבשר ליעקב על דברים שיקרו אלפי שנים לאחר מותו?
Do you think it is possible that events that transpired in the Patriarch's lives could have held meaning only for future generations, or does everything in Torah need to have held some significance for its own time as well? What would be the purpose of sharing with Yaakov a foreshadowing of events which were first to occur thousands of years after he died?
In-laws or Outlaws in Tanakhמחותנים פורעים חוק בתנ"ך
מספר סיפורים בתנ"ך מתארים מערכות יחסים בין איש לחותנו. ביניהם: סיפורי יעקב ולבן, משה ויתרו,3 ודוד ושאול. השוואה בין הסיפורים השונים (ראו חתנים וחותנים בתנ"ך) מראה לנו שלמרות שיש מאפיינים משותפים לכולם, רק משה ותרו נהנו ממערכת יחסים חיובית.
There are several stories in Tanakh which detail the relationship between a husband and his father-in-law. These include the stories of Yaakov and Lavan, Moshe and Yitro,4 and David and Shaul. A comparison of the narratives (ראו חתנים וחותנים בתנ"ך) shows that while they all share certain features, only Moshe and Yitro enjoyed a positive relationship.
- האם היה בלתי נמנע שליעקב ולדויד יהיו בעיות עם חותניהם? האם המתח היה נוכח מההתחלה? אם לא, מה השתנה שגרם למריבה? איך משה ויתרו הצליחו להתחמק מאותן מלכודות?
- Was it inevitable that Yaakov and David would have problems with their in-laws? Was there tension from the beginning? If not, what changed to cause the strife? How were Moshe and Yitro able to avoid the same pitfalls?
- קיים סטריוטיפ שאומר שמחותנים לא מסתדרים. למה מערכות יחסים כאלה לעתים קרובות מאופיינים במתח גבוה? האם לדעתכם גורמי חיכוך סטנדרטיים השפיעו על המחלוקות שמתוארות בתנ"ך?
- It is a stereotype that in-laws do not get along. What is it in the nature of such a relationship that often causes tension? Do you think that any of the standard sources of friction played a role in the episodes in Tanakh?
בני כמה?
אנחנו לרוב מתעלמים מגילאי הדמויות בתנ"ך, ומניחים הנחות על בסיס העלילה הכללית, בלי תשומת לב לעובדות. אך בקריאה צמודה, חלק מהגילאים מתבררים להיות מפתיעים. תאתגרו את יושבי שולחן השבת שלכם לחשוב על השאלות הבאות:
We often ignore the ages of characters in Tanakh, making assumptions based on the overall narrative rather than the given facts. When reading closely, however, some of the ages, or unknowns, turn out to be quite surprising. Challenge your Shabbat Table to think about the following:
- מה הפרש הגילאים בין בני יעקב? אמנם אנחנו נוטים לחשוב שיעקב היה צעיר מאחיו בהרבה, אך קריאה פשוטה של הפסוקים רומזת ש-12 הילדים הראשונים של יעקב5 נולדו תוך 6 שנים בלבד! בתחשב בזה שלאה לבד ילדה שבעה מהם, איך זה יכול להיות?
- How far apart in age were the sons of Yaakov? Though one might think that Yosef was much younger than his older siblings, a simple reading of the verses suggests that Yaakov bore all of his first 12 children6 in just 6 years! Considering that seven were from Leah alone, how is this possible?
- בני כמה היו שמעון ולוי כאשר הם טבחו באנשי שכם?
- How old were Shimon and Levi when they massacred the population of Shekhem? The verses would seem to suggest that they were at most 12 and 13! Is this tenable? For other possible ways of reading the siblings' ages and their ramifications, ראו הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב.
Other stories outside of our parashah also raise age-related questions:
- How old was Avraham when he married Keturah? Did he really remarry at the advanced age of (at least) 140, as the verses seem to suggest? ראו נשי אברהם.
- How old were Kayin and Hevel at the time of Hevel's murder? How old were Yaakov and Esav during the sale of the birthright, or Rivka at her marriage? Was Yitzchak an adult or a child at the Akeidah? These ages are all unknown, but the various possibilities can greatly impact each story. See how several artists render the characters in קין והבל באמנות, עקידת יצחק באמנות, רבקה אצל הבאר באמנות, ומכירת הבכורה באמנות. לאחר מכן, השוו לדעות במפרשים הקלאסיים.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ויצא.