Difference between revisions of "Tzara'at/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
 
(9 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
 
<h1>צרעת</h1>
 
<h1>צרעת</h1>
<div><b><center><span class="highlighted-notice">תרגום זה עדיין לא עבר ביקורת עורך</span></center></b></div>
+
<h2>נגע אפוף במסתורין</h2>
<h2>A Mysterious Affliction</h2>
+
<p>בפרקים י"ג-י"ד בספר ויקרא מתוארות צורות שונות של צרעת, הטומאה הנובעת ממנה ודרכי ההיטהרות של המנוגעים ממנה. בכל זאת, למרות הפירוט הרב, עולות שאלות רבות בנוגע למחלה הנשארת אפופה בתחום הלא נודע:&#160;</p>
<p>Vayikra 13-14 speaks at length about the various forms of <i>tzara'at</i>, the impurity caused by it, and the process by which the afflicted person is purified.&#160; Despite the many details, however, the malady remains very much in the realm of the unknown:&#160;</p>
 
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>Nature of the condition</b> – What is <i>tzara'at</i>?&#160; Why does a person get afflicted?&#160; Is it a natural disease that anyone can contract, or is it a Divinely sent, supernatural phenomenon?</li>
+
<li><b>טבעה של הצרעת&#160;</b>– מהי הצרעת? למה אדם חולה בנגעים? האם זוהי מחלה טבעית שכל אדם עלול לחלות בה, או שמא מדובר בתופעה על-טבעית הנשלחת מן השמים?</li>
<li><b>Forms of <i>tzara'at</i></b> – How do <i>tzara'at</i> of the body, clothing, and house relate to each other?&#160; Are they all part of the same condition, or is one name given to a variety of distinct afflictions?</li>
+
<li><b>צורות הנגעים</b>&#160;מה הקשר בין צרעת הגוף, הבגדים, והבית? האם אלו ביטויים שונים של אותה המחלה, או האם יש כאן שיתוף שם למגוון רחב של נגעים השונים במהותם?</li>
<li><b>Impurity</b> – Finally, what about the condition causes its accompanying impurity?&#160; Does&#160;<i>tzara'at</i> have anything in common with any of the other conditions (such as a corpse, bodily discharges, or child bearing) which cause impurity?</li>
+
<li><b>טומאה</b>&#160;– אלו מאפיינים יש לצרעת הגורמים לטומאה? האם ניתן להצביע על קשר בין הצרעת לבין&#160;הדברים האחרים המטמאים (כמו נבלת אדם או חיה, טומאות היוצאות מגוף האדם, לידה)?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
<h2>Biblical Cases of Tzara'at</h2>
+
<h2>מקרי צרעת בתנ"ך</h2>
<p>There are several narratives in Tanakh which speak of someone who is plagued by <i>tzara'at</i>.&#160; Examining these cases can help shed light on the nature of the ailment:</p>
+
<p>ישנם מספר סיפורים בתנ"ך המתארים אדם המנוגע בצרעת. בחינת מקרים אלו יכולה לעזור בהבנת אופי&#160;המחלה.</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><a href="Shemot4-1-7" data-aht="source">Shemot 4</a> – When, at the Burning Bush, Moshe expresses concern that the nation will not believe that Hashem had appeared to him, Hashem gives him a sign in the form of his hand being stricken with <i>tzara'at</i>.</li>
+
<li><a href="Shemot4-1-7" data-aht="source">שמות ד׳</a>&#160;במעמד הסנה, כאשר משה מביע את חששותיו לגבי אמון העם בשליחותו, הקב"ה נותן לו צרעת בידו כאות.</li>
<li><a href="Bemidbar12-1-15" data-aht="source">Bemidbar 12</a>&#160;After Miryam speaks against Moshe, Hashem punishes her with<i> tzara'at.</i></li>
+
<li><a href="Bemidbar12-1-15" data-aht="source">במדבר י״ב</a> – לאחר שמרים ואהרן מדברים נגד משה, מרים נענשת בצרעת.</li>
<li><a href="ShemuelII3-26-30" data-aht="source">Shemuel II 3</a> – Following Yoav's extra-judicial dispatching of Avner without David's approval, David curses him that he should be plagued with <i>tzara'at</i>.</li>
+
<li><a href="ShemuelII3-26-30" data-aht="source">שמואל ב׳ ג׳</a> – לאחר שגוזר יואב על אבנר דין מוות ללא אישורו של דוד, מקלל אותו דוד שינוגע בצרעת.</li>
<li><a href="MelakhimII5-1-18" data-aht="source">Melakhim II 5</a> – Na'aman, the Aramean general, is cured from his <i>tzara'at</i> by bathing seven times in the Jordan, as per Elisha's instructions.</li>
+
<li><a href="MelakhimII5-1-18" data-aht="source">מלכים ב׳ ה׳</a>&#160;נעמן, שר צבא ארם, מתרפא מצרעתו לאחר שטובל שבע פעמים בירדן במצוות אלישע.</li>
<li><a href="MelakhimII5-1-18" data-aht="source">Melakhim II 5</a> – After Geichazi speaks in Elisha's name without authorization, he is cursed that he will be afflicted with Na'aman's&#160;<i>tzara'at</i>.</li>
+
<li>&#160;<a href="MelakhimII5-20-27" data-aht="source">מלכים ב׳ ה׳</a>&#160;– לאחר שגיחזי מדבר בשם אלישע ללא אישורו, הוא מקולל שיהיה נגוע בצרעתו של נעמן.</li>
<li><a href="MelakhimII7" data-aht="source">Melakhim II 7</a> – Four <i>metzoraim</i> living outside the city of Shomeron are the first to discover that the enemy army has fled and left behind enough food to save the Israelites from famine.</li>
+
<li><a href="MelakhimII7" data-aht="source">מלכים ב' ז'</a> – ארבעה מצורעים&#160;הגרים מחוץ לשומרון, הם הראשונים לגלות שצבא ארם ברחו ממחנם ונטשו מספיק אוכל על מנת להציל את תושבי שומרון מהרעב.</li>
<li><a href="DivreiHaYamimII26-16-21" data-aht="source">Divrei HaYamim II 26</a> – After overstepping his bounds in bringing an incense offering, King Uziyahu is stricken with <i>tzara'at</i>.</li>
+
<li><a href="DivreiHaYamimII26-16-21" data-aht="source">דברי הימים ב' כ"ו</a><span class="aht-chrome-space"> – לאחר שהמלך עוזיהו חורג מגבולות המותר ומקטיר קטורת, הוא מוכה בצרעת.</span></li>
 
