Difference between revisions of "Shabbat Table Topics – Parashat Yitro/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 5: Line 5:
 
<p style="text-align:center" class="top-buttons"><a class="pdf-before" href="/Media/2Shemot/18/Shabbat Table/Topics.pdf">PDF Version</a></p>
 
<p style="text-align:center" class="top-buttons"><a class="pdf-before" href="/Media/2Shemot/18/Shabbat Table/Topics.pdf">PDF Version</a></p>
 
<category>מנהיגותו של משה
 
<category>מנהיגותו של משה
<p>בשמות י"ח, <multilink><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ב</a><a href="Ralbag18T14" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ד-ט"ו</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> ו<multilink><a href="Abarbanel18" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="Abarbanel18" data-aht="source">שמות י"ח</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> debate the issue of Moshe's leadership skills: Ralbag writes that one of the purposes of our chapter is:</p>
+
<p>בשמות י"ח, <multilink><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="Ralbag18T12" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ב</a><a href="Ralbag18T14" data-aht="source">שמות תועלות י"ח:י"ד-ט"ו</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">אודות ר' לוי בן גרשום</a></multilink> ו<multilink><a href="Abarbanel18" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="Abarbanel18" data-aht="source">שמות י"ח</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> נחלקים בסוגיית כישורי המנהיגות של משה: רלב"ג כותב שאחת התכליות של הפרק שלנו היא:</p>
 
<q dir="rtl" lang="he">
 
<q dir="rtl" lang="he">
 
<p>להודיע עוצם שקידת משה בדבקות ה׳ יתעלה, עד שמרוב שקידתו בזה היה שוגה בשאר הדברים. ולזה סיפר כי משה, עם הפלגת חכמתו, לא הפנה לבו להתישב בענין שופטו את העם איך יִשְׁלַם זה באופן יותר נאות לו ולעם, עד שהיישירוֹ אל זה יתרו חותנו.&#160;</p>
 
<p>להודיע עוצם שקידת משה בדבקות ה׳ יתעלה, עד שמרוב שקידתו בזה היה שוגה בשאר הדברים. ולזה סיפר כי משה, עם הפלגת חכמתו, לא הפנה לבו להתישב בענין שופטו את העם איך יִשְׁלַם זה באופן יותר נאות לו ולעם, עד שהיישירוֹ אל זה יתרו חותנו.&#160;</p>
Line 13: Line 13:
 
<p>וכבר רבים דברו על זה מאד כנגד אדון הנביאים שהיה חסר בהנהגה המדינית, ומהם אמרו שמפני התבודדותו בנבואה היה בלתי מרגיש בחכמת המדות. והוא שקר, כי שלמות מדותיו יורו על חכמתו בהם. והש"י איך לא למדו דעת ותבונה קלה כזאת?&#160;</p>
 
<p>וכבר רבים דברו על זה מאד כנגד אדון הנביאים שהיה חסר בהנהגה המדינית, ומהם אמרו שמפני התבודדותו בנבואה היה בלתי מרגיש בחכמת המדות. והוא שקר, כי שלמות מדותיו יורו על חכמתו בהם. והש"י איך לא למדו דעת ותבונה קלה כזאת?&#160;</p>
 
</q>
 
</q>
<p>With whom do you agree? Set up a debate at your Shabbat table, drawing on material from both Shemot 18 and other stories in Tanakh which relate to Moshe's leadership qualities. להרחבה, ראו <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">האם משה היה זקוק לעצת יתרו?</a>.</p>
+
<p>עם מי אתם מסכימים? דונו בעניין בשולחן השבת שלכם, תוך התבססות על הוכחות משמות י"ח וגם מסיפורים אחרים בתנ"ך הנוגעים לתכונות המנהיגות של משה. להרחבה, ראו <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">האם משה היה זקוק לעצת יתרו?</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
 
