Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayigash/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 6: Line 6:
 
<p>לאורך ההיסטוריה, הצלחה כלכלית יהודית עוררה אנטישמיות. היהודים מואשמים במחלות הקפיטליזם, ומצויירים כמלווי כסף רודפי בצע, והואשמו בניסיון להשתלט על העולם. ניתן לראות את שורשי התופעה&#160;בתקופת המקרא, והביטוי הראשון שלה עשוי להיות בפרשת ויגש.<fn>דוגמא קודמת אולי ניתן למצוא בבראשית כ"ו, כאשר הצלחת יצחק בחפירת הבארות גרם לקנאת שכניו הפלשתים.</fn></p>
 
<p>לאורך ההיסטוריה, הצלחה כלכלית יהודית עוררה אנטישמיות. היהודים מואשמים במחלות הקפיטליזם, ומצויירים כמלווי כסף רודפי בצע, והואשמו בניסיון להשתלט על העולם. ניתן לראות את שורשי התופעה&#160;בתקופת המקרא, והביטוי הראשון שלה עשוי להיות בפרשת ויגש.<fn>דוגמא קודמת אולי ניתן למצוא בבראשית כ"ו, כאשר הצלחת יצחק בחפירת הבארות גרם לקנאת שכניו הפלשתים.</fn></p>
 
<p>Throughout history, Jewish economic success has sparked anti-Semitism. Jews have been blamed for the ills of capitalism, stereotyped as greedy moneylenders, and accused of attempting to take over the world. The phenomenon may have its roots in Biblical times, and its first manifestation may be בפרשת ויגש.<fn>דוגמא קודמת אולי ניתן למצוא בבראשית כ"ו, כאשר הצלחת יצחק בחפירת הבארות גרם לקנאת שכניו הפלשתים.</fn>&#160;</p>
 
<p>Throughout history, Jewish economic success has sparked anti-Semitism. Jews have been blamed for the ills of capitalism, stereotyped as greedy moneylenders, and accused of attempting to take over the world. The phenomenon may have its roots in Biblical times, and its first manifestation may be בפרשת ויגש.<fn>דוגמא קודמת אולי ניתן למצוא בבראשית כ"ו, כאשר הצלחת יצחק בחפירת הבארות גרם לקנאת שכניו הפלשתים.</fn>&#160;</p>
<p>הרבה חוקרים מודרניים, צועדים בעקבות ר׳ יוסף בכור שור, ומציעים שהמדיניות הכלכלית של יוסף בשנות הרעב,&#160;ביחד עם הנפוטיזם כלפי משפחתו באותו הזמן, גרמו תרעומת מתמשכת אשר לימים סללה את הדרך לשעבוד הישראלי. אחרים יטענו כי פרשנות זו היא ניסיון אנכרוניסטי לכפות מגמות מודרניות על סיפורי המקרא, וכי המדיניות של יוסף הייתה נחוצה וקיבלה הערכה גם מהאוכלוסייה המצרית.</p>
+
<p>הרבה חוקרים מודרניים,<fn>ראו א' סימון,&#160;<a href="http://www.uriel-simon.name/%D7%9B%D7%9C-%D7%94%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99-%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8/er2/4/er10/564">"יוסף משעבד את המצרים לפרעה"</a> ב<b>בקש שלום ורדפהו</b>, (תל אביב, תשס"ב): 90-86, ת' גרנות, "<a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%92%D7%A9-%D7%9E%D7%A0%D7%94%D7%99%D7%92%D7%95%D7%AA%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3-%D7%91%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D">מנהיגותו של יוסף במצרים</a>", וד' סבתו, "ותהי הארץ לפרעה&#160;– שורשו של שעבוד מצרים", מגדים נ"ב (תשע"א): 59-41.</fn> צועדים בעקבות ר׳ יוסף בכור שור, ומציעים שהמדיניות הכלכלית של יוסף בשנות הרעב,&#160;ביחד עם הנפוטיזם כלפי משפחתו באותו הזמן, גרמו תרעומת מתמשכת אשר לימים סללה את הדרך לשעבוד הישראלי. אחרים יטענו כי פרשנות זו היא ניסיון אנכרוניסטי לכפות מגמות מודרניות על סיפורי המקרא, וכי המדיניות של יוסף הייתה נחוצה וקיבלה הערכה גם מהאוכלוסייה המצרית.</p>
 
