Difference between revisions of "Shas:Shomer Chinam and Conditions on Peshiah/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
 
(13 intermediate revisions by 3 users not shown)
Line 11: Line 11:
 
<p>אם שני הצדדים מסכימים, הם יכולים להתנות ששומר חינם יהיה פטור מלשלם בכל מקרה, ואפילו בפשיעה, ומסיבות שונות המשנה לא הזכירה<fn>עיין בהערה&#160;<a href="1" data-aht="subpage">בהקדמה</a> לגבי הגירסא בדברי <multilink><a href="MaharamofRothenburgResponsaPartIV732" data-aht="source">ראב"ן</a><a href="MaharamofRothenburgResponsaPartIV732" data-aht="source">מהר"ם מרוטנבורג שאלות ותשובות חלק ד' תשל"ב</a></multilink>.</fn> אפשרות כזו.</p>
 
<p>אם שני הצדדים מסכימים, הם יכולים להתנות ששומר חינם יהיה פטור מלשלם בכל מקרה, ואפילו בפשיעה, ומסיבות שונות המשנה לא הזכירה<fn>עיין בהערה&#160;<a href="1" data-aht="subpage">בהקדמה</a> לגבי הגירסא בדברי <multilink><a href="MaharamofRothenburgResponsaPartIV732" data-aht="source">ראב"ן</a><a href="MaharamofRothenburgResponsaPartIV732" data-aht="source">מהר"ם מרוטנבורג שאלות ותשובות חלק ד' תשל"ב</a></multilink>.</fn> אפשרות כזו.</p>
 
<opinion name="מעשה שטות">
 
<opinion name="מעשה שטות">
 +
תנאי להיפטר מפשיעה הוא "שטות"
 
<p>המשנה לא הזכירה שומר שמתנה להיפטר בפשיעה, כי זה "שטות" לאדם להסכים לכך, אך תאורטית תנאי כזה תקף<fn>כך משמע מהשיטה מקובצת שהביא בניגוד לר"י מלוניל את שיטת ר' ברוך מרינגנשפורק ששומר חינם אינו יכול להתנות כך. אך, לפי ר' אהרן ליכטנשטיין (בשיעוריו על בבא מציעא פרק השואל עמ' 79), כוונת הר"י מלוניל היא שכיוון שהסכמה לתנאי כזה הוא מעשה שטותי, אפשר להניח שהוא לא באמת התכוון לזה, והתנאי בטל.</fn>.</p>
 
<p>המשנה לא הזכירה שומר שמתנה להיפטר בפשיעה, כי זה "שטות" לאדם להסכים לכך, אך תאורטית תנאי כזה תקף<fn>כך משמע מהשיטה מקובצת שהביא בניגוד לר"י מלוניל את שיטת ר' ברוך מרינגנשפורק ששומר חינם אינו יכול להתנות כך. אך, לפי ר' אהרן ליכטנשטיין (בשיעוריו על בבא מציעא פרק השואל עמ' 79), כוונת הר"י מלוניל היא שכיוון שהסכמה לתנאי כזה הוא מעשה שטותי, אפשר להניח שהוא לא באמת התכוון לזה, והתנאי בטל.</fn>.</p>
<mekorot><multilink><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">ר"י מלוניל</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink></mekorot>
+
<mekorot><multilink><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">ר"י מלוניל</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink>, <multilink><a href="MeiriBavliBavaMetzia94a" data-aht="source">מאירי</a><a href="MeiriBavliBavaMetzia56a" data-aht="source">בבלי בבא מציעא נ"ו.</a><a href="MeiriBavliBavaMetzia94a" data-aht="source">בבלי בבא מציעא צ"ד.</a><a href="MeiriBavliShevuot42b" data-aht="source">בבלי שבועות מ"ב:</a><a href="R. Menachem HaMeiri" data-aht="parshan">אודות ר' מנחם המאירי</a></multilink><fn>המאירי אינו אומר במפורש שתנאי כזה הוא "מעשה שטות", אך הוא מסכים שהתנאי אינו נזכר במשנה כי אדם אינו רגיל להתנות כך.</fn></mekorot>
 
