Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Yitro/0/he"
Line 5: | Line 5: | ||
<p style="text-align:center" class="top-buttons"><a class="pdf-before" href="/Media/2Shemot/18/Shabbat Table/Topics.pdf">PDF Version</a></p> | <p style="text-align:center" class="top-buttons"><a class="pdf-before" href="/Media/2Shemot/18/Shabbat Table/Topics.pdf">PDF Version</a></p> | ||
<category>מנהיגותו של משה | <category>מנהיגותו של משה | ||
− | <p>בשמות י"ח, <multilink><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ב</a><a href="Ralbag18T14" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ד-ט"ו</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> ו<multilink><a href="Abarbanel18" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="Abarbanel18" data-aht="source">שמות י"ח</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> | + | <p>בשמות י"ח, <multilink><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ב</a><a href="Ralbag18T14" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ד-ט"ו</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> ו<multilink><a href="Abarbanel18" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="Abarbanel18" data-aht="source">שמות י"ח</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> נחלקים בסוגיית כישורי המנהיגות של משה: רלב"ג כותב שאחת התכליות של הפרק שלנו היא:</p> |
<q dir="rtl" lang="he"> | <q dir="rtl" lang="he"> | ||
<p>להודיע עוצם שקידת משה בדבקות ה׳ יתעלה, עד שמרוב שקידתו בזה היה שוגה בשאר הדברים. ולזה סיפר כי משה, עם הפלגת חכמתו, לא הפנה לבו להתישב בענין שופטו את העם איך יִשְׁלַם זה באופן יותר נאות לו ולעם, עד שהיישירוֹ אל זה יתרו חותנו. </p> | <p>להודיע עוצם שקידת משה בדבקות ה׳ יתעלה, עד שמרוב שקידתו בזה היה שוגה בשאר הדברים. ולזה סיפר כי משה, עם הפלגת חכמתו, לא הפנה לבו להתישב בענין שופטו את העם איך יִשְׁלַם זה באופן יותר נאות לו ולעם, עד שהיישירוֹ אל זה יתרו חותנו. </p> | ||
Line 13: | Line 13: | ||
<p>וכבר רבים דברו על זה מאד כנגד אדון הנביאים שהיה חסר בהנהגה המדינית, ומהם אמרו שמפני התבודדותו בנבואה היה בלתי מרגיש בחכמת המדות. והוא שקר, כי שלמות מדותיו יורו על חכמתו בהם. והש"י איך לא למדו דעת ותבונה קלה כזאת? </p> | <p>וכבר רבים דברו על זה מאד כנגד אדון הנביאים שהיה חסר בהנהגה המדינית, ומהם אמרו שמפני התבודדותו בנבואה היה בלתי מרגיש בחכמת המדות. והוא שקר, כי שלמות מדותיו יורו על חכמתו בהם. והש"י איך לא למדו דעת ותבונה קלה כזאת? </p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p> | + | <p>עם מי אתם מסכימים? דונו בעניין בשולחן השבת שלכם, תוך התבססות על הוכחות משמות י"ח וגם מסיפורים אחרים בתנ"ך הנוגעים לתכונות המנהיגות של משה. להרחבה, ראו <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">האם משה היה זקוק לעצת יתרו?</a>.</p> |
</category> | </category> | ||
<category>חיי משפחה של משה | <category>חיי משפחה של משה | ||
− | <p> | + | <p>מנהיגות גובה לעתים קרובות מחיר כבד, לא רק מהמנהיג עצמו, אלא גם ממשפחתו.</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>האם משה היה מוצדק בהיפרדותו מציפורה וילדיהם בדרך למצרים ושליחתם בחזרה למדין? האם היה צריך לשלוח אליהם מיד לאחר יציאת מצרים? ראו <a href="When Did Zipporah Return to Midyan" data-aht="page">מתי חזרה צפורה למדין?</a>.</li> |
− | <li> | + | <li>האם התגרש משה מציפורה? ראו <a href="אחר שלוחיה – Who Sent What to Whom" data-aht="page">"אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי?</a>.</li> |
− | <li> | + | <li>האם ציפורה ובניה היו נוכחים במעמד הר סיני? ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה – שמות י"ח</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>מפגשים בין-דתיים |
