Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Yitro/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Copy from /en)
 
 
(13 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 2: Line 2:
  
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
<h1></h1>
+
<h1>נושאים לשולחן שבת – פרשת יתרו</h1>
 
+
<p style="text-align:center" class="top-buttons"><a class="pdf-before" href="/Media/2Shemot/18/Shabbat Table/Topics.pdf">PDF Version</a></p>
<p style="text-align:center"><a class="pdfright" href="/Media/2Shemot/18/Shabbat Table/Topics.pdf">PDF Version</a></p>
+
<category>מנהיגותו של משה
 
+
<p>בשמות י"ח, <multilink><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ב</a><a href="Ralbag18T14" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ד-ט"ו</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> ו<multilink><a href="Abarbanel18" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="Abarbanel18" data-aht="source">שמות י"ח</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> נחלקים בסוגיית כישורי המנהיגות של משה: רלב"ג כותב שאחת התכליות של הפרק שלנו היא:</p><p>אברבנאל משיב:</p><p>עם מי אתם מסכימים? דונו בעניין בשולחן השבת שלכם, תוך התבססות על הוכחות משמות י"ח וגם מסיפורים אחרים בתנ"ך הנוגעים לתכונות המנהיגות של משה. להרחבה, ראו <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">האם משה היה זקוק לעצת יתרו?</a>.</p>
<category>Moshe's Leadership
 
<p style="text-align:center"><a class="pdfright" href="/Media/2Shemot/18/Shabbat Table/Moshe's Leadership.pdf">PDF Version of Moshe's Leadership</a></p>
 
<p>In Shemot 18, <multilink><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">Ralbag</a><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">Shemot 18 Toelet 12</a><a href="Ralbag18T14" data-aht="source">Shemot 18 Toalot 14-15</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About Ralbag</a></multilink> and <multilink><a href="Abarbanel18" data-aht="source">Abarbanel</a><a href="Abarbanel18" data-aht="source">Shemot 18</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">About Abarbanel</a></multilink> debate the issue of Moshe's leadership skills: Ralbag writes that one of the purposes of our chapter is:</p>
 
<multilang style="overflow: auto">
 
<q xml:lang="he" dir="rtl">להודיע עוצם שקידת משה בדבקות ה׳ יתעלה, עד שמרוב שקידתו בזה היה שוגה בשאר הדברים. ולזה סיפר כי משה, עם הפלגת חכמתו, לא הפנה לבו להתישב בענין שופטו את העם איך יִשְׁלַם זה באופן יותר נאות לו ולעם, עד שהיישירוֹ אל זה יתרו חותנו.</q>
 
<q xml:lang="en">To let us know the intensity of Moshe's vigilance in cleaving to Hashem, to the extent that due to his deep vigilance, he would err in certain matters. As such, the Torah shares that Moshe, with his vast knowledge, did not turn his attention to determining the best way of judging the people until Yitro, his father-in-law directed him.</q>
 
</multilang>
 
<p>Abarbanel responds:</p>
 
<multilang style="overflow: auto">
 
<q xml:lang="he" dir="rtl">וכבר רבים דברו על זה מאד כנגד אדון הנביאים שהיה חסר בהנהגה המדינית, ומהם אמרו שמפני התבודדותו בנבואה היה בלתי מרגיש בחכמת המדות. והוא שקר, כי שלמות מדותיו יורו על חכמתו בהם. והש"י איך לא למדו דעת ותבונה קלה כזאת?</q>
 
<q xml:lang="en">Many have already spoken much about this matter, against the master of prophets, suggesting that he was lacking in civic leadership… And this is a lie, for the perfection of his ways demonstrates his knowledge of them. And how could it be that Hashem did not teach him this basic wisdom and understanding?</q>
 
</multilang>
 
<p>With whom do you agree? Set up a debate at your Shabbat table, drawing on material from both Shemot 18 and other stories in Tanakh which relate to Moshe's leadership qualities. For more, see <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">Moshe and Yitro's advice</a>.</p>
 
