Difference between revisions of "Shas:Modeh BeMikzat/2/he"
Jump to navigation
Jump to search
Line 11: | Line 11: | ||
<mekorot>רש"י,</mekorot> | <mekorot>רש"י,</mekorot> | ||
<point><b>מדוע יש חיוב בסיסי?</b><ul> | <point><b>מדוע יש חיוב בסיסי?</b><ul> | ||
− | <li>לברר את האמת – עצם העובדה שיש ויכוח בפני בית דין והם אינם יודעים מי צודקים מחייב שבועה לברר מי דובר אמת | + | <li>לברר את האמת – עצם העובדה שיש ויכוח בפני בית דין והם אינם יודעים מי צודקים מחייב שבועה לברר מי דובר אמת, ובכל מקרה של ספק מחייבים שבועה.</li> |
− | <li>חזקה ש"אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו" | + | <li>חזקה ש"אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו", ובכל תביעת ממון בית דין מאמינים יותר לתובע מאשר לנתבע ולכן הוא מחוייב שבועה.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>מדוע כופר בכל פטור?</b> כתשובת רבה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו".</point> | <point><b>מדוע כופר בכל פטור?</b> כתשובת רבה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו".</point> | ||
+ | <point><b>מה פירוש "אין אדם מעיז"?</b> הכרת הטוב, ש"אין אדם מעיז פניו בפני זה שעושה לו טובה".</point> | ||
<point><b>מקרים נוספים:</b><ul> | <point><b>מקרים נוספים:</b><ul> | ||
<li><b>טוען פטור / להד"מ בפיקדון</b> – השומר חייב להישבע אפילו אם כפר בכל כי אין לו את הפטור של "חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" (כי אינו עושה לו טובה).  רמב"ן מקשה שלפי שיטתו אם השומר טען להד"מ הוא חייב לישבע (כי כופר בכל) וזה סותר את דברי הגמרא שחייב שבועה בפיקדון רק אם טוען פטור.</li> | <li><b>טוען פטור / להד"מ בפיקדון</b> – השומר חייב להישבע אפילו אם כפר בכל כי אין לו את הפטור של "חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" (כי אינו עושה לו טובה).  רמב"ן מקשה שלפי שיטתו אם השומר טען להד"מ הוא חייב לישבע (כי כופר בכל) וזה סותר את דברי הגמרא שחייב שבועה בפיקדון רק אם טוען פטור.</li> | ||
− | <li></li> | + | <li><b>טענו בחטים והודה לו בשעורים</b> –</li> |
+ | <li><b>הילך</b> –</li> | ||
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | |||
− | |||
</category> | </category> | ||
<category>פטור בסיסי מלישבע | <category>פטור בסיסי מלישבע | ||
Line 27: | Line 27: | ||
<point><b>מדוע יש פטור בסיסי?</b></point> | <point><b>מדוע יש פטור בסיסי?</b></point> | ||
<point><b>מדוע מודה במקצת חייב?</b><ul> | <point><b>מדוע מודה במקצת חייב?</b><ul> | ||
− | <li>ההודאה גורמת לו להיראות שקרן – תוספות בבא מציעא | + | <li>ההודאה גורמת לו להיראות שקרן – תוספות בבא מציעא.</li> |
− | <li>בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות | + | <li>בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות.  מגלגלים עליו שבועה בגלל חיוב הממון שנוצר מהודאתו על מקצת.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>מקרים נוספים:</b><ul> | <point><b>מקרים נוספים:</b><ul> | ||
− | <li><b>פיקדון</b> – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה .</li> | + | <li><b>פיקדון</b> – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה.</li> |
</ul></point> | </ul></point> | ||
<point><b>מה פירוש "אין אדם מעיז"?</b> רבה שואל מדוע לא נפטר במיגו שהיה יכול לכפור בכל, והוא עונה ש"הואיל וחבירו מכיר בשקרו" אין אדם מעיז פניו לכפור בכל (אז אין מיגו של אי בעי כופר בכל).</point> | <point><b>מה פירוש "אין אדם מעיז"?</b> רבה שואל מדוע לא נפטר במיגו שהיה יכול לכפור בכל, והוא עונה ש"הואיל וחבירו מכיר בשקרו" אין אדם מעיז פניו לכפור בכל (אז אין מיגו של אי בעי כופר בכל).</point> |
Version as of 00:23, 4 September 2016
מודה במקצת
גישות פרשניות
חיוב בסיסי לישבע
רק הכופר בכל פטור מחיוב השבועה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא חיוב בשבועה.
מקורות:רש"י,
מדוע יש חיוב בסיסי?
- לברר את האמת – עצם העובדה שיש ויכוח בפני בית דין והם אינם יודעים מי צודקים מחייב שבועה לברר מי דובר אמת, ובכל מקרה של ספק מחייבים שבועה.
- חזקה ש"אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו", ובכל תביעת ממון בית דין מאמינים יותר לתובע מאשר לנתבע ולכן הוא מחוייב שבועה.
מדוע כופר בכל פטור? כתשובת רבה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו".
מה פירוש "אין אדם מעיז"? הכרת הטוב, ש"אין אדם מעיז פניו בפני זה שעושה לו טובה".
מקרים נוספים:
- טוען פטור / להד"מ בפיקדון – השומר חייב להישבע אפילו אם כפר בכל כי אין לו את הפטור של "חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" (כי אינו עושה לו טובה). רמב"ן מקשה שלפי שיטתו אם השומר טען להד"מ הוא חייב לישבע (כי כופר בכל) וזה סותר את דברי הגמרא שחייב שבועה בפיקדון רק אם טוען פטור.
- טענו בחטים והודה לו בשעורים –
- הילך –
פטור בסיסי מלישבע
רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.
מקורות:תוספות,
מדוע יש פטור בסיסי?
מדוע מודה במקצת חייב?
- ההודאה גורמת לו להיראות שקרן – תוספות בבא מציעא.
- בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות. מגלגלים עליו שבועה בגלל חיוב הממון שנוצר מהודאתו על מקצת.
מקרים נוספים:
- פיקדון – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה.
מה פירוש "אין אדם מעיז"? רבה שואל מדוע לא נפטר במיגו שהיה יכול לכפור בכל, והוא עונה ש"הואיל וחבירו מכיר בשקרו" אין אדם מעיז פניו לכפור בכל (אז אין מיגו של אי בעי כופר בכל).