Difference between revisions of "The Message of Yeshayahu 20/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 20: Line 20:
  
 
<h2>שאלות נוספות</h2>
 
<h2>שאלות נוספות</h2>
<p>אף שהנבואה היא רק שישה פסוקים, היא מכילה הרבה שלא ברור:<br/><br/>"וּפִתַּחְתָּ הַשַּׂק" - מדוע ישעיהו לבש שק מלכתחילה? האם הסרתו מהווה סימן אינדיבידואלי משלה, או שמא זהו רק אמצעי למטרה (הסתובבותו של ישעיהו מסובכת)<br/>"עָרוֹם וְיָחֵף" - האם ישעיהו נועד להסתובב עירום תרתי משמע? האם זה לא יפגע במוניטין שלו ולהבטיח שלא יתייחס אליו ברצינות? 2<br/>"שָׁלֹשׁ שָׁנִים" - האם המילים הללו משנות את המחצית הראשונה של הפסוק ומתייחסות למשך הזמן שבמהלכו לא היה מבושל ישעיהו, או האם הם מתייחסים לחצי השני של הפסוק ולמשך משך מצרים ונפילתו של קוש?<br/>"וְחַתּוּ וָבֹשׁוּ מִכּוּשׁ מַבָּטָם וּמִן מִצְרַיִם תִּפְאַרְתָּם" - מיהו נושא הפסוק הזה? האם הם זהים ל"יוֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה "המוזכר בפסוק ו</p>
+
<p>אורך הנבואה הוא רק שישה פסוקים, אך היא מכילה מספר דו-משמעויות:</p>
<p>Though the prophecy is merely six verses long, it contains much which is unclear:</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>"וּפִתַּחְתָּ הַשַּׂק</b>" – Why was Yeshayahu wearing sackcloth to begin with?&#160; Does its removal constitute its own individual sign, or is this just a means to an end (Yeshayahu's walking around unclothed)?<fn>לפי האפשרות השנייה, לא ברור מדוע ה' לא פשוט ציווה את ישעיהו להסיר את בגדיו באופן כללי, במקום לציין דווקא את הסרת השק.</fn></li>
+
<li><b>"וּפִתַּחְתָּ הַשַּׂק</b>" – מדוע ישעיהו לבש שק? האם הסרתו מהווה סימן נפרד, או שמא זהו רק אמצעי למטרה (שישעיהו יוכל להסתובב ללא בגדים)?<fn>לפי האפשרות השנייה, לא ברור מדוע ה' לא פשוט ציווה את ישעיהו להסיר את בגדיו באופן כללי, במקום לציין דווקא את הסרת השק.</fn></li>
<li><b>"עָרוֹם וְיָחֵף"</b> – Was Yeshayahu meant to walk around literally naked?&#160; Would that not harm his reputation and ensure that he would not be taken seriously?<fn>לדיון נרחב כיצד להבין את המקרים הרבים בהם נצטווה נביא לבצע מעשה סמלי העלול לגרום לו השפלה או אי נוחות, ראו <a href="Bizarre Prophetic Commands" data-aht="page">מעשי נביאים תמוהים</a>.</fn></li>
+
<li><b>"עָרוֹם וְיָחֵף"</b> – האם ישעיהו באמת היה אמור להסתובב בעירום? האם זה לא היה עלול לפגוע במוניטין שלו ולהבטיח שלא יתייחס אליו ברצינות?<fn>לדיון נרחב כיצד להבין את המקרים הרבים בהם נצטווה נביא לבצע מעשה סמלי העלול לגרום לו השפלה או אי נוחות, ראו <a href="Bizarre Prophetic Commands" data-aht="page">מעשי נביאים תמוהים</a>.</fn></li>
<li><b>"שָׁלֹשׁ שָׁנִים"</b> – Do these words modify the first half of the verse and refer to the length of time during which Yeshayahu was unclothed, or do they refer to the second half of the verse and the duration of Egypt and Kush's downfall?</li>
+
<li><b>"שָׁלֹשׁ שָׁנִים"</b> – האם המילים הללו מתייחסות למחצית הראשונה של הפסוק ומתכוונות למשך הזמן שבמהלכו ישעיהו היה עירום, או שמא הן מתייחסות לחצי השני של הפסוק ולמשך הזמן שבו מצרים וכוש ייחרבו?</li>
<li><b>"וְחַתּוּ וָבֹשׁוּ מִכּוּשׁ מַבָּטָם וּמִן מִצְרַיִם תִּפְאַרְתָּם"</b> – Who is the subject of this verse? Are they identical to the "יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה" mentioned ב<a href="Yeshayahu20" data-aht="source">פסוק ו'</a>?</li>
+
<li><b>"וְחַתּוּ וָבֹשׁוּ מִכּוּשׁ מַבָּטָם וּמִן מִצְרַיִם תִּפְאַרְתָּם"</b> – מיהו נושא הפסוק הזה? האם הוא זהה ל"יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה" המוזכר ב<a href="Yeshayahu20" data-aht="source">פסוק ו'</a>?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Version as of 03:01, 13 December 2019

המסר בנבואת ישעיהו כ'

הקדמה

מיהו קהל היעד של ישעיהו?