<category>חיי משפחה של משה
 
<category>חיי משפחה של משה
<p>Leadership responsibilities often exact a heavy price, not just from the leader, but also from his/her spouse and children.</p>
+
<p>מנהיגות גובה לעתים קרובות מחיר כבד, לא רק מהמנהיג עצמו, אלא גם ממשפחתו.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li>Was Moshe justified in sending Zipporah and their children back to Midyan? Should he have sent for them immediately after the Exodus? ראו <a href="When Did Zipporah Return to Midyan" data-aht="page">מתי חזרה צפורה למדין?</a>.</li>
+
<li>האם משה היה מוצדק בהיפרדותו מציפורה וילדיהם בדרך למצרים ושליחתם בחזרה למדין? האם היה צריך לשלוח אליהם מיד לאחר יציאת מצרים? ראו <a href="When Did Zipporah Return to Midyan" data-aht="page">מתי חזרה צפורה למדין?</a>.</li>
<li>Did Moshe divorce Zipporah? רשו <a href="אחר שלוחיה – Who Sent What to Whom" data-aht="page">"אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי?</a>.</li>
+
<li>האם התגרש משה מציפורה? ראו <a href="אחר שלוחיה – Who Sent What to Whom" data-aht="page">"אחר שילוחיה" – מי שלח מה למי?</a>.</li>
<li>Were Zipporah and Moshe's sons present for the revelation at Sinai? ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה – שמות י"ח</a>.</li>
+
<li>האם ציפורה ובניה היו נוכחים במעמד הר סיני? ראו <a href="Chronology – Shemot 18" data-aht="page">כרונולוגיה – שמות י"ח</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Interfaith Encounters
+
<category>מפגשים בין-דתיים
<p>לפי <multilink><a href="RDZHoffmann18-7" data-aht="source">ר' דוד צבי הופמן</a><a href="RDZHoffmann18-7" data-aht="source">רד"צ הופמן שמות י"ח:ז'</a><a href="RDZHoffmann18-12" data-aht="source">רד"צ הופמן שמות י"ח:י"ב</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink> ו<multilink><a href="CassutoIntro18-24" data-aht="source">מ"ד קאסוטו</a><a href="CassutoIntro18-24" data-aht="source">הקדמה לשמות י"ח-כ"ד</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink>, Yitro visited Moshe on a diplomatic mission, without any intention of converting. [For other readings of the incident, ראו <a href="Yitro's Visit – Purpose and Significance" data-aht="page">ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו</a>.]</p><ul>
+
<p>לפי <multilink><a href="RDZHoffmann18-7" data-aht="source">ר' דוד צבי הופמן</a><a href="RDZHoffmann18-7" data-aht="source">רד"צ הופמן שמות י"ח:ז'</a><a href="RDZHoffmann18-12" data-aht="source">רד"צ הופמן שמות י"ח:י"ב</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink> ו<multilink><a href="CassutoIntro18-24" data-aht="source">מ"ד קאסוטו</a><a href="CassutoIntro18-24" data-aht="source">הקדמה לשמות י"ח-כ"ד</a><a href="Prof. Umberto Cassuto" data-aht="parshan">אודות פרופ' משה דוד קאסוטו</a></multilink>, יתרו בא לבקר את משה בתור ראש של משלחת דיפלומטית, וללא שום כוונה להתגייר. [להבנות אחרות של הסיפור, ראו <a href="Yitro's Visit – Purpose and Significance" data-aht="page">ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו</a>.]</p><ul>
<li>What does this encounter teach about interactions with those of other faiths?</li>
+
<li>מה ניתן ללומוד ממפגש זה על יחסי גומלין עם אנשים בעלי אמונות אחרות?</li>
<li>How does one show respect to the other side without compromising one's own beliefs?</li>
+
<li>כיצד ניתן להראות כבוד לצד השני מבלי לוותר על עקרונותיך?</li>
</ul><p>For other stories where Jews and Gentiles engage in friendly dialogue, ראו <a href="Encounters with Foreign Leaders" data-aht="page">מפגשים עם מנהיגים נוכריים</a>.</p>
+
</ul><p>לסיפורים אחרים שבהם יהודים וגויים מנהלים דיאלוג ידידותי, ראו <a href="Encounters with Foreign Leaders" data-aht="page">מפגשים עם מנהיגים נוכריים</a>.</p>
 
</category>
 
</category>
<category>To Delegate or Not to Delegate
+
<category>להאציל או לא להאציל?
 
