Difference between revisions of "Shas:Single Supporting Witness/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
Line 11: Line 11:
 
<p>כל השאלה של "ונחזי זוזי ממאן נקט" היא תוספת מאוחרת מהתקופה הסבוראית, ולכן ניתן להתעלם מהסתירות שנוצרות כתוצאה מכך שיש הווא אמינא ששואלים את המוכר.</p>
 
<p>כל השאלה של "ונחזי זוזי ממאן נקט" היא תוספת מאוחרת מהתקופה הסבוראית, ולכן ניתן להתעלם מהסתירות שנוצרות כתוצאה מכך שיש הווא אמינא ששואלים את המוכר.</p>
 
<mekorot><multilink><a href="אוצרהגאוניםבבאמציעאאוצרהפירושיםב-אותיותב-ג" data-aht="source">ר' ניסים</a><a href="אוצרהגאוניםבבאמציעאאוצרהפירושיםב-אותיותב-ג" data-aht="source">אוצר הגאונים בבא מציעא אוצר הפירושים ב': אותיות ב'-ג'</a></multilink></mekorot>
 
<mekorot><multilink><a href="אוצרהגאוניםבבאמציעאאוצרהפירושיםב-אותיותב-ג" data-aht="source">ר' ניסים</a><a href="אוצרהגאוניםבבאמציעאאוצרהפירושיםב-אותיותב-ג" data-aht="source">אוצר הגאונים בבא מציעא אוצר הפירושים ב': אותיות ב'-ג'</a></multilink></mekorot>
 +
<point><b>"לא ידענא" – מי לא יודע?</b></point>
 
</opinion>
 
</opinion>
 
<opinion>לא גורסים "מקחו בידו"
 
<opinion>לא גורסים "מקחו בידו"
<p>רבינו האי גאון מתעלם מההגבלה במסכת קידושין שהמוכר נאמן רק כש"מקחו בידו", ולפיכך גם במקרה של "שניים אוחזין" יש הווא אמינא שניתן לשאול את המוכר.</p>
+
<p>רבינו האי גאון מתעלם מההגבלה במסכת קידושין שהמוכר נאמן רק כש"מקחו בידו", ולפיכך הוא סובר שגם במקרה של "שניים אוחזין" יש הווא אמינא שניתן לשאול את המוכר.</p>
 
<mekorot><multilink><a href="RHaiGaonMishpeteiShevuot2-15" data-aht="source">ר' האי גאון משפטי שבועות ב':ט"ו</a><a href="RHaiGaonMishpeteiShevuot2-15" data-aht="source">ר' האי גאון משפטי שבועות ב':ט"ו</a></multilink>, <multilink><a href="RHaiGaonSeferHaMekachVeHaMemkar38" data-aht="source">ר' האי גאון ספר המקח והממכר ל"ח</a><a href="RHaiGaonSeferHaMekachVeHaMemkar38" data-aht="source">ר' האי גאון ספר המקח והממכר ל"ח</a></multilink></mekorot>
 
<mekorot><multilink><a href="RHaiGaonMishpeteiShevuot2-15" data-aht="source">ר' האי גאון משפטי שבועות ב':ט"ו</a><a href="RHaiGaonMishpeteiShevuot2-15" data-aht="source">ר' האי גאון משפטי שבועות ב':ט"ו</a></multilink>, <multilink><a href="RHaiGaonSeferHaMekachVeHaMemkar38" data-aht="source">ר' האי גאון ספר המקח והממכר ל"ח</a><a href="RHaiGaonSeferHaMekachVeHaMemkar38" data-aht="source">ר' האי גאון ספר המקח והממכר ל"ח</a></multilink></mekorot>
 +
<point><b>"לא ידענא" – מי לא יודע?</b> המוכר אינו זוכר מי שילם לו מרצונו. אילו זכר, הוא היה נאמן לחלוטין.</point>
 
</opinion>
 
</opinion>
 
</category>
 
</category>
 
<category>"שניים אוחזין" מדבר על מקרה אחר
 
<category>"שניים אוחזין" מדבר על מקרה אחר
 +
<p>לפי שיטה זו, המילים "שניים אוחזין" מוסבות רק על המקרה בו שני הצדדים טוענים "אני מצאתיה", ורק אז שניהם מחזיקים בטלית, אך במקרה שהם טוענים שכל אחד מהם קנה את הטלית, היא עדיין נמצאת ברשות המוכר, ולכן הוא נאמן לומר מי שילם לו.</p>
 
<mekorot><multilink><a href="RifBavaMetzia1a-b" data-aht="source">רי"ף</a><a href="RifBavaMetzia1a-b" data-aht="source">בבא מציעא א'.-:</a><a href="Rif Bava Metzia" data-aht="parshan">אודות רי"ף בבא מציעא</a></multilink></mekorot>
 
<mekorot><multilink><a href="RifBavaMetzia1a-b" data-aht="source">רי"ף</a><a href="RifBavaMetzia1a-b" data-aht="source">בבא מציעא א'.-:</a><a href="Rif Bava Metzia" data-aht="parshan">אודות רי"ף בבא מציעא</a></multilink></mekorot>
 +
<point><b>"לא ידע" – מי לא יודע?</b></point>
 
</category>
 
</category>
 
<category>הגבלת "מקחו בידו" מדברת על מקרה אחר
 
<category>הגבלת "מקחו בידו" מדברת על מקרה אחר
 +
<p>כאשר הגמרא בקידושין טוענת שיש לבדוק מי שילם, הגמרא מגבילה את הדין ש"אין מקחו בידו אינו נאמן", ולפיכך המוכר נאמן כל עוד רק אחד מהצדדים שילם, או שהחפץ בידו, ורק כאשר החפץ אינו בידו ושניהם שילמו הוא אינו נאמן.</p>
 
