Difference between revisions of "Shas:Modeh BeMikzat/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
(Created page with "<aht-xml> <page type="Approaches"> <h1>מודה במקצת</h1> <approaches> </approaches> </page> </aht-xml>")
 
Line 7: Line 7:
 
<approaches>
 
<approaches>
  
 +
<category>חיוב בסיסי לישבע
 +
<p>רק הכופר בכל פטור מחיוב השבועה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא חיוב בשבועה.</p>
 +
<mekorot>רש"י,</mekorot>
 +
<point><b>מדוע יש חיוב בסיסי?</b><ul>
 +
<li>לברר את האמת&#160;– עצם העובדה שיש ויכוח בפני בית דין והם אינם יודעים מי צודקים מחייב שבועה לברר מי דובר אמת.<fn>אם כן, המחלוקת בין שתי השיטות מאוד יסודית, לגבי הבנת חיוב השבועה והכלל "המוציא מחבירו עליו הראייה".&#160; לפי שיטה זו, בכל מקרה של ספק מחייבים שבועה, ולפי השיטה השנייה רק כשיש ערעור (המוציא מחבירו) מחייבים שבועה.</fn></li>
 +
<li>חזקה ש"אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו".<fn>לפי הבנה זו, שני השיטות יותר דומות, שיש צורך בסיבה חיובית כדי לחייב שבועה, שבית דין מאמין יותר לתובע ולכן מחייבים את הנתבע בשבועה, או שהערעור (המוציא מחבירו) מחייב שבועה.</fn></li>
 +
</ul></point>
 +
<point><b>מדוע כופר בכל פטור?</b> כתשובת רבה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו".</point>
 +
<point><b>מקרים נוספים:</b><ul>
 +
<li><b>טוען פטור / להד"מ בפיקדון</b> – השומר חייב להישבע אפילו אם כפר בכל כי אין לו את הפטור של "חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" (כי אינו עושה לו טובה).&#160; רמב"ן מקשה שלפי שיטתו אם השומר טען להד"מ הוא חייב לישבע (כי כופר בכל) וזה סותר את דברי הגמרא שחייב שבועה בפיקדון רק אם טוען פטור.</li>
 +
<li></li>
 +
</ul></point>
 +
<point><b>מדוע רבה שאל דווקא על שבועת מודה במקצת?</b></point>
 +
<point><b>מה פירוש "אין אדם מעיז"?</b> הכרת הטוב, ש"אין אדם מעיז פניו בפני זה שעושה לו טובה".</point>
 +
</category>
 +
<category>פטור בסיסי מלישבע
 +
<p>רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.</p>
 +
<mekorot>תוספות,</mekorot>
 +
<point><b>מדוע יש פטור בסיסי?</b></point>
 +
<point><b>מדוע מודה במקצת חייב?</b><ul>
 +
<li>ההודאה גורמת לו להיראות שקרן&#160;– תוספות בבא מציעא ד'. ד"ה "הצד".</li>
 +
<li>בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות י"ח. ד"ה "מפני".&#160; מגלגלים עליו שבועה בגלל חיוב הממון שנוצר מהודאתו על מקצת.</li>
 +
</ul></point>
 +
<point><b>מקרים נוספים:</b><ul>
 +
<li><b>פיקדון</b> – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה .</li>
 +
</ul></point>
 +
<point><b>מה פירוש "אין אדם מעיז"?</b> רבה שואל מדוע לא נפטר במיגו שהיה יכול לכפור בכל, והוא עונה ש"הואיל וחבירו מכיר בשקרו" אין אדם מעיז פניו לכפור בכל (אז אין מיגו של אי בעי כופר בכל).</point>
 +
</category>
 
</approaches>
 
</approaches>
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 00:51, 4 September 2016

מודה במקצת

גישות פרשניות

חיוב בסיסי לישבע

רק הכופר בכל פטור מחיוב השבועה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא חיוב בשבועה.

מקורות:רש"י,
מדוע יש חיוב בסיסי?
  • לברר את האמת – עצם העובדה שיש ויכוח בפני בית דין והם אינם יודעים מי צודקים מחייב שבועה לברר מי דובר אמת.1
  • חזקה ש"אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו".2
מדוע כופר בכל פטור? כתשובת רבה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו".
מקרים נוספים:
  • טוען פטור / להד"מ בפיקדון – השומר חייב להישבע אפילו אם כפר בכל כי אין לו את הפטור של "חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" (כי אינו עושה לו טובה).  רמב"ן מקשה שלפי שיטתו אם השומר טען להד"מ הוא חייב לישבע (כי כופר בכל) וזה סותר את דברי הגמרא שחייב שבועה בפיקדון רק אם טוען פטור.
מדוע רבה שאל דווקא על שבועת מודה במקצת?
מה פירוש "אין אדם מעיז"? הכרת הטוב, ש"אין אדם מעיז פניו בפני זה שעושה לו טובה".

פטור בסיסי מלישבע

רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.

מקורות:תוספות,
מדוע יש פטור בסיסי?
מדוע מודה במקצת חייב?
  • ההודאה גורמת לו להיראות שקרן – תוספות בבא מציעא ד'. ד"ה "הצד".
  • בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות י"ח. ד"ה "מפני".  מגלגלים עליו שבועה בגלל חיוב הממון שנוצר מהודאתו על מקצת.
מקרים נוספים:
  • פיקדון – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה .
מה פירוש "אין אדם מעיז"? רבה שואל מדוע לא נפטר במיגו שהיה יכול לכפור בכל, והוא עונה ש"הואיל וחבירו מכיר בשקרו" אין אדם מעיז פניו לכפור בכל (אז אין מיגו של אי בעי כופר בכל).