Difference between revisions of "The Message of Yeshayahu 20/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
Line 5: Line 5:
 
<h2>מיהו קהל היעד של ישעיהו?</h2>
 
<h2>מיהו קהל היעד של ישעיהו?</h2>
 
<p><a href="Yeshayahu20" data-aht="source">ישעיהו כ'</a>&#160;מספר על אחד מהמעשים הסמליים היותר מוזרים שביצע נביא: ההליכה של ישעיהו ערום ויחף כסימן לשבי הממשמש ובא של מצרים וכוש:</p>
 
<p><a href="Yeshayahu20" data-aht="source">ישעיהו כ'</a>&#160;מספר על אחד מהמעשים הסמליים היותר מוזרים שביצע נביא: ההליכה של ישעיהו ערום ויחף כסימן לשבי הממשמש ובא של מצרים וכוש:</p>
<q class="" lang="he" dir="rtl">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
 
<p>(ב) בָּעֵת הַהִיא דִּבֶּר י"י בְּיַד יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ לֵאמֹר לֵךְ וּפִתַּחְתָּ הַשַּׂק מֵעַל מׇתְנֶיךָ וְנַעַלְךָ תַחֲלֹץ מֵעַל רַגְלֶךָ וַיַּעַשׂ כֵּן הָלֹךְ עָרוֹם וְיָחֵף. (ג) וַיֹּאמֶר י"י כַּאֲשֶׁר הָלַךְ עַבְדִּי יְשַׁעְיָהוּ עָרוֹם וְיָחֵף שָׁלֹשׁ שָׁנִים אוֹת וּמוֹפֵת עַל מִצְרַיִם וְעַל כּוּשׁ. (ד) כֵּן יִנְהַג מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת שְׁבִי מִצְרַיִם וְאֶת גָּלוּת כּוּשׁ נְעָרִים וּזְקֵנִים עָרוֹם וְיָחֵף...</p>
 
<p>(ב) בָּעֵת הַהִיא דִּבֶּר י"י בְּיַד יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ לֵאמֹר לֵךְ וּפִתַּחְתָּ הַשַּׂק מֵעַל מׇתְנֶיךָ וְנַעַלְךָ תַחֲלֹץ מֵעַל רַגְלֶךָ וַיַּעַשׂ כֵּן הָלֹךְ עָרוֹם וְיָחֵף. (ג) וַיֹּאמֶר י"י כַּאֲשֶׁר הָלַךְ עַבְדִּי יְשַׁעְיָהוּ עָרוֹם וְיָחֵף שָׁלֹשׁ שָׁנִים אוֹת וּמוֹפֵת עַל מִצְרַיִם וְעַל כּוּשׁ. (ד) כֵּן יִנְהַג מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת שְׁבִי מִצְרַיִם וְאֶת גָּלוּת כּוּשׁ נְעָרִים וּזְקֵנִים עָרוֹם וְיָחֵף...</p>
 
</q>
 
</q>
 
<p>המשל מובן, אך המסר הרחב יותר וקהל היעד של הנבואה אינם ברורים. פתיחת הנבואה מזכירה את לכידת אשדוד, וגוף הנבואה מתמקד במצרים וכוש, בעוד ש<a href="Yeshayahu20" data-aht="source">פסוק ו'</a> מציג עוד אוכלוסייה, "יוֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה".</p>
 