ישעיהו כ' מספר על אחד מהמעשים הסמליים היותר מוזרים שביצע נביא: ההליכה של ישעיהו ערום ויחף כסימן לשבי הממשמש ובא של מצרים וכוש:

(ב) בָּעֵת הַהִיא דִּבֶּר י"י בְּיַד יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ לֵאמֹר לֵךְ וּפִתַּחְתָּ הַשַּׂק מֵעַל מׇתְנֶיךָ וְנַעַלְךָ תַחֲלֹץ מֵעַל רַגְלֶךָ וַיַּעַשׂ כֵּן הָלֹךְ עָרוֹם וְיָחֵף. (ג) וַיֹּאמֶר י"י כַּאֲשֶׁר הָלַךְ עַבְדִּי יְשַׁעְיָהוּ עָרוֹם וְיָחֵף שָׁלֹשׁ שָׁנִים אוֹת וּמוֹפֵת עַל מִצְרַיִם וְעַל כּוּשׁ. (ד) כֵּן יִנְהַג מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת שְׁבִי מִצְרַיִם וְאֶת גָּלוּת כּוּשׁ נְעָרִים וּזְקֵנִים עָרוֹם וְיָחֵף...

המשל מובן, אך המסר הרחב יותר והקהל היעד של הנבואה אינם ברורים. פתיחת הנבואה מזכירה את לכידת אשדוד, גוף הנבואה מתמקד במצרים וכוש, בעוד שפסוק ו' מציג עוד אוכלוסייה, "יוֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה".

  • אשדוד – אשדוד מוזכרת רק בפסוק הראשון של הפרק; אם לכידתו אינה רלוונטית למסר הנבואה, מדוע היא מוזכרת בכלל?
  • מצרים וכוש – ישעיהו מדבר בבירור על נפילת כוש ומצרים. האם הוא פונה אליהם, או שהוא מספר לאחרים על גורלם? ולאיזה אירוע היסטורי הוא מתייחס?
  • "יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה" – מיהו "יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה"' שיסבול בגלל האמונה שלו במצרים? האם המלה "אִי" מתייחסת דווקא לאי, או שמא היא מתייחסת לשטח כלשהו? לבסוף, האם המלה "הַזֶּה" רומזת מדובר באוכלוסייה שממש עומדת מול ישעיהו בזמן שהוא מדבר?

עבור איזו משלוש הקבוצות הללו נועד בעיקר הדימוי החזותי של ישעיהו, ומה הם היו אמורים להבין ממנו?

נבואות לגויים

הנבואה שלנו מופיעה בתוך רצף של נבואות שפונות לעמים זרים (ישעיהו י"ג – כ"ג). מה המטרה של נבואות כאלה? האם העמים הזרים באמת שמעו אותן? האם יש להניח שישעיהו נסע לחו"ל כדי למסור את הנבואות שלו? במקרה שלנו באופן ספציפי, האם הגיוני להניח שישעיהו הסתובב בעירום בארץ זרה? איזו חשיבות ייחסו העמים לאמירות של ישעיהו? ואם ישעיהו לא נסע לכוש או למצרים, אלא מסר את הנבואה בבית, מה היה עם ישראל אמור ללמוד ממנה?

שאלות נוספות

אורך הנבואה הוא רק שישה פסוקים, אך היא מכילה מספר דו-משמעויות:

  • "וּפִתַּחְתָּ הַשַּׂק" – מדוע ישעיהו לבש שק? האם הסרתו מהווה סימן נפרד, או שמא זהו רק אמצעי למטרה (שישעיהו יוכל להסתובב ללא בגדים)?1
  • "עָרוֹם וְיָחֵף" – האם ישעיהו באמת היה אמור להסתובב בעירום? האם זה לא היה עלול לפגוע במוניטין שלו ולהבטיח שלא יתייחס אליו ברצינות?2
  • "שָׁלֹשׁ שָׁנִים" – האם המילים הללו מתייחסות למחצית הראשונה של הפסוק ומתכוונות למשך הזמן שבמהלכו ישעיהו היה עירום, או שמא הן מתייחסות לחצי השני של הפסוק ולמשך הזמן שבו מצרים וכוש ייחרבו?
  • "וְחַתּוּ וָבֹשׁוּ מִכּוּשׁ מַבָּטָם וּמִן מִצְרַיִם תִּפְאַרְתָּם" – מיהו נושא הפסוק הזה? האם הוא זהה ל"יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה" המוזכר בפסוק ו'?