Difference between revisions of "Shas:Modeh BeMikzat/2/he"
Jump to navigation
Jump to search
Line 14: | Line 14: | ||
<li>חזקה ש"אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו", ובכל תביעת ממון בית דין מאמינים יותר לתובע מאשר לנתבע ולכן הוא מחוייב שבועה.</li> | <li>חזקה ש"אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו", ובכל תביעת ממון בית דין מאמינים יותר לתובע מאשר לנתבע ולכן הוא מחוייב שבועה.</li> | ||
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | <point><b>מדוע | + | <point><b>שאלת רבה</b><ul> |
− | <point><b> | + | <li>רש"י ב"ק – רבה שואל מדוע הכופר בכל פטור משבועה, כיוון שהברירת מחדל הוא חיוב בשבועה. והוא עונה שגם כופר הכל חייב בשבועה, ורק בהלוואה יש לו חזקה המאמתת את דבריו ופוטרת אותו, שהוא לא יעיז פניו אלא אם כן הוא דובר אמת.</li> |
+ | <li>רש"י ב"מ – רבה שואל איך מחייבים את המודה במקצת בשבועה והרי הוא כמו משיב אבידה (שהוא יכול היה לכפור בכל). והוא עונה שהוא לא משיב אבידה כי הוא לא היה יכול להעיז פניו ולכפור בכל.</li> | ||
+ | </ul></point> | ||
+ | <point><b>פירוש "אין אדם מעיז"</b> – הכרת הטוב, ש"אין אדם מעיז פניו בפני זה שעושה לו טובה".</point> | ||
<point><b>מקרים נוספים:</b><ul> | <point><b>מקרים נוספים:</b><ul> | ||
− | <li><b> | + | <li><b>פיקדון</b> – השומר חייב להישבע אפילו אם כפר בכל כי אין לו את הפטור של "חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" (כי אינו עושה לו טובה אלא להיפך).</li> |
+ | <ul> | ||
+ | <li>לדעתו, ר' חייא בר יוסף אומר שמודה במקצת מתייחס רק למקרה של הלוואה (בגלל עירוב פרשיות).</li> | ||
+ | <li>רמב"ן מקשה שלפי שיטתו גם אם השומר טען להד"מ הוא חייב לישבע (כי כופר בכל) וזה סותר את דברי הגמרא שחייב שבועה בפיקדון רק אם טוען פטור.</li> | ||
+ | </ul> | ||
<li><b>טענו בחטים והודה לו בשעורים</b> –</li> | <li><b>טענו בחטים והודה לו בשעורים</b> –</li> | ||
<li><b>הילך</b> –</li> | <li><b>הילך</b> –</li> | ||
Line 24: | Line 31: | ||
<category>פטור בסיסי מלישבע | <category>פטור בסיסי מלישבע | ||
<p>רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.</p> | <p>רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.</p> | ||
− | <mekorot><multilink><a href="TosafotKetubot18a" data-aht="source">תוספות</a><a href="TosafotKetubot18a" data-aht="source">כתובות י"ח.</a><a href="TosafotKetubot18b" data-aht="source">כתובות י"ח:</a><a href="TosafotBavaKamma107a" data-aht="source">בבא קמא ק"ז.</a><a href="TosafotBavaMetzia4asvהצד" data-aht="source">בבא מציעא ד'. ד"ה "הצד"</a><a href="Ba'alei HaTosafot" data-aht="parshan">אודות בעלי התוספות</a></multilink>,</mekorot> | + | <mekorot>ר"י מגאש, <multilink><a href="TosafotKetubot18a" data-aht="source">תוספות</a><a href="TosafotKetubot18a" data-aht="source">כתובות י"ח.</a><a href="TosafotKetubot18b" data-aht="source">כתובות י"ח:</a><a href="TosafotBavaKamma107a" data-aht="source">בבא קמא ק"ז.</a><a href="TosafotBavaMetzia4asvהצד" data-aht="source">בבא מציעא ד'. ד"ה "הצד"</a><a href="Ba'alei HaTosafot" data-aht="parshan">אודות בעלי התוספות</a></multilink>,</mekorot> |
<point><b>מדוע יש פטור בסיסי?</b></point> | <point><b>מדוע יש פטור בסיסי?</b></point> | ||
<point><b>מדוע מודה במקצת חייב?</b><ul> | <point><b>מדוע מודה במקצת חייב?</b><ul> | ||
− | <li>ההודאה גורמת לו להיראות שקרן | + | <li>ההודאה גורמת לו להיראות שקרן ואנו חושדים שהוא באמת חייב את הכל – ר"י מגאש, תוספות בבא מציעא.</li> |
− | <li>בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות.  מגלגלים עליו שבועה בגלל חיוב הממון שנוצר מהודאתו על | + | <li>בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות.  כמו שאפשר לגלגל שבועה על אדם שכבר מתחייב שבועה על עניין אחר, כך מגלגלים עליו שבועה על יתרת התביעה בגלל חיוב הממון שנוצר מהודאתו על מקצתה.</li> |