<p>המשל מובן, אך המסר הרחב יותר וקהל היעד של הנבואה אינם ברורים. פתיחת הנבואה מזכירה את לכידת אשדוד, וגוף הנבואה מתמקד במצרים וכוש, בעוד ש<a href="Yeshayahu20" data-aht="source">פסוק ו'</a> מציג עוד אוכלוסייה, "יוֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה".</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>אשדוד</b> – אשדוד מוזכרת רק בפסוק הראשון של הפרק; אם לכידתה אינה רלוונטית למסר הנבואה, מדוע היא מוזכרת בכלל?</li>
+
<li><b>אשדוד</b> – אשדוד מוזכרת רק בפסוק הראשון של הפרק ולא לאחר מכן. אך אם לכידתה אינה רלוונטית למסר הנבואה, מדוע היא מוזכרת בכלל?</li>
<li><b>מצרים וכוש</b> – ישעיהו מדבר בבירור על נפילת כוש ומצרים. האם הוא פונה אליהם, או שהוא מספר לאחרים על גורלם? ולאיזה אירוע היסטורי הוא מתייחס?</li>
+
<li><b>מצרים וכוש</b> – ישעיהו מדבר במפורש על נפילת כוש ומצרים. האם הוא פונה אליהם, או שהוא מספר לאחרים על גורלם? לאיזה אירוע היסטורי הוא מתייחס?</li>
<li><b>"יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה" </b>– מיהו "יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה"' שיסבול בגלל האמונה שלו במצרים? האם המלה "אִי" מתייחסת דווקא לאי, או שמא היא מתייחסת לשטח כלשהו? לבסוף, האם המלה "הַזֶּה" רומזת שמדובר באוכלוסייה שממש עומדת מול ישעיהו בזמן שהוא מדבר?</li>
+
<li><b>"יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה" </b>– מיהו "יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה"' שיסבול בגלל הבטחון שלו במצרים? האם המלה "אִי" מתייחסת דווקא לאי, או שמא היא מתייחסת לשטח כלשהו? לבסוף, האם המלה "הַזֶּה" רומזת שמדובר באוכלוסייה שממש עומדת מול ישעיהו בזמן שהוא מדבר?</li>
 
</ul>
 
</ul>
 
<p>עבור איזו משלוש הקבוצות הללו נועד בעיקר הדימוי החזותי של ישעיהו, ומה היא הייתה אמורה להבין ממנו?</p>
 
<p>עבור איזו משלוש הקבוצות הללו נועד בעיקר הדימוי החזותי של ישעיהו, ומה היא הייתה אמורה להבין ממנו?</p>
  
 
<h2>נבואות לגויים</h2>
 
<h2>נבואות לגויים</h2>
<p>הנבואה שלנו מופיעה בתוך רצף של נבואות שפונות לעמים זרים (ישעיהו י"ג – כ"ג). מה המטרה של נבואות כאלה? האם העמים הזרים באמת שמעו אותן? האם יש להניח שישעיהו נסע לחו"ל כדי למסור את הנבואות שלו? במקרה שלנו באופן ספציפי, האם הגיוני להניח שישעיהו הסתובב בעירום בארץ זרה? איזו חשיבות ייחסו העמים לאמירות של ישעיהו? ואם ישעיהו לא נסע לכוש או למצרים, אלא מסר את הנבואה בבית, מה היה עם ישראל אמור ללמוד ממנה?</p>
+
<p>הנבואה שלנו מופיעה בתוך רצף של נבואות שפונות לעמים זרים (ישעיהו י"ג – כ"ג). מה המטרה של נבואות כאלה? האם העמים הזרים באמת שמעו אותן? האם יש להניח שישעיהו נסע לחו"ל כדי למסור את הנבואות שלו? במקרה שלנו באופן ספציפי, האם הגיוני להניח שישעיהו הסתובב בעירום בארץ זרה? איזו חשיבות ייחסו העמים לאמירות של ישעיהו? ואם ישעיהו לא נסע לכוש או למצרים, אלא מסר את הנבואה בארץ ישראל, מה היו בני ישראל אמורים ללמוד ממנה?</p>
  
 
<h2>שאלות נוספות</h2>
 
<h2>שאלות נוספות</h2>
Line 24: Line 24:
 
<li><b>"וּפִתַּחְתָּ הַשַּׂק</b>" – מדוע ישעיהו לבש שק? האם הסרתו מהווה סימן נפרד, או שמא זהו רק אמצעי למטרה (שישעיהו יוכל להסתובב ללא בגדים)?<fn>לפי האפשרות השנייה, לא ברור מדוע ה' לא פשוט ציווה את ישעיהו להסיר את בגדיו באופן כללי, במקום לציין דווקא את הסרת השק.</fn></li>
 