− | <p>לפי <multilink><a href="RDZHoffmann18-7" data-aht="source">ר' דוד צבי הופמן</a><a href="RDZHoffmann18-7" data-aht="source">רד"צ הופמן שמות י"ח:ז'</a><a href="RDZHoffmann18-12" data-aht="source">רד"צ הופמן שמות י"ח:י"ב</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink> ו<multilink><a href="CassutoIntro18-24" data-aht="source">מ"ד קאסוטו</a><a href="CassutoIntro18-24" data-aht="source">הקדמה לשמות י"ח-כ"ד</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink>, | + | <p>לפי <multilink><a href="RDZHoffmann18-7" data-aht="source">ר' דוד צבי הופמן</a><a href="RDZHoffmann18-7" data-aht="source">רד"צ הופמן שמות י"ח:ז'</a><a href="RDZHoffmann18-12" data-aht="source">רד"צ הופמן שמות י"ח:י"ב</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink> ו<multilink><a href="CassutoIntro18-24" data-aht="source">מ"ד קאסוטו</a><a href="CassutoIntro18-24" data-aht="source">הקדמה לשמות י"ח-כ"ד</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink>, יתרו בא לבקר את משה בתור ראש של משלחת דיפלומטית, וללא שום כוונה להתגייר. [להבנות אחרות של הסיפור, ראו <a href="Yitro's Visit – Purpose and Significance" data-aht="page">ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו</a>.]</p><ul> |
− | <li> | + | <li>מה ניתן ללומוד ממפגש זה על יחסי גומלין עם אנשים בעלי אמונות אחרות?</li> |
− | <li> | + | <li>כיצד ניתן להראות כבוד לצד השני מבלי לוותר על עקרונותיך?</li> |
− | </ul><p> | + | </ul><p>לסיפורים אחרים שבהם יהודים וגויים מנהלים דיאלוג ידידותי, ראו <a href="Encounters with Foreign Leaders" data-aht="page">מפגשים עם מנהיגים נוכריים</a>.</p> |
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>להאציל או לא להאציל? |
<ul> | <ul> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li> | + | <li>כאשר נמצאים בתפקיד מנהיגי עם משימות רבות ומגוונות לביצוע, איך מחליטים איזו סמכויות להאציל ואיזו לא?</li> |
− | <li> | + | <li>מדוע היסס משה להאציל חלק מן אחריותו? ראו <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">האם משה היה זקוק לעצת יתרו?</a>.</li> |
− | <li> | + | <li>אילו ממשימותיו של משה מייעץ יתרו להקצות לאחרים? איזו סמכויות מציע יתרו שמשה ישמור לעצמו ולמה? ראו <a href="Moshe's Duties and Yitro's Advice" data-aht="page">תפקידי משה ועצת יתרו</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>משה ונישואי תערובת |
− | <p>לפי רוב המפרשים, "יתרו כהן מדין" היה חותנו של משה.<fn>לביאורים אחרים אפשריים למלת "חותן" ושיטות אחרות להגדרת קרבת יתרו ומשה, ראו <a href="Dictionary:חֹתֵן – חֹתֶנֶת" data-aht="page">חותן</a> ו<a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</fn> | + | <p>לפי רוב המפרשים, "יתרו כהן מדין" היה חותנו של משה.<fn>לביאורים אחרים אפשריים למלת "חותן" ושיטות אחרות להגדרת קרבת יתרו ומשה, ראו <a href="Dictionary:חֹתֵן – חֹתֶנֶת" data-aht="page">חותן</a> ו<a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</fn> הייתכן שמשה התחתן עם בתו של כומר לעבודה זרה?! ראוי לשקול מספר היבטים של שאלה זו:</p><ul> |
− | <li> | + | <li>האם יתרו היה עובד עבודה זרה כאשר משה הגיע למדין? מה עם ציפורה? ראו <a href="Yitro – Religious Identity" data-aht="page">זהותו הדתית של יתרו</a> ו<a href="Dictionary:כֹּהֵן" data-aht="page">כהן</a>.</li> |
− | <li> | + | <li>האם היה איסור נישואי תערובת לפני מתן תורה? ראו <a href="$">נישואי תערובת</a>.</li> |
− | <li> | + | <li>מה היו אמונותיו הדתיות של משה כשהגיע למדין? אם הוא גדל בארמונו של פרעה, באיזו מידה הוא הזדהה עם בני ישראל? ראו <a href="SHE02$" data-aht="page">חינוך משה בבית פרעה</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> |
Version as of 19:58, 21 August 2019
נושאים לשולחן שבת – פרשת יתרו
מנהיגותו של משה
בשמות י"ח, רלב"ג ואברבנאל נחלקים בסוגיית כישורי המנהיגות של משה: רלב"ג כותב שאחת התכליות של הפרק שלנו היא:
להודיע עוצם שקידת משה בדבקות ה׳ יתעלה, עד שמרוב שקידתו בזה היה שוגה בשאר הדברים. ולזה סיפר כי משה, עם הפלגת חכמתו, לא הפנה לבו להתישב בענין שופטו את העם איך יִשְׁלַם זה באופן יותר נאות לו ולעם, עד שהיישירוֹ אל זה יתרו חותנו.
