Difference between revisions of "Shas:Modeh BeMikzat/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(3 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 9: Line 9:
 
<category>חיוב בסיסי לישבע
 
<category>חיוב בסיסי לישבע
 
<p>רק הכופר בכל פטור מחיוב השבועה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא חיוב בשבועה.</p>
 
<p>רק הכופר בכל פטור מחיוב השבועה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא חיוב בשבועה.</p>
<mekorot><multilink><a href="RashiBavaKamma107a" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBavaKamma107a" data-aht="source">בבא קמא ק"ז.</a><a href="RashiBavaMetzia3a" data-aht="source">בבא מציעא ג'.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>,</mekorot>
 
 
<point><b>מדוע יש חיוב בסיסי?</b><ul>
 
<point><b>מדוע יש חיוב בסיסי?</b><ul>
 
<li>לברר את האמת&#160;– עצם העובדה שיש ויכוח בפני בית דין והם אינם יודעים מי צודקים מחייב שבועה לברר מי דובר אמת, ובכל מקרה של ספק מחייבים שבועה.</li>
 
<li>לברר את האמת&#160;– עצם העובדה שיש ויכוח בפני בית דין והם אינם יודעים מי צודקים מחייב שבועה לברר מי דובר אמת, ובכל מקרה של ספק מחייבים שבועה.</li>
 
<li>חזקה ש"אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו", ובכל תביעת ממון בית דין מאמינים יותר לתובע מאשר לנתבע ולכן הוא מחוייב שבועה.</li>
 
<li>חזקה ש"אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו", ובכל תביעת ממון בית דין מאמינים יותר לתובע מאשר לנתבע ולכן הוא מחוייב שבועה.</li>
 
</ul></point>
 
</ul></point>
<point><b>מדוע כופר בכל פטור?</b> כתשובת רבה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו".</point>
+
<point><b>שאלת רבה</b><ul>
<point><b>מה פירוש "אין אדם מעיז"?</b> הכרת הטוב, ש"אין אדם מעיז פניו בפני זה שעושה לו טובה".</point>
+
<li>רש"י ב"ק – רבה שואל מדוע הכופר בכל פטור משבועה, כיוון שהברירת מחדל הוא חיוב בשבועה. והוא עונה שגם כופר הכל חייב בשבועה, ורק בהלוואה יש לו חזקה המאמתת את דבריו ופוטרת אותו, שהוא לא יעיז פניו אלא אם כן הוא דובר אמת.</li>
 +
<li>רש"י ב"מ – רבה שואל איך מחייבים את המודה במקצת בשבועה והרי הוא כמו משיב אבידה (שהוא יכול היה לכפור בכל). והוא עונה שהוא לא משיב אבידה כי הוא לא היה יכול להעיז פניו ולכפור בכל.</li>
 +
</ul></point>
 +
<point><b>פירוש "אין אדם מעיז"</b> הכרת הטוב, ש"אין אדם מעיז פניו בפני זה שעושה לו טובה".</point>
 
<point><b>מקרים נוספים:</b><ul>
 
<point><b>מקרים נוספים:</b><ul>
<li><b>טוען פטור / להד"מ בפיקדון</b> – השומר חייב להישבע אפילו אם כפר בכל כי אין לו את הפטור של "חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" (כי אינו עושה לו טובה).&#160; רמב"ן מקשה שלפי שיטתו אם השומר טען להד"מ הוא חייב לישבע (כי כופר בכל) וזה סותר את דברי הגמרא שחייב שבועה בפיקדון רק אם טוען פטור.</li>
+
<li><b>פיקדון</b> – השומר חייב להישבע אפילו אם כפר בכל כי אין לו את הפטור של "חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" (כי אינו עושה לו טובה אלא להיפך).</li>
 +
<ul>
 +
<li>לדעתו, ר' חייא בר יוסף אומר שמודה במקצת מתייחס רק למקרה של הלוואה ולא למקרה של פיקדון, ועירוב פרשיות זה עקירת הפרשה מהקשרה.</li>
 +
<li>רמב"ן מקשה שלפי שיטתו גם אם השומר טען להד"מ הוא חייב לישבע (כי כופר בכל) וזה סותר את דברי הגמרא שחייב שבועה בפיקדון רק אם טוען פטור.</li>
 +
</ul>
 
<li><b>טענו בחטים והודה לו בשעורים</b> –</li>
 
<li><b>טענו בחטים והודה לו בשעורים</b> –</li>
 
<li><b>הילך</b> –</li>
 
<li><b>הילך</b> –</li>
 +
<li><b>תביעת יורשי בעל החוב</b> – היינו מצפים שיהיה חייב לישבע, כי אין לו את הפטור של חזקת העזה (אין סיבה שהיורש לא יעז פניו), אבל ההלכה היא שפטור.</li>
 