<p>הרבה חוקרים מודרניים,<fn>ראו א' סימון,&#160;<a href="http://www.uriel-simon.name/%D7%9B%D7%9C-%D7%94%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99-%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8/er2/4/er10/564">"יוסף משעבד את המצרים לפרעה"</a> ב<b>בקש שלום ורדפהו</b>, (תל אביב, תשס"ב): 90-86, ת' גרנות, "<a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%92%D7%A9-%D7%9E%D7%A0%D7%94%D7%99%D7%92%D7%95%D7%AA%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3-%D7%91%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D">מנהיגותו של יוסף במצרים</a>", וד' סבתו, "ותהי הארץ לפרעה&#160;– שורשו של שעבוד מצרים", מגדים נ"ב (תשע"א): 59-41.</fn> צועדים בעקבות <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot1-11" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot1-11" data-aht="source">שמות א׳:י״א</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>, ומציעים ש<a href="Yosef's Economic Policies" data-aht="page">המדיניות הכלכלית של יוסף</a> during the famine years, coupled with his simultaneous nepotism towards his family, caused enduring resentment which later paved the way for the Israelite bondage.&#160; Others would argue that this interpretation is an anachronistic attempt to impose modern trends upon Biblical stories, and that Yosef's policies were both necessary and appreciated by the Egyptian population.</p>
 
<p>הרבה חוקרים מודרניים,<fn>ראו א' סימון,&#160;<a href="http://www.uriel-simon.name/%D7%9B%D7%9C-%D7%94%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/%D7%A4%D7%A8%D7%98%D7%99-%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8/er2/4/er10/564">"יוסף משעבד את המצרים לפרעה"</a> ב<b>בקש שלום ורדפהו</b>, (תל אביב, תשס"ב): 90-86, ת' גרנות, "<a href="http://www.etzion.org.il/he/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%95%D7%99%D7%92%D7%A9-%D7%9E%D7%A0%D7%94%D7%99%D7%92%D7%95%D7%AA%D7%95-%D7%A9%D7%9C-%D7%99%D7%95%D7%A1%D7%A3-%D7%91%D7%9E%D7%A6%D7%A8%D7%99%D7%9D">מנהיגותו של יוסף במצרים</a>", וד' סבתו, "ותהי הארץ לפרעה&#160;– שורשו של שעבוד מצרים", מגדים נ"ב (תשע"א): 59-41.</fn> צועדים בעקבות <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot1-11" data-aht="source">ר׳ יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot1-11" data-aht="source">שמות א׳:י״א</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink>, ומציעים ש<a href="Yosef's Economic Policies" data-aht="page">המדיניות הכלכלית של יוסף</a> during the famine years, coupled with his simultaneous nepotism towards his family, caused enduring resentment which later paved the way for the Israelite bondage.&#160; Others would argue that this interpretation is an anachronistic attempt to impose modern trends upon Biblical stories, and that Yosef's policies were both necessary and appreciated by the Egyptian population.</p>
 
<ul>
 
<ul>
Line 20: Line 20:
 
</category>
 
</category>
 
<category>What If?
 
