Difference between revisions of "Shavuot Table Topics/0/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(One intermediate revision by the same user not shown)
Line 10: Line 10:
 
<ul>
 
<ul>
 
<li><multilink><a href="RambamMorehNevukhim2-33" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim2-33" data-aht="source">מורה נבוכים ב':ל"ג</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>,&#160;לעומת זאת, מניח שהשם דיבר ישירות רק עם משה. העם הקשיב לשיחתם, אך שמעו רק קול א-לוהי מבלי שהצליחו לפענח את דבריו. המניע לרמב"ם היא ככל הנראה דעתו כי נבואה ללא הכנה והכשרה היא בלתי אפשרית. האם מוסכם שנבואה אפשרית רק עם הכשרה והכנה מתאימה, או האם כל בן אדם שה' בוחר בו יכול להגיע לרמה של נבואה? נסו לחזק את עמדתכם ממקרים אחרים בתנ"ך.</li>
 
<li><multilink><a href="RambamMorehNevukhim2-33" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim2-33" data-aht="source">מורה נבוכים ב':ל"ג</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>,&#160;לעומת זאת, מניח שהשם דיבר ישירות רק עם משה. העם הקשיב לשיחתם, אך שמעו רק קול א-לוהי מבלי שהצליחו לפענח את דבריו. המניע לרמב"ם היא ככל הנראה דעתו כי נבואה ללא הכנה והכשרה היא בלתי אפשרית. האם מוסכם שנבואה אפשרית רק עם הכשרה והכנה מתאימה, או האם כל בן אדם שה' בוחר בו יכול להגיע לרמה של נבואה? נסו לחזק את עמדתכם ממקרים אחרים בתנ"ך.</li>
<li>איזו השלכות יש למחלוקת זו לצורך הבנת המטרה העיקרית של ההתגלות בהר סיני?&#160;</li>
+
<li>אילו השלכות יש למחלוקת זו לצורך הבנת המטרה העיקרית של ההתגלות בהר סיני?&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
<p>להרחבה, ראו <a href="The Decalogue: Direct From Hashem or Via Moshe" data-aht="page">עשרת הדברים: ישירות מהקב"ה או דרך משה?</a></p>
 
<p>להרחבה, ראו <a href="The Decalogue: Direct From Hashem or Via Moshe" data-aht="page">עשרת הדברים: ישירות מהקב"ה או דרך משה?</a></p>
 
</category>
 
</category>
 
<category>האם אבות היו "יהודים"?
 
<category>האם אבות היו "יהודים"?
<p>חג השבועות חוגג את קבלת התורה של בני ישראל ואת הפיכתם לדת בנוסף ללאום. מהן ההשלכות לקביעת מעמד האבות ואמהות שחיו מאות שנים לפני מעמד הר סיני? האם הם קיימו את המצוות? מצד אחד, רבים מחוקי התורה נועדו לעם והם היו חסרי משמעות עבור האבות. מצד שני, נראה פרדוקסאלי להעלות על הדעת שמייסדי הדת לא קיימו אפילו את מצוותיה הבסיסיות ביותר.</p>
+
<p>חג השבועות חוגג את קבלת התורה של בני ישראל ואת הפיכתם לדת בנוסף ללאום. מהן ההשלכות לקביעת מעמד האבות ואמהות שחיו מאות שנים לפני מעמד הר סיני? האם הם קיימו את המצוות? מצד אחד, רבים מחוקי התורה נועדו לעם והם היו חסרי משמעות עבור האבות. מצד שני, נראה פרדוקסאלי להעלות על הדעת שמייסדי הדת לא קיימו אפילו את מצוותיה הבסיסיות ביותר.</p><ul>
<ul>
 
 
<li>אילו גורמים נוספים עשויים לתמוך באפשרות שהאבות אכן קיימו לפחות חלק מהמצוות?</li>
 
<li>אילו גורמים נוספים עשויים לתמוך באפשרות שהאבות אכן קיימו לפחות חלק מהמצוות?</li>
 
