Difference between revisions of "Sin and Slaughter of Shekhem/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 3: Line 3:
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
 
<h1>חטא שכם ותגובת בני יעקב</h1>
 
<h1>חטא שכם ותגובת בני יעקב</h1>
<h2 name="החטא ועונשו">Does the Punishment Fit the Crime?<br/>האם העונש מתאים לעבירה?<br/></h2>
+
<h2 name="החטא ועונשו">האם העונש מתאים לעבירה?<br/></h2>
 
<p><a href="Bereshit34" data-aht="source">בראשית ל״ד</a>&#160;מתאר את אונס דינה בידי שכם ואת המשא ומתן ששכם ניהל לאחר מכן עם משפחת יעקב מתוך רצון&#160;להתחתן עם דינה ולאחד את הקהילות שלהם לעם אחד. האחים של דינה מתנים איחוד זה בכך שכל תושבי עירו של שכם יימולו.<fn>אמנם רוב הפרשנים גורסים ששכם היה שם העיר, אך פרשנים אחדים אומרים שלעיר קראו שָׁלֵם. המחלוקת מבוססת על הבדלים בקריאה של בראשית ל"ג:י"ח.</fn> שכם מסכים ישר&#160;ומשכנע את תושבי העיר להצטרף אליו.&#160;שמעון ולוי מנצלים את החולשת התושבים בעקבות המילה. הם שוחטים את שכם ואת כל הזכרים בעירץ בני ישראל בוזזים את העיר.<fn>לא ברור אם "בְּנֵי יַעֲקֹב" שמוזכרים בפסוק הם שמעון ולוי או אחים שלהם.&#160;</fn></p>
 
<p><a href="Bereshit34" data-aht="source">בראשית ל״ד</a>&#160;מתאר את אונס דינה בידי שכם ואת המשא ומתן ששכם ניהל לאחר מכן עם משפחת יעקב מתוך רצון&#160;להתחתן עם דינה ולאחד את הקהילות שלהם לעם אחד. האחים של דינה מתנים איחוד זה בכך שכל תושבי עירו של שכם יימולו.<fn>אמנם רוב הפרשנים גורסים ששכם היה שם העיר, אך פרשנים אחדים אומרים שלעיר קראו שָׁלֵם. המחלוקת מבוססת על הבדלים בקריאה של בראשית ל"ג:י"ח.</fn> שכם מסכים ישר&#160;ומשכנע את תושבי העיר להצטרף אליו.&#160;שמעון ולוי מנצלים את החולשת התושבים בעקבות המילה. הם שוחטים את שכם ואת כל הזכרים בעירץ בני ישראל בוזזים את העיר.<fn>לא ברור אם "בְּנֵי יַעֲקֹב" שמוזכרים בפסוק הם שמעון ולוי או אחים שלהם.&#160;</fn></p>
<p>&#160; recounts Shekhem's rape of Dinah and his ensuing negotiations with Yaakov's family to marry Dinah and fuse their two communities into one nation.&#160; When Dinah's brothers condition this on the circumcision of all males of Shekhem's city,<fn>While many commentators assume that&#160;Shekhem was also the name of Shekhem's city, others assert that its name was "שָׁלֵם".&#160; This dispute hinges on the interpretation of Bereshit 33:18.</fn> Shekhem himself hastens to oblige and persuades his people to follow suit.&#160; Shimon and Levi then take advantage of the post-circumcision infirmity of everyone in the city to slay Shekhem as well as all of his male compatriots, and Yaakov's sons<fn>There is some ambiguity in the verse as to whether these "בְּנֵי יַעֲקֹב" are Shimon and Levi or their other brothers.</fn> proceed to despoil the city.</p>
 
 
<p>אמנם התורה&#160;מגנה את המעשה המקורי של שכם&#160;("נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל"), אך גם התגובה התקיפה של&#160;בני יקעב&#160;מעלה שאלות מוסריות חשובות.<fn>המונח "נְבָלָה" יכול להתייחס או למעשה האונס או להיותו של שכם ערל (דבר זה מתואר במילה "חֶרְפָּה" בפסוק י"ד). פרשנים רבים מעדיפים את האפשרות הראשונה (לדוגמה, בעלי התוספות וספורנו; השוו בראשית רבה פ':ו' ורש"י לגבי "וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה"), אך יש גם פרשנים שמציעים את שתי האפשרויות (ראו&#160;אברבנאל, אור החיים, ומלבי"ם).<br/><br/><br/></fn>&#160;</p>
 
