Difference between revisions of "Ten Tribes Vs. One Tribe/1/he"
Line 8: | Line 8: | ||
<p>(כט) וַיְהִי בָּעֵת הַהִיא וְיָרׇבְעָם יָצָא מִירוּשָׁלִָם וַיִּמְצָא אֹתוֹ אֲחִיָּה הַשִּׁילֹנִי הַנָּבִיא בַּדֶּרֶךְ וְהוּא מִתְכַּסֶּה בְּשַׂלְמָה חֲדָשָׁה וּשְׁנֵיהֶם לְבַדָּם בַּשָּׂדֶה. (ל) וַיִּתְפֹּשׂ אֲחִיָּה בַּשַּׂלְמָה הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּקְרָעֶהָ שְׁנֵים עָשָׂר קְרָעִים. (לא) וַיֹּאמֶר לְיָרׇבְעָם קַח לְךָ עֲשָׂרָה קְרָעִים כִּי כֹה אָמַר י"י אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי קֹרֵעַ אֶת הַמַּמְלָכָה מִיַּד שְׁלֹמֹה וְנָתַתִּי לְךָ אֵת עֲשָׂרָה הַשְּׁבָטִים. (לב) וְהַשֵּׁבֶט הָאֶחָד יִהְיֶה לּוֹ לְמַעַן עַבְדִּי דָוִד וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי בָהּ מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל.</p> | <p>(כט) וַיְהִי בָּעֵת הַהִיא וְיָרׇבְעָם יָצָא מִירוּשָׁלִָם וַיִּמְצָא אֹתוֹ אֲחִיָּה הַשִּׁילֹנִי הַנָּבִיא בַּדֶּרֶךְ וְהוּא מִתְכַּסֶּה בְּשַׂלְמָה חֲדָשָׁה וּשְׁנֵיהֶם לְבַדָּם בַּשָּׂדֶה. (ל) וַיִּתְפֹּשׂ אֲחִיָּה בַּשַּׂלְמָה הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּקְרָעֶהָ שְׁנֵים עָשָׂר קְרָעִים. (לא) וַיֹּאמֶר לְיָרׇבְעָם קַח לְךָ עֲשָׂרָה קְרָעִים כִּי כֹה אָמַר י"י אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי קֹרֵעַ אֶת הַמַּמְלָכָה מִיַּד שְׁלֹמֹה וְנָתַתִּי לְךָ אֵת עֲשָׂרָה הַשְּׁבָטִים. (לב) וְהַשֵּׁבֶט הָאֶחָד יִהְיֶה לּוֹ לְמַעַן עַבְדִּי דָוִד וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי בָהּ מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל.</p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p>אחיה קורע את גלימתו לשנים | + | <p>אחיה קורע את גלימתו לשנים עשר חלקים, שמסמלים את שנים עשר השבטים. הוא נותן לירבעם עשרה חלקים שמייצגים את עשרת השבטים עליהם הוא ימלוך, ומצהיר שבזכות דוד יישאר לשלמה שבט אחד. המטפורה ברורה, פרט לכך שהמספרים לא מסתדרים.<fn>הקושי מודגש כאשר משווים את נוסח המסורה לתיאור הסיפור ב<multilink><a href="SeptuagintMelakhimI11-29-36" data-aht="source">תרגום השבעים</a><a href="SeptuagintMelakhimI11-29-36" data-aht="source">מלכים א' י"א:כ"ט-ל"ו</a><a href="SeptuagintMelakhimI11-11-13" data-aht="source">מלכים א' י"א:י"א -י"ג</a><a href="Septuagint" data-aht="parshan">אודות תרגום השבעים</a></multilink> ו<multilink><a href="JosephusAntiquitiesoftheJews87-5" data-aht="source">יוספוס</a><a href="JosephusAntiquitiesoftheJews87-5" data-aht="source">ח ז':ה'</a><a href="Josephus Antiquities of the Jews" data-aht="parshan">About Josephus Antiquities of the Jews</a></multilink>, שבשניהם מסופר על השארת שני שבטים לשושלת דוד.</fn> יש שנים עשר שבטים. אם שושלת שלמה מקבלת אחד וירבעם מקבל עשרה, נשאר שבט אחד. איזה שבט חסר בחישוב כאן, ומדוע הוא לא מוזכר?</p> |
