Ten Tribes Vs. One Tribe/1/he
עשרה שבטים מול שבט אחד
הקדמה
מי חסר?
לאחר ששלמה חוטא, נאמר לו שה' ייקח ממנו את הממלכה, וישאיר לו רק שבט אחד "לְמַעַן עַבְדִּי דָוִד וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם". זמן קצר לאחר מכן, כאשר ירבעם מתחיל למרוד, הנביא אחיה מעביר לו את אותו המסר (מלכים א' י"א):
(כט) וַיְהִי בָּעֵת הַהִיא וְיָרׇבְעָם יָצָא מִירוּשָׁלִָם וַיִּמְצָא אֹתוֹ אֲחִיָּה הַשִּׁילֹנִי הַנָּבִיא בַּדֶּרֶךְ וְהוּא מִתְכַּסֶּה בְּשַׂלְמָה חֲדָשָׁה וּשְׁנֵיהֶם לְבַדָּם בַּשָּׂדֶה. (ל) וַיִּתְפֹּשׂ אֲחִיָּה בַּשַּׂלְמָה הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּקְרָעֶהָ שְׁנֵים עָשָׂר קְרָעִים. (לא) וַיֹּאמֶר לְיָרׇבְעָם קַח לְךָ עֲשָׂרָה קְרָעִים כִּי כֹה אָמַר י"י אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי קֹרֵעַ אֶת הַמַּמְלָכָה מִיַּד שְׁלֹמֹה וְנָתַתִּי לְךָ אֵת עֲשָׂרָה הַשְּׁבָטִים. (לב) וְהַשֵּׁבֶט הָאֶחָד יִהְיֶה לּוֹ לְמַעַן עַבְדִּי דָוִד וּלְמַעַן יְרוּשָׁלִַם הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי בָהּ מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל.
אחיה קורע את גלימתו לשנים-עשר חלקים, שמסמלים את שנים-עשר השבטים. הוא נותן לירבעם עשרה חלקים שמייצגים את עשרת השבטים עליהם הוא ימלוך, ומצהיר כי שבט אחד יישאר לצאצאי שלמה בזכות דוד. המטאפורה ברורה, פרט לכך שהמספרים לא מסתדרים.1 יש שנים עשר שבטים. אם שושלת שלמה מקבלת אחד וירבעם מקבל עשרה, נשאר שבט אחד. איזה שבט חסר בחישוב כאן, ומדוע הוא לא מוזכר?
הגשמת הנבואה
זמן קצר לאחר שרחבעם, הבן של שלמה, עולה לשלטון, מדיניות המיסוי שלו מעוררת מרד ומביאה להתגשמות הנבואה של אחיה (מלכים א' י"ב):
(יט) וַיִּפְשְׁעוּ יִשְׂרָאֵל בְּבֵית דָּוִד עַד הַיּוֹם הַזֶּה. (כ) וַיְהִי כִּשְׁמֹעַ כׇּל יִשְׂרָאֵל כִּי שָׁב יָרׇבְעָם וַיִּשְׁלְחוּ וַיִּקְרְאוּ אֹתוֹ אֶל הָעֵדָה וַיַּמְלִיכוּ אֹתוֹ עַל כׇּל יִשְׂרָאֵל לֹא הָיָה אַחֲרֵי בֵית דָּוִד זוּלָתִי שֵׁבֶט יְהוּדָה לְבַדּוֹ. (כא) [וַיָּבֹא] (ויבאו) רְחַבְעָם יְרוּשָׁלִַם וַיַּקְהֵל אֶת כׇּל בֵּית יְהוּדָה וְאֶת שֵׁבֶט בִּנְיָמִן מֵאָה וּשְׁמֹנִים אֶלֶף בָּחוּר עֹשֵׂה מִלְחָמָה לְהִלָּחֵם עִם בֵּית יִשְׂרָאֵל לְהָשִׁיב אֶת הַמְּלוּכָה לִרְחַבְעָם בֶּן שְׁלֹמֹה.
ירבעם ממונה למלך חדש, וכתוב שאף שבט לא נשאר נאמן לבית דוד "זוּלָתִי שֵׁבֶט יְהוּדָה לְבַדּוֹ", בדיוק כמו שאחיה ניבא. עם זאת, בפסוק הבא ממש, כתוב שרחבעם גייס לא רק את שבט יהודה, אלא גם את שבט בנימין, לתמוך בו במלחמה שלו נגד שאר ישראל. האם ניתן להבין מכאן שגם שבט בנימין היה נאמן לרחבעם כבר מההתחלה? אם כן, מדוע הוא לא מוזכר בפסוק כ'? ולמה דווקא שבט בנימין תמך ביריב הישן שלו, שבט יהודה, במקום לתמוך בקרוב משפחתו ירבעם, שגם הוא מצאצאי רחל?
נושאים נוספים
- "לְמַעַן יְרוּשָׁלִַם" - מה המשמעות של השם כאשר הוא קובע כי ישאיר לדוד שבט אחד "לְמַעַן יְרוּשָׁלִַם"? האם השם רומז כי יש להשאיר את ירושלים לשושלת דוד? בהתחשב בכך שירושלים הייתה ממוקמת באופן ייחודי בשני שטחי יהודה ובנימין, האם זה לא היה מחייב להעניק לרחבעם, לא אחד, אלא שני שבטים?
"וַיְהִי נַחֲלָתָם בְּתוֹךְ נַחֲלַת בְּנֵי יְהוּדָה" - יהושע י״ט: ט'ו מלמד ששמעון ירש בדרום, בשטח שבט יהודה. ככאלה, מבחינה גאוגרפית, הם היו חלק מהממלכה הדרומית. למי, אם כי, נאמנותם הייתה שקרית? האם הם היו אחד ה"עֲשָׂרָה הַשְּׁבָטִים "שניתנו לירובם, אך בכל זאת גרים בעיצומה של שטח האויב? איך זה יכול היה לעבוד? - "לְמַעַן יְרוּשָׁלִַם" – What does Hashem mean when He states that He will leave David one tribe "לְמַעַן יְרוּשָׁלִַם"? Is Hashem implying that Yerushalayim was to be left to the Davidic Dynasty? Considering that Yerushalayim was uniquely situated in both the territories of Yehuda and Binyamin, would that not necessitate granting Rechavam, not one, but two tribes?
- "וַיְהִי נַחֲלָתָם בְּתוֹךְ נַחֲלַת בְּנֵי יְהוּדָה" – יהושע י״ט:ט׳ teaches that Shimon inherited in the South, within the territory of the tribe of Yehuda. As such, from a geographic perspective, they were part of the southern Kingdom. To whom, though did their allegiance lie? Were they one of the "עֲשָׂרָה הַשְּׁבָטִים" given to Yerovam, but nonetheless living in the midst of enemy territory? How could that have worked?