<p>אמנם התורה&#160;מגנה את המעשה המקורי של שכם&#160;("נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל"), אך גם התגובה התקיפה של&#160;בני יקעב&#160;מעלה שאלות מוסריות חשובות.<fn>המונח "נְבָלָה" יכול להתייחס או למעשה האונס או להיותו של שכם ערל (דבר זה מתואר במילה "חֶרְפָּה" בפסוק י"ד). פרשנים רבים מעדיפים את האפשרות הראשונה (לדוגמה, בעלי התוספות וספורנו; השוו בראשית רבה פ':ו' ורש"י לגבי "וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה"), אך יש גם פרשנים שמציעים את שתי האפשרויות (ראו&#160;אברבנאל, אור החיים, ומלבי"ם).<br/><br/><br/></fn>&#160;</p>
<p>While the Torah views Shekhem's original act as an outrage (&#8206;"&#8206;נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל&#8206;"),<fn>The term "נְבָלָה" could refer either to the act of rape or to Shekhem being uncircumcised (described as a "חֶרְפָּה" in v.14).&#160; Many commentators (לדוגמה, בעלי התוספות וספורנו; השוו בראשית רבה פ':ו' ורש"י לגבי "וְכֵן לֹא יֵעָשֶׂה") assume the first option, but see אברבנאל, אור החיים, ומלבי"ם who offer both possibilities.</fn> the forceful response of Dinah's brothers also raises significant moral questions.</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
 
<li>קודם כל, לפי התורה, אונס אישה פנויה לא גורר עונש מוות. אלא, הפסוקים ב<a href="Devarim22-28-29" data-aht="source">דברים כ״ב</a>&#160;מחייבים את האנס להתחתן עם הקרבן ולשלם קנס לאביה. שכם&#160;הסכים ברצון לשתי הדרישות האלה.<fn>ראו הבקשות וההצעות של חמור ושל שכם בבראשית ל"ד:ח-י"ב:&#160;"שְׁכֶם בְּנִי חָשְׁקָה נַפְשׁוֹ בְּבִתְּכֶם תְּנוּ נָא אֹתָהּ לוֹ לְאִשָּׁה" וגם "הַרְבּוּ עָלַי מְאֹד מֹהַר וּמַתָּן וְאֶתְּנָה כַּאֲשֶׁר תֹּאמְרוּ אֵלָי וּתְנוּ לִי אֶת הַנַּעֲרָ לְאִשָּׁה".</fn>&#160;לאור הרצון&#160;של שכם לקחת אחריות על מעשיו, האם הריגתו על ידי שמעון ולוי הייתה מוצדקת בכל זאת, או שמא מדוב פה ברצח חוץ-משפטי על רקע כבוד המשפחה?&#160;</li>
 
<li>קודם כל, לפי התורה, אונס אישה פנויה לא גורר עונש מוות. אלא, הפסוקים ב<a href="Devarim22-28-29" data-aht="source">דברים כ״ב</a>&#160;מחייבים את האנס להתחתן עם הקרבן ולשלם קנס לאביה. שכם&#160;הסכים ברצון לשתי הדרישות האלה.<fn>ראו הבקשות וההצעות של חמור ושל שכם בבראשית ל"ד:ח-י"ב:&#160;"שְׁכֶם בְּנִי חָשְׁקָה נַפְשׁוֹ בְּבִתְּכֶם תְּנוּ נָא אֹתָהּ לוֹ לְאִשָּׁה" וגם "הַרְבּוּ עָלַי מְאֹד מֹהַר וּמַתָּן וְאֶתְּנָה כַּאֲשֶׁר תֹּאמְרוּ אֵלָי וּתְנוּ לִי אֶת הַנַּעֲרָ לְאִשָּׁה".</fn>&#160;לאור הרצון&#160;של שכם לקחת אחריות על מעשיו, האם הריגתו על ידי שמעון ולוי הייתה מוצדקת בכל זאת, או שמא מדוב פה ברצח חוץ-משפטי על רקע כבוד המשפחה?&#160;</li>
<li>First, according to the Torah, rape of an unmarried woman is not considered to be a capital crime.&#160;&#160;merely obligates a rapist to marry his victim and financially compensate the woman's father, and Shekhem was more than happy to fulfill both of these obligations.<fn>See the requests and offers of both Chamor and Shekhem in 34:8-12: "שְׁכֶם בְּנִי חָשְׁקָה נַפְשׁוֹ בְּבִתְּכֶם תְּנוּ נָא אֹתָהּ לוֹ לְאִשָּׁה" and "הַרְבּוּ עָלַי מְאֹד מֹהַר וּמַתָּן וְאֶתְּנָה כַּאֲשֶׁר תֹּאמְרוּ אֵלָי וּתְנוּ לִי אֶת הַנַּעֲרָ לְאִשָּׁה".</fn>&#160; Given Shekhem's willingness to assume responsibility for his actions, were Shimon and Levi still justified in killing him, or was this an extra-judicial avenging of family honor?</li>
 