 
</category>
 
</category>
<category>Moshe's Family Life
+
<category>חיי משפחה של משה
<p>Leadership responsibilities often exact a heavy price, not just from the leader, but also from his/her spouse and children.</p>
+
<p>מנהיגות גובה לעתים קרובות מחיר כבד, לא רק מהמנהיג עצמו, אלא גם ממשפחתו.</p><ul>
<ul>
+
<li>האם משה היה מוצדק בהיפרדותו מציפורה וילדיהם בדרך למצרים ושליחתם בחזרה למדין? האם היה צריך לשלוח אליהם מיד לאחר יציאת מצרים? ראו <a href="When Did Zipporah Return to Midyan" data-aht="page">מתי חזרה צפורה למדין?</a>.</li>
<li>Was Moshe justified in sending Zipporah and their children back to Midyan? Should he have sent for them immediately after the Exodus? See <a href="When Did Zipporah Return to Midyan" data-aht="page">Zipporah in Midyan</a>.</li>
+
<li>האם התגרש משה מציפורה? ראו <a href="אחר שלוחיה – Who Sent What to Whom" data-aht="page">"אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי?</a>.</li>
<li>Did Moshe divorce Zipporah? See <a href="אחר שלוחיה – Who Sent What to Whom" data-aht="page">אחר שלוחיה</a>.</li>
+
<li>האם ציפורה ובניה היו נוכחים במעמד הר סיני? ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה – שמות י"ח</a>.</li>
<li>Were Zipporah and Moshe's sons present for the revelation at Sinai? See <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">Chronology</a>.</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Interfaith Encounters
+
<category>מפגשים בין-דתיים
<p>According to <multilink><a href="RDZHoffmann18-7" data-aht="source">R. D"Z Hoffmann</a><a href="RDZHoffmann18-7" data-aht="source">Shemot 18:7</a><a href="RDZHoffmann18-12" data-aht="source">Shemot 18:12</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">About R. D"Z Hoffmann</a></multilink> and <multilink><a href="CassutoIntro18-24" data-aht="source">U. Cassuto</a><a href="CassutoIntro18-24" data-aht="source">Intro to Shemot 18-24</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">About Prof. U. Cassuto</a></multilink>, Yitro visited Moshe on a diplomatic mission, without any intention of converting. [For other readings of the incident, see <a href="Yitro's Visit – Purpose and Significance" data-aht="page">Purpose of Yitro's Visit</a>.]</p><ul>
+
<p>לפי <multilink><a href="RDZHoffmann18-7" data-aht="source">ר' דוד צבי הופמן</a><a href="RDZHoffmann18-7" data-aht="source">רד"צ הופמן שמות י"ח:ז'</a><a href="RDZHoffmann18-12" data-aht="source">רד"צ הופמן שמות י"ח:י"ב</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink> ו<multilink><a href="CassutoIntro18-24" data-aht="source">מ"ד קאסוטו</a><a href="CassutoIntro18-24" data-aht="source">הקדמה לשמות י"ח-כ"ד</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink>, יתרו בא לבקר את משה בתור ראש של משלחת דיפלומטית, וללא שום כוונה להתגייר. [להבנות אחרות של הסיפור, ראו <a href="Yitro's Visit – Purpose and Significance" data-aht="page">ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו</a>.]</p><ul>
<li>What does this encounter teach about interactions with those of other faiths?</li>
+
<li>מה ניתן ללומוד ממפגש זה על יחסי גומלין עם אנשים בעלי אמונות אחרות?</li>
<li>How does one show respect to the other side without compromising one's own beliefs?</li>
+
<li>כיצד ניתן להראות כבוד לצד השני מבלי לוותר על עקרונותיך?</li>
</ul><p>For other stories where Jews and Gentiles engage in friendly dialogue, see <a href="Encounters with Foreign Leaders" data-aht="page">Encounters with Foreign Leaders</a>.</p>
+
</ul><p>לסיפורים אחרים שבהם יהודים וגויים מנהלים דיאלוג ידידותי, ראו <a href="Encounters with Foreign Leaders" data-aht="page">מפגשים עם מנהיגים נוכריים</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>To Delegate or Not to Delegate
+
<category>להאציל או לא להאציל?
 
