Difference between revisions of "Shas:Shomer Chinam and Conditions on Peshiah/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 11: Line 11:
 
<p>אם שני הצדדים מסכימים, הם יכולים להתנות ששומר חינם יהיה פטור מלשלם בכל מקרה, ואפילו בפשיעה, ומסיבות שונות המשנה לא הזכירה<fn>הראב"ן, כפי שהוא מצוטט על ידי <a href="MaharamofRothenburgResponsaPartIV732" data-aht="source">מהר"ם מרוטנבורג</a>, אכן גורס "מתנה ש"ח להיות פטור מלשלם" במקום "פטור משבועה", אך ב<a href="RaavanBavaMetzia" data-aht="source">ראב"ן הנדפס</a> הגרסה היא כפי הגרסה שלנו במשנה, וככל הנראה מדובר בטעות סופר.</fn> אפשרות כזו.</p>
 
<p>אם שני הצדדים מסכימים, הם יכולים להתנות ששומר חינם יהיה פטור מלשלם בכל מקרה, ואפילו בפשיעה, ומסיבות שונות המשנה לא הזכירה<fn>הראב"ן, כפי שהוא מצוטט על ידי <a href="MaharamofRothenburgResponsaPartIV732" data-aht="source">מהר"ם מרוטנבורג</a>, אכן גורס "מתנה ש"ח להיות פטור מלשלם" במקום "פטור משבועה", אך ב<a href="RaavanBavaMetzia" data-aht="source">ראב"ן הנדפס</a> הגרסה היא כפי הגרסה שלנו במשנה, וככל הנראה מדובר בטעות סופר.</fn> אפשרות כזו.</p>
 
<opinion name="מעשה שטות">
 
<opinion name="מעשה שטות">
<p>המשנה לא הזכירה שומר שמתנה להיפטר בפשיעה, כי אין אדם מטומטם מספיק להסכים לכך, אך תאורטית תנאי כזה תקף<fn>כך משמע מהשיטה מקובצת שהביא בניגוד לר"י מלוניל את שיטת ר' ברוך מרינגנשפורק ששומר חינם אינו יכול להתנות כך. אך, לפי ר' אהרן ליכטנשטיין (בשיעוריו על בבא מציעא פרק השואל עמ' 79), כוונת הר"י מלוניל היא שכיוון שהסכמה לתנאי כזה הוא מעשה שטותי, אפשר להניח שהוא לא באמת התכוון לזה, והתנאי בטל.</fn>.</p>
+
<p>המשנה לא הזכירה שומר שמתנה להיפטר בפשיעה, כי זה "שטות" לאדם להסכים לכך, אך תאורטית תנאי כזה תקף<fn>כך משמע מהשיטה מקובצת שהביא בניגוד לר"י מלוניל את שיטת ר' ברוך מרינגנשפורק ששומר חינם אינו יכול להתנות כך. אך, לפי ר' אהרן ליכטנשטיין (בשיעוריו על בבא מציעא פרק השואל עמ' 79), כוונת הר"י מלוניל היא שכיוון שהסכמה לתנאי כזה הוא מעשה שטותי, אפשר להניח שהוא לא באמת התכוון לזה, והתנאי בטל.</fn>.</p>
 
<mekorot><multilink><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">ר"י מלוניל</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink></mekorot>
 
<mekorot><multilink><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">ר"י מלוניל</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink></mekorot>
 
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b></point>
 
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b></point>

Version as of 00:14, 26 September 2016

תנאי לפשיעה בשומר חינם

גישות פרשניות

שומר חינם יכול להיפטר במקרה של פשיעה

אם שני הצדדים מסכימים, הם יכולים להתנות ששומר חינם יהיה פטור מלשלם בכל מקרה, ואפילו בפשיעה, ומסיבות שונות המשנה לא הזכירה1 אפשרות כזו.

המשנה לא הזכירה שומר שמתנה להיפטר בפשיעה, כי זה "שטות" לאדם להסכים לכך, אך תאורטית תנאי כזה תקף2.

מה הבסיס לחיוב פשיעה?
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה
למה אינו נזכר במשנה? המשנה מזכירה רק את התנאים שאדם רגיל יסכים להם, אך אף אחד לא יסכים לפטור את השומר בפשיעה.

המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים, וכיוון שהפסוקים מזכירים רק את חיוב השבועה של שומר חינם, המשנה משמיטה את האפשרות להתנות להיפטר מתשלומים, אך בסופו של דבר ניתן להתנות כך.

מה הבסיס לחיוב פשיעה?
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה – הריא"ז אינו מזכיר את דין הפטור בדברים שאין להם אונאה, אך הרא"ש שם מביא את אותו הסבר של הריא"ז כאן.
למה אינו נזכר במשנה? המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים.

כשמתנה להיפטר מפשיעה אינו נחשב שומר

כאשר מתנה שלא לקבל אחריות בכלל על החפץ, אינו נחשב בכלל שומר, ופטור גם מתשלומים אם פשע.

מה הבסיס לחיוב פשיעה? לפי שיטה זו, החיוב על פשיעה הוא אחד מחיובי השומרים, ואדם נפטר ממנו רק אם אינו נחשב שומר.
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה – ככל הנראה, בדברים שאין להם אונאה השומר חינם בכל זאת יתחייב בפשיעה, כי הוא עדיין נחשב שומר.
למה אינו נזכר במשנה? ככל הנראה, לפי מהר"ם המשנה מזכירה רק מקרים בהם האדם עדיין נחשב שומר, אך כאשר שומר חינם מתנה שלא להתחייב בפשיעה הוא כבר אינו שומר בכלל.

שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה

ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.

מה הבסיס לחיוב פשיעה?
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה
למה אינו נזכר במשנה?