 
<li>יתרה מזאת, גם אם נטען שהגיע לשכם למות, על בסיס מה ניתן להצדיק את הריגת כל שאר תושבי עירו הזכרים?</li>
 
<li>יתרה מזאת, גם אם נטען שהגיע לשכם למות, על בסיס מה ניתן להצדיק את הריגת כל שאר תושבי עירו הזכרים?</li>
<li>Moreover, even if one argues that Shekhem himself deserved to die, on what grounds were all of the other male inhabitants of his city executed?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
  
<h2>Who Gets the Last Word?<br/>צוחק מי שצוחק אחרון<br/></h2>
+
<h2>צוחק מי שצוחק אחרון<br/></h2>
 
<p>מהתגובה המיידית והחריפה של יעקב אפשר להבין שהוא מסתייג מהמעשים של שמעון ולוי:</p>
 
<p>מהתגובה המיידית והחריפה של יעקב אפשר להבין שהוא מסתייג מהמעשים של שמעון ולוי:</p>
<p>That Shimon and Levi's actions were not appreciated by their father Yaakov becomes very apparent from the immediate aftermath, when he castigates them using very sharp language:</p>
 
 
<multilang style="overflow: auto;">
 
<multilang style="overflow: auto;">
 
<q xml:lang="he" dir="rtl">(ל) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי.</q>
 
<q xml:lang="he" dir="rtl">(ל) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי.</q>
Line 23: Line 18:
 
</multilang>
 
</multilang>
 
<p>אך יעקב נוזף בבניו רק על חוסר החכמה הטקטית שלהם, ולא על ההתנהגות הבלתי-מוסרית. הסיפור מסתיים בניסיון של שמעון ולוי להתגונן בטענה מוסרית:</p>
 
<p>אך יעקב נוזף בבניו רק על חוסר החכמה הטקטית שלהם, ולא על ההתנהגות הבלתי-מוסרית. הסיפור מסתיים בניסיון של שמעון ולוי להתגונן בטענה מוסרית:</p>
<p>This reprimand, however, criticizes their actions as being only tactically flawed, rather than morally reprehensible, and the story concludes with Shimon and Levi's retort in which they attempt to seize the moral high ground:</p>
 
 
<multilang style="overflow: auto;">
 
<multilang style="overflow: auto;">
 
<q xml:lang="he" dir="rtl">(לא) וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ.</q>
 
<q xml:lang="he" dir="rtl">(לא) וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ.</q>

Version as of 01:42, 16 July 2019

חטא שכם ותגובת בני יעקב

הקדמה

האם העונש מתאים לעבירה?

