Difference between revisions of "Shas:Shomer Chinam and Conditions on Peshiah/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
Line 11: Line 11:
 
<p>אם שני הצדדים מסכימים, הם יכולים להתנות ששומר חינם יהיה פטור מלשלם בכל מקרה, ואפילו בפשיעה, ומסיבות שונות המשנה לא הזכירה<fn>עיין בהערה&#160;<a href="1" data-aht="subpage">בהקדמה</a> לגבי הגירסא בדברי <multilink><a href="MaharamofRothenburgResponsaPartIV732" data-aht="source">ראב"ן</a><a href="MaharamofRothenburgResponsaPartIV732" data-aht="source">מהר"ם מרוטנבורג שאלות ותשובות חלק ד' תשל"ב</a></multilink>.</fn> אפשרות כזו.</p>
 
<p>אם שני הצדדים מסכימים, הם יכולים להתנות ששומר חינם יהיה פטור מלשלם בכל מקרה, ואפילו בפשיעה, ומסיבות שונות המשנה לא הזכירה<fn>עיין בהערה&#160;<a href="1" data-aht="subpage">בהקדמה</a> לגבי הגירסא בדברי <multilink><a href="MaharamofRothenburgResponsaPartIV732" data-aht="source">ראב"ן</a><a href="MaharamofRothenburgResponsaPartIV732" data-aht="source">מהר"ם מרוטנבורג שאלות ותשובות חלק ד' תשל"ב</a></multilink>.</fn> אפשרות כזו.</p>
 
<opinion name="מעשה שטות">
 
<opinion name="מעשה שטות">
 +
תנאי להיפטר מפשיעה הוא "שטות"
 
<p>המשנה לא הזכירה שומר שמתנה להיפטר בפשיעה, כי זה "שטות" לאדם להסכים לכך, אך תאורטית תנאי כזה תקף<fn>כך משמע מהשיטה מקובצת שהביא בניגוד לר"י מלוניל את שיטת ר' ברוך מרינגנשפורק ששומר חינם אינו יכול להתנות כך. אך, לפי ר' אהרן ליכטנשטיין (בשיעוריו על בבא מציעא פרק השואל עמ' 79), כוונת הר"י מלוניל היא שכיוון שהסכמה לתנאי כזה הוא מעשה שטותי, אפשר להניח שהוא לא באמת התכוון לזה, והתנאי בטל.</fn>.</p>
 
<p>המשנה לא הזכירה שומר שמתנה להיפטר בפשיעה, כי זה "שטות" לאדם להסכים לכך, אך תאורטית תנאי כזה תקף<fn>כך משמע מהשיטה מקובצת שהביא בניגוד לר"י מלוניל את שיטת ר' ברוך מרינגנשפורק ששומר חינם אינו יכול להתנות כך. אך, לפי ר' אהרן ליכטנשטיין (בשיעוריו על בבא מציעא פרק השואל עמ' 79), כוונת הר"י מלוניל היא שכיוון שהסכמה לתנאי כזה הוא מעשה שטותי, אפשר להניח שהוא לא באמת התכוון לזה, והתנאי בטל.</fn>.</p>
 
<mekorot><multilink><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">ר"י מלוניל</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink></mekorot>
 
<mekorot><multilink><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">ר"י מלוניל</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink></mekorot>
Line 18: Line 19:
 
</opinion>
 
</opinion>
 
<opinion name="ניסוח הפסוקים">
 
<opinion name="ניסוח הפסוקים">
 +
פשיעה אינה נזכרת בפסוקים
 
<p>המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים, וכיוון שהפסוקים מזכירים רק את חיוב השבועה של שומר חינם, המשנה משמיטה את האפשרות להתנות להיפטר מתשלומים, למרות שאכן ניתן להתנות כך.</p>
 
<p>המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים, וכיוון שהפסוקים מזכירים רק את חיוב השבועה של שומר חינם, המשנה משמיטה את האפשרות להתנות להיפטר מתשלומים, למרות שאכן ניתן להתנות כך.</p>
 
<mekorot><multilink><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">רי"ף</a><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">רא"ש בבא מציעא ד':כ"א</a><a href="ר' יצחק אלפסי" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אלפסי</a></multilink>,<fn>כך הובנה תשובת הרי"ף ברא"ש.&#160; עיין בהערה הבאה שדברי הרי"ף והרא"ש נאמרו רק לגבי סוגיית דברים שאין להם אונאה, אך לכאורה ניתן להקיש מסוגיה זו לסוגיית תנאים בשומרים.</fn> <multilink><a href="RiazKuntresHaRaayotBavaMetzia7-4" data-aht="source">ריא"ז</a><a href="RiazKuntresHaRaayotBavaMetzia7-4" data-aht="source">קונטרס הראיות בבא מציעא ז':ד'</a></multilink>, <multilink><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">רא"ש</a><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">בבא מציעא ד':כ"א</a><a href="R. Asher b. Yechiel (Rosh)" data-aht="parshan">אודות ר' אשר בן יחיאל</a></multilink><fn>הרא"ש לא כותב כך במפורש לגבי תנאים בשומרים, אך הוא מסביר את סוגיית דברים שאין להם אונאה במקביל לאיך שהריא"ז מסביר את תנאים בשומרים.</fn></mekorot>
 