<mekorot><multilink><a href="RaavanBavaMetzia2b" data-aht="source">ר' משה גאון</a><a href="RaavanBavaMetzia2b" data-aht="source">ראב"ן בבא מציעא ב':</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBavaMetzia2b" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBavaMetzia2b" data-aht="source">בבא מציעא ב':</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink></mekorot>
 
<mekorot><multilink><a href="RaavanBavaMetzia2b" data-aht="source">ר' משה גאון</a><a href="RaavanBavaMetzia2b" data-aht="source">ראב"ן בבא מציעא ב':</a></multilink>, <multilink><a href="RashiBavaMetzia2b" data-aht="source">רש"י</a><a href="RashiBavaMetzia2b" data-aht="source">בבא מציעא ב':</a><a href="R. Shelomo Yitzchaki (Rashi)" data-aht="parshan">אודות ר' שלמה יצחקי</a></multilink></mekorot>
 +
<point><b>"לא ידעינן" – מי לא יודע?</b> לפי רש"י, לא משנה לנו מה המוכר יודע, כל עוד הבית דין אינו יודע מי שילם מרצון המוכר.</point>
 
</category>
 
</category>
<category>המוכר אינו נאמן לגמרי
+
<category>המוכר נאמן חלקית
 +
<p>לפי שיטה זו, לאחר שהחפץ יצא מרשות המוכר הוא עדיין נאמן חלקית, בתורת עד יחיד, והגמרא שואלת למה לא ניתן להשתמש במוכר כעד יחיד לפתור צד אחד משבועה ולחייב את הצד השני בשבועה דאורייתא.</p>
 
<mekorot><multilink><a href="RTamSeferHaYashar571" data-aht="source">ר' תם</a><a href="RTamSeferHaYashar571" data-aht="source">ספר הישר תקע"א</a><a href="R. Yaakov b. Meir (R. Tam)" data-aht="parshan">אודות ר' יעקב בן מאיר</a></multilink>, <multilink><a href="BaalHaMaorBavaMetzia1a" data-aht="source">בעל המאור</a><a href="BaalHaMaorBavaMetzia1a" data-aht="source">בבא מציעא א'.</a></multilink></mekorot>
 
<mekorot><multilink><a href="RTamSeferHaYashar571" data-aht="source">ר' תם</a><a href="RTamSeferHaYashar571" data-aht="source">ספר הישר תקע"א</a><a href="R. Yaakov b. Meir (R. Tam)" data-aht="parshan">אודות ר' יעקב בן מאיר</a></multilink>, <multilink><a href="BaalHaMaorBavaMetzia1a" data-aht="source">בעל המאור</a><a href="BaalHaMaorBavaMetzia1a" data-aht="source">בבא מציעא א'.</a></multilink></mekorot>
 +
<point><b>"לא ידענא" – מי לא יודע?</b></point>
 
</category>
 
</category>
 
</approaches>
 
</approaches>
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 10:04, 1 September 2016

נאמנות עד יחיד

גישות פרשניות

בעיה טקסטואלית

לא גורסים "ונחזי זוזי"

כל השאלה של "ונחזי זוזי ממאן נקט" היא תוספת מאוחרת מהתקופה הסבוראית, ולכן ניתן להתעלם מהסתירות שנוצרות כתוצאה מכך שיש הווא אמינא ששואלים את המוכר.

"לא ידענא" – מי לא יודע?

לא גורסים "מקחו בידו"

רבינו האי גאון מתעלם מההגבלה במסכת קידושין שהמוכר נאמן רק כש"מקחו בידו", ולפיכך הוא סובר שגם במקרה של "שניים אוחזין" יש הווא אמינא שניתן לשאול את המוכר.

"לא ידענא" – מי לא יודע? המוכר אינו זוכר מי שילם לו מרצונו. אילו זכר, הוא היה נאמן לחלוטין.

"שניים אוחזין" מדבר על מקרה אחר

לפי שיטה זו, המילים "שניים אוחזין" מוסבות רק על המקרה בו שני הצדדים טוענים "אני מצאתיה", ורק אז שניהם מחזיקים בטלית, אך במקרה שהם טוענים שכל אחד מהם קנה את הטלית, היא עדיין נמצאת ברשות המוכר, ולכן הוא נאמן לומר מי שילם לו.

"לא ידע" – מי לא יודע?

הגבלת "מקחו בידו" מדברת על מקרה אחר

כאשר הגמרא בקידושין טוענת שיש לבדוק מי שילם, הגמרא מגבילה את הדין ש"אין מקחו בידו אינו נאמן", ולפיכך המוכר נאמן כל עוד רק אחד מהצדדים שילם, או שהחפץ בידו, ורק כאשר החפץ אינו בידו ושניהם שילמו הוא אינו נאמן.

"לא ידעינן" – מי לא יודע? לפי רש"י, לא משנה לנו מה המוכר יודע, כל עוד הבית דין אינו יודע מי שילם מרצון המוכר.

המוכר נאמן חלקית

לפי שיטה זו, לאחר שהחפץ יצא מרשות המוכר הוא עדיין נאמן חלקית, בתורת עד יחיד, והגמרא שואלת למה לא ניתן להשתמש במוכר כעד יחיד לפתור צד אחד משבועה ולחייב את הצד השני בשבועה דאורייתא.

"לא ידענא" – מי לא יודע?