<ul>
 
<ul>
 
<ul>
 
<ul>
<li>When in a leadership position with many different tasks to accomplish, how does one decide which of those responsibilities delegate? When is it preferable to assume those responsibilities by one's self?</li>
+
<li>כאשר נמצאים בתפקיד מנהיגי עם משימות רבות ומגוונות לביצוע, איך מחליטים אילו סמכויות להאציל ואילו לא?</li>
<li>Why might Moshe have been reluctant to delegate some of his responsibilities? See <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">Did Moshe Need Yitro's Advice</a>.</li>
+
<li>מדוע היסס משה להאציל חלק מן אחריותו? ראו <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">האם משה היה זקוק לעצת יתרו?</a>.</li>
<li>Which of Moshe's tasks does Yitro suggest he assign to others? Which does he suggest that Moshe retain for himself and why? See <a href="Moshe's Duties and Yitro's Advice" data-aht="page">Moshe's Duties and Yitro's Advice</a>.</li>
+
<li>אילו ממשימותיו של משה מייעץ יתרו להקצות לאחרים? אילו סמכויות מציע יתרו שמשה ישמור לעצמו ולמה? ראו <a href="Moshe's Duties and Yitro's Advice" data-aht="page">תפקידי משה ועצת יתרו</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Moshe and Intermarriage
+
<category>משה ונישואי תערובת
<p>According to most commentators, Yitro, "the <i>kohen</i> of Midyan," is Moshe's father-in-law (חותן)&#8206;.<fn>For other possible interpretations of the word חותן and understandings of how Yitro was related to Moshe, see <a href="Dictionary:חֹתֵן – חֹתֶנֶת" data-aht="page">חותן</a> and <a href="Yitro – Names" data-aht="page">Yitro's Names</a>.</fn> Is it possible that Moshe married the daughter of an idolatrous priest?! Several questions merit consideration:</p><ul>
+
<p>לפי רוב המפרשים, "יתרו כהן מדין" היה חותנו של משה.<fn>לביאורים אחרים אפשריים למלת "חותן" ושיטות אחרות להגדרת קרבת יתרו ומשה, ראו <a href="Dictionary:חֹתֵן – חֹתֶנֶת" data-aht="page">חותן</a> ו<a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</fn> הייתכן שמשה התחתן עם בתו של כומר לעבודה זרה?! ראוי לשקול מספר היבטים של שאלה זו:</p>
<li>Was Yitro an idolater when Moshe arrived in Midyan? What about Zipporah? See <a href="Yitro – Religious Identity" data-aht="page">Yitro's Religious Identity</a> and <a href="Dictionary:כֹּהֵן" data-aht="page">כהן</a>.</li>
+
<ul>
<li>Was there a prohibition against intermarriage before receiving the Torah or only afterwards? See <a href="$">Intermarriage</a>.</li>
+
<li>האם יתרו היה עובד עבודה זרה כאשר משה הגיע למדין? מה עם ציפורה? ראו <a href="Yitro – Religious Identity" data-aht="page">זהותו הדתית של יתרו</a> ו<a href="Dictionary:כֹּהֵן" data-aht="page">כהן</a>.</li>
<li>What were Moshe's own religious beliefs when he arrived in Midyan? If he grew up in Paroh's palace, to what extent did he know about and identify with the Children of Israel? See <a href="SHE02$" data-aht="page">Moshe's Upbringing</a>.</li>
+
<li>האם היה איסור נישואי תערובת לפני מתן תורה? ראו <a href="$">נישואי תערובת</a>.</li>
 +
<li>מה היו אמונותיו הדתיות של משה כשהגיע למדין? אם הוא גדל בארמונו של פרעה, באיזו מידה הוא הזדהה עם בני ישראל? ראו <a href="SHE02$" data-aht="page">חינוך משה בבית פרעה</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Judicial Qualities
+
<category>תכונות הנצרכות להיות שופט
 