<mekorot><multilink><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">רי"ף</a><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">רא"ש בבא מציעא ד':כ"א</a><a href="ר' יצחק אלפסי" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אלפסי</a></multilink>,<fn>כך הובנה תשובת הרי"ף ברא"ש.&#160; עיין בהערה הבאה שדברי הרי"ף והרא"ש נאמרו רק לגבי סוגיית דברים שאין להם אונאה, אך לכאורה ניתן להקיש מסוגיה זו לסוגיית תנאים בשומרים.</fn> <multilink><a href="RiazKuntresHaRaayotBavaMetzia7-4" data-aht="source">ריא"ז</a><a href="RiazKuntresHaRaayotBavaMetzia7-4" data-aht="source">קונטרס הראיות בבא מציעא ז':ד'</a></multilink>, <multilink><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">רא"ש</a><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">בבא מציעא ד':כ"א</a><a href="R. Asher b. Yechiel (Rosh)" data-aht="parshan">אודות ר' אשר בן יחיאל</a></multilink><fn>הרא"ש לא כותב כך במפורש לגבי תנאים בשומרים, אך הוא מסביר את סוגיית דברים שאין להם אונאה במקביל לאיך שהריא"ז מסביר את תנאים בשומרים.</fn></mekorot>
Line 36: Line 38:
 
שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה
 
שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה
 
<p>ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.</p>
 
<p>ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.</p>
<mekorot>אולי <multilink><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ג'</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-9" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ט'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink><fn>לגבי דברים שאין להם אונאה, מפורש בדברי רמב"ם שאין פטור אם פשע. אולם, הוא אינו כותב במפורש ששומר חינם שהתנה להיפטר מפשיעה עדיין חייב.</fn>, <multilink><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">ר' ברוך מריגנשבורק</a><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">מצוטט באור זרוע חלק ג' בבא מציעא רצ"ז</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink>, <multilink><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">תוספות</a><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">בבא מציעא נ"ז:</a><a href="Ba'alei HaTosafot" data-aht="parshan">אודות בעלי התוספות</a></multilink><fn>תוספות כותבים אצל דברים שאין להם אונאה ששומר חינם פטור גם מתשלומים בפשיעה, ופטור זה לא נזכר כי כל הדין הוא בעיקרון דין של מסכת שבועות, ושמה תשלומים הם פחות רלוונטיים. הבירור הלכה (בבא מציעא צ"ד. ציון ב-ג) מדייק מכך שאצל תנאי בשומר חינם, המשנה כן מדייקת (כי זה המקום העיקרי של הדין), ולכן לא ניתן להתנות להיפטר מתשלומי פשיעה.</fn></mekorot>
+
<mekorot>אולי <multilink><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ג'</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-9" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ט'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink><fn>לגבי דברים שאין להם אונאה, מפורש בדברי רמב"ם שאין פטור אם פשע. אולם, הוא אינו כותב במפורש ששומר חינם שהתנה להיפטר מפשיעה עדיין חייב.</fn>, אולי <multilink><a href="SeferHaHashlamahBavliBavaMetzia4-4" data-aht="source">ראב"ד</a><a href="SeferHaHashlamahBavliBavaMetzia4-4" data-aht="source">מצוטט בספר ההשלמה בבלי בבא מציעא ד':ד'</a><a href="ר' אברהם בן דוד" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן דוד</a></multilink>, <multilink><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">ראב"ד<fn>כמו הרמב"ם, הראב"ד כפי שהוא מצוטט בראשונים אלו סובר ששומר חינם פטור מפשיעה בדברים שאין להם אונאה, וככל הנראה הוא גם פוטר אותו מפשיעה כאשר התנה כך. אך, הוא אינו כותב כך במפורש, ונראה ש<multilink data-aht="<a href=&quot;RaavadHilkhotSekhirut2-3&quot; data-aht=&quot;source&quot;>הלכות שכירות ב':ג'</a><a href=&quot;R. Avraham b. David (Raavad)&quot; data-aht=&quot;parshan&quot;>אודות ר' אברהם בן דוד</a>"></multilink></fn></a><a href="RaavadHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">בהשגותיו על הרמב"ם</a> הראב"ד חזר בו.<a class="ahtNonEditable" href="#fn6">6</a><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">מצוטט ברא"ש בבא מציעא ד':כ"א</a><a href="ר' אברהם בן דוד" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן דוד</a></multilink>, אולי <multilink><a href="RambanBavliBavaMetzia57b" data-aht="source">רמב"ן<fn>גם רמב"ן אומר דבריו אצל דברים שאין בהם אונאה, ואינו מזכיר במפורש את המקרה של תנאי.</fn></a><a class="ahtNonEditable" href="#fn7">7</a><a href="RambanBavliBavaMetzia57b" data-aht="source">בבלי בבא מציעא נ"ז:</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>, <multilink><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">ר' ברוך מריגנשבורק</a><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">מצוטט באור זרוע חלק ג' בבא מציעא רצ"ז</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink>, <multilink><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">תוספות</a><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">בבא מציעא נ"ז:</a><a href="Ba'alei HaTosafot" data-aht="parshan">אודות בעלי התוספות</a></multilink><fn>תוספות כותבים אצל דברים שאין להם אונאה ששומר חינם פטור גם מתשלומים בפשיעה, ופטור זה לא נזכר כי כל הדין הוא בעיקרון דין של מסכת שבועות, ושמה תשלומים הם פחות רלוונטיים. הבירור הלכה (בבא מציעא צ"ד. ציון ב-ג) מדייק מכך שאצל תנאי בשומר חינם, המשנה כן מדייקת (כי זה המקום העיקרי של הדין), ולכן לא ניתן להתנות להיפטר מתשלומי פשיעה.</fn></mekorot>
 
