Difference between revisions of "Shas:Shomer Chinam and Conditions on Peshiah/2/he"
Jump to navigation
Jump to search
m |
m |
||
Line 26: | Line 26: | ||
<opinion name="אינו נחשב שומר"> | <opinion name="אינו נחשב שומר"> | ||
כשמתנה להיפטר מפשיעה אינו נחשב שומר | כשמתנה להיפטר מפשיעה אינו נחשב שומר | ||
− | <p>כאשר אדם מתנה שלא לקבל אחריות בכלל על החפץ, הוא | + | <p>כאשר אדם מתנה שלא לקבל אחריות בכלל על החפץ, הוא מפקיע עצמו מגדר שומר, ופטור גם מתשלומים אם פשע.</p> |
<mekorot><multilink><a href="MordekhaiBavliBavaMetzia80b" data-aht="source">מהר"ם מרוטנבורג</a><a href="MordekhaiBavliBavaMetzia80b" data-aht="source">מצוטט במרדכי בבלי בבא מציעא פ':</a></multilink></mekorot> | <mekorot><multilink><a href="MordekhaiBavliBavaMetzia80b" data-aht="source">מהר"ם מרוטנבורג</a><a href="MordekhaiBavliBavaMetzia80b" data-aht="source">מצוטט במרדכי בבלי בבא מציעא פ':</a></multilink></mekorot> | ||
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b> לפי שיטה זו, החיוב על פשיעה הוא אחד מחיובי השומרים, ואדם נפטר ממנו רק אם אינו נחשב שומר.</point> | <point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b> לפי שיטה זו, החיוב על פשיעה הוא אחד מחיובי השומרים, ואדם נפטר ממנו רק אם אינו נחשב שומר.</point> | ||
− | <point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b> – | + | <point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b> – סביר שלפי שיטה זו, בדברים שאין להם אונאה, שומר חינם יתחייב אם פשע, שהרי הוא עדיין נחשב כשומר.</point> |
<point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b> ככל הנראה, לפי מהר"ם המשנה מזכירה רק מקרים בהם האדם עדיין נחשב שומר, אך כאשר שומר חינם מתנה שלא להתחייב בפשיעה הוא כבר אינו שומר בכלל.</point> | <point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b> ככל הנראה, לפי מהר"ם המשנה מזכירה רק מקרים בהם האדם עדיין נחשב שומר, אך כאשר שומר חינם מתנה שלא להתחייב בפשיעה הוא כבר אינו שומר בכלל.</point> | ||
</opinion> | </opinion> |
Version as of 01:50, 26 September 2016
תנאי לפשיעה בשומר חינם
גישות פרשניות
שומר חינם יכול להיפטר במקרה של פשיעה
אם שני הצדדים מסכימים, הם יכולים להתנות ששומר חינם יהיה פטור מלשלם בכל מקרה, ואפילו בפשיעה, ומסיבות שונות המשנה לא הזכירה1 אפשרות כזו.
המשנה לא הזכירה שומר שמתנה להיפטר בפשיעה, כי זה "שטות" לאדם להסכים לכך, אך תאורטית תנאי כזה תקף2.
מקורות:ר"י מלוניל
מה הבסיס לחיוב פשיעה?
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה
למה אינו נזכר במשנה? המשנה מזכירה רק את התנאים שאדם רגיל יסכים להם, אך אף אחד לא יסכים לפטור את השומר בפשיעה.
המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים, וכיוון שהפסוקים מזכירים רק את חיוב השבועה של שומר חינם, המשנה משמיטה את האפשרות להתנות להיפטר מתשלומים, למרות שאכן ניתן להתנות כך.
מה הבסיס לחיוב פשיעה? רא"ש מסביר שלפי הרי"ף חיוב פשיעה הוא מדין שומרים ולא מדין מזיק, והוא מביא הוכחה מזה שפשיעה בבעלים פטור.
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה – הריא"ז אינו מזכיר את דין הפטור בדברים שאין להם אונאה, אך הרא"ש שם מביא את אותו הסבר של הריא"ז כאן.
למה אינו נזכר במשנה? המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים.
כשמתנה להיפטר מפשיעה אינו נחשב שומר
כאשר אדם מתנה שלא לקבל אחריות בכלל על החפץ, הוא מפקיע עצמו מגדר שומר, ופטור גם מתשלומים אם פשע.
מקורות:מהר"ם מרוטנבורג
מה הבסיס לחיוב פשיעה? לפי שיטה זו, החיוב על פשיעה הוא אחד מחיובי השומרים, ואדם נפטר ממנו רק אם אינו נחשב שומר.
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה – סביר שלפי שיטה זו, בדברים שאין להם אונאה, שומר חינם יתחייב אם פשע, שהרי הוא עדיין נחשב כשומר.
למה אינו נזכר במשנה? ככל הנראה, לפי מהר"ם המשנה מזכירה רק מקרים בהם האדם עדיין נחשב שומר, אך כאשר שומר חינם מתנה שלא להתחייב בפשיעה הוא כבר אינו שומר בכלל.
שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה
ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.
מה הבסיס לחיוב פשיעה?
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה
למה אינו נזכר במשנה?