Difference between revisions of "Shas:Modeh BeMikzat/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m (Ariella moved page Modeh BeMikzat/2/he to Shas:Modeh BeMikzat/2/he without leaving a redirect)
Line 9: Line 9:
 
<category>חיוב בסיסי לישבע
 
<category>חיוב בסיסי לישבע
 
<p>רק הכופר בכל פטור מחיוב השבועה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא חיוב בשבועה.</p>
 
<p>רק הכופר בכל פטור מחיוב השבועה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא חיוב בשבועה.</p>
<mekorot>רש"י,</mekorot>
+
<mekorot><multilink><a href="RashiBavaKamma107a" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBavaKamma107a" data-aht="source">בבא קמא ק"ז.</a><a href="RashiBavaMetzia3a" data-aht="source">בבא מציעא ג'.</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink>,</mekorot>
 
<point><b>מדוע יש חיוב בסיסי?</b><ul>
 
<point><b>מדוע יש חיוב בסיסי?</b><ul>
 
<li>לברר את האמת&#160;– עצם העובדה שיש ויכוח בפני בית דין והם אינם יודעים מי צודקים מחייב שבועה לברר מי דובר אמת, ובכל מקרה של ספק מחייבים שבועה.</li>
 
<li>לברר את האמת&#160;– עצם העובדה שיש ויכוח בפני בית דין והם אינם יודעים מי צודקים מחייב שבועה לברר מי דובר אמת, ובכל מקרה של ספק מחייבים שבועה.</li>
Line 24: Line 24:
 
<category>פטור בסיסי מלישבע
 
<category>פטור בסיסי מלישבע
 
<p>רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.</p>
 
<p>רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.</p>
<mekorot>תוספות,</mekorot>
+
<mekorot><multilink><a href="TosafotKetubot18a" data-aht="source">תוספות</a><a href="TosafotKetubot18a" data-aht="source">כתובות י"ח.</a><a href="TosafotKetubot18b" data-aht="source">כתובות י"ח:</a><a href="TosafotBavaKamma107a" data-aht="source">בבא קמא ק"ז.</a><a href="TosafotBavaMetzia4asvהצד" data-aht="source">בבא מציעא ד'. ד"ה "הצד"</a><a href="Ba'alei HaTosafot" data-aht="parshan">אודות בעלי התוספות</a></multilink>,</mekorot>
 
<point><b>מדוע יש פטור בסיסי?</b></point>
 
<point><b>מדוע יש פטור בסיסי?</b></point>
 
<point><b>מדוע מודה במקצת חייב?</b><ul>
 
<point><b>מדוע מודה במקצת חייב?</b><ul>

Version as of 01:29, 4 September 2016

מודה במקצת

גישות פרשניות

חיוב בסיסי לישבע

רק הכופר בכל פטור מחיוב השבועה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא חיוב בשבועה.

מדוע יש חיוב בסיסי?
  • לברר את האמת – עצם העובדה שיש ויכוח בפני בית דין והם אינם יודעים מי צודקים מחייב שבועה לברר מי דובר אמת, ובכל מקרה של ספק מחייבים שבועה.
  • חזקה ש"אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו", ובכל תביעת ממון בית דין מאמינים יותר לתובע מאשר לנתבע ולכן הוא מחוייב שבועה.
מדוע כופר בכל פטור? כתשובת רבה, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו".
מה פירוש "אין אדם מעיז"? הכרת הטוב, ש"אין אדם מעיז פניו בפני זה שעושה לו טובה".
מקרים נוספים:
  • טוען פטור / להד"מ בפיקדון – השומר חייב להישבע אפילו אם כפר בכל כי אין לו את הפטור של "חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו" (כי אינו עושה לו טובה).  רמב"ן מקשה שלפי שיטתו אם השומר טען להד"מ הוא חייב לישבע (כי כופר בכל) וזה סותר את דברי הגמרא שחייב שבועה בפיקדון רק אם טוען פטור.
  • טענו בחטים והודה לו בשעורים
  • הילך

פטור בסיסי מלישבע

רק המודה במקצת חייב להישבע, בגלל חזקת "אין אדם מעיז פניו", והברירת מחדל היא פטור משבועה.

מדוע יש פטור בסיסי?
מדוע מודה במקצת חייב?
  • ההודאה גורמת לו להיראות שקרן – תוספות בבא מציעא.
  • בגלל גלגול שבועה – תוספות כתובות.  מגלגלים עליו שבועה בגלל חיוב הממון שנוצר מהודאתו על מקצת.
מקרים נוספים:
  • פיקדון – השומר חייב להישבע רק אם הודה במקצת, כמו במלווה, אבל אם כפר בכל פטור משבועה.
מה פירוש "אין אדם מעיז"? רבה שואל מדוע לא נפטר במיגו שהיה יכול לכפור בכל, והוא עונה ש"הואיל וחבירו מכיר בשקרו" אין אדם מעיז פניו לכפור בכל (אז אין מיגו של אי בעי כופר בכל).