<li>אילו הוכחות ניתן להביא מן התורה לתמוך באפשרויות השונות?</li>
 
<li>אילו הוכחות ניתן להביא מן התורה לתמוך באפשרויות השונות?</li>
Line 24: Line 23:
 
<category name="הבדלים בין שמות ודברים">
 
<category name="הבדלים בין שמות ודברים">
 
הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים
 
הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים
<p>ישנם הבדלים רבים, גדולים יותר וקטנים יותר, בין הניסוחים של עשרת הדברים הנמצאים בספר שמות ובספר דברים. כיצד יש להבין את הווריאציות האלו? האם הם נובעים מהקב"ה עצמו, משה רבנו, או שניהם? אם משה הוא הגורם להם, מאיפה היה לו את הסמכות לעשות זאת? האם לשתי הנוסחאות של עשרת הדברים יש מעמד שווה, או שמא אחת מהן מייצגת את האידיאל (ואם כן, איזו מהן)?&#160;</p>
+
<p>ישנם הבדלים רבים, גדולים יותר וקטנים יותר, בין הניסוחים של עשרת הדברים הנמצאים בספר שמות ובספר דברים. כיצד יש להבין את הווריאציות האלו? האם הם נובעים מהקב"ה עצמו, משה רבנו, או שניהם? אם משה הוא הגורם להם, מאיפה היה לו את הסמכות לעשות זאת? האם לשתי הנוסחאות של עשרת הדברים יש מעמד שווה, או שמא אחת מהן מייצגת את האידיאל (ואם כן, איזו מהן)?&#160;</p><ul>
<ul>
 
 
<li><multilink><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-13" data-aht="source">ר' דוד צבי הופמן</a><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-13" data-aht="source">דברים ה':י"ג</a><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-17" data-aht="source">דברים ה':י"ז</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink>&#160;מציע שמשה יזם את השינויים בשנת הארבעים וכי הם התייחסו לכך שהאומה עמדה על סף הכניסה לארץ ישראל.&#160; לעומתו,&#160;<multilink><a href="MalbimShemot20-7-10" data-aht="source">מלבי"ם</a><a href="MalbimShemot20-7-10" data-aht="source">שמות כ':ז'-י'</a><a href="R. Meir Leibush Weiser (Malbim)" data-aht="parshan">אודות ר' מאיר ליבוש וייזר</a></multilink> טוען שהקב"ה בעצמו עשה את השינויים בעקבות חטא העגל. בגלל החטא, העם כבר היה לא זכאי לאורח קיום פלאי, ובעקבות זה, עשרת הדברים הותאמו לאומה המנוהלת מאז על ידי חוקי טבע. כיצד כל עמדה תסביר את כל ההבדלים בין שתי הגרסאות? האם בכוח כל גישה להסביר את כל החילופים? איזו גישה אתה מוצא יותר משכנע?</li>
 
<li><multilink><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-13" data-aht="source">ר' דוד צבי הופמן</a><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-13" data-aht="source">דברים ה':י"ג</a><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-17" data-aht="source">דברים ה':י"ז</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink>&#160;מציע שמשה יזם את השינויים בשנת הארבעים וכי הם התייחסו לכך שהאומה עמדה על סף הכניסה לארץ ישראל.&#160; לעומתו,&#160;<multilink><a href="MalbimShemot20-7-10" data-aht="source">מלבי"ם</a><a href="MalbimShemot20-7-10" data-aht="source">שמות כ':ז'-י'</a><a href="R. Meir Leibush Weiser (Malbim)" data-aht="parshan">אודות ר' מאיר ליבוש וייזר</a></multilink> טוען שהקב"ה בעצמו עשה את השינויים בעקבות חטא העגל. בגלל החטא, העם כבר היה לא זכאי לאורח קיום פלאי, ובעקבות זה, עשרת הדברים הותאמו לאומה המנוהלת מאז על ידי חוקי טבע. כיצד כל עמדה תסביר את כל ההבדלים בין שתי הגרסאות? האם בכוח כל גישה להסביר את כל החילופים? איזו גישה אתה מוצא יותר משכנע?</li>
 