בראשית ל״ד מתאר את אונס דינה בידי שכם ואת המשא ומתן ששכם ניהל לאחר מכן עם משפחת יעקב מתוך רצון להתחתן עם דינה ולאחד את הקהילות שלהם לעם אחד. האחים של דינה מתנים איחוד זה בכך שכל תושבי עירו של שכם יימולו.1 שכם מסכים ישר ומשכנע את תושבי העיר להצטרף אליו. שמעון ולוי מנצלים את החולשת התושבים בעקבות המילה. הם שוחטים את שכם ואת כל הזכרים בעירץ בני ישראל בוזזים את העיר.2

אמנם התורה מגנה את המעשה המקורי של שכם ("נְבָלָה עָשָׂה בְיִשְׂרָאֵל"), אך גם התגובה התקיפה של בני יקעב מעלה שאלות מוסריות חשובות.3 

  • קודם כל, לפי התורה, אונס אישה פנויה לא גורר עונש מוות. אלא, הפסוקים בדברים כ״ב מחייבים את האנס להתחתן עם הקרבן ולשלם קנס לאביה. שכם הסכים ברצון לשתי הדרישות האלה.4 לאור הרצון של שכם לקחת אחריות על מעשיו, האם הריגתו על ידי שמעון ולוי הייתה מוצדקת בכל זאת, או שמא מדוב פה ברצח חוץ-משפטי על רקע כבוד המשפחה? 
  • יתרה מזאת, גם אם נטען שהגיע לשכם למות, על בסיס מה ניתן להצדיק את הריגת כל שאר תושבי עירו הזכרים?

צוחק מי שצוחק אחרון

מהתגובה המיידית והחריפה של יעקב אפשר להבין שהוא מסתייג מהמעשים של שמעון ולוי:

EN/HEע/E

(ל) וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי.

(30)  And Yaakov said to Shimon and to Levi: "You have brought trouble on me, making me odious to the inhabitants of the land, among the Canaanites and the Perizzites, and I am few in number and they will gather against me and strike me and I and my house will be destroyed."

אך יעקב נוזף בבניו רק על חוסר החכמה הטקטית שלהם, ולא על ההתנהגות הבלתי-מוסרית. הסיפור מסתיים בניסיון של שמעון ולוי להתגונן בטענה מוסרית:

EN/HEע/E

(לא) וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ.

(31)  And they said: "Should our sister be treated like a harlot?"

רק בסוף חייו, בבראשית מ״ט,5 מביע יעקב עמדה בשאלת המוסריות של המעשים של שני האחים נגד שכם:6 

EN/HEע/E

(ה) שִׁמְעוֹן וְלֵוִי אַחִים כְּלֵי חָמָס מְכֵרֹתֵיהֶם.  (ו) בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר.  (ז) אָרוּר אַפָּם כִּי עָז וְעֶבְרָתָם כִּי קָשָׁתָה אֲחַלְּקֵם בְּיַעֲקֹב וַאֲפִיצֵם בְּיִשְׂרָאֵל.

(5)  

אך למרות הגינוי המפורש של יעקב, שבט לוי הוא שנבחר אחר כך לשרת את ה', והוא שממנו צומחת הנהגת עם ישראת בתחילת ספר שמות. האם יש פה רמז לעמדה של בית הדין של מעלה בקשר למעשים של שמעון ולוי?7 האם ההערכה הסופית של התורה מתאימה לאמירות של יעקב? 

חוסר תום לב במשא ומתן?

המשא ומתן עם חמור ושכם (החיווים) מעלה גם את עניין היושר של בני יעקב. התורה מתארת את בני יעקב כמי שפועלים "בְּמִרְמָה" כשהם מציעים לחיווים להימול.8 האם ניתן לתמוך במעשה כזה ולהגיד שמדובר באסטרטגיה לגיטימית להחלשת האויב, או שמא חוסר היושר ייחשב חילול השם? יש לציין שביהושע ט׳, כאשר תושבי גבעון החיווים מרמים את בני ישראל, בני ישראל בכל זאת מכבדים את הברית שהם כורתים עם החיווים.9

ייתכן שבני יעקב הם לא היחידים שמנהלים משא ומתן בחוסר תום לב. כשמשווים בין מה שחמור מציע ליעקב, למה שהוא מציע לעם שלו, אפשר לזהות הבדלים קלים. ייתכן שמדובר פה בניסיון תמים למדי לייפות את הדברים,10 אבל גם יכול להיות שההבדלים משקפים כוונות זדוניות ורצון לשעבד את משפחת יעקב.11 האם השיקול הזה יכול להצדיק את המעשים של שמעון ולוי?

To study the views of commentators throughout the ages, continue to גישות פרשניות.