<category>What If?
<p>הפללתו של בנימין על ידי יוסף נגמרת בנימה משמחת של פיוס משפחתי. אולם האם זה מה שקיווה ותכנן יוסף כבר מההתחלה, או שהוא הופתע מההתערבות הבלתי צפויה של יהודה? מה היה הצעד הבא של יוסף אילו יהודה לא היה מתחנן לפניו?&#160;אילו בנימין היה נשאר לבדו עם יוסף במצרים, האם מהלך ההיסטוריה היה שונה לחלוטין? ראו <a href="Yosef's Treatment of his Family" data-aht="page">התנהגות יוסף כלפי משפחתו</a>.</p><p>Yosef's framing of Binyamin ends on a happy note of family reconciliation. Was this, though, what Yosef had hoped and planned from the beginning, or, was he caught by surprise by Yehuda's unanticipated intervention?&#160; What would have been Yosef's next move had Yehuda not made his impassioned plea?&#160; If Binyamin alone had remained with Yosef in Egypt, would the course of history have been completely different?&#160; ראו <a href="Yosef's Treatment of his Family" data-aht="page">התנהגות יוסף כלפי משפחתו</a>.</p>
+
<p>הפללתו של בנימין על ידי יוסף נגמרת בנימה משמחת של פיוס משפחתי. אולם האם זה מה שקיווה ותכנן יוסף כבר מההתחלה, או שהוא הופתע מההתערבות הבלתי צפויה של יהודה? מה היה הצעד הבא של יוסף אילו יהודה לא היה מתחנן לפניו?&#160;אילו בנימין היה נשאר לבדו עם יוסף במצרים, האם מהלך ההיסטוריה היה שונה לחלוטין? ראו <a href="Yosef's Treatment of his Family" data-aht="page">התנהגות יוסף כלפי משפחתו</a>.</p>
 +
<p>Yosef's framing of Binyamin ends on a happy note of family reconciliation. Was this, though, what Yosef had hoped and planned from the beginning, or, was he caught by surprise by Yehuda's unanticipated intervention?&#160; What would have been Yosef's next move had Yehuda not made his impassioned plea?&#160; If Binyamin alone had remained with Yosef in Egypt, would the course of history have been completely different?&#160; ראו <a href="Yosef's Treatment of his Family" data-aht="page">התנהגות יוסף כלפי משפחתו</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
 
<category>למה השתקעו במצרים?
 
<category>למה השתקעו במצרים?
<p>ירידת&#160;יעקב ומשפחתו למצרים מציינת את תחילת הגלות הראשונה של ישראל. אך האם זאת הייתה כוונתו של יעקב?</p><ul>
+
<p>ירידת&#160;יעקב ומשפחתו למצרים מציינת את תחילת הגלות הראשונה של ישראל. אך האם זאת הייתה כוונתו של יעקב?</p>
 +
<ul>
 
<li>כשמשפחתו של יעקב עברה למצרים, כמה זמן הם התכוונו להישאר? מדוע הם לא חזרו לארץ ברגע שנגמר הרעב? [להצעה אחת, עיינו בגישה השלישית ב<a href="Yosef's Economic Policies" data-aht="page">המדיניות הכלכלית של יוסף</a>].</li>
 
<li>כשמשפחתו של יעקב עברה למצרים, כמה זמן הם התכוונו להישאר? מדוע הם לא חזרו לארץ ברגע שנגמר הרעב? [להצעה אחת, עיינו בגישה השלישית ב<a href="Yosef's Economic Policies" data-aht="page">המדיניות הכלכלית של יוסף</a>].</li>
<li>כבר בברית בין הבתרים, ה' מספר לאברהם על הגלות העתידית. האם פירוש הדבר שה' התערב באופן פעיל בכדי&#160;להוריד את בני ישראל למצרים, או שהגלות הייתה רק תוצאה טבעית של בחירות אנושיות שלא היו כרוכות&#160;בהתערבויות שמימיות מיוחדות? האם משפחתו של יעקב בכלל הייתה מודעת לנבואה, ואם כן, האם ראו עצמם כממלאים צו אלוהי? להרחבה, ראו <a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>.</li>
+
<li>כבר בברית בין הבתרים, ה' מספר לאברהם על הגלות העתידית. האם פירוש הדבר שה' התערב באופן פעיל בכדי&#160;להוריד את בני ישראל למצרים,<fn>ראו גם דברי יוסף אל אחיו בבראשית מ"ה:ח': "וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם."</fn> או שהגלות הייתה רק תוצאה טבעית של בחירות אנושיות שלא היו כרוכות&#160;בהתערבויות שמימיות מיוחדות? האם משפחתו של יעקב בכלל הייתה מודעת לנבואה, ואם כן, האם ראו עצמם כממלאים צו אלוהי? להרחבה, ראו <a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>.</li>
 
<li>מדוע הגלות במצרים מהווה חלק הכרחי מההיסטוריה היהודית? במה זה תורם? האם מטרות הגלות והשעבוד הן זהות, או שמא&#160;נפרדות? ראו <a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרות שעבוד מצרים</a>.</li>
 
