Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayikra/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(13 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויקרא</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויקרא</h1>
<category>Prayer or Sacrifice?
+
<category>תפילה או קרבנות?
<p>Set up a debate at your Shabbat table regarding the ideal form of worship.&#160; Is prayer or sacrifice a better model?</p><ul>
+
<p>דונו&#160;בשולחן השבת שלכם בדרך הראויה לעבוד את ה'. האם&#160;עדיף להתפלל או להקריב קרבנות?</p>
<li>What are the advantages and disadvantages of each system?</li>
+
<ul>
<li>How would repentance be different if, instead of confessing sins with your heart and mouth, one needed to also bring a sin-offering?&#160; How might giving a tangible object, rather than merely speaking words, affect one's relationship with Hashem? Is gift giving more or less valuable than speech?<fn>Author G. Chapman,&#160;The Five Love Languages: How to Express Heartfelt Commitment to Your Mate (Chicago, 1992), speaks of five languages of love including gift giving, quality time, words of affirmation, acts of service, and physical touch. Which of these are included in each of these modes of worship? How else are these languages expressed in your service of Hashem?</fn></li>
+
<li>מהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה?</li>
<li>For elaboration, see <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">Purpose of the Sacrifices</a>, and note how each of Rambam and Ramban view the relative values of prayer and sacrifice.</li>
+
<li>איך תהליך התשובה היה נראה&#160;אם בנוסף לווידוי בלב ובפה, היינו צריכים גם להביא קרבן חטאת? כיצד יכולה נתינת חפץ מוחשי, במקום דיבור בלבד, להשפיע על היחסים שלנו עם ה'? האם נתינת מתנות היא פחות או יותר משמעותית מדיבור?<fn>הסופר, ג' צ'פמן,&#160;The Five Love Languages: How to Express Heartfelt Commitment to Your Mate (Chicago, 1992), מדבר על חמש "שפות של אהבה" הכוללות: מתנות, זמן איכות, מילות אישור, מעשי שירות, ומגע פיזי. אילו משפות אלה נכללות בעבודות התפילה והקרבנות? כיצד הן מתבטאות בדרכים אחרות של עבודת ה'?</fn>&#160;</li>
 +
<li>להרחבה, ראו <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>, ועיינו באיך רמב"ם ורמב"ן רואים את הערך היחסי של תפילה והקרבת קרבנות.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Atoning For Sin
+
<category>דרך לכפר על חטאים
<p><multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot30-1" data-aht="source">R"Y Bekhor Shor</a><a href="RYosefBekhorShorShemot30-1" data-aht="source">Shemot 30:1</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">About R. Yosef Bekhor Shor</a></multilink> observes that having some form of an atonement process is absolutely critical for ensuring that people are motivated to behave properly.&#160; If there were no purification process, people would remain mired in sin, and would have much less incentive to avoid future sins.</p><ul>
+
<p><multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot30-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot30-1" data-aht="source">שמות ל':א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> מציין כי נדרש תהליך כפרה כלשהו כדי להבטיח שאנשים יתנהגו בצורה ראויה. אם לא היה תהליך כפרה, אנשים היו מרגישים שהם תקועים עם החטאים שלהם, ולא היה להם תמריץ להימנע מחטאים בעתיד.</p>
<li>Do you agree, or does knowing that such an atonement process exists make it easier to sin, as one knows that there is a safety net upon which to rely?</li>
+
<ul>
<li>R"Y Bekhor Shor does not explain why the atonement process had to be accomplished specifically through animal sacrifice.<multilink><a href="RambanVayikra1-9" data-aht="source"> Ramban</a><a href="RambanVayikra1-9" data-aht="source">Vayikra 1:9</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">About R. Moshe b. Nachman</a></multilink> suggests that in watching the animal slaughtered, a person is forced to recognize that it should have been his blood which was spilled had it not been for Hashem's mercy. This knowledge should prevent him from sinning further. What other advantages does the sacrificial procedure provide?&#160; For more, see <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">Purpose of the Sacrifices</a>.</li>
+
<li>האם אתם מסכימים, או שאתם חושבים שהידיעה שתהליך כפרה כזה קיים דווקא גורמת לאנשים לחטוא יותר, כי הם יודעים שאפשר לחטוא ואז לחזור בתשובה?</li>
 +
<li>ר"י בכור שור אינו מסביר מדוע הקרבת קרבן נדרשת לתהליך הכפרה.&#160;<multilink><a href="RambanVayikra1-9" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra1-9" data-aht="source">ויקרא א':ט'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>&#160;מציע שהצפייה בשחיטת הבהמה מכריחה את האדם להכיר בכך שלולא חסדי ה', דמו שלו היה נשפך. ידיעה זו אמורה למנוע ממנו לחטוא עוד. אילו יתרונות נוספים יש לתהליך הקרבת הקרבנות? להרחבה, ראו <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Purpose of Mitzvot
+
<category>טעמי המצוות
<p>In debating the role and value of sacrifices, commentators display their differing attitudes towards the purpose and nature of mitzvot as a whole. Some of the questions they touch upon include:</p><ul>
+
<p>בדיון על תפקידם וערכם של הקרבנות, ניתן לזהות את העמדות השונות של הפרשנים ביחס למטרתן ואופיין של המצוות בכללותן. הם מתייחסים למספר שאלות:</p><ul>
<li>Is it problematic to propose a practical or utilitarian purpose for a commandment or to suggest that it is a concession to human foibles?&#160; In other words, must the Torah's laws represent an ideal and be inherently valuable, or might they simply be addressing human needs and nature?</li>
+
<li>האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצוה, או לחשוב שיש מצוות שיסודן בוויתור של ה' לחולשות האדם? במלים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידיאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהן מגיבות לטבע האדם ולצרכים שלו?</li>
<li>Are all of the Torah's laws equally relevant and useful to all generations, or is it possible that some were meant mainly for a particular time period?</li>
+
<li>האם כל חוקי התורה רלוונטיים באותה מידה לכל הדורות, או שמא ייתכן שחלקם נועדו בעיקר לתקופה מסוימת?</li>
<li>How does looking into the reasoning behind a particular commandment make it more meaningful?&#160; What are the dangers of doing so?</li>
+
<li>כיצד&#160;עיון בטעמי המצוות&#160;הופך אותן למשמעותיות יותר? מהן הסכנות הכרוכות בכך?</li>
<li>For several topics where these issues come into play, see <a href="Purpose of the Mishkan" data-aht="page">Purpose of the Mishkan</a>, <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">Purpose of the Sacrifices</a>, <a href="Purpose of the Pesach" data-aht="page">Purpose of the Pesach</a>, <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">Half Shekels For Census or Tabernacle</a>, <a href="Tzara'at" data-aht="page">Tzara'at</a>, and <a href="Purpose of the Captive Woman Protocol" data-aht="page">Purpose of the Captive Woman Protocol</a>.</li>
+
<li>למספר נושאים הדנים בעקרונות אלו, ראו <a href="Purpose of the Mishkan" data-aht="page">מטרת המשכן</a>, <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>, <a href="Purpose of the Pesach" data-aht="page">מטרת פסח מצרים</a>, <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל למניין או למשכן?</a>, <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>, ו<a href="Purpose of the Captive Woman Protocol" data-aht="page">מטרת דיני אשת יפת תאר</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Vayikra/TopicList" data-aht="page">Parashat Vayikra Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Vayikra/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת ויקרא</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 07:35, 4 June 2020

