Difference between revisions of "Shas:Shomer Chinam and Conditions on Peshiah/2/he"
Jump to navigation
Jump to search
m |
|||
Line 38: | Line 38: | ||
שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה | שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה | ||
<p>ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.</p> | <p>ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.</p> | ||
− | <mekorot>אולי <multilink><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ג'</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-9" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ט'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink><fn>לגבי דברים שאין להם אונאה, מפורש בדברי רמב"ם שאין פטור אם פשע. אולם, הוא אינו כותב במפורש ששומר חינם שהתנה להיפטר מפשיעה עדיין חייב. ה<multilink><a href="סמעעב-כז" data-aht="source">סמ"ע</a><a href="סמעעב-כז" data-aht="source">סמ"ע ע"ב:כ"ז</a></multilink> כותב שהרמב"ם כן פוטר שומר חינם שהתנה להיפטר | + | <mekorot>אולי <multilink><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ג'</a><a href="RambamHilkhotSekhirut2-9" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ט'</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink><fn>לגבי דברים שאין להם אונאה, מפורש בדברי רמב"ם שאין פטור אם פשע. אולם, הוא אינו כותב במפורש ששומר חינם שהתנה להיפטר מפשיעה עדיין חייב. ה<multilink><a href="סמעעב-כז" data-aht="source">סמ"ע</a><a href="סמעעב-כז" data-aht="source">סמ"ע ע"ב:כ"ז</a></multilink> כותב שהרמב"ם כן פוטר שומר חינם שהתנה להיפטר מפשיעה.</fn>, אולי <multilink><a href="SeferHaHashlamahBavliBavaMetzia4-4" data-aht="source">ראב"ד</a><a href="SeferHaHashlamahBavliBavaMetzia4-4" data-aht="source">מצוטט בספר ההשלמה בבלי בבא מציעא ד':ד'</a><a href="RoshBavaMetzia4-21" data-aht="source">מצוטט ברא"ש בבא מציעא ד':כ"א</a><a href="ר' אברהם בן דוד" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן דוד</a></multilink><fn>כמו הרמב"ם, הראב"ד כפי שהוא מצוטט בראשונים אלו סובר ששומר חינם פטור מפשיעה בדברים שאין להם אונאה, וככל הנראה הוא גם פוטר אותו מפשיעה כאשר התנה כך. אך, הוא אינו כותב כך במפורש, ונראה ש<multilink><a href="RaavadHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">בהשגותיו על הרמב"ם</a><a href="RaavadHilkhotSekhirut2-3" data-aht="source">הלכות שכירות ב':ג'</a><a href="R. Avraham b. David (Raavad)" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם בן דוד</a></multilink> הראב"ד חזר בו.</fn>, אולי <multilink><a href="RambanBavliBavaMetzia57b" data-aht="source">רמב"ן</a><a href="RambanBavliBavaMetzia57b" data-aht="source">בבלי בבא מציעא נ"ז:</a><a href="R. Moshe b. Nachman (Ramban, Nachmanides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן נחמן</a></multilink><fn>גם רמב"ן אומר דבריו אצל דברים שאין בהם אונאה, ואינו מזכיר במפורש את המקרה של תנאי.</fn>, <multilink><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">ר' ברוך מריגנשבורק</a><a href="OrZaruaPartIIIBavaMetzia297" data-aht="source">מצוטט באור זרוע חלק ג' בבא מציעא רצ"ז</a><a href="ShitahMekubetzetBavaMetzia94a" data-aht="source">מצוטט בשיטה מקובצת בבא מציעא צ"ד.</a></multilink>, <multilink><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">תוספות</a><a href="TosafotBavaMetzia57b" data-aht="source">בבא מציעא נ"ז:</a><a href="Ba'alei HaTosafot" data-aht="parshan">אודות בעלי התוספות</a></multilink><fn>תוספות כותבים אצל דברים שאין להם אונאה ששומר חינם פטור גם מתשלומים בפשיעה, ופטור זה לא נזכר כי כל הדין הוא בעיקרון דין של מסכת שבועות, ושמה תשלומים הם פחות רלוונטיים. הבירור הלכה (בבא מציעא צ"ד. ציון ב-ג) מדייק מכך שאצל תנאי בשומר חינם, המשנה כן מדייקת (כי זה המקום העיקרי של הדין), ולכן לא ניתן להתנות להיפטר מתשלומי פשיעה.</fn></mekorot> |
