Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayikra/0/he"
Jump to navigation
Jump to search
m |
m |
||
Line 4: | Line 4: | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויקרא</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויקרא</h1> | ||
<category>תפילה או קרבנות? | <category>תפילה או קרבנות? | ||
− | <p>דונו בשולחן השבת שלכם בדרך הראויה לעבוד את ה'. האם עדיף להתפלל או להקריב קרבנות?<br/><br/><br/><br/>להרחבה, ראו מטרת הקרבנות, ועין באיך כל אחד מרמב"ם ורמב"ן </p> | + | <p>דונו בשולחן השבת שלכם בדרך הראויה לעבוד את ה'. האם עדיף להתפלל או להקריב קרבנות?<br/><br/><br/><br/>להרחבה, ראו מטרת הקרבנות, ועין באיך כל אחד מרמב"ם ורמב"ן </p><ul> |
− | <ul> | ||
<li>מהם היתרונות והחסרונות של כל מערכת?</li> | <li>מהם היתרונות והחסרונות של כל מערכת?</li> | ||
<li>איך תהליך התשובה היה נראה אם בנוסף לוידוי בלב ובפה, היינו צריכים גם להביא קרבן חטאת? כיצד יכולה נתינת חפץ מוחשי, במקום דיבור בלבד, להשפיע על היחסים שלנו עם ה'? האם נתינת מתנות היא פחות או יותר משמעותית מדיבור?<fn>הסופר, ג' צ'פמן, The Five Love Languages: How to Express Heartfelt Commitment to Your Mate (Chicago, 1992), מדבר על חמש "שפות של אהבה" הכוללות: מתנות, זמן איכות, מילות אישור, מעשי שירות, ומגע פיזי. איזו משפות אלה נכללות בעבודות התפילה והקרבנות? כיצד הן מתבטאות בדרכים אחרות של עבודת ה'?</fn> </li> | <li>איך תהליך התשובה היה נראה אם בנוסף לוידוי בלב ובפה, היינו צריכים גם להביא קרבן חטאת? כיצד יכולה נתינת חפץ מוחשי, במקום דיבור בלבד, להשפיע על היחסים שלנו עם ה'? האם נתינת מתנות היא פחות או יותר משמעותית מדיבור?<fn>הסופר, ג' צ'פמן, The Five Love Languages: How to Express Heartfelt Commitment to Your Mate (Chicago, 1992), מדבר על חמש "שפות של אהבה" הכוללות: מתנות, זמן איכות, מילות אישור, מעשי שירות, ומגע פיזי. איזו משפות אלה נכללות בעבודות התפילה והקרבנות? כיצד הן מתבטאות בדרכים אחרות של עבודת ה'?</fn> </li> | ||
Line 12: | Line 11: | ||
</category> | </category> | ||
<category>דרך לכפר על חטאים | <category>דרך לכפר על חטאים | ||
− | <p> | + | <p><br/><br/><br/></p> |
− | <p> <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot30-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot30-1" data-aht="source">שמות ל':א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> | + | <p> <multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot30-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot30-1" data-aht="source">שמות ל':א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> מציין כי נדרש תהליך כפרה כלשהו כדי לתמרץ אנשים להתנהג כראוי. אם לא היה תהליך כפרה, אנשים היו מרגישים שהם תקועים עם החטאים שלהם, ולא היה להם תמריץ להימנע מחטאים בעתיד.</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>האם אתם מסכימים, או שאתם חושבים שהידיעה שתהליך כפרה כזה דווקא גורמת לאנשים לחטוא יותר, כי הם יודעים שאפשר לחטוא ואז לחזור בתשובה?</li> |
− | <li>ר"י בכור שור | + | <li>ר"י בכור שור אינו מסביר מדוע הקרבת קרבן נדרשת לתהליך הכפרה. <multilink><a href="RambanVayikra1-9" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra1-9" data-aht="source">ויקרא א':ט'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מציע שהצפייה בשחיטת הבהמה מכריחה את האדם להכיר בכך שלולא חסדי ה', דמו שלו היה נשפך. ידיעה זו אמורה למנוע ממנו לחטוא עוד. איזה יתרונות נוספים יש לתהליך הקרבת הקרבנות? להרחבה, ראו <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
Line 25: | Line 24: | ||
<li>האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצווה, או לחשוב שיש מצוות שיסודן בוויתור של ה' לחולשות האדם? במלים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידיאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהן מגיבות לטבע האדם ולצרכים שלו?</li> | <li>האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצווה, או לחשוב שיש מצוות שיסודן בוויתור של ה' לחולשות האדם? במלים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידיאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהן מגיבות לטבע האדם ולצרכים שלו?</li> | ||
<li>האם כל חוקי התורה רלוונטיים באותה מידה לכל הדורות, או שמא ייתכן שחלקם נועדו בעיקר לתקופה מסוימת?</li> | <li>האם כל חוקי התורה רלוונטיים באותה מידה לכל הדורות, או שמא ייתכן שחלקם נועדו בעיקר לתקופה מסוימת?</li> | ||
− | <li></li> | + | <li>–</li> |
<li>כיצד בחינת ההנמקה העומדת מאחורי מצווה מסוימת הופכת אותה למשמעותית יותר? מהן הסכנות הכרוכות בכך?</li> | <li>כיצד בחינת ההנמקה העומדת מאחורי מצווה מסוימת הופכת אותה למשמעותית יותר? מהן הסכנות הכרוכות בכך?</li> | ||
<li>How does looking into the reasoning behind a particular commandment make it more meaningful?  What are the dangers of doing so?</li> | <li>How does looking into the reasoning behind a particular commandment make it more meaningful?  What are the dangers of doing so?</li> |
Version as of 23:52, 25 August 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת ויקרא
תפילה או קרבנות?