אברבנאל משיב:
וכבר רבים דברו על זה מאד כנגד אדון הנביאים שהיה חסר בהנהגה המדינית, ומהם אמרו שמפני התבודדותו בנבואה היה בלתי מרגיש בחכמת המדות. והוא שקר, כי שלמות מדותיו יורו על חכמתו בהם. והש"י איך לא למדו דעת ותבונה קלה כזאת?
עם מי אתם מסכימים? דונו בעניין בשולחן השבת שלכם, תוך התבססות על הוכחות משמות י"ח וגם מסיפורים אחרים בתנ"ך הנוגעים לתכונות המנהיגות של משה. להרחבה, ראו האם משה היה זקוק לעצת יתרו?.
חיי משפחה של משה
מנהיגות גובה לעתים קרובות מחיר כבד, לא רק מהמנהיג עצמו, אלא גם ממשפחתו.
- האם משה היה מוצדק בהיפרדותו מציפורה וילדיהם בדרך למצרים ושליחתם בחזרה למדין? האם היה צריך לשלוח אליהם מיד לאחר יציאת מצרים? ראו מתי חזרה צפורה למדין?.
- האם התגרש משה מציפורה? ראו "אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי?.
- האם ציפורה ובניה היו נוכחים במעמד הר סיני? ראו כרונולוגיה – שמות י"ח.
מפגשים בין-דתיים
לפי ר' דוד צבי הופמן ומ"ד קאסוטו, יתרו בא לבקר את משה בתור ראש של משלחת דיפלומטית, וללא שום כוונה להתגייר. [להבנות אחרות של הסיפור, ראו ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו.]
- מה ניתן ללומוד ממפגש זה על יחסי גומלין עם אנשים בעלי אמונות אחרות?
- כיצד ניתן להראות כבוד לצד השני מבלי לוותר על עקרונותיך?
לסיפורים אחרים שבהם יהודים וגויים מנהלים דיאלוג ידידותי, ראו מפגשים עם מנהיגים נוכריים.
להאציל או לא להאציל?
- כאשר נמצאים בתפקיד מנהיגי עם משימות רבות ומגוונות לביצוע, איך מחליטים איזו סמכויות להאציל ואיזו לא?
- מדוע היסס משה להאציל חלק מן אחריותו? ראו האם משה היה זקוק לעצת יתרו?.
- אילו ממשימותיו של משה מייעץ יתרו להקצות לאחרים? איזו סמכויות מציע יתרו שמשה ישמור לעצמו ולמה? ראו תפקידי משה ועצת יתרו.
משה ונישואי תערובת
לפי רוב המפרשים, "יתרו כהן מדין" היה חותנו של משה.1 הייתכן שמשה התחתן עם בתו של כומר לעבודה זרה?! ראוי לשקול מספר היבטים של שאלה זו:
- האם יתרו היה עובד עבודה זרה כאשר משה הגיע למדין? מה עם ציפורה? ראו זהותו הדתית של יתרו וכהן.
- האם היה איסור נישואי תערובת לפני מתן תורה? ראו נישואי תערובת.
- מה היו אמונותיו הדתיות של משה כשהגיע למדין? אם הוא גדל בארמונו של פרעה, באיזו מידה הוא הזדהה עם בני ישראל? ראו חינוך משה בבית פרעה.
Judicial Qualities
- What are the qualifications required to become a judge in your area of residence? How is Yitro's list of traits similar or different? How might one understand the differences? What do they suggest about the Torah's values and its view of judges? Was Moshe able to find people with all of these qualities? ראו עצת יתרו וביצועה.
- Compare the appointment of judges in our story with the discussion of the appointment of R. Elazar B. Azariah לנשיא בבבלי ברכות כ"ז:. What traits do the Rabbis laud in R. Elazar b. Azariah? How do those compare with the traits listed in our chapter? How do the jobs of a judge and ונשיא compare? Why does each require the traits that it does? Why might wealth (ראו אנשי חיל) be the one trait that makes it to both lists?
Divine Civil Law
One of the hallmarks of the Torah is that it incorporates both cultic and civil legislation. Not only are religious observances ordained by Hashem; secular law is as well. Was this always the plan? The עקדת יצחק suggests that until Yitro's advice, Moshe did not realize that Hashem was planning on bequeathing a Divine code of civil law, and that Yitro was the first to conceive of this concept and recognize its desirability. להרחבה, או האם משה נצרך לעצת יתרו?.
- Is it possible that Yitro thought of this idea while Moshe himself had not? Why might such an idea have eluded Moshe?
- What are the advantages of a Divine code of civil law? How does it compare to a system which has a separation of church and state?
עוד...
לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת יתרו.