</ul></point>
 
</ul></point>
 +
<point><b>האם מיגו פוטר משבועה?</b> הפני יהושע אומר שלדעת רש"י מיגו לא יכול לפטור משבועה אלא רק מממון, ולכן הוא לא מפרש את ההווא אמינא של רבה שמיגו שהיה יכול לכפור בכל.</point>
 
</category>
 
</category>
 
<category>פטור בסיסי מלישבע
 
<category>פטור בסיסי מלישבע
 
<p>רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.</p>
 
<p>רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.</p>
<mekorot><multilink><a href="TosafotKetubot18a" data-aht="source">תוספות</a><a href="TosafotKetubot18a" data-aht="source">כתובות י"ח.</a><a href="TosafotKetubot18b" data-aht="source">כתובות י"ח:</a><a href="TosafotBavaKamma107a" data-aht="source">בבא קמא ק"ז.</a><a href="TosafotBavaMetzia4asvהצד" data-aht="source">בבא מציעא ד'. ד"ה "הצד"</a><a href="Ba'alei HaTosafot" data-aht="parshan">אודות בעלי התוספות</a></multilink>,</mekorot>
+
<mekorot><multilink><a href="רימגאששבועותמ-" data-aht="source">ר"י מגאש</a><a href="רימגאששבועותמ-" data-aht="source">שבועות מ':</a><a href="R. Yosef b. Meir HaLevi Ibn MiGash (Ri MiGash)" data-aht="parshan">אודות ר' יוסף בן מאיר הלוי אבן מגאש</a></multilink>, <multilink><a href="TosafotKetubot18a" data-aht="source">תוספות</a><a href="TosafotKetubot18a" data-aht="source">כתובות י"ח.</a><a href="TosafotKetubot18b" data-aht="source">כתובות י"ח:</a><a href="TosafotBavaKamma107a" data-aht="source">בבא קמא ק"ז.</a><a href="TosafotBavaMetzia4asvהצד" data-aht="source">בבא מציעא ד'. ד"ה "הצד"</a><a href="Ba'alei HaTosafot" data-aht="parshan">אודות בעלי התוספות</a></multilink>,</mekorot>
 
<point><b>מדוע יש פטור בסיסי?</b></point>
 
<point><b>מדוע יש פטור בסיסי?</b></point>
 
<point><b>מדוע מודה במקצת חייב?</b><ul>
 
<point><b>מדוע מודה במקצת חייב?</b><ul>
<li>ההודאה גורמת לו להיראות שקרן&#160;– תוספות בבא מציעא.</li>
+
<li>ההודאה גורמת לו להיראות שקרן ואנו חושדים שהוא באמת חייב את הכל ר"י מגאש, תוספות בבא מציעא.</li>
<li>בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות.&#160; מגלגלים עליו שבועה בגלל חיוב הממון שנוצר מהודאתו על מקצת.</li>
+
<li>בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות.&#160; כמו שאפשר לגלגל שבועה על אדם שכבר מתחייב שבועה על עניין אחר, כך מגלגלים עליו שבועה על יתרת התביעה בגלל חיוב הממון שנוצר מהודאתו על מקצתה.</li>
 
</ul></point>
 
</ul></point>
 +
<point><b>שאלת רבה</b><ul>
 +
<li>ר"י מגאש – רבה שואל מדוע המודה במקצת חייב שבועה, והכופר בכל אינו חייב. והוא עונה שהמודה במקצת יש רגליים לדבר שהוא משקר (רק במקרה שהוא לא יעיז פניו אלא אם כן הוא דובר אמת), ולכן הוא חייב שבועה.</li>
 +
<li>תוספות – רבה שואל מדוע מודה במקצת לא נפטר במיגו שהיה יכול לכפור בכל, והוא עונה ש"הואיל וחבירו מכיר בשקרו" אין אדם מעיז פניו לכפור בכל (אז אין מיגו של אי בעי כופר בכל).</li>
 +
</ul></point>
 +
<point><b>פירוש "אין אדם מעיז"</b></point>
 
<point><b>מקרים נוספים:</b><ul>
 
<point><b>מקרים נוספים:</b><ul>
<li><b>פיקדון</b> – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה.</li>
+
<li><b>פיקדון:</b></li>
 +
<ul>
 +
<li>ר"י מגאש – השומר תמיד פטור משבועה, כי ההודאה במקצת לא גורמת חשד שהוא משקר (כיוון שהוא יכול להעיז פניו).</li>
 +
<li>תוספות – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה.</li>
 +
</ul>
 +
</ul></point>
 +
<point><b>האם מיגו פוטר משבועה?</b><ul>
 +
<li>ר"י מגאש&#160;– לא</li>
 +
<li>תוספות – כן, אבל במקרה הזה יש מיגו דהעזה ולכן המיגו של אי בעי כופר בכל אינו פועל.</li>
 
</ul></point>
 
</ul></point>
<point><b>מה פירוש "אין אדם מעיז"?</b> רבה שואל מדוע לא נפטר במיגו שהיה יכול לכפור בכל, והוא עונה ש"הואיל וחבירו מכיר בשקרו" אין אדם מעיז פניו לכפור בכל (אז אין מיגו של אי בעי כופר בכל).</point>
 
 
</category>
 
</category>
 
</approaches>
 
</approaches>
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 05:20, 8 September 2016

מודה במקצת

גישות פרשניות

חיוב בסיסי לישבע

רק הכופר בכל פטור מחיוב השבועה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא חיוב בשבועה.

