Difference between revisions of "Shavuot Table Topics/0/he"
(5 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 3: | Line 3: | ||
<page type="Basic"> | <page type="Basic"> | ||
<h1>נושאים לשולחן – חג השבועות</h1> | <h1>נושאים לשולחן – חג השבועות</h1> | ||
− | <category> | + | <category>התגלות: מפגש "פנים אל פנים"? |
− | <p> | + | <p>אף על פי שאנשים רבים מניחים כי האומה כולה שמעה את כל עשרת הדברים באופן ישיר מהקב"ה, פרשנים רבים מציעים שמשה שימש כמתווך לפחות עבור חלק מהחוויה, אם לא החוויה כולה. אילו פסוקים עשויים לספק תמיכה לכל עמדה?</p> |
<ul> | <ul> | ||
− | <li><multilink><a href="IbnEzraDevarim5-5" data-aht="source"> | + | <li><multilink><a href="IbnEzraDevarim5-5" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraDevarim5-5" data-aht="source">דברים ה':ה'</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1" data-aht="source">שמות פירוש שני כ':א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> ו<multilink><a href="RashbamShemot20-15" data-aht="source">רשב"ם</a><a href="RashbamShemot20-15" data-aht="source">שמות כ':ט"ו</a><a href="R. Shemuel b. Meir (Rashbam)" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן מאיר</a></multilink> טוענים כי האומה שמעה את כל עשרת הדברים מהקב"ה, אך אז פחד גבר עליהם והם ביקשו שמשה יתווך. אלמלא פחדם, היה ה' מעביר גם את שאר התורה באופן ישיר. כיצד קריאה זו משפיעה על התפיסה שלנו על הייחודיות של עשרת הדברים? האם זה בעייתי להציע שה' שינה את תוכניתו המקורית?</li> |
</ul> | </ul> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li><multilink><a href="RambamMorehNevukhim2-33" data-aht="source"> | + | <li><multilink><a href="RambamMorehNevukhim2-33" data-aht="source">רמב"ם</a><a href="RambamMorehNevukhim2-33" data-aht="source">מורה נבוכים ב':ל"ג</a><a href="R. Moshe b. Maimon (Rambam, Maimonides)" data-aht="parshan">אודות ר' משה בן מיימון</a></multilink>, לעומת זאת, מניח שהשם דיבר ישירות רק עם משה. העם הקשיב לשיחתם, אך שמעו רק קול א-לוהי מבלי שהצליחו לפענח את דבריו. המניע לרמב"ם היא ככל הנראה דעתו כי נבואה ללא הכנה והכשרה היא בלתי אפשרית. האם מוסכם שנבואה אפשרית רק עם הכשרה והכנה מתאימה, או האם כל בן אדם שה' בוחר בו יכול להגיע לרמה של נבואה? נסו לחזק את עמדתכם ממקרים אחרים בתנ"ך.</li> |
− | <li> | + | <li>אילו השלכות יש למחלוקת זו לצורך הבנת המטרה העיקרית של ההתגלות בהר סיני? </li> |
</ul> | </ul> | ||
− | <p> | + | <p>להרחבה, ראו <a href="The Decalogue: Direct From Hashem or Via Moshe" data-aht="page">עשרת הדברים: ישירות מהקב"ה או דרך משה?</a></p> |
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>האם אבות היו "יהודים"? |
− | <p> | + | <p>חג השבועות חוגג את קבלת התורה של בני ישראל ואת הפיכתם לדת בנוסף ללאום. מהן ההשלכות לקביעת מעמד האבות ואמהות שחיו מאות שנים לפני מעמד הר סיני? האם הם קיימו את המצוות? מצד אחד, רבים מחוקי התורה נועדו לעם והם היו חסרי משמעות עבור האבות. מצד שני, נראה פרדוקסאלי להעלות על הדעת שמייסדי הדת לא קיימו אפילו את מצוותיה הבסיסיות ביותר.</p><ul> |
− | <li> | + | <li>אילו גורמים נוספים עשויים לתמוך באפשרות שהאבות אכן קיימו לפחות חלק מהמצוות?</li> |
− | <li> | + | <li>אילו הוכחות ניתן להביא מן התורה לתמוך באפשרויות השונות?</li> |
− | <li> | + | <li>עם איזה צד של הדיון אתם מסכימים ולמה? להרחבה, ראו <a href="Avot and Mitzvot – Was Avraham the First Jew" data-aht="page">אבות ומצוות</a>.</li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category name="הבדלים בין שמות ודברים"> |
− | <p> | + | הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים |
− | <li><multilink><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-13" data-aht="source"> | + | <p>ישנם הבדלים רבים, גדולים יותר וקטנים יותר, בין הניסוחים של עשרת הדברים הנמצאים בספר שמות ובספר דברים. כיצד יש להבין את הווריאציות האלו? האם הם נובעים מהקב"ה עצמו, משה רבנו, או שניהם? אם משה הוא הגורם להם, מאיפה היה לו את הסמכות לעשות זאת? האם לשתי הנוסחאות של עשרת הדברים יש מעמד שווה, או שמא אחת מהן מייצגת את האידיאל (ואם כן, איזו מהן)? </p><ul> |
− | <li> | + | <li><multilink><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-13" data-aht="source">ר' דוד צבי הופמן</a><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-13" data-aht="source">דברים ה':י"ג</a><a href="RDavidZviHoffmannDevarim5-17" data-aht="source">דברים ה':י"ז</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">אודות ר' דוד צבי הופמן</a></multilink> מציע שמשה יזם את השינויים בשנת הארבעים וכי הם התייחסו לכך שהאומה עמדה על סף הכניסה לארץ ישראל.  לעומתו, <multilink><a href="MalbimShemot20-7-10" data-aht="source">מלבי"ם</a><a href="MalbimShemot20-7-10" data-aht="source">שמות כ':ז'-י'</a><a href="R. Meir Leibush Weiser (Malbim)" data-aht="parshan">אודות ר' מאיר ליבוש וייזר</a></multilink> טוען שהקב"ה בעצמו עשה את השינויים בעקבות חטא העגל. בגלל החטא, העם כבר היה לא זכאי לאורח קיום פלאי, ובעקבות זה, עשרת הדברים הותאמו לאומה המנוהלת מאז על ידי חוקי טבע. כיצד כל עמדה תסביר את כל ההבדלים בין שתי הגרסאות? האם בכוח כל גישה להסביר את כל החילופים? איזו גישה אתה מוצא יותר משכנע?</li> |
+ | <li>לעומת הפרשנים לעיל, <multilink><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1_2" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraShemotSecondCommentary20-1_2" data-aht="source">שמות פירוש שני כ':א'</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink> סבור כי עשרת הדברים בספר דברים הינם פשוט הפרפרזה של משה לדברי ה'.  למרות שמילים מסוימות שונות, אין הבדל מהותי במשמעות. הוא מסביר, "המלות הם כגופות, והטעמים כנשמות", ולכן שינויי הניסוח אינם חשובים. האם אתם מסכימים? האם בחירת המילים אינה משמעותית? כיצד יכול אבן עזרא להסביר את הסיבות השונות לכאורה שניתנו למצוות השבת? להרחבה, ראו <a href="Decalogue Differences Between Shemot and Devarim" data-aht="page">הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים</a>.</li> | ||
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
− | <category> | + | <category>הלוחות באמנות |
− | <p> | + | <p>איך נראו הלוחות? השוו ציורים שונים של הלוחות (ראו <a href="Moshe and the Luchot in Art" data-aht="page">משה שובר את הלוחות באמנות</a>)<fn>ראו את התמונות שהובאו שם וגם את הקישורים בהערות שוליים לתמונות אחרות.</fn> ודנו בדברים הבאים:</p><ul> |
− | <li> | + | <li>כיצד חולקו הדברות בין הלוחות?  לדעת ר' חנינא בן גמליאל ב<a href="MekhiltaDeRabbiYishmaelShemot20-13" data-aht="source">מכילתא</a>, היו חמש דברות בכל לוח, כאשר כל דברה הייתה קשורה בדרך כלשהי למקבילתה בלוח השני. לעומת זאת, חכמים שם מציעים שהיו עשר דברות בכל לוח. עם זאת, דעה שלישית סבורה כי שלוש הדברות שהן בין אדם למקום היו על לוח אחד ושבע הדברות שהן בין אדם לחברו היו מצד שני. מה יכול להיות המניע כל עמדה?</li> |
− | <li> | + | <li>האם שני הלוחות היו מחוברים או נפרדים? מה היה גודלם? אילו הוכחות ניתן להביא מן הפסוקים? מה לא ידוע מהמקראות? מה מוביל אמנים לתאר את הלוחות בדרכים שונות? </li> |
</ul> | </ul> | ||
</category> | </category> |
Latest revision as of 07:25, 4 June 2020
נושאים לשולחן – חג השבועות
התגלות: מפגש "פנים אל פנים"?
אף על פי שאנשים רבים מניחים כי האומה כולה שמעה את כל עשרת הדברים באופן ישיר מהקב"ה, פרשנים רבים מציעים שמשה שימש כמתווך לפחות עבור חלק מהחוויה, אם לא החוויה כולה. אילו פסוקים עשויים לספק תמיכה לכל עמדה?
- אבן עזרא ורשב"ם טוענים כי האומה שמעה את כל עשרת הדברים מהקב"ה, אך אז פחד גבר עליהם והם ביקשו שמשה יתווך. אלמלא פחדם, היה ה' מעביר גם את שאר התורה באופן ישיר. כיצד קריאה זו משפיעה על התפיסה שלנו על הייחודיות של עשרת הדברים? האם זה בעייתי להציע שה' שינה את תוכניתו המקורית?
