Shas:Modeh BeMikzat/2/he
Jump to navigation
Jump to search
מודה במקצת
גישות פרשניות
חיוב בסיסי לישבע
רק הכופר בכל פטור מחיוב השבועה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא חיוב בשבועה.
מקורות:רש"י,
מדוע יש חיוב בסיסי?
מדוע כופר בכל פטור? כתשובת רבה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו".
מקרים נוספים:
- טוען פטור / להד"מ בפיקדון – השומר חייב להישבע אפילו אם כפר בכל כי אין לו את הפטור של "חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" (כי אינו עושה לו טובה). רמב"ן מקשה שלפי שיטתו אם השומר טען להד"מ הוא חייב לישבע (כי כופר בכל) וזה סותר את דברי הגמרא שחייב שבועה בפיקדון רק אם טוען פטור.
מדוע רבה שאל דווקא על שבועת מודה במקצת?
מה פירוש "אין אדם מעיז"? הכרת הטוב, ש"אין אדם מעיז פניו בפני זה שעושה לו טובה".
פטור בסיסי מלישבע
רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.
מקורות:תוספות,
מדוע יש פטור בסיסי?
מדוע מודה במקצת חייב?
- ההודאה גורמת לו להיראות שקרן – תוספות בבא מציעא ד'. ד"ה "הצד".
- בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות י"ח. ד"ה "מפני". מגלגלים עליו שבועה בגלל חיוב הממון שנוצר מהודאתו על מקצת.
מקרים נוספים:
- פיקדון – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה .
מה פירוש "אין אדם מעיז"? רבה שואל מדוע לא נפטר במיגו שהיה יכול לכפור בכל, והוא עונה ש"הואיל וחבירו מכיר בשקרו" אין אדם מעיז פניו לכפור בכל (אז אין מיגו של אי בעי כופר בכל).