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b> הרמב"ם מנמק את שיטתו בקביעה "שכל הפושע מזיק הוא ואין הפרש בין דין המזיק קרקע לדין המזיק מטלטלין".</point>
 
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b> הרמב"ם מנמק את שיטתו בקביעה "שכל הפושע מזיק הוא ואין הפרש בין דין המזיק קרקע לדין המזיק מטלטלין".</point>
<point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b></point>
+
<point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b> – לפי ראשונים אלו, החיוב במקרה של פשיעה נובע ממקור אחר משאר חיובי השומרים, ולכן גם כאשר נפטרים משאר החיובים, בין בגלל תנאי ובין בגלל דין מיוחד של דברים שאין בהם אונאה, אין פטור מפשיעה.</point>
 
<point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b> המשנה מזכירה רק מקרים שבהם השומר אכן נפטר.</point>
 
<point><b>למה אינו נזכר במשנה?</b> המשנה מזכירה רק מקרים שבהם השומר אכן נפטר.</point>
 
</category>
 
</category>

Version as of 05:28, 26 September 2016

Fatal 38: Unescaped '<' not allowed in attributes values
40: <mekorot>אולי <multilink><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ג'</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-9" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ט'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink><fn>לגבי דברים שאין להם אונאה, מפורש בדברי רמב"ם שאין פטור אם פשע. אולם, הוא אינו כותב במפורש ששומר חינם שהתנה להיפטר מפשיעה עדיין חייב.</fn>, אולי <multilink><a href="SeferHaHashlamahBavliBavaMetzia4-4" data-aht="source">ראב"ד</a><a href="SeferHaHashlamahBavliBavaMetzia4-4" data-aht="source">מצוטט בספר ההשלמה בבלי בבא מציעא ד':ד'</a><a href="ר' אברהם בן דוד" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן דוד</a></multilink>, <multilink><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">ראב"ד<fn>כמו הרמב"ם, הראב"ד כפי שהוא מצוטט בראשונים אלו סובר ששומר חינם פטור מפשיעה בדברים שאין להם אונאה, וככל הנראה הוא גם פוטר אותו מפשיעה כאשר התנה כך. אך, הוא אינו כותב כך במפורש, ונראה ש<multilink data-aht="<a href=&quot;RaavadHilkhotSekhirut2-3&quot; data-aht=&quot;source&quot;>הלכות שכירות ב':ג'</a><a href=&quot;R. Avraham b. David (Raavad)&quot; data-aht=&quot;parshan&quot;>אודות ר' אברהם בן דוד</a>"></multilink></fn></a><a href="RaavadHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">בהשגותיו על הרמב"ם</a> הראב"ד חזר בו.<a class="ahtNonEditable" href="#fn6">6</a><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">מצוטט ברא"ש בבא מציעא ד':כ"א</a><a href="ר' אברהם בן דוד" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן דוד</a></multilink>, אולי <multilink><a href="RambanBavliBavaMetzia57b" data-aht="source">רמב"ן<fn>גם רמב"ן אומר דבריו אצל דברים שאין בהם אונאה, ואינו מזכיר במפורש את המקרה של תנאי.</fn></a><a class="ahtNonEditable" href="#fn7">7</a><a href="RambanBavliBavaMetzia57b" data-aht="source">בבלי בבא מציעא נ"ז:</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink>, <multilink><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">ר' ברוך מריגנשבורק</a><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">מצוטט באור זרוע חלק ג' בבא מציעא רצ"ז</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink>, <multilink><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">תוספות</a><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">בבא מציעא נ"ז:</a><a href="Ba'alei HaTosafot" data-aht="parshan">אודות בעלי התוספות</a></multilink><fn>תוספות כותבים אצל דברים שאין להם אונאה ששומר חינם פטור גם מתשלומים בפשיעה, ופטור זה לא נזכר כי כל הדין הוא בעיקרון דין של מסכת שבועות, ושמה תשלומים הם פחות רלוונטיים. הבירור הלכה (בבא מציעא צ"ד. ציון ב-ג) מדייק מכך שאצל תנאי בשומר חינם, המשנה כן מדייקת (כי זה המקום העיקרי של הדין), ולכן לא ניתן להתנות להיפטר מתשלומי פשיעה.</fn></mekorot>