<li>לעומת הפרשנים לעיל,&#160;<multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1_2" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1_2" data-aht="source">שמות פירוש שני כ':א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> סבור כי עשרת הדברים בספר דברים הינם פשוט הפרפרזה של משה לדברי ה'.&#160; למרות שמילים מסוימות שונות, אין הבדל מהותי במשמעות. הוא מסביר, "המלות הם כגופות, והטעמים כנשמות", ולכן שינויי הניסוח אינם חשובים. האם אתם מסכימים? האם בחירת המילים אינה משמעותית? כיצד יכול אבן עזרא להסביר את הסיבות השונות לכאורה שניתנו למצוות השבת? להרחבה, ראו <a href="Decalogue Differences Between Shemot and Devarim" data-aht="page">הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים</a>.</li>
 
<li>לעומת הפרשנים לעיל,&#160;<multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1_2" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1_2" data-aht="source">שמות פירוש שני כ':א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> סבור כי עשרת הדברים בספר דברים הינם פשוט הפרפרזה של משה לדברי ה'.&#160; למרות שמילים מסוימות שונות, אין הבדל מהותי במשמעות. הוא מסביר, "המלות הם כגופות, והטעמים כנשמות", ולכן שינויי הניסוח אינם חשובים. האם אתם מסכימים? האם בחירת המילים אינה משמעותית? כיצד יכול אבן עזרא להסביר את הסיבות השונות לכאורה שניתנו למצוות השבת? להרחבה, ראו <a href="Decalogue Differences Between Shemot and Devarim" data-aht="page">הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים</a>.</li>
Line 31: Line 29:
 
</category>
 
</category>
 
<category>הלוחות באמנות
 
<category>הלוחות באמנות
<p>What did the Luchot look like?&#160; Compare various depictions of the Tablets (ראו <a href="Moshe and the Luchot in Art" data-aht="page">משה שובר את הלוחות באמנות</a>)<fn>See the artwork brought there and also the links in the footnotes to other images.</fn> and discuss the following:</p><ul>
+
<p>איך נראו הלוחות? השוו ציורים שונים של הלוחות&#160;(ראו <a href="Moshe and the Luchot in Art" data-aht="page">משה שובר את הלוחות באמנות</a>)<fn>ראו את התמונות שהובאו שם וגם את הקישורים בהערות שוליים לתמונות אחרות.</fn> ודנו בדברים הבאים:</p><ul>
<li>How were the commandments distributed between the tablets?&#160; לפי ר' חנינא בן גמליאל ב<a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot20-13" data-aht="source">מכילתא</a>, there were five on each tablet, with each commandment in some way relating to its partner on the second tablet. The Sages there, in contrast, suggest that there were ten on each tablet. Yet a third opinion maintains that the three commandments between man and God were on one tablet and the seven commandments between man and man were on the other.<fn>According to this position, the first commandment combines "I am the Lord…" with "You shall have no other gods…", while the verse of "Do not covet..." actually constitutes two separate commands, one for the house of a fellow man and one for his wife.</fn>&#160; What might be motivating each position?</li>
+
<li>כיצד חולקו הדברות בין הלוחות?&#160; לדעת ר' חנינא בן גמליאל ב<a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot20-13" data-aht="source">מכילתא</a>, היו חמש דברות בכל לוח, כאשר כל דברה הייתה קשורה בדרך כלשהי למקבילתה בלוח השני. לעומת זאת, חכמים שם מציעים שהיו עשר דברות בכל לוח. עם זאת, דעה שלישית סבורה כי שלוש הדברות שהן בין אדם למקום היו על לוח אחד ושבע הדברות שהן בין אדם לחברו היו מצד שני. מה יכול להיות המניע כל עמדה?</li>
<li>Were the two tablets attached or separate?&#160; How big were they?&#160; What evidence might be brought from the verses?&#160; What is unknown?&#160; What leads artists to depict the Tablets in the ways that they do?&#160;</li>
+
<li>האם שני הלוחות היו מחוברים או נפרדים? מה היה גודלם? אילו הוכחות ניתן להביא מן הפסוקים? מה לא ידוע מהמקראות? מה מוביל אמנים לתאר את הלוחות בדרכים שונות?&#160;</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
</category>
 
</category>

Latest revision as of 07:25, 4 June 2020

נושאים לשולחן – חג השבועות

התגלות: מפגש "פנים אל פנים"?