- רמב"ם, לעומת זאת, מניח שהשם דיבר ישירות רק עם משה. העם הקשיב לשיחתם, אך שמעו רק קול א-לוהי מבלי שהצליחו לפענח את דבריו. המניע לרמב"ם היא ככל הנראה דעתו כי נבואה ללא הכנה והכשרה היא בלתי אפשרית. האם מוסכם שנבואה אפשרית רק עם הכשרה והכנה מתאימה, או האם כל בן אדם שה' בוחר בו יכול להגיע לרמה של נבואה? נסו לחזק את עמדתכם ממקרים אחרים בתנ"ך.
- אילו השלכות יש למחלוקת זו לצורך הבנת המטרה העיקרית של ההתגלות בהר סיני?
להרחבה, ראו עשרת הדברים: ישירות מהקב"ה או דרך משה?
האם אבות היו "יהודים"?
חג השבועות חוגג את קבלת התורה של בני ישראל ואת הפיכתם לדת בנוסף ללאום. מהן ההשלכות לקביעת מעמד האבות ואמהות שחיו מאות שנים לפני מעמד הר סיני? האם הם קיימו את המצוות? מצד אחד, רבים מחוקי התורה נועדו לעם והם היו חסרי משמעות עבור האבות. מצד שני, נראה פרדוקסאלי להעלות על הדעת שמייסדי הדת לא קיימו אפילו את מצוותיה הבסיסיות ביותר.
- אילו גורמים נוספים עשויים לתמוך באפשרות שהאבות אכן קיימו לפחות חלק מהמצוות?
- אילו הוכחות ניתן להביא מן התורה לתמוך באפשרויות השונות?
- עם איזה צד של הדיון אתם מסכימים ולמה? להרחבה, ראו אבות ומצוות.
הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים
ישנם הבדלים רבים, גדולים יותר וקטנים יותר, בין הניסוחים של עשרת הדברים הנמצאים בספר שמות ובספר דברים. כיצד יש להבין את הווריאציות האלו? האם הם נובעים מהקב"ה עצמו, משה רבנו, או שניהם? אם משה הוא הגורם להם, מאיפה היה לו את הסמכות לעשות זאת? האם לשתי הנוסחאות של עשרת הדברים יש מעמד שווה, או שמא אחת מהן מייצגת את האידיאל (ואם כן, איזו מהן)?
- ר' דוד צבי הופמן מציע שמשה יזם את השינויים בשנת הארבעים וכי הם התייחסו לכך שהאומה עמדה על סף הכניסה לארץ ישראל. לעומתו, מלבי"ם טוען שהקב"ה בעצמו עשה את השינויים בעקבות חטא העגל. בגלל החטא, העם כבר היה לא זכאי לאורח קיום פלאי, ובעקבות זה, עשרת הדברים הותאמו לאומה המנוהלת מאז על ידי חוקי טבע. כיצד כל עמדה תסביר את כל ההבדלים בין שתי הגרסאות? האם בכוח כל גישה להסביר את כל החילופים? איזו גישה אתה מוצא יותר משכנע?
- לעומת הפרשנים לעיל, אבן עזרא סבור כי עשרת הדברים בספר דברים הינם פשוט הפרפרזה של משה לדברי ה'. למרות שמילים מסוימות שונות, אין הבדל מהותי במשמעות. הוא מסביר, "המלות הם כגופות, והטעמים כנשמות", ולכן שינויי הניסוח אינם חשובים. האם אתם מסכימים? האם בחירת המילים אינה משמעותית? כיצד יכול אבן עזרא להסביר את הסיבות השונות לכאורה שניתנו למצוות השבת? להרחבה, ראו הבדלים בעשרת הדברים בין שמות ודברים.
הלוחות באמנות
איך נראו הלוחות? השוו ציורים שונים של הלוחות (ראו משה שובר את הלוחות באמנות)1 ודנו בדברים הבאים:
- כיצד חולקו הדברות בין הלוחות? לדעת ר' חנינא בן גמליאל במכילתא, היו חמש דברות בכל לוח, כאשר כל דברה הייתה קשורה בדרך כלשהי למקבילתה בלוח השני. לעומת זאת, חכמים שם מציעים שהיו עשר דברות בכל לוח. עם זאת, דעה שלישית סבורה כי שלוש הדברות שהן בין אדם למקום היו על לוח אחד ושבע הדברות שהן בין אדם לחברו היו מצד שני. מה יכול להיות המניע כל עמדה?
- האם שני הלוחות היו מחוברים או נפרדים? מה היה גודלם? אילו הוכחות ניתן להביא מן הפסוקים? מה לא ידוע מהמקראות? מה מוביל אמנים לתאר את הלוחות בדרכים שונות?