Shas:Believing Women Regarding Their Husband's Death/2/he

From AlHaTorah.org
< Shas:Believing Women Regarding Their Husband's Death
Version as of 06:31, 23 May 2019 by Yonatan (talk | contribs)

(diff) ← Older version | Approved version (diff) | Latest version (diff) | Newer version → (diff)
Jump to navigation Jump to search

האמנת נשים לגבי מות בעליהם

גישות פרשניות

סמכות חכמים אינה יוצרת נאמנות

לחכמים אין דרך לגרום לעדות האישה להפוך לעדות קבילה. במקום זאת, הם משתמשים בסמכות אחרת, שחכמים רשאים להפקיע קידושין במקרה שהם רואים לנכון לעשות זאת, בלא קשר לנאמנות האישה.

מקור הסמכות – לפי רש"י, מקור סמכות חכמים היא מדין "אפקעינהו". כיוון שחכמים מסוגלים לבטל קידושין, אז למרות שאין עדות קבילה שהבעל מת, ולכן מבחינה הלכתית הבעל לא באמת מת, חכמים מבטלים את קיומם של הקידושין, ומאפשרים לאישה להינשא מחדש.
דאורייתא או דרבנן – לאישה אין נאמנות כלל, וחכמים משתמשים בכלים אחרים להתיר אותה.
מתי משתמשים בסמכות זו – לפי רשב"א, השימוש בכלל "אפקעינהו רבנן לקדושין" מוגבל רק למקרים בהם יש סיבה נוספת, המצטרפת לכך שהאישה עגונה, שגורם לחכמים לרצות להפקיע את הקידושין. לכן, כאשר יש עדות פסולה מאוד אמינה (כגון עדות האישה עצמה או עד יחיד), או כאשר יש גט פסול, וכדומה, חכמים מפקיעים את הקידושין. אך, כאשר אין עדות כזאת, כגון כאשר ידוע שהבעל טבע בים ולא מצאו את הגופה, אז למרות שסביר מאוד שהוא לא בחיים, לא מפקיעים את הקידושין.
קולא אצל עגונות – חכמים רצו להקל על עגונות, ולכן יצרו את המצב בו יהיה אפשר להפעיל את דין "אפקעינהו", בכך שהם החליטו להחמיר על האישה אם יימצא שהבעל בחיים.
עקירת דבר מן התורה – חכמים לא קובעים כאן משהו שמנוגד לדין דאורייתא, אלא פועלים בתוך המסגרת הדאורייתאית.

סמכות חכמים יוצרת נאמנות מדרבנן

חכמים לא פועלים כאן במסגרת דיני דאורייתא, אלא משתמשים ביכולת הכללית שלהם לעקור דברים מהתורה, ויוצרים לאישה ולעד היחיד נאמנות מדרבנן.

מקור הסמכות – ר"י כותב שלחכמים יש סמכות לתקן תקנות, גם נגד התורה, כל עוד זה מתאים לרוח התורה. כיוון שבמקרה הזה דברי האישה (או העד האחד) אמינים, אז חכמים רשאים לקבוע שהאישה נאמנת ומותרת.
דאורייתא או דרבנן – חכמים נותנים לאישה נאמנות מדרבנן, שתתיר אותה.
מתי משתמשים בסמכות זו – לפי ר"י, לחכמים יש סמכות לתקן תקנות בכל מצב אפילו נגד התורה, וחכמים משתמשים בסמכות הזאת במצבים בהם זה ייצור מצב יותר הגון. כיוון שברור לנו שמצב הזה האישה (או העד האחד) דוברים אמת, אז הוגן שחכמים יקבעו שנאמין לה כמו שני עדים.
קולא אצל עגונות – חכמים לא משתמשים ביכולת שלהם לעקור דבר מן התורה בכל מצב שזה ימנע עוול. רק כאשר יש גורם נוסף, כגון הרצון להקל על עגונות, חכמים משתמשים ביכולת שלהם.
עקירת דבר מן התורה – לפי שיטה זו, יש לחכמים סמכות לפעול נגד ההלכה הדאורייתאית.

סמכות חכמים יוצרת נאמנות מדאורייתא

התורה השאירה תחומים מסוימים בידי חכמים, כך שחכמים יכולים להגדיר במצבים האלו את כללי הנאמנות מדאורייתא.

נאמנות מתוקף "אנן סהדי"

מקור הסמכות
דאורייתא או דרבנן
מתי משתמשים בסמכות זו
קולא אצל עגונות
עקירת דבר מן התורה

מקור הסמכות
דאורייתא או דרבנן
מתי משתמשים בסמכות זו
קולא אצל עגונות
עקירת דבר מן התורה