<li>מדוע הגלות במצרים מהווה חלק הכרחי מההיסטוריה היהודית? במה זה תורם? האם מטרות הגלות והשעבוד הן זהות, או שמא&#160;נפרדות? ראו <a href="Purposes of the Egyptian Bondage" data-aht="page">מטרות שעבוד מצרים</a>.</li>
</ul><p>Yaakov's family's descent to Egypt marks the beginning of Israel's first exile.&#160; But was that Yaakov's intent?</p><ul>
+
</ul>
 +
<p>Yaakov's family's descent to Egypt marks the beginning of Israel's first exile.&#160; But was that Yaakov's intent?</p>
 +
<ul>
 
<li>When Yaakov's family moved to Egypt, how long did they intend to stay?&#160; Why did they not return to Israel as soon as the famine ended?&#160; [להצעה אחת, עיינו בגישה השלישית ב<a href="Yosef's Economic Policies" data-aht="page">המדיניות הכלכלית של יוסף</a>].</li>
 
<li>When Yaakov's family moved to Egypt, how long did they intend to stay?&#160; Why did they not return to Israel as soon as the famine ended?&#160; [להצעה אחת, עיינו בגישה השלישית ב<a href="Yosef's Economic Policies" data-aht="page">המדיניות הכלכלית של יוסף</a>].</li>
 
<li>Already in the Covenant between the Pieces, Hashem tells Avraham of the future exile.&#160; Does this mean that Hashem actively intervened to guide the Israelites into Egypt,<fn>ראו גם דברי יוסף אל אחיו בבראשית מ"ה:ח': "וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם."</fn> or was the exile merely a natural result of human choices which did not involve any special heavenly input?&#160; Was Yaakov's family even aware of the prophecy and, if so, did they view themselves as fulfilling a Divine decree?&#160; להרחבה, ראו <a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>.</li>
 
<li>Already in the Covenant between the Pieces, Hashem tells Avraham of the future exile.&#160; Does this mean that Hashem actively intervened to guide the Israelites into Egypt,<fn>ראו גם דברי יוסף אל אחיו בבראשית מ"ה:ח': "וְעַתָּה לֹא אַתֶּם שְׁלַחְתֶּם אֹתִי הֵנָּה כִּי הָאֱלֹהִים וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם."</fn> or was the exile merely a natural result of human choices which did not involve any special heavenly input?&#160; Was Yaakov's family even aware of the prophecy and, if so, did they view themselves as fulfilling a Divine decree?&#160; להרחבה, ראו <a href="Divine Plans and Israelite Free Choice" data-aht="page">תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל</a>.</li>

Version as of 03:53, 16 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת ויגש

Economic Anti-Semitism

לאורך ההיסטוריה, הצלחה כלכלית יהודית עוררה אנטישמיות. היהודים מואשמים במחלות הקפיטליזם, ומצויירים כמלווי כסף רודפי בצע, והואשמו בניסיון להשתלט על העולם. ניתן לראות את שורשי התופעה בתקופת המקרא, והביטוי הראשון שלה עשוי להיות בפרשת ויגש.1

Throughout history, Jewish economic success has sparked anti-Semitism. Jews have been blamed for the ills of capitalism, stereotyped as greedy moneylenders, and accused of attempting to take over the world. The phenomenon may have its roots in Biblical times, and its first manifestation may be בפרשת ויגש.2 

הרבה חוקרים מודרניים,3 צועדים בעקבות ר׳ יוסף בכור שור, ומציעים שהמדיניות הכלכלית של יוסף בשנות הרעב, ביחד עם הנפוטיזם כלפי משפחתו באותו הזמן, גרמו תרעומת מתמשכת אשר לימים סללה את הדרך לשעבוד הישראלי. אחרים יטענו כי פרשנות זו היא ניסיון אנכרוניסטי לכפות מגמות מודרניות על סיפורי המקרא, וכי המדיניות של יוסף הייתה נחוצה וקיבלה הערכה גם מהאוכלוסייה המצרית.

הרבה חוקרים מודרניים,4 צועדים בעקבות ר׳ יוסף בכור שורשמות א׳:י״אאודות ר' יוסף בכור שור, ומציעים שהמדיניות הכלכלית של יוסף during the famine years, coupled with his simultaneous nepotism towards his family, caused enduring resentment which later paved the way for the Israelite bondage.  Others would argue that this interpretation is an anachronistic attempt to impose modern trends upon Biblical stories, and that Yosef's policies were both necessary and appreciated by the Egyptian population.