<ul>
 
<ul>
<li>What are the qualifications required to become a judge in your area of residence? How is Yitro's list of traits similar or different? How might one understand the differences? What do they suggest about the Torah's values and its view of judges? Was Moshe able to find people with all of these qualities? See <a href="Advice and Implementation" data-aht="page">Advice and Implementation</a>.</li>
+
<li>מהם הכישורים הנדרשים כדי להיות שופט באזור מגוריך? במה רשימת התכונות של יתרו דומה או שונה? איך אפשר להבין את ההבדלים, ומה הם מלמדים אותנו לגבי ערכי התורה ועל השקפתה על שופטים? האם משה הצליח למצוא אנשים עם כל התכונות הללו? ראו <a href="Advice and Implementation" data-aht="page">עצת יתרו וביצועה</a>.</li>
<li>Compare the appointment of judges in our story with the discussion of the appointment of R. Elazar B. Azariah as <i>Nasi</i> in <a href="BavliBerakhot27b" data-aht="source">Bavli Berakhot 27b</a>. What traits do the Rabbis laud in R. Elazar b. Azariah? How do those compare with the traits listed in our chapter? How do the jobs of a judge and a <i>Nasi</i> compare? Why does each require the traits that it does? Why might wealth (see <a href="Dictionary:חַיִל" data-aht="page">אנשי חיל</a>) be the one trait that makes it to both lists?</li>
+
<li>השוו את מינוי השופטים בסיפורנו לדיון במינויו של ר' אלעזר בן עזריה לנשיא ב<a href="BavliBerakhot27b" data-aht="source">בבלי ברכות כ"ז:</a>. אילו תכונות מעריכים הרבנים בר' אלעזר בן עזריה? איך הם דומים לתכונות המפורטים בפרק שלנו? אילו תכונות מעריכים הרבנים בר' אלעזר בן עזריה? איך הם דומים לתכונות המפורטים בפרק שלנו? מהם הדמיונות בין תפקידי שופט ונשיא? מדוע נצרכים כישורים שונים לשני התפקידים האלו? למה עשירות (ראו <a href="Dictionary:חַיִל" data-aht="page">אנשי חיל</a>) היא התכונה היחידה שמופיעה בשתי הרשימות?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Divine Civil Law
+
<category>משפט אזרחי א-לוהי
<p>One of the hallmarks of the Torah is that it incorporates both cultic and civil legislation. Not only are religious observances ordained by Hashem; secular law is as well. Was this always the plan? The <multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">Akeidat Yitzchak</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">Shemot #43</a><a href="Did Moshe Need Yitro's Advice/2#AkeidatYitzchak" data-aht="page" class="analysis">Did Moshe Need Yitro's Advice</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">About Akeidat Yitzchak</a></multilink> suggests that until Yitro's advice, Moshe did not realize that Hashem was planning on bequeathing a Divine code of civil law, and that Yitro was the first to conceive of this concept and recognize its desirability. For more, see <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice/2#MosheandYitroBothCorrect" data-aht="page">Did Moshe Need Yitro's Advice</a>.</p><ul>
+
<p>אחד מן ההיבטים הייחודיים של התורה הוא שילובה של חוקים פולחניים ואזרחיים כאחד. לא רק טקסים פולחניים נצטוו על ידי הקב"ה, גם המשפט האזרחי מהווה חלק בלתי נפרד מן התורה. האם זו תמיד הייתה התוכנית? בעל <multilink><a href="Akeidat43" data-aht="source">עקדת יצחק</a><a href="Akeidat43" data-aht="source">שמות שער מ"ג</a><a href="Did Moshe Need Yitro's Advice/2#AkeidatYitzchak" data-aht="page" class="analysis">Did Moshe Need Yitro's Advice</a><a href="R. Yitzchak Arama (Akeidat Yitzchak)" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק עראמה</a></multilink> מציע שעד עצת יתרו, משה לא ידע שה' מתכנן להוריש קוד אלוהי של המשפט האזרחי, וכי יתרו היה הראשון שהגה את התפיסה הזו והכיר את יתרונותיה. להרחבה, ראו <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice/2/he#MosheandYitroBothCorrect" data-aht="page">האם משה היה זקוק לעצת יתרו?</a>.</p><ul>
<li>Is it possible that Yitro thought of this idea while Moshe himself had not? Why might such an idea have eluded Moshe?</li>
+
<li>האם יתכן שיתרו חשב על רעיון זה בזמן שמשה עצמו לא השכיל לחשוב עליו? מדוע משה לא היה חושב על רעיון כזה בעצמו?</li>
<li>What are the advantages of a Divine code of civil law? How does it compare to a system which has a separation of church and state?</li>
+
<li>מהם היתרונות של קוד א-לוהי של משפט אזרחי בהשוואה למערכת שיש בה הפרדה בין דת ומדינה?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>More...
+
<category>עוד...
<p>For more, see: <a href="Parashat Yitro/TopicList" data-aht="page">Parashat Yitro Topics</a>.</p>
+
<p>לעוד נושאים בפרשה, ראו: <a href="Parashat Yitro/TopicList" data-aht="page">רשימת נושאים – פרשת יתרו</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 07:22, 4 June 2020

נושאים לשולחן שבת – פרשת יתרו

PDF Version

מנהיגותו של משה

בשמות י"ח, רלב"גשמות תועלות י"ח:י"בשמות תועלות י"ח:י"ד-ט"ואודות ר' לוי בן גרשום ואברבנאלשמות י"חאודות ר' יצחק אברבנאל נחלקים בסוגיית כישורי המנהיגות של משה: רלב"ג כותב שאחת התכליות של הפרק שלנו היא:

אברבנאל משיב:

עם מי אתם מסכימים? דונו בעניין בשולחן השבת שלכם, תוך התבססות על הוכחות משמות י"ח וגם מסיפורים אחרים בתנ"ך הנוגעים לתכונות המנהיגות של משה. להרחבה, ראו האם משה היה זקוק לעצת יתרו?.

חיי משפחה של משה

מנהיגות גובה לעתים קרובות מחיר כבד, לא רק מהמנהיג עצמו, אלא גם ממשפחתו.

