Shaul's Sin in the Battle with Amalek/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

חטא שאול במלחמת עמלק

הקדמה

מקנה ומלוכה

בשמואל א' ט"ו מתואר הקרב של שאול נגד עמלק אשר הוביל לאובדן מלכותו. לאחר הקרב, אומר ה' לשמואל:

 שמואל א' ט"ו describes Shaul's battle against Amalek and his subsequent loss of the kingship.  After the battle, Hashem tells Shemuel:

נִחַמְתִּי כִּי הִמְלַכְתִּי אֶת שָׁאוּל לְמֶלֶךְ כִּי שָׁב מֵאַחֲרַי וְאֶת דְּבָרַי לֹא הֵקִים...

על אף החרטה המפורשת, ה' אינו מציין אילו מעשים של שאול גרמו לו להתחרט על המלכתו. דבריו של ה' מגיעים לאחר תיאור רחמיו של שאול על אגג ועל בעלי החיים המובחרים של עמלק, מה שמעיד כי זו הייתה הבעיה. עם זאת, אף אחת מהפעולות הללו לא נראית נוראה עד כדי כך שתצדיק עונש כה חמור. המניע להצלת בעלי החיים, לטענתו של שאול, היה חיובי (הוא תכנן להקריב אותם לה'),1 והשארת שבוי אחד בלבד גם כן לא נראית כעבירה קשה מדי. בנוסף, במידת הצורך, קל למדי לתקן את שתי הטעויות הללו!2 לבסוף, שאול עצמו לא נראה מודע לכך שפעולות אלה הן בעייתיות, והוא אף מצטט אותן בהצהרתו שמילא את צו ה':

However, Hashem does not specify which of Shaul's actions caused Him to regret the appointment. Hashem's words follow a description of Shaul's having mercy on Agag and the choice livestock of the Amalekites, suggesting that this was the problem.3 Yet, neither of these actions seem so terrible that they should merit such a severe punishment. Shaul's claimed motive in saving the animals was positive (he planned to sacrifice them to Hashem),4 and taking only a single captive might appear to be a minor transgression.  In addition, if necessary, it would be fairly easy to rectify both of these mistakes!5  Finally, Shaul himself seems unaware that these actions were problematic, and even cites them when declaring that he has fulfilled Hashem's directive:

(כ) וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל שְׁמוּאֵל אֲשֶׁר שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל י"י וָאֵלֵךְ בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר שְׁלָחַנִי י"י וָאָבִיא אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי. (כא) וַיִּקַּח הָעָם מֵהַשָּׁלָל צֹאן וּבָקָר רֵאשִׁית הַחֵרֶם לִזְבֹּחַ לַי"י אֱלֹהֶיךָ בַּגִּלְגָּל.

מהי, אם כן, טעותו הגדולה של שאול אשר עלתה לו במלכותו?

Where, then, did Shaul err so badly that it cost him his kingship?

השוואה לדוד

מכיוון שדוד נמשח מיד לאחר פרק זה, באופן טבעי עולה ההשוואה בין שני המלכים, אשר באמצעותה אולי יהיה ניתן לקבוע היכן שאול נכשל ודוד הצליח.

As David is anointed immediately following this chapter, we naturally compare the two leaders, wondering where Shaul failed and David succeeded.

  • פעולות נגד עמלק - האם דוד תיקן את טעויותיו של שאול משדה הקרב? במלחמתו של דוד נגד עמלק (שמואל א' ל'), גם הוא לוקח כבשים ובקר כשלל ומאפשר לארבע מאות עמלקים לברוח. האם זה עדיף על מעשיו של שאול? מדוע אפוא נענש שאול על מעשיו, אך לא דוד?
  • פעולות נגד עמלק – Did David rectify any of Shaul's mistakes from the battle?  In David's war against Amalek (שמואל א' ל'), he too takes sheep and cattle as booty, and allows four hundred Amalekites to escape.  Is this any better than Shaul?  Why, then, is Shaul chastised for his actions, but not David?
  • חטא ועונשו - כאשר דוד שוכב עם בת שבע והרג את בעלה אוריה, הוא לא מאבד את מלכותו. האם חטאיו של שאול כאן היו באמת יותר משמעותיים מאלה של דוד?
  • חטא ועונשו – When David sins with Batsheva and has Uriah killed, he does not lose his kingship.  Were Shaul's deeds here really more blameworthy than those of David?
  • אופי - כיצד דמויותיהם של דייויד ושאול מצטיירות בהשוואה אחת לשנייה? האם בסיפורנו ניתן למצוא בדמותו של שאול פגמים אשר לא נמצאים אצל דוד?
  • Character – How do David and Shaul's characters compare? Does Shaul manifest any character flaws in our chapter that David does not share?

שאלות נוספות

  • "וְהִנֵּה מַצִּיב לוֹ יָד"לאחר הקרב, נאמר לנו כי שאול הקים מצבת זיכרון. האם מעשה זה נועד לכבד את עצמו ואת ניצחונו הגדול, או שמא היה מיועד להלל ולכבד את ה'? כיצד הקמת האדרטה קשורה לשגיאתו של שאול במילוי צו ה'?
  • "וְהִנֵּה מַצִּיב לוֹ יָד" – After the battle, we are told that Shaul has set up a monument.  Was this memorial meant to honor himself on his great victory, or was it meant for Hashem's glory? How does its establishment relate to Shaul's problematic fulfillment of Hashem's command?
  • "כִּי חַטַּאת קֶסֶם מֶרִי וְאָוֶן וּתְרָפִים הַפְצַר" – בנזפו בשאול, משווה שמואל את מעשיו לעבודה זרה ול"חַטַּאת קֶסֶם". למה הוא מתכוון באנלוגיה זו? באיזה אור השוואה זו מעמידה את חטאו של שאול?
  • "כִּי חַטַּאת קֶסֶם מֶרִי וְאָוֶן וּתְרָפִים הַפְצַר" – In rebuking Shaul, Shemuel compares his actions to idolatry and magical offerings. What does he mean by this analogy?  What light might it shed on the nature of Shaul's sin?
  • "וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי" – בשמואל א' ל' מסופר כיצד זמן לא רב לאחר אירועי הפרק שלנו, תקפו העמלקים את מחנה דוד בצקלג. נשאלת השאלה, אם שאול הרג את כל העמלקים, כיצד נותרו מאות להילחם נגד דוד?
  • "וְאֶת עֲמָלֵק הֶחֱרַמְתִּי" – שמואל א' ל' tells how, not long after the events of our chapter, the Amalekites attacked David's camp in Ziklag. However, if Shaul had killed all of the Amalekites, how did hundreds remain to fight against David?
  • איבוד הממלכה פעמיים – בפרק י"ג, לאחר ששאול טועה ולא מחכה לשמואל שיחבור אליו בהקרבת הקרבנות בגלגל, הנביא נוזף בו ואומר לו שחוסר הציות שלו יעלה לו במלכותו, "וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא תָקוּם". אם שאול כבר איבד את מלכותו , איזה עונש חדש ניתן בפרשיית עמלק? כיצד שני הפשעים קשורים זה לזה? האם שאול ביצע את אותה הטעות בפעם השנייה, או שמא החטאים היו שונים זה מזה?6
  • איבוד הממלכה פעמיים – בפרק י"ג, after Shaul fails to wait for Shemuel to sacrifice in Gilgal, the prophet rebukes him, telling him that his disobedience has cost him his kingship, "וְעַתָּה מַמְלַכְתְּךָ לֹא תָקוּם".  If Shaul had already lost the monarchy, what new punishment was given here? How do the two crimes relate to each other? Did Shaul commit the same error a second time, or was each sin distinct?7