Difference between revisions of "The Decalogue: Direct From Hashem or Via Moshe/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 77: Line 77:
 
</mekorot>
 
</mekorot>
 
<point><b>מטרת ההתגלות בסיני</b><ul>
 
<point><b>מטרת ההתגלות בסיני</b><ul>
<li>This position highlights the goal of teaching the nation to believe in Hashem, as per the verse in Devarim, "אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים"&#8206;.<fn>Shemot 19:9 seems to contradict this, explicitly stating that the goal was to establish faith in Moshe.&#160; Ibn Ezra agrees that this, too, was accomplished when the nation learned that speaking to God does not automatically result in death, and that it was thus possible that Moshe had all along been communicating with Hashem. Ralbag and Abarbanel, in contrast, suggest that instilling faith in Moshe was only part of an original plan (where Hashem thought He would speak to Moshe and not directly to the nation) but that plan was then rejected.&#160; See below for elaboration.</fn>&#160; Divine revelation to a mass audience was a unique event in world history and constitutes one of the strongest proofs of God's existence and the Torah's Divine origin.<fn>Cf. R. Yehuda HaLevi who makes a similar argument, though he emphasizes that the Divine revelation to the masses proved to the nation that humans have the ability to prophesy, leading them to believe in both Moshe and other future prophets.</fn></li>
+
<li>על פי עמדה זו, מטרת ההתגלות הייתה&#160;ללמד את העם להאמין בא-לוהים, כמו שכתוב בספר דברים&#160;"אַתָּה הָרְאֵתָ לָדַעַת כִּי ה' הוּא הָאֱלֹהִים"<fn>נדמה כי ישנה סתירה בין&#160;עמדה זו לבין שמות י"ט: ט', שם כתוב בבירור כי מטרת ההתגלות הייתה לעורר את אמון העם במשה. אבן עזרא מסכים כי גם מטרה זו הושגה בהתגלות על ידי כך שהעם למד כי דיבור עם א-לוהים אינו מוביל למוות באופן ישיר, ולכן ישנה אפשרות כי משה באמת דיבר עם א-לוהים לאורך כל הדרך. רלב"ג ואברבנאל, לעומתו, טוענים כי המטרה לעורר אמון במשה היה רק חלק מהתוכנית המקורית (כשא-לוהים תכנן לדבר אל משה ולא אל העם כולו) אך התוכנית נדחתה ראו פירוט בהמשך.</fn>. התגלות&#160;בקנה מידה כה נרחב&#160;הינה מאורע יוצא דופן בהיסטוריה העולמית ומהווה את אחת ההוכחות החזקות ביותר לקיום הא-לוהים ומקורה הא-לוהי של התורה.&#160;<fn>ראו ר' יהודה הלוי אשר טוען טענה דומה, אך מדגיש כי ההתגלות הא-לוהית להמון הוכיחה לעם כי לבני אדם ישנה יכולת להתנבא, דבר שהוביל הן לאמון העם במשה והן לאמון העם בנביאים עתידיים.&#160;</fn></li>
<li>According to Shadal, there may have been a dual purpose of instilling belief in both Hashem and Moshe. By hearing Hashem speak to Moshe before the actual revelation (see below), the nation recognized his prophetic stature, and by hearing Hashem on their own during revelation, they came to believe in God.</li>
+
<li>על פי שד"ל, ישנה אפשרות כי להתגלות היתה מטרה כפולה, לעורר אמונה הן בא-לוהים והן במשה. על ידי כך שהעם שמע את א-לוהים מדבר אל משה לפני הדברות עצמן (ראו פירוט בהמשך), העם הבין את מעמדו הנבואי הרם של משה, ובכך ששמעו בעצמם את א-לוהים מדבר במהלך מתן הדברות, אמונתם בא-לוהים התחזקה.</li>
 
</ul></point>
 
</ul></point>
 
<point><b>נבואה להמונים</b> – This approach assumes that anyone can prophesy, even without extended preparation.&#160; Nonetheless, most of these commentators do limit the level of prophecy of the people. Thus, R. Yose b. R. Chanina in the Tanchuma says that each person grasped Hashem's word according to his own capabilities, while Ralbag and Abarbanel emphasize how the nation could only experience revelation via their physical senses, hearing a concrete (rather than mental) voice.<fn>Ralbag points out that this was in contrast to Moshe who heard the Decalogue "prophetically", using his mental facilities.</fn></point>
 
<point><b>נבואה להמונים</b> – This approach assumes that anyone can prophesy, even without extended preparation.&#160; Nonetheless, most of these commentators do limit the level of prophecy of the people. Thus, R. Yose b. R. Chanina in the Tanchuma says that each person grasped Hashem's word according to his own capabilities, while Ralbag and Abarbanel emphasize how the nation could only experience revelation via their physical senses, hearing a concrete (rather than mental) voice.<fn>Ralbag points out that this was in contrast to Moshe who heard the Decalogue "prophetically", using his mental facilities.</fn></point>