<li><b>"וּפִתַּחְתָּ הַשַּׂק</b>" – מדוע ישעיהו לבש שק? האם הסרתו מהווה סימן נפרד, או שמא זהו רק אמצעי למטרה (שישעיהו יוכל להסתובב ללא בגדים)?<fn>לפי האפשרות השנייה, לא ברור מדוע ה' לא פשוט ציווה את ישעיהו להסיר את בגדיו באופן כללי, במקום לציין דווקא את הסרת השק.</fn></li>
 
<li><b>"עָרוֹם וְיָחֵף"</b> – האם ישעיהו באמת היה אמור להסתובב בעירום? האם זה לא היה עלול לפגוע במוניטין שלו ולהבטיח שלא יתייחסו אליו ברצינות?<fn>לדיון נרחב כיצד להבין את המקרים הרבים בהם נצטווה נביא לבצע מעשה סמלי העלול לגרום לו השפלה או אי נוחות, ראו <a href="Bizarre Prophetic Commands" data-aht="page">מעשי נביאים תמוהים</a>.</fn></li>
 
<li><b>"עָרוֹם וְיָחֵף"</b> – האם ישעיהו באמת היה אמור להסתובב בעירום? האם זה לא היה עלול לפגוע במוניטין שלו ולהבטיח שלא יתייחסו אליו ברצינות?<fn>לדיון נרחב כיצד להבין את המקרים הרבים בהם נצטווה נביא לבצע מעשה סמלי העלול לגרום לו השפלה או אי נוחות, ראו <a href="Bizarre Prophetic Commands" data-aht="page">מעשי נביאים תמוהים</a>.</fn></li>
<li><b>"שָׁלֹשׁ שָׁנִים"</b> – האם המלים הללו מתייחסות למחצית הראשונה של הפסוק ומתכוונות למשך הזמן שבמהלכו ישעיהו היה ערום, או שמא הן מתייחסות לחצי השני של הפסוק ולמשך הזמן שבו מצרים וכוש יישבו?</li>
+
<li><b>"שָׁלֹשׁ שָׁנִים"</b> – האם המלים הללו מתייחסות למחצית הראשונה של הפסוק ומתכוונות למשך הזמן שבמהלכו ישעיהו היה ערום, או שמא הן מתייחסות לחצי השני של הפסוק ולמשך הזמן שבו מצרים וכוש יגלו?</li>
 
<li><b>"וְחַתּוּ וָבֹשׁוּ מִכּוּשׁ מַבָּטָם וּמִן מִצְרַיִם תִּפְאַרְתָּם"</b> – מיהו נושא הפסוק הזה? האם הוא זהה ל"יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה" המוזכר ב<a href="Yeshayahu20" data-aht="source">פסוק ו'</a>?</li>
 
<li><b>"וְחַתּוּ וָבֹשׁוּ מִכּוּשׁ מַבָּטָם וּמִן מִצְרַיִם תִּפְאַרְתָּם"</b> – מיהו נושא הפסוק הזה? האם הוא זהה ל"יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה" המוזכר ב<a href="Yeshayahu20" data-aht="source">פסוק ו'</a>?</li>
 
</ul>
 
</ul>

Latest revision as of 12:36, 14 December 2019

המסר בנבואת ישעיהו כ'

הקדמה

מיהו קהל היעד של ישעיהו?

ישעיהו כ' מספר על אחד מהמעשים הסמליים היותר מוזרים שביצע נביא: ההליכה של ישעיהו ערום ויחף כסימן לשבי הממשמש ובא של מצרים וכוש:

(ב) בָּעֵת הַהִיא דִּבֶּר י"י בְּיַד יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ לֵאמֹר לֵךְ וּפִתַּחְתָּ הַשַּׂק מֵעַל מׇתְנֶיךָ וְנַעַלְךָ תַחֲלֹץ מֵעַל רַגְלֶךָ וַיַּעַשׂ כֵּן הָלֹךְ עָרוֹם וְיָחֵף. (ג) וַיֹּאמֶר י"י כַּאֲשֶׁר הָלַךְ עַבְדִּי יְשַׁעְיָהוּ עָרוֹם וְיָחֵף שָׁלֹשׁ שָׁנִים אוֹת וּמוֹפֵת עַל מִצְרַיִם וְעַל כּוּשׁ. (ד) כֵּן יִנְהַג מֶלֶךְ אַשּׁוּר אֶת שְׁבִי מִצְרַיִם וְאֶת גָּלוּת כּוּשׁ נְעָרִים וּזְקֵנִים עָרוֹם וְיָחֵף...

המשל מובן, אך המסר הרחב יותר וקהל היעד של הנבואה אינם ברורים. פתיחת הנבואה מזכירה את לכידת אשדוד, וגוף הנבואה מתמקד במצרים וכוש, בעוד שפסוק ו' מציג עוד אוכלוסייה, "יוֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה".

  • אשדוד – אשדוד מוזכרת רק בפסוק הראשון של הפרק ולא לאחר מכן. אך אם לכידתה אינה רלוונטית למסר הנבואה, מדוע היא מוזכרת בכלל?
  • מצרים וכוש – ישעיהו מדבר במפורש על נפילת כוש ומצרים. האם הוא פונה אליהם, או שהוא מספר לאחרים על גורלם? לאיזה אירוע היסטורי הוא מתייחס?
  • "יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה" – מיהו "יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה"' שיסבול בגלל הבטחון שלו במצרים? האם המלה "אִי" מתייחסת דווקא לאי, או שמא היא מתייחסת לשטח כלשהו? לבסוף, האם המלה "הַזֶּה" רומזת שמדובר באוכלוסייה שממש עומדת מול ישעיהו בזמן שהוא מדבר?

עבור איזו משלוש הקבוצות הללו נועד בעיקר הדימוי החזותי של ישעיהו, ומה היא הייתה אמורה להבין ממנו?

נבואות לגויים

הנבואה שלנו מופיעה בתוך רצף של נבואות שפונות לעמים זרים (ישעיהו י"ג – כ"ג). מה המטרה של נבואות כאלה? האם העמים הזרים באמת שמעו אותן? האם יש להניח שישעיהו נסע לחו"ל כדי למסור את הנבואות שלו? במקרה שלנו באופן ספציפי, האם הגיוני להניח שישעיהו הסתובב בעירום בארץ זרה? איזו חשיבות ייחסו העמים לאמירות של ישעיהו? ואם ישעיהו לא נסע לכוש או למצרים, אלא מסר את הנבואה בארץ ישראל, מה היו בני ישראל אמורים ללמוד ממנה?

שאלות נוספות

אורך הנבואה הוא רק שישה פסוקים, אך היא מכילה מספר דו-משמעויות:

  • "וּפִתַּחְתָּ הַשַּׂק" – מדוע ישעיהו לבש שק? האם הסרתו מהווה סימן נפרד, או שמא זהו רק אמצעי למטרה (שישעיהו יוכל להסתובב ללא בגדים)?1
  • "עָרוֹם וְיָחֵף" – האם ישעיהו באמת היה אמור להסתובב בעירום? האם זה לא היה עלול לפגוע במוניטין שלו ולהבטיח שלא יתייחסו אליו ברצינות?2
  • "שָׁלֹשׁ שָׁנִים" – האם המלים הללו מתייחסות למחצית הראשונה של הפסוק ומתכוונות למשך הזמן שבמהלכו ישעיהו היה ערום, או שמא הן מתייחסות לחצי השני של הפסוק ולמשך הזמן שבו מצרים וכוש יגלו?
  • "וְחַתּוּ וָבֹשׁוּ מִכּוּשׁ מַבָּטָם וּמִן מִצְרַיִם תִּפְאַרְתָּם" – מיהו נושא הפסוק הזה? האם הוא זהה ל"יֹשֵׁב הָאִי הַזֶּה" המוזכר בפסוק ו'?