נושאים לשולחן שבת – פרשת ויקרא

תפילה או קרבנות?

דונו בשולחן השבת שלכם בדרך הראויה לעבוד את ה'. האם עדיף להתפלל או להקריב קרבנות?

  • מהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה?
  • איך תהליך התשובה היה נראה אם בנוסף לווידוי בלב ובפה, היינו צריכים גם להביא קרבן חטאת? כיצד יכולה נתינת חפץ מוחשי, במקום דיבור בלבד, להשפיע על היחסים שלנו עם ה'? האם נתינת מתנות היא פחות או יותר משמעותית מדיבור?1 
  • להרחבה, ראו מטרת הקרבנות, ועיינו באיך רמב"ם ורמב"ן רואים את הערך היחסי של תפילה והקרבת קרבנות.

דרך לכפר על חטאים

ר' יוסף בכור שורשמות ל':א'אודות ר' יוסף בכור שור מציין כי נדרש תהליך כפרה כלשהו כדי להבטיח שאנשים יתנהגו בצורה ראויה. אם לא היה תהליך כפרה, אנשים היו מרגישים שהם תקועים עם החטאים שלהם, ולא היה להם תמריץ להימנע מחטאים בעתיד.

  • האם אתם מסכימים, או שאתם חושבים שהידיעה שתהליך כפרה כזה קיים דווקא גורמת לאנשים לחטוא יותר, כי הם יודעים שאפשר לחטוא ואז לחזור בתשובה?
  • ר"י בכור שור אינו מסביר מדוע הקרבת קרבן נדרשת לתהליך הכפרה. רמב"ןויקרא א':ט'אודות ר' משה בן נחמן מציע שהצפייה בשחיטת הבהמה מכריחה את האדם להכיר בכך שלולא חסדי ה', דמו שלו היה נשפך. ידיעה זו אמורה למנוע ממנו לחטוא עוד. אילו יתרונות נוספים יש לתהליך הקרבת הקרבנות? להרחבה, ראו מטרת הקרבנות.

טעמי המצוות

בדיון על תפקידם וערכם של הקרבנות, ניתן לזהות את העמדות השונות של הפרשנים ביחס למטרתן ואופיין של המצוות בכללותן. הם מתייחסים למספר שאלות:

  • האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצוה, או לחשוב שיש מצוות שיסודן בוויתור של ה' לחולשות האדם? במלים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידיאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהן מגיבות לטבע האדם ולצרכים שלו?
  • האם כל חוקי התורה רלוונטיים באותה מידה לכל הדורות, או שמא ייתכן שחלקם נועדו בעיקר לתקופה מסוימת?
  • כיצד עיון בטעמי המצוות הופך אותן למשמעותיות יותר? מהן הסכנות הכרוכות בכך?
  • למספר נושאים הדנים בעקרונות אלו, ראו מטרת המשכן, מטרת הקרבנות, מטרת פסח מצרים, מחצית השקל – למניין או למשכן?, צרעת, ומטרת דיני אשת יפת תאר.

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ויקרא.