<ul>
 
<ul>
 
<ul>
 
<ul>
<li>When in a leadership position with many different tasks to accomplish, how does one decide which of those responsibilities delegate? When is it preferable to assume those responsibilities by one's self?</li>
+
<li>כאשר נמצאים בתפקיד מנהיגי עם משימות רבות ומגוונות לביצוע, איך מחליטים איזו סמכויות להאציל ואיזו לא?</li>
<li>Why might Moshe have been reluctant to delegate some of his responsibilities? ראו <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">האם משה היה זקוק לעצת יתרו?</a>.</li>
+
<li>מדוע היסס משה להאציל חלק מן אחריותו? ראו <a href="Did Moshe Need Yitro's Advice" data-aht="page">האם משה היה זקוק לעצת יתרו?</a>.</li>
<li>Which of Moshe's tasks does Yitro suggest he assign to others? Which does he suggest that Moshe retain for himself and why? ראו <a href="Moshe's Duties and Yitro's Advice" data-aht="page">תפקידי משה ועצת יתרו</a>.</li>
+
<li>אילו ממשימותיו של משה מייעץ יתרו להקצות לאחרים? איזו סמכויות מציע יתרו שמשה ישמור לעצמו ולמה? ראו <a href="Moshe's Duties and Yitro's Advice" data-aht="page">תפקידי משה ועצת יתרו</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Moshe and Intermarriage
+
<category>משה ונישואי תערובת
<p>לפי רוב המפרשים, "יתרו כהן מדין" היה חותנו של משה.<fn>לביאורים אחרים אפשריים למלת "חותן" ושיטות אחרות להגדרת קרבת יתרו ומשה, ראו <a href="Dictionary:חֹתֵן – חֹתֶנֶת" data-aht="page">חותן</a> ו<a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</fn> Is it possible that Moshe married the daughter of an idolatrous priest?! Several questions merit consideration:</p><ul>
+
<p>לפי רוב המפרשים, "יתרו כהן מדין" היה חותנו של משה.<fn>לביאורים אחרים אפשריים למלת "חותן" ושיטות אחרות להגדרת קרבת יתרו ומשה, ראו <a href="Dictionary:חֹתֵן – חֹתֶנֶת" data-aht="page">חותן</a> ו<a href="Yitro – Names" data-aht="page">שמותיו של יתרו</a>.</fn> הייתכן שמשה התחתן עם בתו של כומר לעבודה זרה?! ראוי לשקול מספר היבטים של שאלה זו:</p><ul>
<li>Was Yitro an idolater when Moshe arrived in Midyan? What about Zipporah? ראו <a href="Yitro – Religious Identity" data-aht="page">זהותו הדתית של יתרו</a> ו<a href="Dictionary:כֹּהֵן" data-aht="page">כהן</a>.</li>
+
<li>האם יתרו היה עובד עבודה זרה כאשר משה הגיע למדין? מה עם ציפורה? ראו <a href="Yitro – Religious Identity" data-aht="page">זהותו הדתית של יתרו</a> ו<a href="Dictionary:כֹּהֵן" data-aht="page">כהן</a>.</li>
<li>Was there a prohibition against intermarriage before receiving the Torah or only afterwards? ראו <a href="$">Intermarriage</a>.</li>
+
<li>האם היה איסור נישואי תערובת לפני מתן תורה? ראו <a href="$">נישואי תערובת</a>.</li>
<li>What were Moshe's own religious beliefs when he arrived in Midyan? If he grew up in Paroh's palace, to what extent did he know about and identify with the Children of Israel? ראו <a href="SHE02$" data-aht="page">Moshe's Upbringing</a>.</li>
+
<li>מה היו אמונותיו הדתיות של משה כשהגיע למדין? אם הוא גדל בארמונו של פרעה, באיזו מידה הוא הזדהה עם בני ישראל? ראו <a href="SHE02$" data-aht="page">חינוך משה בבית פרעה</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Version as of 20:58, 21 August 2019

נושאים לשולחן שבת – פרשת יתרו

PDF Version

מנהיגותו של משה

בשמות י"ח, רלב"גשמות תועלות י"ח:י"בשמות תועלות י"ח:י"ד-ט"ואודות ר' לוי בן גרשום ואברבנאלשמות י"חאודות ר' יצחק אברבנאל נחלקים בסוגיית כישורי המנהיגות של משה: רלב"ג כותב שאחת התכליות של הפרק שלנו היא:

להודיע עוצם שקידת משה בדבקות ה׳ יתעלה, עד שמרוב שקידתו בזה היה שוגה בשאר הדברים. ולזה סיפר כי משה, עם הפלגת חכמתו, לא הפנה לבו להתישב בענין שופטו את העם איך יִשְׁלַם זה באופן יותר נאות לו ולעם, עד שהיישירוֹ אל זה יתרו חותנו. 

אברבנאל משיב:

וכבר רבים דברו על זה מאד כנגד אדון הנביאים שהיה חסר בהנהגה המדינית, ומהם אמרו שמפני התבודדותו בנבואה היה בלתי מרגיש בחכמת המדות. והוא שקר, כי שלמות מדותיו יורו על חכמתו בהם. והש"י איך לא למדו דעת ותבונה קלה כזאת? 

