Difference between revisions of "Shaul's Sin in the Battle with Amalek/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(9 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
 
<h1>חטא שאול במלחמת עמלק</h1>
 
<h1>חטא שאול במלחמת עמלק</h1>
<h2>Sheep and Kings</h2>
+
<h2>מקנה ומלוכה</h2>
<p><a href="ShemuelI15" data-aht="source">שמואל א' ט"ו</a>&#160;describes Shaul's battle against Amalek and his subsequent loss of the kingship.&#160; After the battle, Hashem tells Shemuel:</p>
+
<p>ב<a href="ShemuelI15" data-aht="source">שמואל א' ט"ו</a>&#160;מתואר הקרב של שאול נגד עמלק אשר הוביל לאובדן מלכותו. לאחר הקרב, אומר ה' לשמואל:</p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>נִחַמְתִּי כִּי הִמְלַכְתִּי אֶת שָׁאוּל לְמֶלֶךְ כִּי שָׁב מֵאַחֲרַי וְאֶת דְּבָרַי לֹא הֵקִים...</p>
 
<p>נִחַמְתִּי כִּי הִמְלַכְתִּי אֶת שָׁאוּל לְמֶלֶךְ כִּי שָׁב מֵאַחֲרַי וְאֶת דְּבָרַי לֹא הֵקִים...</p>
 
</q>
 
</q>
<p>However, Hashem does not specify which of Shaul's actions caused Him to regret the appointment. Hashem's words follow a description of Shaul's having mercy on Agag and the choice livestock of the Amalekites, suggesting that this was the problem.<fn>In Shemuel's rebukes, too, he focuses on taking from the booty, asking: "וּמֶה קוֹל הַצֹּאן הַזֶּה בְּאׇזְנָי" ב<a href="ShemuelI15" data-aht="source">פסוק י"ד</a> and chastising Shaul: "וְלָמָּה לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל י"י וַתַּעַט אֶל הַשָּׁלָל" ב<a href="ShemuelI15" data-aht="source">פסוק י"ט</a>.</fn> Yet, neither of these actions seem so terrible that they should merit such a severe punishment. Shaul's claimed motive in saving the animals was positive (he planned to sacrifice them to Hashem),<fn>One might argue that this was simply an excuse after the fact rather than his original intention.</fn> and taking only a single captive might appear to be a minor transgression.&#160; In addition, if necessary, it would be fairly easy to rectify both of these mistakes!<fn>Shaul could have simply killed Agag (as Shemuel subsequently did) and the livestock.</fn>&#160; Finally, Shaul himself seems unaware that these actions were problematic, and even cites them when declaring that he has fulfilled Hashem's directive:</p>
+
<p>על אף החרטה המפורשת, ה' אינו מציין אילו מעשים של שאול גרמו לו להתחרט על המלכתו. דבריו של ה' מגיעים לאחר תיאור רחמיו של שאול על אגג ועל בעלי החיים המובחרים של עמלק, מה שמעיד כי ככל הנראה זו הייתה הבעיה.<fn>גם נזיפותיו של שמואל מתמקדות בלקיחה מהשלל. <a href="ShemuelI15" data-aht="source">בפסוק י"ד </a>הוא שואל: "וּמֶה קוֹל הַצֹּאן הַזֶּה בְּאׇזְנָי",&#160;<a href="ShemuelI15" data-aht="source">ובפסוק י"ט</a> הוא מוכיח את שאול: "וְלָמָּה לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל י"י וַתַּעַט אֶל הַשָּׁלָל".</fn> עם זאת, אף אחת מהפעולות הללו לא נראית חמורה עד כדי כך שתצדיק עונש כה גדול. המניע להצלת בעלי החיים,&#160;לטענתו של שאול, היה חיובי (הוא תכנן להקריב אותם לה'),<fn>אפשר כמובן לטעון שזה פשוט תירוצו לאחר המעשה ולא כוונתו המקורית.</fn> והשארת שבוי אחד בלבד גם כן לא נראית כעבירה קשה מדי. בנוסף, היה קל למדי לתקן את שתי הטעויות הללו!<fn>שאול יכול היה פשוט להרוג את אגג (כפי שעשה לאחר מכן שמואל) ואת המקנה.</fn> לבסוף, שאול עצמו לא נראה מודע לכך שפעולות אלה הן בעייתיות, והוא אף מצטט אותן בהצהרתו שמילא את צו&#160;ה':</p>
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(כ) וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל שְׁמוּאֵל אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל י"י וָאֵלֵךְ בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי י"י וָאָבִיא אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי. (כא) וַיִּקַּח הָעָם מֵהַשָּׁלָל צֹאן וּבָקָר רֵאשִׁית הַחֵרֶם לִזְבֹּחַ לַי"י אֱלֹהֶיךָ בַּגִּלְגָּל.</p>
 
