No version has yet been approved for this page. View the most recent unapproved version.

Birkhot HaShachar

This topic has not yet undergone editorial review

Overview

Birkhot HaShachar are found already in the Gemara. There are two groups of berakhot: In Bavli Berakhot it says that one should make the berakhot after one does an action, when one hears a rooster one says "הנותן לשכוי בינה" etc. In Bavli Menachot, no time is specified it just says that one has to say three berakhot everyday: גוי, עבד, אשה.

During the Geonic period they combined the berakhot that are found in the gemarot and said both. In פומבדיתא (as found in siddur Rasag) they would say the berakhot from Bavli Berakhot when they did the specific actions and then after they said also the three other berakhot. In סורא (as found in ר' נטרונאי גאון and R. Amram Gaon), they said all of the berakhot as part of davening and not after doing their actions, so that all berakhot will be said when one hands were clean. In addition, instead of adding the three berakhot from Menachot after "עוטר ישראל בתפארה" they were added in between the other berakhot after "הנותן לשכוי בינה".

During the Rishonim time, the same מחלוקת existed. In Spain they went like מנהג פומבדיתא and in Germany and France they went like מנהג סורא. Nowadays, both in minhag אשכנז and ספרד we say the berakhot as part of davening. The only difference is that in נוסח אשכנז the berakhot "גוי, עבד, אשה" are said in between "הנותן לשכוי בינה" and "פוקח עורים" and in נוסח ספרד they are said at the end after "נותן ליעף כח".

Introduction

Birkhot HaShachar are composed of fourteen different berakhot. When taking a closer look at the berakhot we see that there are two different types of berakhot:

  • Berakhot on things we do - הנותן לשכוי בינה, פוקח עורים, מלביש ערומים, מתיר אסורים, זוקף כפופים, רוקע הארץ על המים, שעשה לי כל צרכי, המכין מצעדי גבר, אוזר ישראל בגבורה, עוטר ישראל בתפארה, הנותן ליעף כח
  • Berakhot on who we are - שלא עשני גוי, עבד, אשה

What is the connection between both sets of berakhot? Why are the "שלא עשני" in the middle of the other berakhot?

Tannaim and Amoraim

Birkhot HaShachar are mentioned already in the Gemara. There are two different gemarot that bring different groups of berakhot. In Tosefta, Yerushalmi and Bavli the three berakhot of גוי, עבד ואשה are mentioned:

תניא, היה ר"מ אומר: חייב אדם לברך שלש ברכות בכל יום, אלו הן: שעשאני ישראל, שלא עשאני אשה, שלא עשאני בור.

In Berakhot 60a we have a different group of berakhot:

כי שמע קול תרנגולא, לימא: ברוך אשר נתן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה. כי פתח עיניה, לימא: ברוך פוקח עורים. כי תריץ ויתיב, לימא: ברוך מתיר אסורים. כי לביש, לימא: ברוך מלביש ערומים. כי זקיף, לימא: ברוך זוקף כפופים. כי נחית לארעא, לימא: ברוך רוקע הארץ על המים. כי מסגי, לימא: ברוך המכין מצעדי גבר. כי סיים מסאניה, לימא: ברוך שעשה לי כל צרכי. כי אסר המייניה, לימא: ברוך אוזר ישראל בגבורה. כי פריס סודרא על רישיה, לימא: ברוך עוטר ישראל בתפארה. כי מעטף בציצית, לימא: ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו להתעטף בציצית. כי מנח תפילין אדרעיה, לימא: ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו להניח תפילין. ארישיה, לימא: ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו על מצות תפילין. כי משי ידיה, לימא: ברוך אשר קדשנו במצותיו וצונו על נטילת ידים. כי משי אפיה, לימא: ברוך המעביר חבלי שינה מעיני ותנומה מעפעפי, ויהי רצון מלפניך ה' אלהי שתרגילני בתורתך ודבקני במצותיך, ואל תביאני לא לידי חטא ולא לידי עון ולא לידי נסיון ולא לידי בזיון, וכוף את יצרי להשתעבד לך, ורחקני מאדם רע ומחבר רע, ודבקני ביצר טוב ובחבר טוב בעולמך, ותנני היום ובכל יום לחן ולחסד ולרחמים בעיניך ובעיני כל רואי, ותגמלני חסדים טובים, ברוך אתה ה' גומל חסדים טובים לעמו ישראל.

Geonim

Geonim

During the Geonic period the berakhot in both gemarot were combined and everyone said both sets of berakhot. However, minhag סורא and פומבדיתא differed as far as when they said the berakhot:

  • מנהג סורא - In סורא they said both sets of berakhot as part of davening. The reason for that is brought in the מנהיג in the name of ר' נטרונאי גאון that one has to do נטילת ידיים before saying the berakhot. In addition, instead of saying the three berakhot from Menachot of גוי, עבד ואשה after all the berakhot, they said them in the middle, after הנותן לשכוי בינה and before פוקח עורים.
  • מנהג פומבדיתא - In פומבדיתא they were נוהג like the פשט of the Bavli. They would say the berakhot when they did an action like opening their eyes. After that as part of davening they said the three other berakhot of גוי, עבד ואשה.

Rishonim

During the Rishonim period the same מחלוקת continued:

  • Ashkenaz and France - In Ashkenaz and France they were נוהג like מנהג סורא and said all berakhot as part of davening.
  • Spain - In Spain they were נוהג like מנהג פומבדיתא and said the berakhot after they did a specific action.

Acharonim

Nowadays everyone says all of Birkhot HaShachar as part of davening, since מנהג ספרד was influenced by מנהג אשכנז and adopted the minhag of saying all the Birkhot HaShachar in Shul. But, they differ as far as the order of the berakhot:

  • מנהג אשכנז - מנהג אשכנז is to say the berakhot of גוי, עבד ואשה in the middle of Birkhot HaShachar in between הנותן לשכוי בינה and פוקח עורים.
  • מנהג ספרד - מנהג ספרד is to say the berakhot of גוי, עבד ואשה after the rest of the berakhot.
×