עם מי אתם מסכימים? דונו בעניין בשולחן השבת שלכם, תוך התבססות על הוכחות משמות י"ח וגם מסיפורים אחרים בתנ"ך הנוגעים לתכונות המנהיגות של משה. להרחבה, ראו האם משה היה זקוק לעצת יתרו?.

חיי משפחה של משה

מנהיגות גובה לעתים קרובות מחיר כבד, לא רק מהמנהיג עצמו, אלא גם ממשפחתו.

מפגשים בין-דתיים

לפי ר' דוד צבי הופמןרד"צ הופמן שמות י"ח:ז'רד"צ הופמן שמות י"ח:י"באודות ר' דוד צבי הופמן ומ"ד קאסוטוהקדמה לשמות י"ח-כ"דאודות פרופ' משה דוד קאסוטו, יתרו בא לבקר את משה בתור ראש של משלחת דיפלומטית, וללא שום כוונה להתגייר. [להבנות אחרות של הסיפור, ראו ביקורו של יתרו – מטרתו ומשמעותו.]

  • מה ניתן ללומוד ממפגש זה על יחסי גומלין עם אנשים בעלי אמונות אחרות?
  • כיצד ניתן להראות כבוד לצד השני מבלי לוותר על עקרונותיך?

לסיפורים אחרים שבהם יהודים וגויים מנהלים דיאלוג ידידותי, ראו מפגשים עם מנהיגים נוכריים.

להאציל או לא להאציל?

    • כאשר נמצאים בתפקיד מנהיגי עם משימות רבות ומגוונות לביצוע, איך מחליטים איזו סמכויות להאציל ואיזו לא?
    • מדוע היסס משה להאציל חלק מן אחריותו? ראו האם משה היה זקוק לעצת יתרו?.
    • אילו ממשימותיו של משה מייעץ יתרו להקצות לאחרים? איזו סמכויות מציע יתרו שמשה ישמור לעצמו ולמה? ראו תפקידי משה ועצת יתרו.

משה ונישואי תערובת

לפי רוב המפרשים, "יתרו כהן מדין" היה חותנו של משה.1 הייתכן שמשה התחתן עם בתו של כומר לעבודה זרה?! ראוי לשקול מספר היבטים של שאלה זו:

  • האם יתרו היה עובד עבודה זרה כאשר משה הגיע למדין? מה עם ציפורה? ראו זהותו הדתית של יתרו וכהן.
  • האם היה איסור נישואי תערובת לפני מתן תורה? ראו נישואי תערובת.
  • מה היו אמונותיו הדתיות של משה כשהגיע למדין? אם הוא גדל בארמונו של פרעה, באיזו מידה הוא הזדהה עם בני ישראל? ראו חינוך משה בבית פרעה.

Judicial Qualities

  • What are the qualifications required to become a judge in your area of residence? How is Yitro's list of traits similar or different? How might one understand the differences? What do they suggest about the Torah's values and its view of judges? Was Moshe able to find people with all of these qualities? ראו עצת יתרו וביצועה.
  • Compare the appointment of judges in our story with the discussion of the appointment of R. Elazar B. Azariah לנשיא בבבלי ברכות כ"ז:. What traits do the Rabbis laud in R. Elazar b. Azariah? How do those compare with the traits listed in our chapter? How do the jobs of a judge and ונשיא compare? Why does each require the traits that it does? Why might wealth (ראו אנשי חיל) be the one trait that makes it to both lists?

Divine Civil Law

One of the hallmarks of the Torah is that it incorporates both cultic and civil legislation. Not only are religious observances ordained by Hashem; secular law is as well. Was this always the plan? The עקדת יצחקשמות שער מ"גDid Moshe Need Yitro's Adviceאודות ר' יצחק עראמה suggests that until Yitro's advice, Moshe did not realize that Hashem was planning on bequeathing a Divine code of civil law, and that Yitro was the first to conceive of this concept and recognize its desirability. להרחבה, או האם משה נצרך לעצת יתרו?.

  • Is it possible that Yitro thought of this idea while Moshe himself had not? Why might such an idea have eluded Moshe?
  • What are the advantages of a Divine code of civil law? How does it compare to a system which has a separation of church and state?

עוד...

לעוד נושאים בפרשה, ראו: רשימת נושאים – פרשת יתרו.