<p>(כ) וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל שְׁמוּאֵל אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל י"י וָאֵלֵךְ בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי י"י וָאָבִיא אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי. (כא) וַיִּקַּח הָעָם מֵהַשָּׁלָל צֹאן וּבָקָר רֵאשִׁית הַחֵרֶם לִזְבֹּחַ לַי"י אֱלֹהֶיךָ בַּגִּלְגָּל.</p>
 
</q>
 
</q>
<p>Where, then, did Shaul err so badly that it cost him his kingship?</p>
+
<p>מהי, אם כן, טעותו הגדולה של שאול אשר עלתה לו במלכותו?</p>
  
<h2>Comparison to David</h2>
+
<h2>השוואה לדוד</h2>
<p>As David is anointed immediately following this chapter, we naturally compare the two leaders, wondering where Shaul failed and David succeeded.</p>
+
<p>מכיוון שדוד נמשח מיד לאחר פרק זה, עולה באופן טבעי ההשוואה בין שני המלכים, ובאמצעותה&#160;ייתכן&#160;שנוכל לקבוע היכן שאול נכשל ודוד הצליח.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>פעולות נגד עמלק</b> – Did David rectify any of Shaul's mistakes from the battle?&#160; In David's war against Amalek (<a href="ShemuelI30-1-20" data-aht="source">שמואל א' ל'</a>), he too takes sheep and cattle as booty, and allows four hundred Amalekites to escape.&#160; Is this any better than Shaul?&#160; Why, then, is Shaul chastised for his actions, but not David?</li>
+
<li><b>פעולות נגד עמלק </b>האם דוד תיקן את טעויותיו של שאול משדה הקרב? במלחמתו של דוד נגד עמלק (<a href="ShemuelI30-1-20" data-aht="source">שמואל א' ל'</a>), גם הוא לוקח צאן ובקר כשלל ומאפשר לארבע מאות עמלקים לברוח. האם זה עדיף על מעשיו של שאול? מדוע אפוא נענש שאול על מעשיו, אך לא דוד?</li>
<li><b>חטא ועונשו</b> – When David sins with Batsheva and has Uriah killed, he does not lose his kingship.&#160; Were Shaul's deeds here really more blameworthy than those of David?</li>
+
<li><b>חטא ועונשו</b> – כאשר דוד שכב עם בת שבע והרג את בעלה אוריה, הוא לא איבד את מלכותו. האם חטאיו של שאול כאן היו באמת יותר חמורים מאלו של דוד?</li>
<li><b>Character</b> – How do David and Shaul's characters compare? Does Shaul manifest any character flaws in our chapter that David does not share?</li>
+
<li><b>אופי</b> – מה ניתן ללמוד מהשוואת דמויותיהם של דוד ושאול? האם בסיפורנו ניתן למצוא פגמים בדמותו של שאול אשר לא נמצאים אצל דוד?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
 