  • אילו גורמים טקסטואליים תומכים בכל קריאה בסיפור?
  • מהם הגורמים העיקריים לאנטישמיות כלכלית? מה בין זו לבין אנטישמיות דתית? איזה תפקיד (אם בכלל) מילאו כל אחד מסוגי אנטישמיות אלה בשעבוד?
  • באילו נסיבות אתם חושבים שנפוטיזם הוא נוהג לגיטימי, ומתי הוא בעייתי? איפה עוד בתנ"ך מנהיגים נותנים יחס מועדף למשפחותיהם? האם גם למקרים אחרים אלה יש תוצאות שליליות?
  • What textual factors support each reading of the story?
  • What are the root causes of economic anti-Semitism?  How does it compare to religious anti-Semitism?  What role (if any) did each play in the enslavement?
  • In what circumstances do you think that nepotism is a valid practice, and when is it problematic?  Where else in Tanakh do leaders give preferential treatment to their families?  Do these other cases also have negative results?

What If?

הפללתו של בנימין על ידי יוסף נגמרת בנימה משמחת של פיוס משפחתי. אולם האם זה מה שקיווה ותכנן יוסף כבר מההתחלה, או שהוא הופתע מההתערבות הבלתי צפויה של יהודה? מה היה הצעד הבא של יוסף אילו יהודה לא היה מתחנן לפניו? אילו בנימין היה נשאר לבדו עם יוסף במצרים, האם מהלך ההיסטוריה היה שונה לחלוטין? ראו התנהגות יוסף כלפי משפחתו.

Yosef's framing of Binyamin ends on a happy note of family reconciliation. Was this, though, what Yosef had hoped and planned from the beginning, or, was he caught by surprise by Yehuda's unanticipated intervention?  What would have been Yosef's next move had Yehuda not made his impassioned plea?  If Binyamin alone had remained with Yosef in Egypt, would the course of history have been completely different?  ראו התנהגות יוסף כלפי משפחתו.

למה השתקעו במצרים?

ירידת יעקב ומשפחתו למצרים מציינת את תחילת הגלות הראשונה של ישראל. אך האם זאת הייתה כוונתו של יעקב?

  • כשמשפחתו של יעקב עברה למצרים, כמה זמן הם התכוונו להישאר? מדוע הם לא חזרו לארץ ברגע שנגמר הרעב? [להצעה אחת, עיינו בגישה השלישית בהמדיניות הכלכלית של יוסף].
  • כבר בברית בין הבתרים, ה' מספר לאברהם על הגלות העתידית. האם פירוש הדבר שה' התערב באופן פעיל בכדי להוריד את בני ישראל למצרים,5 או שהגלות הייתה רק תוצאה טבעית של בחירות אנושיות שלא היו כרוכות בהתערבויות שמימיות מיוחדות? האם משפחתו של יעקב בכלל הייתה מודעת לנבואה, ואם כן, האם ראו עצמם כממלאים צו אלוהי? להרחבה, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל.
  • מדוע הגלות במצרים מהווה חלק הכרחי מההיסטוריה היהודית? במה זה תורם? האם מטרות הגלות והשעבוד הן זהות, או שמא נפרדות? ראו מטרות שעבוד מצרים.

Yaakov's family's descent to Egypt marks the beginning of Israel's first exile.  But was that Yaakov's intent?

  • When Yaakov's family moved to Egypt, how long did they intend to stay?  Why did they not return to Israel as soon as the famine ended?  [להצעה אחת, עיינו בגישה השלישית בהמדיניות הכלכלית של יוסף].
  • Already in the Covenant between the Pieces, Hashem tells Avraham of the future exile.  Does this mean that Hashem actively intervened to guide the Israelites into Egypt,6 or was the exile merely a natural result of human choices which did not involve any special heavenly input?  Was Yaakov's family even aware of the prophecy and, if so, did they view themselves as fulfilling a Divine decree?  להרחבה, ראו תוכניות ה' ובחירה חופשית של בני ישראל.
  • Why was the exile in Egypt a necessary part of Jewish history?  What did it accomplish?  Are the purposes of the exile and bondage identical, or might each have its own goals?  ראו מטרות שעבוד מצרים.

