Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Vayikra/0/he"
Jump to navigation
Jump to search
m |
|||
(5 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 4: | Line 4: | ||
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויקרא</h1> | <h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת ויקרא</h1> | ||
<category>תפילה או קרבנות? | <category>תפילה או קרבנות? | ||
− | <p>דונו בשולחן השבת שלכם בדרך הראויה לעבוד את ה'. האם עדיף להתפלל או להקריב קרבנות? | + | <p>דונו בשולחן השבת שלכם בדרך הראויה לעבוד את ה'. האם עדיף להתפלל או להקריב קרבנות?</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li>מהם היתרונות והחסרונות של כל | + | <li>מהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה?</li> |
− | <li>איך תהליך התשובה היה נראה אם בנוסף | + | <li>איך תהליך התשובה היה נראה אם בנוסף לווידוי בלב ובפה, היינו צריכים גם להביא קרבן חטאת? כיצד יכולה נתינת חפץ מוחשי, במקום דיבור בלבד, להשפיע על היחסים שלנו עם ה'? האם נתינת מתנות היא פחות או יותר משמעותית מדיבור?<fn>הסופר, ג' צ'פמן, The Five Love Languages: How to Express Heartfelt Commitment to Your Mate (Chicago, 1992), מדבר על חמש "שפות של אהבה" הכוללות: מתנות, זמן איכות, מילות אישור, מעשי שירות, ומגע פיזי. אילו משפות אלה נכללות בעבודות התפילה והקרבנות? כיצד הן מתבטאות בדרכים אחרות של עבודת ה'?</fn> </li> |
<li>להרחבה, ראו <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>, ועיינו באיך רמב"ם ורמב"ן רואים את הערך היחסי של תפילה והקרבת קרבנות.</li> | <li>להרחבה, ראו <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>, ועיינו באיך רמב"ם ורמב"ן רואים את הערך היחסי של תפילה והקרבת קרבנות.</li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
<category>דרך לכפר על חטאים | <category>דרך לכפר על חטאים | ||
− | <p> | + | <p><multilink><a href="RYosefBekhorShorShemot30-1" data-aht="source">ר' יוסף בכור שור</a><a href="RYosefBekhorShorShemot30-1" data-aht="source">שמות ל':א'</a><a href="R. Yosef Bekhor Shor" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בכור שור</a></multilink> מציין כי נדרש תהליך כפרה כלשהו כדי להבטיח שאנשים יתנהגו בצורה ראויה. אם לא היה תהליך כפרה, אנשים היו מרגישים שהם תקועים עם החטאים שלהם, ולא היה להם תמריץ להימנע מחטאים בעתיד.</p> |
− | |||
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>האם אתם מסכימים, או שאתם חושבים שהידיעה שתהליך כפרה כזה קיים דווקא גורמת לאנשים לחטוא יותר, כי הם יודעים שאפשר לחטוא ואז לחזור בתשובה?</li> |
− | <li>ר"י בכור שור | + | <li>ר"י בכור שור אינו מסביר מדוע הקרבת קרבן נדרשת לתהליך הכפרה. <multilink><a href="RambanVayikra1-9" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanVayikra1-9" data-aht="source">ויקרא א':ט'</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink> מציע שהצפייה בשחיטת הבהמה מכריחה את האדם להכיר בכך שלולא חסדי ה', דמו שלו היה נשפך. ידיעה זו אמורה למנוע ממנו לחטוא עוד. אילו יתרונות נוספים יש לתהליך הקרבת הקרבנות? להרחבה, ראו <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
<category>טעמי המצוות | <category>טעמי המצוות | ||
− | <p>בדיון על תפקידם וערכם של הקרבנות, | + | <p>בדיון על תפקידם וערכם של הקרבנות, ניתן לזהות את העמדות השונות של הפרשנים ביחס למטרתן ואופיין של המצוות בכללותן. הם מתייחסים למספר שאלות:</p><ul> |
− | + | <li>האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצוה, או לחשוב שיש מצוות שיסודן בוויתור של ה' לחולשות האדם? במלים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידיאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהן מגיבות לטבע האדם ולצרכים שלו?</li> | |