<h2>שאלות נוספות</h2>
 
<h2>שאלות נוספות</h2>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>"וְהִנֵּה מַצִּיב לוֹ יָד"</b> – After the battle, we are told that Shaul has set up a monument.&#160; Was this memorial meant to honor himself on his great victory, or was it meant for Hashem's glory? How does its establishment relate to Shaul's problematic fulfillment of Hashem's command?</li>
+
<li><b>"וְהִנֵּה מַצִּיב לוֹ יָד"</b> – לאחר הקרב, נאמר לנו כי שאול הקים מצבת זיכרון. האם מעשה זה נועד לכבד את עצמו ואת ניצחונו הגדול, או שמא הוא היה מיועד לפאר את ה'? כיצד הקמת האנדרטה קשורה לשגיאתו של שאול במילוי צו ה'?</li>
<li><b>"כִּי חַטַּאת קֶסֶם מֶרִי וְאָוֶן וּתְרָפִים הַפְצַר"</b> – In rebuking Shaul, Shemuel compares his actions to idolatry and magical offerings. What does he mean by this analogy?&#160; What light might it shed on the nature of Shaul's sin?</li>
+
<li><b>"כִּי חַטַּאת קֶסֶם מֶרִי וְאָוֶן וּתְרָפִים הַפְצַר"</b> – בנזפו בשאול, משווה שמואל את מעשיו לעבודה זרה ול"חַטַּאת קֶסֶם". למה הוא מתכוון באנלוגיה זו? באיזה אור השוואה זו מעמידה את חטאו של שאול?</li>
<li><b>"וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי"</b> –&#160;<a href="ShemuelI30-1-20" data-aht="source">שמואל א' ל'</a> tells how, not long after the events of our chapter, the Amalekites attacked David's camp in Ziklag. However, if Shaul had killed all of the Amalekites, how did hundreds remain to fight against David?</li>
+
<li><b>"וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי"</b> –&#160;ב<a href="ShemuelI30-1-20" data-aht="source">שמואל א' ל'</a> מסופר כיצד זמן לא רב לאחר אירועי הפרק שלנו, תקפו העמלקים את מחנה דוד בצקלג. נשאלת השאלה, אם שאול הרג את כל העמלקים,&#160;כיצד נותרו מאות להילחם נגד דוד?</li>
<li><b>איבוד הממלכה פעמיים</b> – ב<a href="ShemuelI13-8-14" data-aht="source">פרק י"ג</a>, after Shaul fails to wait for Shemuel to sacrifice in Gilgal, the prophet rebukes him, telling him that his disobedience has cost him his kingship, "וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא תָקוּם".&#160; If Shaul had already lost the monarchy, what new punishment was given here? How do the two crimes relate to each other? Did Shaul commit the same error a second time, or was each sin distinct?<fn>להרחבה בנושא זה, ראו <a href="Losing the Kingship Twice" data-aht="page">שאול מאבד את הממלכה פעמיים</a> ו<a href="Shaul's Sin in Gilgal" data-aht="page">חטא שאול בגלגל</a>.</fn>&#160;</li>
+
<li><b>איבוד הממלכה פעמיים</b> – ב<a href="ShemuelI13-8-14" data-aht="source">פרק י"ג</a>, לאחר ששאול&#160;טועה ולא מחכה&#160;לשמואל שיחבור אליו בהקרבת הקרבנות בגלגל, הנביא נוזף בו ואומר לו שחוסר הציות שלו יעלה לו במלכותו, "וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא תָקוּם". אם שאול כבר איבד את מלכותו, איזה עונש חדש ניתן לו בפרשיית עמלק? כיצד שני החטאים קשורים זה לזה? האם שאול ביצע את אותה הטעות פעמיים, או שמא החטאים היו שונים זה מזה?<fn>להרחבה בנושא זה, ראו <a href="Losing the Kingship Twice" data-aht="page">שאול מאבד את הממלכה פעמיים</a> ו<a href="Shaul's Sin in Gilgal" data-aht="page">חטא שאול בגלגל</a>.</fn></li>
 
</ul>
 
</ul>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 11:28, 5 October 2019

חטא שאול במלחמת עמלק

הקדמה

מקנה ומלוכה

בשמואל א' ט"ו מתואר הקרב של שאול נגד עמלק אשר הוביל לאובדן מלכותו. לאחר הקרב, אומר ה' לשמואל:

נִחַמְתִּי כִּי הִמְלַכְתִּי אֶת שָׁאוּל לְמֶלֶךְ כִּי שָׁב מֵאַחֲרַי וְאֶת דְּבָרַי לֹא הֵקִים...

על אף החרטה המפורשת, ה' אינו מציין אילו מעשים של שאול גרמו לו להתחרט על המלכתו. דבריו של ה' מגיעים לאחר תיאור רחמיו של שאול על אגג ועל בעלי החיים המובחרים של עמלק, מה שמעיד כי ככל הנראה זו הייתה הבעיה.1 עם זאת, אף אחת מהפעולות הללו לא נראית חמורה עד כדי כך שתצדיק עונש כה גדול. המניע להצלת בעלי החיים, לטענתו של שאול, היה חיובי (הוא תכנן להקריב אותם לה'),2 והשארת שבוי אחד בלבד גם כן לא נראית כעבירה קשה מדי. בנוסף, היה קל למדי לתקן את שתי הטעויות הללו!3 לבסוף, שאול עצמו לא נראה מודע לכך שפעולות אלה הן בעייתיות, והוא אף מצטט אותן בהצהרתו שמילא את צו ה':

(כ) וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל שְׁמוּאֵל אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל י"י וָאֵלֵךְ בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי י"י וָאָבִיא אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי. (כא) וַיִּקַּח הָעָם מֵהַשָּׁלָל צֹאן וּבָקָר רֵאשִׁית הַחֵרֶם לִזְבֹּחַ לַי"י אֱלֹהֶיךָ בַּגִּלְגָּל.

מהי, אם כן, טעותו הגדולה של שאול אשר עלתה לו במלכותו?

השוואה לדוד

מכיוון שדוד נמשח מיד לאחר פרק זה, עולה באופן טבעי ההשוואה בין שני המלכים, ובאמצעותה ייתכן שנוכל לקבוע היכן שאול נכשל ודוד הצליח.

  • פעולות נגד עמלק – האם דוד תיקן את טעויותיו של שאול משדה הקרב? במלחמתו של דוד נגד עמלק (שמואל א' ל'), גם הוא לוקח צאן ובקר כשלל ומאפשר לארבע מאות עמלקים לברוח. האם זה עדיף על מעשיו של שאול? מדוע אפוא נענש שאול על מעשיו, אך לא דוד?
  • חטא ועונשו – כאשר דוד שכב עם בת שבע והרג את בעלה אוריה, הוא לא איבד את מלכותו. האם חטאיו של שאול כאן היו באמת יותר חמורים מאלו של דוד?
  • אופי – מה ניתן ללמוד מהשוואת דמויותיהם של דוד ושאול? האם בסיפורנו ניתן למצוא פגמים בדמותו של שאול אשר לא נמצאים אצל דוד?

שאלות נוספות

  • "וְהִנֵּה מַצִּיב לוֹ יָד" – לאחר הקרב, נאמר לנו כי שאול הקים מצבת זיכרון. האם מעשה זה נועד לכבד את עצמו ואת ניצחונו הגדול, או שמא הוא היה מיועד לפאר את ה'? כיצד הקמת האנדרטה קשורה לשגיאתו של שאול במילוי צו ה'?
  • "כִּי חַטַּאת קֶסֶם מֶרִי וְאָוֶן וּתְרָפִים הַפְצַר" – בנזפו בשאול, משווה שמואל את מעשיו לעבודה זרה ול"חַטַּאת קֶסֶם". למה הוא מתכוון באנלוגיה זו? באיזה אור השוואה זו מעמידה את חטאו של שאול?
  • "וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי" – בשמואל א' ל' מסופר כיצד זמן לא רב לאחר אירועי הפרק שלנו, תקפו העמלקים את מחנה דוד בצקלג. נשאלת השאלה, אם שאול הרג את כל העמלקים, כיצד נותרו מאות להילחם נגד דוד?
  • איבוד הממלכה פעמיים – בפרק י"ג, לאחר ששאול טועה ולא מחכה לשמואל שיחבור אליו בהקרבת הקרבנות בגלגל, הנביא נוזף בו ואומר לו שחוסר הציות שלו יעלה לו במלכותו, "וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא תָקוּם". אם שאול כבר איבד את מלכותו, איזה עונש חדש ניתן לו בפרשיית עמלק? כיצד שני החטאים קשורים זה לזה? האם שאול ביצע את אותה הטעות פעמיים, או שמא החטאים היו שונים זה מזה?4