האם יהודה איים על יוסף?

מדרש תנחומא דורש את סיפור תחינותיו של יהודה לבנימין ומתאר אותו כמחלוקת עוינת ואגרסיבית גלויה, שבה יהודה ויוסף מאשימים זה את זה בעוולות וצביעות, ולבסוף אף מאיימים זה על זה באלימות. האם יש בסיס לקריאה כזו בטקסט? אם לא, מאיפה רעיון זה של המדרש מגיע, ואיזה מסר הוא מנסה להעביר? ראו נאומו של יהודה.

מדרש תנחומאויגש ה׳אודות התנחומא recasts Yehuda's plea for Binyamin into an overtly hostile and aggressive dispute in which Yehuda and Yosef each accuse the other of wrongdoing and duplicity, and finally threaten each other with violence.  Is there any basis for such a reading in the text?  If not, where is the Midrash coming from, and what message is it trying to impart?  ראו נאומו של יהודה.

  • באופן כללי, איך צריך להבין מדרשים שנראים כמנוגדים בחריפות לפשט הפסוקים?
  • במקרה זה, פרופ' נחמה ליבוביץ מציעה פירוש למדרש תנחומא, לפיו יהודה לא באמת התווכח עם יוסף, אלא עם מצפונו שלו. אחרים מציעים שהמדרש בא לבשר על האיבה העתידית בין שבט יהודה לשבטי יוסף, ועל מאבקי הכוח ביניהם לאורך מאות בשנים. האם אתם יכולים לחשוב על מדרשים אחרים שניתן לקרוא אותם באופן דומה כמונולוג פנימי או כאות מבשר לבאות?
  • In general, how should one understand Midrashim that seem to veer sharply from the plain sense of the verses?
  • במקרה זה, פרופ' נחמה ליבוביץ מציעה שתנחומא is really having Yehuda argue not with Yosef, but with his own conscience  Others propose that it is serving to foreshadow the future enmity between the two tribes of Yehuda and Yosef and their centuries long power struggle.  Can you think of other Midrashim which might similarly be read as either an internal monologue or as portents of the future?

שטעטל או גטו?

מה הביא להחלטה לגור בארץ גושן? לפי נצי״בבראשית מ״ו:ל״דאודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין, משפחתו של יעקב ניסתה לבודד את עצמה כדי למנוע התבוללות ולשמור על זהותה הלאומית. לעומת זאת, רלב״גבראשית ביאור המילות מ״ו:ל״דאודות ר' לוי בן גרשום מציע שהפחד מעוינות מצד המצרים ש"תיעבו רועי צאן" הוא זה שהניע את ההפרדה. רש״י בראשית מ״ו:ל״דאודות ר' שלמה יצחקימציע אפשרות נוספת ומרמז כי ההחלטה נבעה ממניעים כלכליים, יוסף פשוט רצה לספק אדמות מרעה טובות למשפחתו. לעוד, ראו למה לגור בארץ גושן? ואיפה במצרים גרו היהודים?

  • אילו סימוכין תוכלו למצוא בטקסט לכל גישה?
  • מה צריך להיות האיזון בין השתלבות בחברה זרה לבין הפרדה והימנעות מהשפעות תרבותיות שליליות?7
  • האם התערות בחברה מעוררת אנטישמיות או מונעת אותה? 

What led to the decision to live in Goshen?  לפי נצי״בבראשית מ״ו:ל״דאודות ר' נפתלי צבי יהודה ברלין, Yaakov's family attempted to isolate themselves so as to prevent assimilation and preserve their national identity.  רלב״גבראשית ביאור המילות מ״ו:ל״דאודות ר' לוי בן גרשום, on the other hand, suggests that fear of hostility from the Egyptians ש"תיעבו רועי צאן" is what prompted the segregation.  רש״יבראשית מ״ו:ל״דאודות ר' שלמה יצחקי offers an additional possibility, implying that the decision was economically motivated, with Yosef simply wanting to provide good pasture lands for his family.  לעוד, ראו למה לגור בארץ גושן? ואיפה במצרים גרו היהודים?

  • What support can you find in the text for each approach?
  • What should be the balance between integration into foreign society and segregation from negative cultural influences?8
  • Does integration provoke anti-Semitism or prevent it?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ויגש.