+ | </ul></point> | ||
+ | <point><b>שאלת רבה</b><ul> | ||
+ | <li>ר"י מגאש – רבה שואל מדוע המודה במקצת חייב שבועה, והכופר בכל אינו חייב. והוא עונה שהמודה במקצת יש רגליים לדבר שהוא משקר (רק במקרה שהוא לא יעיז פניו אלא אם כן הוא דובר אמת), ולכן הוא חייב שבועה.</li> | ||
+ | <li>תוספות – רבה שואל מדוע מודה במקצת לא נפטר במיגו שהיה יכול לכפור בכל, והוא עונה ש"הואיל וחבירו מכיר בשקרו" אין אדם מעיז פניו לכפור בכל (אז אין מיגו של אי בעי כופר בכל).</li> | ||
</ul></point> | </ul></point> | ||
+ | <point><b>פירוש "אין אדם מעיז"</b></point> | ||
<point><b>מקרים נוספים:</b><ul> | <point><b>מקרים נוספים:</b><ul> | ||
− | <li><b>פיקדון</b> – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה.</li> | + | <li><b>פיקדון:</b></li> |
+ | <ul> | ||
+ | <li>ר"י מגאש – השומר תמיד פטור משבועה, כי ההודאה במקצת לא גורמת חשד שהוא משקר (כיוון שהוא יכול להעיז פניו).</li> | ||
+ | <li>תוספות – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה.</li> | ||
+ | </ul> | ||
</ul></point> | </ul></point> | ||
− | |||
</category> | </category> | ||
</approaches> | </approaches> | ||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Version as of 00:08, 5 September 2016
מודה במקצת
גישות פרשניות
חיוב בסיסי לישבע
רק הכופר בכל פטור מחיוב השבועה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא חיוב בשבועה.
מקורות:רש"י,
מדוע יש חיוב בסיסי?
- לברר את האמת – עצם העובדה שיש ויכוח בפני בית דין והם אינם יודעים מי צודקים מחייב שבועה לברר מי דובר אמת, ובכל מקרה של ספק מחייבים שבועה.
- חזקה ש"אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו", ובכל תביעת ממון בית דין מאמינים יותר לתובע מאשר לנתבע ולכן הוא מחוייב שבועה.
שאלת רבה
- רש"י ב"ק – רבה שואל מדוע הכופר בכל פטור משבועה, כיוון שהברירת מחדל הוא חיוב בשבועה. והוא עונה שגם כופר הכל חייב בשבועה, ורק בהלוואה יש לו חזקה המאמתת את דבריו ופוטרת אותו, שהוא לא יעיז פניו אלא אם כן הוא דובר אמת.
- רש"י ב"מ – רבה שואל איך מחייבים את המודה במקצת בשבועה והרי הוא כמו משיב אבידה (שהוא יכול היה לכפור בכל). והוא עונה שהוא לא משיב אבידה כי הוא לא היה יכול להעיז פניו ולכפור בכל.
פירוש "אין אדם מעיז" – הכרת הטוב, ש"אין אדם מעיז פניו בפני זה שעושה לו טובה".
מקרים נוספים:
- פיקדון – השומר חייב להישבע אפילו אם כפר בכל כי אין לו את הפטור של "חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" (כי אינו עושה לו טובה אלא להיפך).
- לדעתו, ר' חייא בר יוסף אומר שמודה במקצת מתייחס רק למקרה של הלוואה (בגלל עירוב פרשיות).
- רמב"ן מקשה שלפי שיטתו גם אם השומר טען להד"מ הוא חייב לישבע (כי כופר בכל) וזה סותר את דברי הגמרא שחייב שבועה בפיקדון רק אם טוען פטור.
- טענו בחטים והודה לו בשעורים –
- הילך –
פטור בסיסי מלישבע
רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.
מקורות:ר"י מגאש, תוספות,
מדוע יש פטור בסיסי?
מדוע מודה במקצת חייב?
- ההודאה גורמת לו להיראות שקרן ואנו חושדים שהוא באמת חייב את הכל – ר"י מגאש, תוספות בבא מציעא.
- בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות. כמו שאפשר לגלגל שבועה על אדם שכבר מתחייב שבועה על עניין אחר, כך מגלגלים עליו שבועה על יתרת התביעה בגלל חיוב הממון שנוצר מהודאתו על מקצתה.
שאלת רבה
- ר"י מגאש – רבה שואל מדוע המודה במקצת חייב שבועה, והכופר בכל אינו חייב. והוא עונה שהמודה במקצת יש רגליים לדבר שהוא משקר (רק במקרה שהוא לא יעיז פניו אלא אם כן הוא דובר אמת), ולכן הוא חייב שבועה.
- תוספות – רבה שואל מדוע מודה במקצת לא נפטר במיגו שהיה יכול לכפור בכל, והוא עונה ש"הואיל וחבירו מכיר בשקרו" אין אדם מעיז פניו לכפור בכל (אז אין מיגו של אי בעי כופר בכל).
פירוש "אין אדם מעיז"
מקרים נוספים:
- פיקדון:
- ר"י מגאש – השומר תמיד פטור משבועה, כי ההודאה במקצת לא גורמת חשד שהוא משקר (כיוון שהוא יכול להעיז פניו).
- תוספות – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה.