Difference between revisions of "Shavuot Table Topics/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(4 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Basic">
 
<page type="Basic">
 
<h1>נושאים לשולחן – חג השבועות</h1>
 
<h1>נושאים לשולחן – חג השבועות</h1>
<category>Revelation: A "Face to Face" Encounter?
+
<category>התגלות: מפגש "פנים אל פנים"?
<p>Though many people assume that the entire nation heard all ten of the Aseret HaDibberot directly from Hashem, many commentators suggest that Moshe might have acted as an intermediary for at least part of, if not the entire, experience.&#160; Which verses might provide support for each position?</p>
+
<p>אף על פי שאנשים רבים מניחים כי האומה כולה שמעה את כל עשרת הדברים באופן ישיר מהקב"ה, פרשנים רבים מציעים שמשה שימש כמתווך לפחות עבור חלק מהחוויה, אם לא החוויה כולה. אילו פסוקים עשויים לספק תמיכה לכל עמדה?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><multilink><a href="IbnEzraDevarim5-5" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraDevarim5-5" data-aht="source">דברים ה':ה'</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1" data-aht="source">שמות פירוש שני כ':א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>&#160;and&#160;<multilink><a href="RashbamShemot20-15" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamShemot20-15" data-aht="source">שמות כ':ט"ו</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink> maintain that the nation heard the entire Decalogue from Hashem, but then fear overcame them and they requested that Moshe step in.&#160; Had it not been for their fear, Hashem would have relayed the rest of Torah directly as well.&#160; How does this reading affect our perception of the uniqueness of the Aseret HaDibberot?&#160; Is it problematic to suggest that Hashem might have a change of plan?</li>
+
<li><multilink><a href="IbnEzraDevarim5-5" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraDevarim5-5" data-aht="source">דברים ה':ה'</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1" data-aht="source">שמות פירוש שני כ':א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> ו<multilink><a href="RashbamShemot20-15" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamShemot20-15" data-aht="source">שמות כ':ט"ו</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink> טוענים כי האומה שמעה את כל עשרת הדברים מהקב"ה, אך אז פחד גבר עליהם והם ביקשו שמשה יתווך. אלמלא פחדם, היה ה' מעביר גם את שאר התורה באופן ישיר. כיצד קריאה זו משפיעה על התפיסה שלנו על הייחודיות של עשרת הדברים? האם זה בעייתי להציע שה' שינה את תוכניתו המקורית?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
<ul>
 
<ul>
<li><multilink><a href="RambamMorehNevukhim2-33" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim2-33" data-aht="source">מורה נבוכים ב':ל"ג</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>, in contrast, assumes that Hashem spoke directly only to Moshe. The people listened in on their conversation, but heard merely a Divine voice without being able to decipher His words.&#160; Rambam is likely motivated by his belief that indiscriminate prophecy is impossible.&#160; Do you agree that prophecy is only possible with proper training and preparation, or can anyone reach prophetic levels if Hashem chooses to speak to them?&#160; Attempt to bolster your position from other cases in Tanakh.</li>
+
<li><multilink><a href="RambamMorehNevukhim2-33" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim2-33" data-aht="source">מורה נבוכים ב':ל"ג</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>,&#160;לעומת זאת, מניח שהשם דיבר ישירות רק עם משה. העם הקשיב לשיחתם, אך שמעו רק קול א-לוהי מבלי שהצליחו לפענח את דבריו. המניע לרמב"ם היא ככל הנראה דעתו כי נבואה ללא הכנה והכשרה היא בלתי אפשרית. האם מוסכם שנבואה אפשרית רק עם הכשרה והכנה מתאימה, או האם כל בן אדם שה' בוחר בו יכול להגיע לרמה של נבואה? נסו לחזק את עמדתכם ממקרים אחרים בתנ"ך.</li>
<li>What ramifications does this dispute have for understanding the main purpose of the Sinaitic revelation?&#160;</li>
+
<li>אילו השלכות יש למחלוקת זו לצורך הבנת המטרה העיקרית של ההתגלות בהר סיני?&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
<p>For elaboration, see&#160;<a href="The Decalogue: Direct From Hashem or Via Moshe" data-aht="page">עשרת הדברים: ישירות מהקב"ה או דרך משה?</a></p>
+
<p>להרחבה, ראו <a href="The Decalogue: Direct From Hashem or Via Moshe" data-aht="page">עשרת הדברים: ישירות מהקב"ה או דרך משה?</a></p>
 
</category>
 
</category>
<category>Were the Avot "Jewish"?
+
<category>האם אבות היו "יהודים"?
<p>Shavuot celebrates the Children of Israel's receipt of the Torah and their becoming a religion in addition to a nation. What does this imply about the status of the Patriarchs and Matriarchs who lived centuries before Sinai?&#160; Did they keep the mitzvot? On the one hand, many of the Torah's laws were designed for a nation and would be meaningless to the Patriarchs. On the other hand, it seems paradoxical to conceive of the founders of a religion not observing even its most basic commandments.</p><ul>
+
<p>חג השבועות חוגג את קבלת התורה של בני ישראל ואת הפיכתם לדת בנוסף ללאום. מהן ההשלכות לקביעת מעמד האבות ואמהות שחיו מאות שנים לפני מעמד הר סיני? האם הם קיימו את המצוות? מצד אחד, רבים מחוקי התורה נועדו לעם והם היו חסרי משמעות עבור האבות. מצד שני, נראה פרדוקסאלי להעלות על הדעת שמייסדי הדת לא קיימו אפילו את מצוותיה הבסיסיות ביותר.</p><ul>
<li>What other factors might lead one to suggest that the Avot did in fact observe at least some of the commandments?</li>
+
<li>אילו גורמים נוספים עשויים לתמוך באפשרות שהאבות אכן קיימו לפחות חלק מהמצוות?</li>
<li>What evidence can be brought from the Torah to support each position?</li>
+
<li>אילו הוכחות ניתן להביא מן התורה לתמוך באפשרויות השונות?</li>
<li>With which side of the debate do you agree and why? See <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a></li>
+
<li>עם איזה צד של הדיון אתם מסכימים ולמה? להרחבה, ראו <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>Decalogue Differences
+
<category name="הבדלים בין שמות ודברים">
<p>There are many differences, both larger and smaller, between the formulations of the Decalogue found in Shemot and in Devarim.&#160; How should these variations be understood?&#160; Were they introduced by Hashem, Moshe, or both?&#160; If the latter, what gave Moshe the authority to do so?&#160; Do both versions of the Decalogue have equal status, or does one represent the ideal (and which)?&#160;</p><ul>
+
הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים
<li><multilink><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-13" data-aht="source">ר' דוד צבי הופמן</a><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-13" data-aht="source">דברים ה':י"ג</a><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-17" data-aht="source">דברים ה':י"ז</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink>&#160;suggests that Moshe initiated the changes in the fortieth year and that they related to the nation's imminent arrival in the Land of Israel.&#160; In contrast,&#160;<multilink><a href="MalbimShemot20-7-10" data-aht="source">מלבי"ם</a><a href="MalbimShemot20-7-10" data-aht="source">שמות כ':ז'-י'</a><a href="R. Meir Leibush Weiser (Malbim)" data-aht="parshan">אודות ר' מאיר ליבוש וייזר</a></multilink> asserts that Hashem Himself made the changes in the aftermath of the Sin of the Golden Calf.&#160; Due to sin, the people no longer merited a miraculous existence, and the Decalogue was amended to fit a nation now governed by laws of nature. How would each position explain all of the differences between the two versions?&#160; Can each account for all of the variations?&#160; Which approach do you find more compelling?</li>
+
<p>ישנם הבדלים רבים, גדולים יותר וקטנים יותר, בין הניסוחים של עשרת הדברים הנמצאים בספר שמות ובספר דברים. כיצד יש להבין את הווריאציות האלו? האם הם נובעים מהקב"ה עצמו, משה רבנו, או שניהם? אם משה הוא הגורם להם, מאיפה היה לו את הסמכות לעשות זאת? האם לשתי הנוסחאות של עשרת הדברים יש מעמד שווה, או שמא אחת מהן מייצגת את האידיאל (ואם כן, איזו מהן)?&#160;</p><ul>
<li>In contrast to the above exegetes,&#160;<multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1_2" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1_2" data-aht="source">שמות פירוש שני כ':א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> maintains that the Decalogue in Devarim is simply Moshe's paraphrase of Hashem's words.&#160; Though some words are different, there is no fundamental difference in meaning. He explains, "המלות הם כגופות, והטעמים כנשמות" and thus a change in wording is insignificant.&#160; Do you agree?&#160; Is word choice meaningful?&#160; How might Ibn Ezra account for the seemingly very different reasons given for the commandment of Shabbat?&#160; See <a href="Decalogue Differences Between Shemot and Devarim" data-aht="page">הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים</a> for elaboration.</li>
+
<li><multilink><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-13" data-aht="source">ר' דוד צבי הופמן</a><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-13" data-aht="source">דברים ה':י"ג</a><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-17" data-aht="source">דברים ה':י"ז</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink>&#160;מציע שמשה יזם את השינויים בשנת הארבעים וכי הם התייחסו לכך שהאומה עמדה על סף הכניסה לארץ ישראל.&#160; לעומתו,&#160;<multilink><a href="MalbimShemot20-7-10" data-aht="source">מלבי"ם</a><a href="MalbimShemot20-7-10" data-aht="source">שמות כ':ז'-י'</a><a href="R. Meir Leibush Weiser (Malbim)" data-aht="parshan">אודות ר' מאיר ליבוש וייזר</a></multilink> טוען שהקב"ה בעצמו עשה את השינויים בעקבות חטא העגל. בגלל החטא, העם כבר היה לא זכאי לאורח קיום פלאי, ובעקבות זה, עשרת הדברים הותאמו לאומה המנוהלת מאז על ידי חוקי טבע. כיצד כל עמדה תסביר את כל ההבדלים בין שתי הגרסאות? האם בכוח כל גישה להסביר את כל החילופים? איזו גישה אתה מוצא יותר משכנע?</li>
 +
<li>לעומת הפרשנים לעיל,&#160;<multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1_2" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1_2" data-aht="source">שמות פירוש שני כ':א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> סבור כי עשרת הדברים בספר דברים הינם פשוט הפרפרזה של משה לדברי ה'.&#160; למרות שמילים מסוימות שונות, אין הבדל מהותי במשמעות. הוא מסביר, "המלות הם כגופות, והטעמים כנשמות", ולכן שינויי הניסוח אינם חשובים. האם אתם מסכימים? האם בחירת המילים אינה משמעותית? כיצד יכול אבן עזרא להסביר את הסיבות השונות לכאורה שניתנו למצוות השבת? להרחבה, ראו <a href="Decalogue Differences Between Shemot and Devarim" data-aht="page">הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים</a>.</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>
<category>The Luchot in Art
+
<category>הלוחות באמנות
<p>What did the Luchot look like?&#160; Compare various depictions of the Tablets (see <a href="Moshe and the Luchot in Art" data-aht="page">משה שובר את הלוחות באמנות</a>)<fn>See the artwork brought there and also the links in the footnotes to other images.</fn> and discuss the following:</p><ul>
+
<p>איך נראו הלוחות? השוו ציורים שונים של הלוחות&#160;(ראו <a href="Moshe and the Luchot in Art" data-aht="page">משה שובר את הלוחות באמנות</a>)<fn>ראו את התמונות שהובאו שם וגם את הקישורים בהערות שוליים לתמונות אחרות.</fn> ודנו בדברים הבאים:</p><ul>
<li>How were the commandments distributed between the tablets?&#160; According to R. Chanina ben Gamliel in the <a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot20-13" data-aht="source">Mekhilta</a>, there were five on each tablet, with each commandment in some way relating to its partner on the second tablet. The Sages there, in contrast, suggest that there were ten on each tablet. Yet a third opinion maintains that the three commandments between man and God were on one tablet and the seven commandments between man and man were on the other.<fn>According to this position, the first commandment combines "I am the Lord…" with "You shall have no other gods…", while the verse of "Do not covet..." actually constitutes two separate commands, one for the house of a fellow man and one for his wife.</fn>&#160; What might be motivating each position?</li>
+
<li>כיצד חולקו הדברות בין הלוחות?&#160; לדעת ר' חנינא בן גמליאל ב<a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot20-13" data-aht="source">מכילתא</a>, היו חמש דברות בכל לוח, כאשר כל דברה הייתה קשורה בדרך כלשהי למקבילתה בלוח השני. לעומת זאת, חכמים שם מציעים שהיו עשר דברות בכל לוח. עם זאת, דעה שלישית סבורה כי שלוש הדברות שהן בין אדם למקום היו על לוח אחד ושבע הדברות שהן בין אדם לחברו היו מצד שני. מה יכול להיות המניע כל עמדה?</li>
<li>Were the two tablets attached or separate?&#160; How big were they?&#160; What evidence might be brought from the verses?&#160; What is unknown?&#160; What leads artists to depict the Tablets in the ways that they do?&#160;</li>
+
<li>האם שני הלוחות היו מחוברים או נפרדים? מה היה גודלם? אילו הוכחות ניתן להביא מן הפסוקים? מה לא ידוע מהמקראות? מה מוביל אמנים לתאר את הלוחות בדרכים שונות?&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 07:25, 4 June 2020

נושאים לשולחן – חג השבועות

התגלות: מפגש "פנים אל פנים"?

אף על פי שאנשים רבים מניחים כי האומה כולה שמעה את כל עשרת הדברים באופן ישיר מהקב"ה, פרשנים רבים מציעים שמשה שימש כמתווך לפחות עבור חלק מהחוויה, אם לא החוויה כולה. אילו פסוקים עשויים לספק תמיכה לכל עמדה?

  • רמב"םמורה נבוכים ב':ל"גאודות ר' משה בן מיימון, לעומת זאת, מניח שהשם דיבר ישירות רק עם משה. העם הקשיב לשיחתם, אך שמעו רק קול א-לוהי מבלי שהצליחו לפענח את דבריו. המניע לרמב"ם היא ככל הנראה דעתו כי נבואה ללא הכנה והכשרה היא בלתי אפשרית. האם מוסכם שנבואה אפשרית רק עם הכשרה והכנה מתאימה, או האם כל בן אדם שה' בוחר בו יכול להגיע לרמה של נבואה? נסו לחזק את עמדתכם ממקרים אחרים בתנ"ך.
  • אילו השלכות יש למחלוקת זו לצורך הבנת המטרה העיקרית של ההתגלות בהר סיני? 

להרחבה, ראו עשרת הדברים: ישירות מהקב"ה או דרך משה?

האם אבות היו "יהודים"?

חג השבועות חוגג את קבלת התורה של בני ישראל ואת הפיכתם לדת בנוסף ללאום. מהן ההשלכות לקביעת מעמד האבות ואמהות שחיו מאות שנים לפני מעמד הר סיני? האם הם קיימו את המצוות? מצד אחד, רבים מחוקי התורה נועדו לעם והם היו חסרי משמעות עבור האבות. מצד שני, נראה פרדוקסאלי להעלות על הדעת שמייסדי הדת לא קיימו אפילו את מצוותיה הבסיסיות ביותר.

  • אילו גורמים נוספים עשויים לתמוך באפשרות שהאבות אכן קיימו לפחות חלק מהמצוות?
  • אילו הוכחות ניתן להביא מן התורה לתמוך באפשרויות השונות?
  • עם איזה צד של הדיון אתם מסכימים ולמה? להרחבה, ראו אבות ומצוות.

הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים

ישנם הבדלים רבים, גדולים יותר וקטנים יותר, בין הניסוחים של עשרת הדברים הנמצאים בספר שמות ובספר דברים. כיצד יש להבין את הווריאציות האלו? האם הם נובעים מהקב"ה עצמו, משה רבנו, או שניהם? אם משה הוא הגורם להם, מאיפה היה לו את הסמכות לעשות זאת? האם לשתי הנוסחאות של עשרת הדברים יש מעמד שווה, או שמא אחת מהן מייצגת את האידיאל (ואם כן, איזו מהן)? 

הלוחות באמנות

איך נראו הלוחות? השוו ציורים שונים של הלוחות (ראו משה שובר את הלוחות באמנות)1 ודנו בדברים הבאים:

  • כיצד חולקו הדברות בין הלוחות?  לדעת ר' חנינא בן גמליאל במכילתא, היו חמש דברות בכל לוח, כאשר כל דברה הייתה קשורה בדרך כלשהי למקבילתה בלוח השני. לעומת זאת, חכמים שם מציעים שהיו עשר דברות בכל לוח. עם זאת, דעה שלישית סבורה כי שלוש הדברות שהן בין אדם למקום היו על לוח אחד ושבע הדברות שהן בין אדם לחברו היו מצד שני. מה יכול להיות המניע כל עמדה?
  • האם שני הלוחות היו מחוברים או נפרדים? מה היה גודלם? אילו הוכחות ניתן להביא מן הפסוקים? מה לא ידוע מהמקראות? מה מוביל אמנים לתאר את הלוחות בדרכים שונות?