Line 6: | Line 6: | ||
<category>Introduction | <category>Introduction | ||
+ | <p><b>"רענו זוננו פרנסינו"</b> – In the middle of the berakhah which talks about Yerushalayim we have this section "א-להינו אבינו רענו...לעולם ועד" which is not realted to the rest of the berakhah. It seems like it would belong in Birkat Hazan not in בונה ירושלים. Why is it said in the middle of בונה ירושלים?</p> | ||
</category> | </category> | ||
<category>Tannaim and Amoraim | <category>Tannaim and Amoraim | ||
+ | <p>In the Bavli it says that בונה ירושלים was written by David and Shelomoh and that one should mention מלכות בית דוד. There are a few gemarot which talk about the נוסח of the berakhah:</p> | ||
+ | <ul> | ||
+ | <li>ר' ששת brings two different openings for the berakhah: "רחם על עמך ישראל" and "רחם על ירושלים". According to ר' נחמן David was מתקן‎ "על ישראל עמך ועל ירושלים עירך" and Shelomoh was מתקן‎ "על הבית הגדול והקדוש".</li> | ||
+ | <li>In the Yerushalmi (Shabbat 15:3) רבי חייא בר בא says that one can say "רעינו פרנסינו" also on Shabbat.</li> | ||
+ | <li>In the Bavli there is a disagreement about which חתימה one uses: "בונה ירושלים" or "מושיע ישראל": | ||
+ | <q xml:lang="he" dir="rtl">תנו רבנן: מהו חותם? בבנין ירושלים; רבי יוסי ברבי יהודה אומר: מושיע ישראל. מושיע ישראל אין, בנין ירושלים לא? - אלא אימא: אף מושיע ישראל. רבה בר רב הונא איקלע לבי ריש גלותא, פתח בחדא וסיים בתרתי. אמר רב חסדא: גבורתא למחתם בתרתי! והתניא, רבי אומר: אין חותמין בשתים! גופא, רבי אומר: אין חותמין בשתים... וטעמא מאי אין חותמין בשתים - לפי שאין עושין מצות חבילות חבילות. מאי הוי עלה? אמר רב ששת: פתח ברחם על עמך ישראל חותם במושיע ישראל, פתח ברחם על ירושלים - חותם בבונה ירושלים. ורב נחמן אמר: אפילו פתח ברחם על ישראל חותם בבונה ירושלים, משום שנאמר: (תהלים קמ"ז) בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס, אימתי בונה ירושלים ה' - בזמן שנדחי ישראל יכנס.</q> | ||
+ | </li> | ||
+ | </ul> | ||
</category> | </category> | ||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Latest revision as of 03:18, 12 April 2019
Boneh Yerushalayim
Introduction
"רענו זוננו פרנסינו" – In the middle of the berakhah which talks about Yerushalayim we have this section "א-להינו אבינו רענו...לעולם ועד" which is not realted to the rest of the berakhah. It seems like it would belong in Birkat Hazan not in בונה ירושלים. Why is it said in the middle of בונה ירושלים?
Tannaim and Amoraim
In the Bavli it says that בונה ירושלים was written by David and Shelomoh and that one should mention מלכות בית דוד. There are a few gemarot which talk about the נוסח of the berakhah:
- ר' ששת brings two different openings for the berakhah: "רחם על עמך ישראל" and "רחם על ירושלים". According to ר' נחמן David was מתקן "על ישראל עמך ועל ירושלים עירך" and Shelomoh was מתקן "על הבית הגדול והקדוש".
- In the Yerushalmi (Shabbat 15:3) רבי חייא בר בא says that one can say "רעינו פרנסינו" also on Shabbat.
- In the Bavli there is a disagreement about which חתימה one uses: "בונה ירושלים" or "מושיע ישראל":
תנו רבנן: מהו חותם? בבנין ירושלים; רבי יוסי ברבי יהודה אומר: מושיע ישראל. מושיע ישראל אין, בנין ירושלים לא? - אלא אימא: אף מושיע ישראל. רבה בר רב הונא איקלע לבי ריש גלותא, פתח בחדא וסיים בתרתי. אמר רב חסדא: גבורתא למחתם בתרתי! והתניא, רבי אומר: אין חותמין בשתים! גופא, רבי אומר: אין חותמין בשתים... וטעמא מאי אין חותמין בשתים - לפי שאין עושין מצות חבילות חבילות. מאי הוי עלה? אמר רב ששת: פתח ברחם על עמך ישראל חותם במושיע ישראל, פתח ברחם על ירושלים - חותם בבונה ירושלים. ורב נחמן אמר: אפילו פתח ברחם על ישראל חותם בבונה ירושלים, משום שנאמר: (תהלים קמ"ז) בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס, אימתי בונה ירושלים ה' - בזמן שנדחי ישראל יכנס.