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b></point>
 
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b></point>
<point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b></point>
+
<point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b> – המאירי בשבועות כותב שבדברים שאין בהם אונאה אין חיוב פשיעה, ודין זה לא נזכר במשנה כי מקרים של פשיעה הם מקרים נדירים. לעומת זאת, לפי דבריו בבבא מציעא נ"ו., יש חיוב בפשיעה גם בקרקעות, כיוון שפושע הוא "כמזיק בידים".</point>
 
<point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b> המשנה מזכירה רק את התנאים שאדם רגיל יסכים להם, אך אף אחד לא יסכים לפטור את השומר בפשיעה.</point>
 
<point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b> המשנה מזכירה רק את התנאים שאדם רגיל יסכים להם, אך אף אחד לא יסכים לפטור את השומר בפשיעה.</point>
 
</opinion>
 
</opinion>
 
<opinion name="ניסוח הפסוקים">
 
<opinion name="ניסוח הפסוקים">
 +
פשיעה אינה נזכרת בפסוקים
 
<p>המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים, וכיוון שהפסוקים מזכירים רק את חיוב השבועה של שומר חינם, המשנה משמיטה את האפשרות להתנות להיפטר מתשלומים, למרות שאכן ניתן להתנות כך.</p>
 
<p>המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים, וכיוון שהפסוקים מזכירים רק את חיוב השבועה של שומר חינם, המשנה משמיטה את האפשרות להתנות להיפטר מתשלומים, למרות שאכן ניתן להתנות כך.</p>
<mekorot><multilink><a href="RiazKuntresHaRaayotBavaMetzia7-4" data-aht="source">ריא"ז</a><a href="RiazKuntresHaRaayotBavaMetzia7-4" data-aht="source">קונטרס הראיות בבא מציעא ז':ד'</a></multilink>, <multilink><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">רא"ש</a><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">בבא מציעא ד':כ"א</a><a href="R. Asher b. Yechiel (Rosh)" data-aht="parshan">אודות ר' אשר בן יחיאל</a></multilink><fn>הרא"ש לא כותב כך במפורש לגבי תנאים בשומרים, אך הוא מסביר את דברים שאין להם אונאה במקביל לאיך שהריא"ז מסביר את תנאים בשומרים.</fn></mekorot>
+
<mekorot><multilink><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">רי"ף</a><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">רא"ש בבא מציעא ד':כ"א</a><a href="ר' יצחק אלפסי" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אלפסי</a></multilink>,<fn>כך הובנה תשובת הרי"ף ברא"ש.&#160; עיין בהערה הבאה שדברי הרי"ף והרא"ש נאמרו רק לגבי סוגיית דברים שאין להם אונאה, אך לכאורה ניתן להקיש מסוגיה זו לסוגיית תנאים בשומרים.</fn> <multilink><a href="RiazKuntresHaRaayotBavaMetzia7-4" data-aht="source">ריא"ז</a><a href="RiazKuntresHaRaayotBavaMetzia7-4" data-aht="source">קונטרס הראיות בבא מציעא ז':ד'</a></multilink>, <multilink><a href="TosafotShevuot42b" data-aht="source">תוספות</a><a href="TosafotShevuot42b" data-aht="source">שבועות מ"ב:</a><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">בבא מציעא נ"ז:</a><a href="Ba'alei HaTosafot" data-aht="parshan">אודות בעלי התוספות</a></multilink>,<fn>כמו הרי"ף והרא"ש, גם דברי תוספות נאמרו ביחס לדברים שאין להם אונאה בלבד, והם לא התייחסו לתנאים אצל שומרים.</fn> <multilink><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">רא"ש</a><a href="RoshResponsa94-5" data-aht="source">שו"ת צ"ד:ה'</a><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">בבא מציעא ד':כ"א</a><a href="RoshShevuot6-22" data-aht="source">שבועות ו':כ"ב</a><a href="R. Asher b. Yechiel (Rosh)" data-aht="parshan">אודות ר' אשר בן יחיאל</a></multilink><fn>הרא"ש לא כותב כך במפורש לגבי תנאים בשומרים, אך הוא מסביר את סוגיית דברים שאין להם אונאה במקביל לאיך שהריא"ז מסביר את תנאים בשומרים.</fn></mekorot>
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b></point>
+
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b> רא"ש מסביר שלפי הרי"ף חיוב פשיעה הוא מדין שומרים ולא מדין מזיק, והוא מביא הוכחה מזה שפשיעה בבעלים פטור.</point>
<point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b> – הריא"ז אינו מזכיר את דין הפטור בדברים שאין להם אונאה, אך הרא"ש שם מביא את אותו הסבר של הריא"ז כאן.</point>
+
<point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b> – הריא"ז אינו מזכיר את דין הפטור בדברים שאין להם אונאה, אך תוספות והרא"ש שם מביאים את אותו הסבר שהריאמשתמש בו כאן.</point>
 +
<point><b>הבדל בין שומרים שונים</b> – לפי הרא"ש, אין הבדל בין סוגי השומרים השונים, וגם שומר חינם, גם שומר שכר, וגם שואל פטורים מפשיעה בדברים שאין להם אונאה (וככל הנראה גם אם התנה עליהם).</point>
 