אף על פי שאנשים רבים מניחים כי האומה כולה שמעה את כל עשרת הדברים באופן ישיר מהקב"ה, פרשנים רבים מציעים שמשה שימש כמתווך לפחות עבור חלק מהחוויה, אם לא החוויה כולה. אילו פסוקים עשויים לספק תמיכה לכל עמדה?

  • רמב"םמורה נבוכים ב':ל"גאודות ר' משה בן מיימון, לעומת זאת, מניח שהשם דיבר ישירות רק עם משה. העם הקשיב לשיחתם, אך שמעו רק קול א-לוהי מבלי שהצליחו לפענח את דבריו. המניע לרמב"ם היא ככל הנראה דעתו כי נבואה ללא הכנה והכשרה היא בלתי אפשרית. האם מוסכם שנבואה אפשרית רק עם הכשרה והכנה מתאימה, או האם כל בן אדם שה' בוחר בו יכול להגיע לרמה של נבואה? נסו לחזק את עמדתכם ממקרים אחרים בתנ"ך.
  • אילו השלכות יש למחלוקת זו לצורך הבנת המטרה העיקרית של ההתגלות בהר סיני? 

להרחבה, ראו עשרת הדברים: ישירות מהקב"ה או דרך משה?

האם אבות היו "יהודים"?

חג השבועות חוגג את קבלת התורה של בני ישראל ואת הפיכתם לדת בנוסף ללאום. מהן ההשלכות לקביעת מעמד האבות ואמהות שחיו מאות שנים לפני מעמד הר סיני? האם הם קיימו את המצוות? מצד אחד, רבים מחוקי התורה נועדו לעם והם היו חסרי משמעות עבור האבות. מצד שני, נראה פרדוקסאלי להעלות על הדעת שמייסדי הדת לא קיימו אפילו את מצוותיה הבסיסיות ביותר.

  • אילו גורמים נוספים עשויים לתמוך באפשרות שהאבות אכן קיימו לפחות חלק מהמצוות?
  • אילו הוכחות ניתן להביא מן התורה לתמוך באפשרויות השונות?
  • עם איזה צד של הדיון אתם מסכימים ולמה? להרחבה, ראו אבות ומצוות.

הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים

ישנם הבדלים רבים, גדולים יותר וקטנים יותר, בין הניסוחים של עשרת הדברים הנמצאים בספר שמות ובספר דברים. כיצד יש להבין את הווריאציות האלו? האם הם נובעים מהקב"ה עצמו, משה רבנו, או שניהם? אם משה הוא הגורם להם, מאיפה היה לו את הסמכות לעשות זאת? האם לשתי הנוסחאות של עשרת הדברים יש מעמד שווה, או שמא אחת מהן מייצגת את האידיאל (ואם כן, איזו מהן)? 

הלוחות באמנות

איך נראו הלוחות? השוו ציורים שונים של הלוחות (ראו משה שובר את הלוחות באמנות)1 ודנו בדברים הבאים:

  • כיצד חולקו הדברות בין הלוחות?  לדעת ר' חנינא בן גמליאל במכילתא, היו חמש דברות בכל לוח, כאשר כל דברה הייתה קשורה בדרך כלשהי למקבילתה בלוח השני. לעומת זאת, חכמים שם מציעים שהיו עשר דברות בכל לוח. עם זאת, דעה שלישית סבורה כי שלוש הדברות שהן בין אדם למקום היו על לוח אחד ושבע הדברות שהן בין אדם לחברו היו מצד שני. מה יכול להיות המניע כל עמדה?
  • האם שני הלוחות היו מחוברים או נפרדים? מה היה גודלם? אילו הוכחות ניתן להביא מן הפסוקים? מה לא ידוע מהמקראות? מה מוביל אמנים לתאר את הלוחות בדרכים שונות?