− | <ul> | ||
− | <li>האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית | ||
<li>האם כל חוקי התורה רלוונטיים באותה מידה לכל הדורות, או שמא ייתכן שחלקם נועדו בעיקר לתקופה מסוימת?</li> | <li>האם כל חוקי התורה רלוונטיים באותה מידה לכל הדורות, או שמא ייתכן שחלקם נועדו בעיקר לתקופה מסוימת?</li> | ||
− | + | <li>כיצד עיון בטעמי המצוות הופך אותן למשמעותיות יותר? מהן הסכנות הכרוכות בכך?</li> | |
− | <li>כיצד | ||
− | |||
<li>למספר נושאים הדנים בעקרונות אלו, ראו <a href="Purpose of the Mishkan" data-aht="page">מטרת המשכן</a>, <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>, <a href="Purpose of the Pesach" data-aht="page">מטרת פסח מצרים</a>, <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>, <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>, ו<a href="Purpose of the Captive Woman Protocol" data-aht="page">מטרת דיני אשת יפת תאר</a>.</li> | <li>למספר נושאים הדנים בעקרונות אלו, ראו <a href="Purpose of the Mishkan" data-aht="page">מטרת המשכן</a>, <a href="Purpose of the Sacrifices" data-aht="page">מטרת הקרבנות</a>, <a href="Purpose of the Pesach" data-aht="page">מטרת פסח מצרים</a>, <a href="Half Shekels – For Census or Tabernacle" data-aht="page">מחצית השקל – למניין או למשכן?</a>, <a href="Tzara'at" data-aht="page">צרעת</a>, ו<a href="Purpose of the Captive Woman Protocol" data-aht="page">מטרת דיני אשת יפת תאר</a>.</li> | ||
</ul> | </ul> |
Latest revision as of 07:35, 4 June 2020
נושאים לשולחן שבת – פרשת ויקרא
תפילה או קרבנות?
דונו בשולחן השבת שלכם בדרך הראויה לעבוד את ה'. האם עדיף להתפלל או להקריב קרבנות?
- מהם היתרונות והחסרונות של כל שיטה?
- איך תהליך התשובה היה נראה אם בנוסף לווידוי בלב ובפה, היינו צריכים גם להביא קרבן חטאת? כיצד יכולה נתינת חפץ מוחשי, במקום דיבור בלבד, להשפיע על היחסים שלנו עם ה'? האם נתינת מתנות היא פחות או יותר משמעותית מדיבור?1
- להרחבה, ראו מטרת הקרבנות, ועיינו באיך רמב"ם ורמב"ן רואים את הערך היחסי של תפילה והקרבת קרבנות.
דרך לכפר על חטאים
ר' יוסף בכור שור מציין כי נדרש תהליך כפרה כלשהו כדי להבטיח שאנשים יתנהגו בצורה ראויה. אם לא היה תהליך כפרה, אנשים היו מרגישים שהם תקועים עם החטאים שלהם, ולא היה להם תמריץ להימנע מחטאים בעתיד.
- האם אתם מסכימים, או שאתם חושבים שהידיעה שתהליך כפרה כזה קיים דווקא גורמת לאנשים לחטוא יותר, כי הם יודעים שאפשר לחטוא ואז לחזור בתשובה?
- ר"י בכור שור אינו מסביר מדוע הקרבת קרבן נדרשת לתהליך הכפרה. רמב"ן מציע שהצפייה בשחיטת הבהמה מכריחה את האדם להכיר בכך שלולא חסדי ה', דמו שלו היה נשפך. ידיעה זו אמורה למנוע ממנו לחטוא עוד. אילו יתרונות נוספים יש לתהליך הקרבת הקרבנות? להרחבה, ראו מטרת הקרבנות.
טעמי המצוות
בדיון על תפקידם וערכם של הקרבנות, ניתן לזהות את העמדות השונות של הפרשנים ביחס למטרתן ואופיין של המצוות בכללותן. הם מתייחסים למספר שאלות:
- האם אפשר להציע מטרה מעשית או תועלתנית למצוה, או לחשוב שיש מצוות שיסודן בוויתור של ה' לחולשות האדם? במלים אחרות, האם מצוות התורה בהכרח מייצגות אידיאל שיש לשאוף אליו, או שמא ייתכן שהן מגיבות לטבע האדם ולצרכים שלו?
- האם כל חוקי התורה רלוונטיים באותה מידה לכל הדורות, או שמא ייתכן שחלקם נועדו בעיקר לתקופה מסוימת?
- כיצד עיון בטעמי המצוות הופך אותן למשמעותיות יותר? מהן הסכנות הכרוכות בכך?
- למספר נושאים הדנים בעקרונות אלו, ראו מטרת המשכן, מטרת הקרבנות, מטרת פסח מצרים, מחצית השקל – למניין או למשכן?, צרעת, ומטרת דיני אשת יפת תאר.
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת ויקרא.