<point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b> המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים.</point>
 
<point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b> המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים.</point>
 
</opinion>
 
</opinion>
 
<opinion name="אינו נחשב שומר">
 
<opinion name="אינו נחשב שומר">
 
כשמתנה להיפטר מפשיעה אינו נחשב שומר
 
כשמתנה להיפטר מפשיעה אינו נחשב שומר
<p>כאשר אדם מתנה שלא לקבל אחריות בכלל על החפץ, הוא אינו נחשב בכלל שומר, ופטור גם מתשלומים אם פשע.</p>
+
<p>כאשר אדם מתנה שלא לקבל אחריות בכלל על החפץ, הוא מפקיע עצמו מגדר שומר, ופטור גם מתשלומים אם פשע.</p>
 
<mekorot><multilink><a href="MordekhaiBavliBavaMetzia80b" data-aht="source">מהר"ם מרוטנבורג</a><a href="MordekhaiBavliBavaMetzia80b" data-aht="source">מצוטט במרדכי בבלי בבא מציעא פ':</a></multilink></mekorot>
 
<mekorot><multilink><a href="MordekhaiBavliBavaMetzia80b" data-aht="source">מהר"ם מרוטנבורג</a><a href="MordekhaiBavliBavaMetzia80b" data-aht="source">מצוטט במרדכי בבלי בבא מציעא פ':</a></multilink></mekorot>
 
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b> לפי שיטה זו, החיוב על פשיעה הוא אחד מחיובי השומרים, ואדם נפטר ממנו רק אם אינו נחשב שומר.</point>
 
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b> לפי שיטה זו, החיוב על פשיעה הוא אחד מחיובי השומרים, ואדם נפטר ממנו רק אם אינו נחשב שומר.</point>
<point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b> – ככל הנראה, בדברים שאין להם אונאה השומר חינם בכל זאת יתחייב בפשיעה, כי הוא עדיין נחשב שומר.</point>
+
<point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b> – סביר שלפי שיטה זו, בדברים שאין להם אונאה, שומר חינם יתחייב אם פשע, שהרי הוא עדיין נחשב כשומר.</point>
<point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b> ככל הנראה, לפי מהר"ם המשנה מזכירה רק מקרים בהם האדם עדיין נחשב שומר, אך כאשר שומר חינם מתנה שלא להתחייב בפשיעה הוא כבר אינו שומר בכלל.</point>
+
<point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b> ככל הנראה, לפי מהר"ם, המשנה מזכירה רק מקרים בהם האדם עדיין נחשב שומר, אך כאשר שומר חינם מתנה שלא להתחייב בפשיעה הוא כבר אינו שומר בכלל.</point>
 
</opinion>
 
</opinion>
 
</category>
 
</category>
Line 36: Line 39:
 
שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה
 
שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה
 
<p>ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.</p>
 
<p>ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.</p>
<mekorot><multilink><a href="RambamHilkhotSekhirut2-9" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ג'</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-9" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ט'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink><fn>אצל תנאים הרמב"ם אינו כותב במפורש ששומר חינם חייב בפשיעה, אך הוא כן כותב כך לגבי דברים שאין להם אונאה.</fn>, <multilink><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">ר' ברוך מריגנשבורק</a><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">מצוטט באור זרוע חלק ג' בבא מציעא רצ"ז</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink>, <multilink><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">תוספות</a><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">בבא מציעא נ"ז:</a><a href="Ba'alei HaTosafot" data-aht="parshan">אודות בעלי התוספות</a></multilink><fn>תוספות כותבים אצל דברים שאין להם אונאה ששומר חינם פטור גם מתשלומים בפשיעה, ופטור זה לא נזכר כי כל הדין הוא בעיקרון דין של מסכת שבועות, ושמה תשלומים הם פחות רלוונטיים. הבירור הלכה (בבא מציעא צ"ד. ציון ב-ג) מדייק מכך שאצל תנאי בשומר חינם, המשנה כן מדייקת (כי זה המקום העיקרי של הדין), ולכן לא ניתן להתנות להיפטר מתשלומי פשיעה.</fn></mekorot>
+
<mekorot>אולי <multilink><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ג'</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-9" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ט'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink><fn>לגבי דברים שאין להם אונאה, מפורש בדברי רמבשאין פטור אם פשע. אולם, הוא אינו כותב במפורש ששומר חינם שהתנה להיפטר מפשיעה עדיין חייב. ה<multilink><a href="סמעעב-כז" data-aht="source">סמ"ע</a><a href="סמעעב-כז" data-aht="source">סמ"ע ע"ב:כ"ז</a></multilink> כותב שהרמב"ם כן פוטר שומר חינם שהתנה להיפטר מפשיעה.</fn>, אולי <multilink><a href="SeferHaHashlamahBavliBavaMetzia4-4" data-aht="source">ראב"ד</a><a href="SeferHaHashlamahBavliBavaMetzia4-4" data-aht="source">מצוטט בספר ההשלמה בבלי בבא מציעא ד':ד'</a><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">מצוטט ברא"ש בבא מציעא ד':כ"א</a><a href="ר' אברהם בן דוד" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן דוד</a></multilink><fn>כמו הרמב"ם, הראבכפי שהוא מצוטט בראשונים אלו סובר ששומר חינם פטור מפשיעה בדברים שאין להם אונאה, וככל הנראה הוא גם פוטר אותו מפשיעה כאשר התנה כך. אך, הוא אינו כותב כך במפורש, ונראה ש<multilink><a href="RaavadHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">בהשגותיו על הרמב"ם</a><a href="RaavadHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ג'</a><a href="R. Avraham b. David (Raavad)" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן דוד</a></multilink> הראב"ד חזר בו.</fn>, אולי <multilink><a href="RambanBavliBavaMetzia57b" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBavliBavaMetzia57b" data-aht="source">בבלי בבא מציעא נ"ז:</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink><fn>גם רמב"ן אומר דבריו אצל דברים שאין בהם אונאה, ואינו מזכיר במפורש את המקרה של תנאי.</fn>, <multilink><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">ר' ברוך מריגנשבורק</a><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">מצוטט באור זרוע חלק ג' בבא מציעא רצ"ז</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink></mekorot>
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b></point>
+
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b> הרמב"ם מנמק את שיטתו בקביעה "שכל הפושע מזיק הוא ואין הפרש בין דין המזיק קרקע לדין המזיק מטלטלין".</point>
<point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b></point>
+
<point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b> – לפי ראשונים אלו, החיוב במקרה של פשיעה נובע ממקור אחר משאר חיובי השומרים, ולכן גם כאשר נפטרים משאר החיובים, בין בגלל תנאי ובין בגלל דין מיוחד של דברים שאין בהם אונאה, אין פטור מפשיעה.</point>
<point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b></point>
+
<point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b> המשנה מזכירה רק מקרים שבהם השומר אכן נפטר.</point>
 
</category>
 
</category>
 
</approaches>
 
</approaches>
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 07:57, 28 September 2016

תנאי לפשיעה בשומר חינם

גישות פרשניות

שומר חינם יכול להיפטר במקרה של פשיעה

אם שני הצדדים מסכימים, הם יכולים להתנות ששומר חינם יהיה פטור מלשלם בכל מקרה, ואפילו בפשיעה, ומסיבות שונות המשנה לא הזכירה1 אפשרות כזו.

