Difference between revisions of "Shas:Shomer Chinam and Conditions on Peshiah/2/he"
Jump to navigation
Jump to search
(Created page with "<aht-xml> <page type="Approaches"> <h1>תנאי לפשיעה בשומר חינם</h1> <approaches> <category name="יכול להיפטר"> שומר חינם יכול לה...") |
|||
Line 17: | Line 17: | ||
</opinion> | </opinion> | ||
<opinion> <p>המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים, וכיוון שהפסוקים מזכירים רק את חיוב השבועה של שומר חינם, המשנה משמיטה את האפשרות להתנות להיפטר מתשלומים, אך בסופו של דבר ניתן להתנות כך.</p> | <opinion> <p>המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים, וכיוון שהפסוקים מזכירים רק את חיוב השבועה של שומר חינם, המשנה משמיטה את האפשרות להתנות להיפטר מתשלומים, אך בסופו של דבר ניתן להתנות כך.</p> | ||
− | <mekorot><multilink><a href="RiazKuntresHaRaayotBavaMetzia7-4" data-aht="source">ריא"ז | + | <mekorot><multilink><a href="RiazKuntresHaRaayotBavaMetzia7-4" data-aht="source">ריא"ז</a><a href="RiazKuntresHaRaayotBavaMetzia7-4" data-aht="source">קונטרס הראיות בבא מציעא ז':ד'</a></multilink>, <multilink><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">רא"ש</a><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">בבא מציעא ד':כ"א</a><a href="R. Asher b. Yechiel (Rosh)" data-aht="parshan">אודות ר' אשר בן יחיאל</a></multilink><fn>הרא"ש לא כותב כך במפורש לגבי תנאים בשומרים, אך הוא מסביר את דברים שאין להם אונאה בדיוק כפי שהריא"ז מסביר את תנאים בשומרים.</fn></mekorot> |
+ | <point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b></point> | ||
+ | <point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b></point> | ||
+ | <point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b></point> | ||
</opinion> | </opinion> | ||
<opinion> <p>כאשר מתנה שלא לקבל אחריות בכלל על החפץ, אינו נחשב בכלל שומר, ופטור גם מתשלומים אם פשע.</p> | <opinion> <p>כאשר מתנה שלא לקבל אחריות בכלל על החפץ, אינו נחשב בכלל שומר, ופטור גם מתשלומים אם פשע.</p> | ||
<mekorot><multilink><a href="MordekhaiBavliBavaMetzia80b" data-aht="source">מהר"ם מרוטנבורג</a><a href="MordekhaiBavliBavaMetzia80b" data-aht="source">מצוטט במרדכי בבלי בבא מציעא פ':</a></multilink></mekorot> | <mekorot><multilink><a href="MordekhaiBavliBavaMetzia80b" data-aht="source">מהר"ם מרוטנבורג</a><a href="MordekhaiBavliBavaMetzia80b" data-aht="source">מצוטט במרדכי בבלי בבא מציעא פ':</a></multilink></mekorot> | ||
+ | <point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b></point> | ||
+ | <point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b></point> | ||
+ | <point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b></point> | ||
</opinion> | </opinion> | ||
</category> | </category> | ||
Line 26: | Line 32: | ||
שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה | שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה | ||
<p>ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.</p> | <p>ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.</p> | ||
− | <mekorot><multilink><a href="RambamHilkhotSekhirut2-9" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ג'</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-9" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ט'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink><fn>אצל תנאים הרמב"ם אינו כותב במפורש ששומר חינם חייב בפשיעה, אך הוא כן כותב כך לגבי דברים שאין להם אונאה.</fn>, <multilink><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">ר' ברוך מריגנשבורק</a><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">מצוטט באור זרוע חלק ג' בבא מציעא רצ"ז</a | + | <mekorot><multilink><a href="RambamHilkhotSekhirut2-9" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ג'</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-9" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ט'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink><fn>אצל תנאים הרמב"ם אינו כותב במפורש ששומר חינם חייב בפשיעה, אך הוא כן כותב כך לגבי דברים שאין להם אונאה.</fn>, <multilink><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">ר' ברוך מריגנשבורק</a><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">מצוטט באור זרוע חלק ג' בבא מציעא רצ"ז</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink>, <multilink><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">תוספות</a><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">בבא מציעא נ"ז:</a><a href="Ba'alei HaTosafot" data-aht="parshan">אודות בעלי התוספות</a></multilink><fn>תוספות כותבים אצל דברים שאין להם אונאה ששומר חינם פטור גם מתשלומים בפשיעה, ופטור זה לא נזכר כי כל הדין הוא בעיקרון דין של מסכת שבועות, ושמה תשלומים הם פחות רלוונטיים. הבירור הלכה (בבא מציעא צ"ד. ציון ב-ג) מדייק מכך שאצל תנאי בשומר חינם, המשנה כן מדייקת (כי זה המקום העיקרי של הדין), ולכן לא ניתן להתנות להיפטר מתשלומי פשיעה.</fn></mekorot> |
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b></point> | <point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b></point> | ||
<point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b></point> | <point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b></point> | ||
+ | <point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b></point> | ||
</category> | </category> | ||
</approaches> | </approaches> | ||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Version as of 09:44, 21 September 2016
תנאי לפשיעה בשומר חינם
גישות פרשניות
שומר חינם יכול להיפטר במקרה של פשיעה
אם שני הצדדים מסכימים, הם יכולים להתנות ששומר חינם יהיה פטור מלשלם בכל מקרה, ואפילו בפשיעה, ומסיבות שונות המשנה לא הזכירה1 אפשרות כזו.
המשנה לא הזכירה שומר שמתנה להיפטר בפשיעה, כי אין אדם מטומטם מספיק להסכים לכך, אך תאורטית תנאי כזה תקף2.
מקורות:ר"י מלוניל
מה הבסיס לחיוב פשיעה?
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה
למה אינו נזכר במשנה?
המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים, וכיוון שהפסוקים מזכירים רק את חיוב השבועה של שומר חינם, המשנה משמיטה את האפשרות להתנות להיפטר מתשלומים, אך בסופו של דבר ניתן להתנות כך.
מה הבסיס לחיוב פשיעה?
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה
למה אינו נזכר במשנה?
כאשר מתנה שלא לקבל אחריות בכלל על החפץ, אינו נחשב בכלל שומר, ופטור גם מתשלומים אם פשע.
מקורות:מהר"ם מרוטנבורג
מה הבסיס לחיוב פשיעה?
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה
למה אינו נזכר במשנה?
שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה
ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.
מה הבסיס לחיוב פשיעה?
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה
למה אינו נזכר במשנה?