דונו בשולחן השבת שלכם בדרך הראויה לעבוד את ה'. האם עדיף להתפלל או להקריב קרבנות?
להרחבה, ראו מטרת הקרבנות, ועין באיך כל אחד מרמב"ם ורמב"ן
- מהם היתרונות והחסרונות של כל מערכת?
- איך תהליך התשובה היה נראה אם בנוסף לוידוי בלב ובפה, היינו צריכים גם להביא קרבן חטאת? כיצד יכולה נתינת חפץ מוחשי, במקום דיבור בלבד, להשפיע על היחסים שלנו עם ה'? האם נתינת מתנות היא פחות או יותר משמעותית מדיבור?1
- להרחבה, ראו מטרת הקרבנות, ועיינו באיך רמב"ם ורמב"ן רואים את הערך היחסי של תפילה והקרבת קרבנות.
דרך לכפר על חטאים
ר' יוסף בכור שור מציין כי נדרש תהליך כפרה כלשהו כדי לתמרץ אנשים להתנהג כראוי. אם לא היה תהליך כפרה, אנשים היו מרגישים שהם תקועים עם החטאים שלהם, ולא היה להם תמריץ להימנע מחטאים בעתיד.
- האם אתם מסכימים, או שאתם חושבים שהידיעה שתהליך כפרה כזה דווקא גורמת לאנשים לחטוא יותר, כי הם יודעים שאפשר לחטוא ואז לחזור בתשובה?
- ר"י בכור שור אינו מסביר מדוע הקרבת קרבן נדרשת לתהליך הכפרה. רמב"ן מציע שהצפייה בשחיטת הבהמה מכריחה את האדם להכיר בכך שלולא חסדי ה', דמו שלו היה נשפך. ידיעה זו אמורה למנוע ממנו לחטוא עוד. איזה יתרונות נוספים יש לתהליך הקרבת הקרבנות? להרחבה, ראו מטרת הקרבנות.
טעמי המצוות
בדיון על תפקידם וערכם של הקרבנות, מפרשים מראים את עמדותיהם השונות ביחס למטרתן ואופיין של המצוות בכללותן. חלק מהשאלות שהם נוגעים בהן כוללות:
In debating the role and value of sacrifices, commentators display their differing attitudes towards the purpose and nature of mitzvot as a whole. Some of the questions they touch upon include:
- האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצווה, או לחשוב שיש מצוות שיסודן בוויתור של ה' לחולשות האדם? במלים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידיאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהן מגיבות לטבע האדם ולצרכים שלו?
- האם כל חוקי התורה רלוונטיים באותה מידה לכל הדורות, או שמא ייתכן שחלקם נועדו בעיקר לתקופה מסוימת?
- –
- כיצד בחינת ההנמקה העומדת מאחורי מצווה מסוימת הופכת אותה למשמעותית יותר? מהן הסכנות הכרוכות בכך?
- How does looking into the reasoning behind a particular commandment make it more meaningful? What are the dangers of doing so?
- למספר נושאים הדנים בעקרונות אלו, ראו מטרת המשכן, מטרת הקרבנות, מטרת פסח מצרים, מחצית השקל – למניין או למשכן?, צרעת, ומטרת דיני אשת יפת תאר.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ויקרא.