תנאי להיפטר מפשיעה הוא "שטות"

המשנה לא הזכירה שומר שמתנה להיפטר בפשיעה, כי זה "שטות" לאדם להסכים לכך, אך תאורטית תנאי כזה תקף2.

מה הבסיס לחיוב פשיעה?
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה – המאירי בשבועות כותב שבדברים שאין בהם אונאה אין חיוב פשיעה, ודין זה לא נזכר במשנה כי מקרים של פשיעה הם מקרים נדירים. לעומת זאת, לפי דבריו בבבא מציעא נ"ו., יש חיוב בפשיעה גם בקרקעות, כיוון שפושע הוא "כמזיק בידים".
למה אינו נזכר במשנה? המשנה מזכירה רק את התנאים שאדם רגיל יסכים להם, אך אף אחד לא יסכים לפטור את השומר בפשיעה.

פשיעה אינה נזכרת בפסוקים

המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים, וכיוון שהפסוקים מזכירים רק את חיוב השבועה של שומר חינם, המשנה משמיטה את האפשרות להתנות להיפטר מתשלומים, למרות שאכן ניתן להתנות כך.

מה הבסיס לחיוב פשיעה? רא"ש מסביר שלפי הרי"ף חיוב פשיעה הוא מדין שומרים ולא מדין מזיק, והוא מביא הוכחה מזה שפשיעה בבעלים פטור.
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה – הריא"ז אינו מזכיר את דין הפטור בדברים שאין להם אונאה, אך תוספות והרא"ש שם מביאים את אותו הסבר שהריא"ז משתמש בו כאן.
הבדל בין שומרים שונים – לפי הרא"ש, אין הבדל בין סוגי השומרים השונים, וגם שומר חינם, גם שומר שכר, וגם שואל פטורים מפשיעה בדברים שאין להם אונאה (וככל הנראה גם אם התנה עליהם).
למה אינו נזכר במשנה? המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים.

כשמתנה להיפטר מפשיעה אינו נחשב שומר

כאשר אדם מתנה שלא לקבל אחריות בכלל על החפץ, הוא מפקיע עצמו מגדר שומר, ופטור גם מתשלומים אם פשע.

מה הבסיס לחיוב פשיעה? לפי שיטה זו, החיוב על פשיעה הוא אחד מחיובי השומרים, ואדם נפטר ממנו רק אם אינו נחשב שומר.
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה – סביר שלפי שיטה זו, בדברים שאין להם אונאה, שומר חינם יתחייב אם פשע, שהרי הוא עדיין נחשב כשומר.
למה אינו נזכר במשנה? ככל הנראה, לפי מהר"ם, המשנה מזכירה רק מקרים בהם האדם עדיין נחשב שומר, אך כאשר שומר חינם מתנה שלא להתחייב בפשיעה הוא כבר אינו שומר בכלל.

שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה

ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.

מה הבסיס לחיוב פשיעה? הרמב"ם מנמק את שיטתו בקביעה "שכל הפושע מזיק הוא ואין הפרש בין דין המזיק קרקע לדין המזיק מטלטלין".
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה – לפי ראשונים אלו, החיוב במקרה של פשיעה נובע ממקור אחר משאר חיובי השומרים, ולכן גם כאשר נפטרים משאר החיובים, בין בגלל תנאי ובין בגלל דין מיוחד של דברים שאין בהם אונאה, אין פטור מפשיעה.
למה אינו נזכר במשנה? המשנה מזכירה רק מקרים שבהם השומר אכן נפטר.