<point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b> הרמב"ם מנמק את שיטתו בקביעה "שכל הפושע מזיק הוא ואין הפרש בין דין המזיק קרקע לדין המזיק מטלטלין".</point> | <point><b>מה הבסיס לחיוב פשיעה?</b> הרמב"ם מנמק את שיטתו בקביעה "שכל הפושע מזיק הוא ואין הפרש בין דין המזיק קרקע לדין המזיק מטלטלין".</point> | ||
<point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b> – לפי ראשונים אלו, החיוב במקרה של פשיעה נובע ממקור אחר משאר חיובי השומרים, ולכן גם כאשר נפטרים משאר החיובים, בין בגלל תנאי ובין בגלל דין מיוחד של דברים שאין בהם אונאה, אין פטור מפשיעה.</point> | <point><b>היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה</b> – לפי ראשונים אלו, החיוב במקרה של פשיעה נובע ממקור אחר משאר חיובי השומרים, ולכן גם כאשר נפטרים משאר החיובים, בין בגלל תנאי ובין בגלל דין מיוחד של דברים שאין בהם אונאה, אין פטור מפשיעה.</point> |
Version as of 01:17, 27 September 2016
תנאי לפשיעה בשומר חינם
גישות פרשניות
שומר חינם יכול להיפטר במקרה של פשיעה
אם שני הצדדים מסכימים, הם יכולים להתנות ששומר חינם יהיה פטור מלשלם בכל מקרה, ואפילו בפשיעה, ומסיבות שונות המשנה לא הזכירה1 אפשרות כזו.
תנאי להיפטר מפשיעה הוא "שטות"
המשנה לא הזכירה שומר שמתנה להיפטר בפשיעה, כי זה "שטות" לאדם להסכים לכך, אך תאורטית תנאי כזה תקף2.
מקורות:ר"י מלוניל
מה הבסיס לחיוב פשיעה?
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה
למה אינו נזכר במשנה? המשנה מזכירה רק את התנאים שאדם רגיל יסכים להם, אך אף אחד לא יסכים לפטור את השומר בפשיעה.
פשיעה אינה נזכרת בפסוקים
המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים, וכיוון שהפסוקים מזכירים רק את חיוב השבועה של שומר חינם, המשנה משמיטה את האפשרות להתנות להיפטר מתשלומים, למרות שאכן ניתן להתנות כך.
מה הבסיס לחיוב פשיעה? רא"ש מסביר שלפי הרי"ף חיוב פשיעה הוא מדין שומרים ולא מדין מזיק, והוא מביא הוכחה מזה שפשיעה בבעלים פטור.
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה – הריא"ז אינו מזכיר את דין הפטור בדברים שאין להם אונאה, אך הרא"ש שם מביא את אותו הסבר של הריא"ז כאן.
למה אינו נזכר במשנה? המשנה מזכירה רק את החיובים הנזכרים בפסוקים.
כשמתנה להיפטר מפשיעה אינו נחשב שומר
כאשר אדם מתנה שלא לקבל אחריות בכלל על החפץ, הוא מפקיע עצמו מגדר שומר, ופטור גם מתשלומים אם פשע.
מקורות:מהר"ם מרוטנבורג
מה הבסיס לחיוב פשיעה? לפי שיטה זו, החיוב על פשיעה הוא אחד מחיובי השומרים, ואדם נפטר ממנו רק אם אינו נחשב שומר.
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה – סביר שלפי שיטה זו, בדברים שאין להם אונאה, שומר חינם יתחייב אם פשע, שהרי הוא עדיין נחשב כשומר.
למה אינו נזכר במשנה? ככל הנראה, לפי מהר"ם, המשנה מזכירה רק מקרים בהם האדם עדיין נחשב שומר, אך כאשר שומר חינם מתנה שלא להתחייב בפשיעה הוא כבר אינו שומר בכלל.
שומר חינם אינו יכול להיפטר במקרה של פשיעה
ניסוח המשנה מדויק, ושומר חינם אינו יכול להתנות לפטור עצמו מלשלם על פשיעה.
מה הבסיס לחיוב פשיעה? הרמב"ם מנמק את שיטתו בקביעה "שכל הפושע מזיק הוא ואין הפרש בין דין המזיק קרקע לדין המזיק מטלטלין".
היחס לפטור בדברים שאין להם אונאה – לפי ראשונים אלו, החיוב במקרה של פשיעה נובע ממקור אחר משאר חיובי השומרים, ולכן גם כאשר נפטרים משאר החיובים, בין בגלל תנאי ובין בגלל דין מיוחד של דברים שאין בהם אונאה, אין פטור מפשיעה.
למה אינו נזכר במשנה? המשנה מזכירה רק מקרים שבהם השומר אכן נפטר.