מפגשים בין-דתיים

לפי ר' דוד צבי הופמןרד"צ הופמן שמות י"ח:ז'רד"צ הופמן שמות י"ח:י"באודות ר' דוד צבי הופמן ומ"ד קאסוטוהקדמה לשמות י"ח-כ"דאודות פרופ' משה דוד קאסוטו, יתרו בא לבקר את משה בתור ראש של משלחת דיפלומטית, וללא שום כוונה להתגייר. [להבנות אחרות של הסיפור, ראו ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו.]

  • מה ניתן ללומוד ממפגש זה על יחסי גומלין עם אנשים בעלי אמונות אחרות?
  • כיצד ניתן להראות כבוד לצד השני מבלי לוותר על עקרונותיך?

לסיפורים אחרים שבהם יהודים וגויים מנהלים דיאלוג ידידותי, ראו מפגשים עם מנהיגים נוכריים.

להאציל או לא להאציל?

    • כאשר נמצאים בתפקיד מנהיגי עם משימות רבות ומגוונות לביצוע, איך מחליטים אילו סמכויות להאציל ואילו לא?
    • מדוע היסס משה להאציל חלק מן אחריותו? ראו האם משה היה זקוק לעצת יתרו?.
    • אילו ממשימותיו של משה מייעץ יתרו להקצות לאחרים? אילו סמכויות מציע יתרו שמשה ישמור לעצמו ולמה? ראו תפקידי משה ועצת יתרו.

משה ונישואי תערובת

לפי רוב המפרשים, "יתרו כהן מדין" היה חותנו של משה.1 הייתכן שמשה התחתן עם בתו של כומר לעבודה זרה?! ראוי לשקול מספר היבטים של שאלה זו:

  • האם יתרו היה עובד עבודה זרה כאשר משה הגיע למדין? מה עם ציפורה? ראו זהותו הדתית של יתרו וכהן.
  • האם היה איסור נישואי תערובת לפני מתן תורה? ראו נישואי תערובת.
  • מה היו אמונותיו הדתיות של משה כשהגיע למדין? אם הוא גדל בארמונו של פרעה, באיזו מידה הוא הזדהה עם בני ישראל? ראו חינוך משה בבית פרעה.

תכונות הנצרכות להיות שופט

  • מהם הכישורים הנדרשים כדי להיות שופט באזור מגוריך? במה רשימת התכונות של יתרו דומה או שונה? איך אפשר להבין את ההבדלים, ומה הם מלמדים אותנו לגבי ערכי התורה ועל השקפתה על שופטים? האם משה הצליח למצוא אנשים עם כל התכונות הללו? ראו עצת יתרו וביצועה.
  • השוו את מינוי השופטים בסיפורנו לדיון במינויו של ר' אלעזר בן עזריה לנשיא בבבלי ברכות כ"ז:. אילו תכונות מעריכים הרבנים בר' אלעזר בן עזריה? איך הם דומים לתכונות המפורטים בפרק שלנו? אילו תכונות מעריכים הרבנים בר' אלעזר בן עזריה? איך הם דומים לתכונות המפורטים בפרק שלנו? מהם הדמיונות בין תפקידי שופט ונשיא? מדוע נצרכים כישורים שונים לשני התפקידים האלו? למה עשירות (ראו אנשי חיל) היא התכונה היחידה שמופיעה בשתי הרשימות?

משפט אזרחי א-לוהי

אחד מן ההיבטים הייחודיים של התורה הוא שילובה של חוקים פולחניים ואזרחיים כאחד. לא רק טקסים פולחניים נצטוו על ידי הקב"ה, גם המשפט האזרחי מהווה חלק בלתי נפרד מן התורה. האם זו תמיד הייתה התוכנית? בעל עקדת יצחקשמות שער מ"גDid Moshe Need Yitro's Adviceאודות ר' יצחק עראמה מציע שעד עצת יתרו, משה לא ידע שה' מתכנן להוריש קוד אלוהי של המשפט האזרחי, וכי יתרו היה הראשון שהגה את התפיסה הזו והכיר את יתרונותיה. להרחבה, ראו האם משה היה זקוק לעצת יתרו?.

  • האם יתכן שיתרו חשב על רעיון זה בזמן שמשה עצמו לא השכיל לחשוב עליו? מדוע משה לא היה חושב על רעיון כזה בעצמו?
  • מהם היתרונות של קוד א-לוהי של משפט אזרחי בהשוואה למערכת שיש בה הפרדה בין דת ומדינה?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת יתרו.