מדוע יש חיוב בסיסי?
  • לברר את האמת – עצם העובדה שיש ויכוח בפני בית דין והם אינם יודעים מי צודקים מחייב שבועה לברר מי דובר אמת, ובכל מקרה של ספק מחייבים שבועה.
  • חזקה ש"אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו", ובכל תביעת ממון בית דין מאמינים יותר לתובע מאשר לנתבע ולכן הוא מחוייב שבועה.
שאלת רבה
  • רש"י ב"ק – רבה שואל מדוע הכופר בכל פטור משבועה, כיוון שהברירת מחדל הוא חיוב בשבועה. והוא עונה שגם כופר הכל חייב בשבועה, ורק בהלוואה יש לו חזקה המאמתת את דבריו ופוטרת אותו, שהוא לא יעיז פניו אלא אם כן הוא דובר אמת.
  • רש"י ב"מ – רבה שואל איך מחייבים את המודה במקצת בשבועה והרי הוא כמו משיב אבידה (שהוא יכול היה לכפור בכל). והוא עונה שהוא לא משיב אבידה כי הוא לא היה יכול להעיז פניו ולכפור בכל.
פירוש "אין אדם מעיז" – הכרת הטוב, ש"אין אדם מעיז פניו בפני זה שעושה לו טובה".
מקרים נוספים:
  • פיקדון – השומר חייב להישבע אפילו אם כפר בכל כי אין לו את הפטור של "חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" (כי אינו עושה לו טובה אלא להיפך).
    • לדעתו, ר' חייא בר יוסף אומר שמודה במקצת מתייחס רק למקרה של הלוואה ולא למקרה של פיקדון, ועירוב פרשיות זה עקירת הפרשה מהקשרה.
    • רמב"ן מקשה שלפי שיטתו גם אם השומר טען להד"מ הוא חייב לישבע (כי כופר בכל) וזה סותר את דברי הגמרא שחייב שבועה בפיקדון רק אם טוען פטור.
  • טענו בחטים והודה לו בשעורים
  • הילך
  • תביעת יורשי בעל החוב – היינו מצפים שיהיה חייב לישבע, כי אין לו את הפטור של חזקת העזה (אין סיבה שהיורש לא יעז פניו), אבל ההלכה היא שפטור.
האם מיגו פוטר משבועה? הפני יהושע אומר שלדעת רש"י מיגו לא יכול לפטור משבועה אלא רק מממון, ולכן הוא לא מפרש את ההווא אמינא של רבה שמיגו שהיה יכול לכפור בכל.

פטור בסיסי מלישבע

רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.

מדוע יש פטור בסיסי?
מדוע מודה במקצת חייב?
  • ההודאה גורמת לו להיראות שקרן ואנו חושדים שהוא באמת חייב את הכל – ר"י מגאש, תוספות בבא מציעא.
  • בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות.  כמו שאפשר לגלגל שבועה על אדם שכבר מתחייב שבועה על עניין אחר, כך מגלגלים עליו שבועה על יתרת התביעה בגלל חיוב הממון שנוצר מהודאתו על מקצתה.
שאלת רבה
  • ר"י מגאש – רבה שואל מדוע המודה במקצת חייב שבועה, והכופר בכל אינו חייב. והוא עונה שהמודה במקצת יש רגליים לדבר שהוא משקר (רק במקרה שהוא לא יעיז פניו אלא אם כן הוא דובר אמת), ולכן הוא חייב שבועה.
  • תוספות – רבה שואל מדוע מודה במקצת לא נפטר במיגו שהיה יכול לכפור בכל, והוא עונה ש"הואיל וחבירו מכיר בשקרו" אין אדם מעיז פניו לכפור בכל (אז אין מיגו של אי בעי כופר בכל).
פירוש "אין אדם מעיז"
מקרים נוספים:
  • פיקדון:
    • ר"י מגאש – השומר תמיד פטור משבועה, כי ההודאה במקצת לא גורמת חשד שהוא משקר (כיוון שהוא יכול להעיז פניו).
    • תוספות – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה.
האם מיגו פוטר משבועה?
  • ר"י מגאש – לא
  • תוספות – כן, אבל במקרה הזה יש מיגו דהעזה ולכן המיגו של אי בעי כופר בכל אינו פועל.