Difference between revisions of "Shas:Single Supporting Witness/2/he"
Jump to navigation
Jump to search
Line 15: | Line 15: | ||
<opinion>לא גורסים "מקחו בידו" | <opinion>לא גורסים "מקחו בידו" | ||
<p>רבינו האי גאון מתעלם מההגבלה במסכת קידושין שהמוכר נאמן רק כש"מקחו בידו", ולפיכך הוא סובר שגם במקרה של "שניים אוחזין" יש הווא אמינא שניתן לשאול את המוכר.</p> | <p>רבינו האי גאון מתעלם מההגבלה במסכת קידושין שהמוכר נאמן רק כש"מקחו בידו", ולפיכך הוא סובר שגם במקרה של "שניים אוחזין" יש הווא אמינא שניתן לשאול את המוכר.</p> | ||
− | <mekorot><multilink><a href="RHaiGaonMishpeteiShevuot2-15" data-aht="source">ר' האי גאון | + | <mekorot><multilink><a href="RHaiGaonMishpeteiShevuot2-15" data-aht="source">ר' האי גאון</a><a href="RHaiGaonMishpeteiShevuot2-15" data-aht="source">משפטי שבועות ב':ט"ו</a><a href="RHaiGaonSeferHaMekachVeHaMemkar38" data-aht="source">ספר המקח והממכר ל"ח</a></multilink></mekorot> |
<point><b>"לא ידענא" – מי לא יודע?</b> המוכר אינו זוכר מי שילם לו מרצונו. אילו זכר, הוא היה נאמן לחלוטין.</point> | <point><b>"לא ידענא" – מי לא יודע?</b> המוכר אינו זוכר מי שילם לו מרצונו. אילו זכר, הוא היה נאמן לחלוטין.</point> | ||
</opinion> | </opinion> |
Version as of 09:06, 1 September 2016
נאמנות עד יחיד
גישות פרשניות
בעיה טקסטואלית
לא גורסים "ונחזי זוזי"
כל השאלה של "ונחזי זוזי ממאן נקט" היא תוספת מאוחרת מהתקופה הסבוראית, ולכן ניתן להתעלם מהסתירות שנוצרות כתוצאה מכך שיש הווא אמינא ששואלים את המוכר.
מקורות:ר' ניסים
"לא ידענא" – מי לא יודע?
לא גורסים "מקחו בידו"
רבינו האי גאון מתעלם מההגבלה במסכת קידושין שהמוכר נאמן רק כש"מקחו בידו", ולפיכך הוא סובר שגם במקרה של "שניים אוחזין" יש הווא אמינא שניתן לשאול את המוכר.
מקורות:ר' האי גאון
"לא ידענא" – מי לא יודע? המוכר אינו זוכר מי שילם לו מרצונו. אילו זכר, הוא היה נאמן לחלוטין.
"שניים אוחזין" מדבר על מקרה אחר
לפי שיטה זו, המילים "שניים אוחזין" מוסבות רק על המקרה בו שני הצדדים טוענים "אני מצאתיה", ורק אז שניהם מחזיקים בטלית, אך במקרה שהם טוענים שכל אחד מהם קנה את הטלית, היא עדיין נמצאת ברשות המוכר, ולכן הוא נאמן לומר מי שילם לו.
מקורות:רי"ף
"לא ידע" – מי לא יודע?
הגבלת "מקחו בידו" מדברת על מקרה אחר
כאשר הגמרא בקידושין טוענת שיש לבדוק מי שילם, הגמרא מגבילה את הדין ש"אין מקחו בידו אינו נאמן", ולפיכך המוכר נאמן כל עוד רק אחד מהצדדים שילם, או שהחפץ בידו, ורק כאשר החפץ אינו בידו ושניהם שילמו הוא אינו נאמן.
"לא ידעינן" – מי לא יודע? לפי רש"י, לא משנה לנו מה המוכר יודע, כל עוד הבית דין אינו יודע מי שילם מרצון המוכר.