Version as of 02:25, 12 June 2019

Fatal 38: Unescaped '<' not allowed in attributes values
76: <p><multilink><a href="Josephus3-5-4" data-aht="source">יוספוס</a>,<a href="Josephus3-5-4" data-aht="source">פלביוס, קדמוניות היהודים ג׳:ה׳:ד׳</a><a href="Josephus" data-aht="parshan">אודות יוספוס</a></multilink> &#160;חז"ל ב<multilink><a href="SHSRabbah1-2" data-aht="source">שיר השירים רבה</a>&#160;<a href="SHSRabbah1-2" data-aht="source">א׳:ב׳:ב׳</a><a href="Shir HaShirim Rabbah" data-aht="parshan">אודות שיר השירים רבה</a></multilink>ו<multilink><a href="PesiktaRabbati22" data-aht="source">פסיקתא רבתי</a><a href="PesiktaRabbati22" data-aht="source">כ״ב</a><a href="Pesikta Rabbati" data-aht="parshan">אודות פסיקתא רבתי</a></multilink>,&#160;<multilink><a href="TanchumaBuberYitro17" data-aht="source">תנחומא (בובר)</a><a href="TanchumaBuberYitro17" data-aht="source">יתרו יז</a><a href="Tanchuma" data-aht="parshan">אודות הTanchuma</a></multilink>,&#160;<multilink><a href="Kuzari1-87" data-aht="source">ר' יהודה הלוי</a>,&#160;<multilink data-aht="<a href=&quot;RashbamShemot19-19&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות י״ט:י״ט</a><a href=&quot;RashbamShemot20-15&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות כ׳:ט״ו</a><a href=&quot;R. Shemuel b. Meir (Rashbam)&quot; data-aht=&quot;parshan&quot;>אודות ר' שמואל בן מאיר</a>"><a href="RashbamShemot19-19" data-aht="source">רשב"ם</a>,&#160;<multilink data-aht="<a href=&quot;IbnEzraLongCommentaryShemot19-9&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות פירוש שני י״ט:ט׳</a><a href=&quot;IbnEzraLongCommentaryShemot19-19&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות פירוש שני י״ט:י״ט</a><a href=&quot;IbnEzraShemotLong20-1&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות פירוש שני כ׳:א׳</a><a href=&quot;IbnEzraDevarim5-5&quot; data-aht=&quot;source&quot;>דברים ה׳:ה׳</a><a href=&quot;R. Avraham ibn Ezra&quot; data-aht=&quot;parshan&quot;>אודות ר' אברהם אבן עזרא</a>"><a href="IbnEzraLongCommentaryShemot19-9" data-aht="source">אבן עזרא</a>,</multilink> </multilink>&#160;<multilink data-aht="<a href=&quot;RalbagShemot19-8&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות ביאור המילות י״ט:ח׳-ט׳</a><a href=&quot;RalbagShemot20-15&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות ביאור המילות כ׳:ט״ו</a><a href=&quot;RalbagDevarim5-5&quot; data-aht=&quot;source&quot;>דברים ה׳:ה׳</a><a href=&quot;R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)&quot; data-aht=&quot;parshan&quot;>אודות ר' לוי בן גרשום</a>"><a href="RalbagShemot19-8" data-aht="source">רלב"ג</a>,&#160;<multilink data-aht="<a href=&quot;AbarbanelShemot19Q13&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות י״ט-כ׳, שאלות י״ג-י״ד</a><a href=&quot;AbarbanelShemot19-9&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות י״ט:ט׳</a><a href=&quot;AbarbanelShemot19-19&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות י״ט:י״ט</a><a href=&quot;AbarbanelShemot19-20-22&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות י״ט:כ׳-כ״ב</a><a href=&quot;AbarbanelShemot19&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות י״ט:כ״ג</a><a href=&quot;AbarbanelShemot20&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות כ׳</a><a href=&quot;R. Yitzchak Abarbanel&quot; data-aht=&quot;parshan&quot;>אודות ר' יצחק אברבנאל</a>"><a href="AbarbanelShemot19Q13" data-aht="source">אברבנאל</a>,</multilink> </multilink>&#160;<multilink data-aht="<a href=&quot;ShadalShemot19-9&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות י״ט:ט׳</a><a href=&quot;ShadalShemot19-19&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות י״ט:י״ט</a><a href=&quot;ShadalShemot19-24&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות י״ט:כ״ד</a><a href=&quot;ShadalShemot20-1&quot; data-aht=&quot;source&quot;>שמות כ׳:א׳</a><a href=&quot;R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)&quot; data-aht=&quot;parshan&quot;>אודות ר' שמואל דוד לוצאטו</a>"><a href="ShadalShemot19-9" data-aht="source">שד"ל</a>.</multilink><a href="Kuzari1-87" data-aht="source">א׳:פ״ז</a><a href="R. Yehuda HaLevi" data-aht="parshan">אודות ר' יהודה הלוי</a></multilink></p>