<h2>הגשמת הנבואה</h2> | <h2>הגשמת הנבואה</h2> | ||
Line 19: | Line 19: | ||
<h2>נושאים נוספים</h2> | <h2>נושאים נוספים</h2> | ||
<ul> | <ul> | ||
− | <li><b>"לְמַעַן יְרוּשָׁלִַם"</b> – מה הכוונה של ה' כאשר הוא | + | <li><b>"לְמַעַן יְרוּשָׁלִַם"</b> – מה הכוונה של ה' כאשר הוא מצהיר שהוא ישאיר לדוד שבט אחד "לְמַעַן יְרוּשָׁלִַם"? האם ה' רומז שהוא מתכוון להשאיר את ירושלים לבית דוד? בהתחשב בכך שירושלים נמצאת בין הנחלות של יהודה ובנימין, זה מחייב את ה' לתת לרחבעם שני שבטים, ולא רק אחד.</li> |
<li><b>"וַיְהִי נַחֲלָתָם בְּתוֹךְ נַחֲלַת בְּנֵי יְהוּדָה"</b> – <a href="Yehoshua19-1-9" data-aht="source">יהושע י״ט:ט׳</a> מלמד שנחלת שמעון הייתה בדרום, בתוך נחלת יהודה. אם כן, מבחינה גאוגרפית, הם היו חלק מהממלכה הדרומית. למי שבט שמעון היה נאמן? האם הוא היה אחד מעשרת השבטים שניתנו לירבעם, והוא ישב באמצע שטח האויב? איך זה עבד?</li> | <li><b>"וַיְהִי נַחֲלָתָם בְּתוֹךְ נַחֲלַת בְּנֵי יְהוּדָה"</b> – <a href="Yehoshua19-1-9" data-aht="source">יהושע י״ט:ט׳</a> מלמד שנחלת שמעון הייתה בדרום, בתוך נחלת יהודה. אם כן, מבחינה גאוגרפית, הם היו חלק מהממלכה הדרומית. למי שבט שמעון היה נאמן? האם הוא היה אחד מעשרת השבטים שניתנו לירבעם, והוא ישב באמצע שטח האויב? איך זה עבד?</li> | ||
</ul> | </ul> |
Version as of 13:21, 31 October 2019
עשרה שבטים מול שבט אחד
הקדמה
מי חסר?
לאחר ששלמה חוטא, נאמר לו שה' ייקח ממנו את הממלכה, וישאיר לו רק שבט אחד "לְמַעַן עַבְדִּי דָוִד וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם". זמן קצר לאחר מכן, כאשר ירבעם מתחיל למרוד, הנביא אחיה מעביר לו את אותו המסר (מלכים א' י"א):
(כט) וַיְהִי בָּעֵת הַהִיא וְיָרׇבְעָם יָצָא מִירוּשָׁלִָם וַיִּמְצָא אֹתוֹ אֲחִיָּה הַשִּׁילֹנִי הַנָּבִיא בַּדֶּרֶךְ וְהוּא מִתְכַּסֶּה בְּשַׂלְמָה חֲדָשָׁה וּשְׁנֵיהֶם לְבַדָּם בַּשָּׂדֶה. (ל) וַיִּתְפֹּשׂ אֲחִיָּה בַּשַּׂלְמָה הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּקְרָעֶהָ שְׁנֵים עָשָׂר קְרָעִים. (לא) וַיֹּאמֶר לְיָרׇבְעָם קַח לְךָ עֲשָׂרָה קְרָעִים כִּי כֹה אָמַר י"י אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי קֹרֵעַ אֶת הַמַּמְלָכָה מִיַּד שְׁלֹמֹה וְנָתַתִּי לְךָ אֵת עֲשָׂרָה הַשְּׁבָטִים. (לב) וְהַשֵּׁבֶט הָאֶחָד יִהְיֶה לּוֹ לְמַעַן עַבְדִּי דָוִד וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי בָהּ מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל.
אחיה קורע את גלימתו לשנים עשר חלקים, שמסמלים את שנים עשר השבטים. הוא נותן לירבעם עשרה חלקים שמייצגים את עשרת השבטים עליהם הוא ימלוך, ומצהיר שבזכות דוד יישאר לשלמה שבט אחד. המטפורה ברורה, פרט לכך שהמספרים לא מסתדרים.1 יש שנים עשר שבטים. אם שושלת שלמה מקבלת אחד וירבעם מקבל עשרה, נשאר שבט אחד. איזה שבט חסר בחישוב כאן, ומדוע הוא לא מוזכר?
הגשמת הנבואה
זמן קצר לאחר שהבן של שלמה, רחבעם, עולה לשלטון, מדיניות המיסוי שלו מעוררת מרד ומביאה להתגשמות הנבואה של אחיה (מלכים א' י"ב):
(יט) וַיִּפְשְׁעוּ יִשְׂרָאֵל בְּבֵית דָּוִד עַד הַיּוֹם הַזֶּה. (כ) וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ כׇּל יִשְׂרָאֵל כִּי שָׁב יָרׇבְעָם וַיִּשְׁלְחוּ וַיִּקְרְאוּ אֹתוֹ אֶל הָעֵדָה וַיַּמְלִיכוּ אֹתוֹ עַל כׇּל יִשְׂרָאֵל לֹא הָיָה אַחֲרֵי בֵית דָּוִד זוּלָתִי שֵׁבֶט יְהוּדָה לְבַדּוֹ. (כא) [וַיָּבֹא] (ויבאו) רְחַבְעָם יְרוּשָׁלִַם וַיַּקְהֵל אֶת כׇּל בֵּית יְהוּדָה וְאֶת שֵׁבֶט בִּנְיָמִן מֵאָה וּשְׁמֹנִים אֶלֶף בָּחוּר עֹשֵׂה מִלְחָמָה לְהִלָּחֵם עִם בֵּית יִשְׂרָאֵל לְהָשִׁיב אֶת הַמְּלוּכָה לִרְחַבְעָם בֶּן שְׁלֹמֹה.
ירבעם ממונה למלך, ואף שבט לא נשאר נאמן לבית דוד "זוּלָתִי שֵׁבֶט יְהוּדָה לְבַדּוֹ", בדיוק כמו שאחיה ניבא. עם זאת, בפסוק הבא ממש, כתוב שרחבעם גייס לא רק את שבט יהודה, אלא גם את שבט בנימין, לתמוך בו במלחמה שלו נגד שאר ישראל. האם ניתן להבין מכאן שגם שבט בנימין היה נאמן לרחבעם כבר מההתחלה? אם כן, מדוע הוא לא מוזכר בפסוק כ'? ולמה דווקא שבט בנימין תמך ביריב הישן שלו, שבט יהודה, במקום לתמוך בקרוב משפחתו ירבעם, שגם הוא מצאצאי רחל?
נושאים נוספים
- "לְמַעַן יְרוּשָׁלִַם" – מה הכוונה של ה' כאשר הוא מצהיר שהוא ישאיר לדוד שבט אחד "לְמַעַן יְרוּשָׁלִַם"? האם ה' רומז שהוא מתכוון להשאיר את ירושלים לבית דוד? בהתחשב בכך שירושלים נמצאת בין הנחלות של יהודה ובנימין, זה מחייב את ה' לתת לרחבעם שני שבטים, ולא רק אחד.
- "וַיְהִי נַחֲלָתָם בְּתוֹךְ נַחֲלַת בְּנֵי יְהוּדָה" – יהושע י״ט:ט׳ מלמד שנחלת שמעון הייתה בדרום, בתוך נחלת יהודה. אם כן, מבחינה גאוגרפית, הם היו חלק מהממלכה הדרומית. למי שבט שמעון היה נאמן? האם הוא היה אחד מעשרת השבטים שניתנו לירבעם, והוא ישב באמצע שטח האויב? איך זה עבד?