</ul>
 
</ul>
In some of these cases, it is explicit that the malady arrives as a Divine punishment, but in others, the cause in unknown, and potentially a natural occurrence.&#160; What do these stories teach us about the malady and why someone might be plagued by it?
+
<p>בחלק מהמקרים האלו, נאמר מפורשות שהצרעת מגיעה כעונש שמיימי, אך במקרים אחרים הגורם אינו ידוע ואפשר שמדובר בהתרחשות טבעית. צריך לשאול מה סיפורים אלו מלמדים אותנו על אופי צרעת ולמה אדם עלול להיות נגוע בה?&#160;</p>
  
<h2>Diagnosis and Ramifications</h2>
+
<h2 name="אבחון והשפעות">אבחון הנגעים והשפעותיהם</h2>
<p>Much of Vayikra 13 is devoted to a discussion of how to determine if the afflicted person is in fact impure, and how he should be treated once he is so designated.&#160; In addition to the many difficulties involved in understanding some of the technical details, several other aspects of the process raise questions as well:</p>
+
<p>חלק גדול מ<a href="Vayikra13" data-aht="source">ויקרא י״ג</a> מוקדש לשאלת אבחון טומאתו של האדם המצורע והטיפול באדם שהכהן קבע שהוא מצורע. בנוסף לקושי בהבנת התיאור הטכני של תהליך האיבחון וההיטהרות, מספר היבטים נוספים של התהליך מעלים שאלות:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>Role of the priest</b> – The priest is assigned the task of determining the status of the afflicted individual, house, or clothing. Is this role a solely religious one, related to issues of purity, or does the priest play a medical role as well, actually diagnosing the disease?</li>
+
<li><b>תפקיד הכהן</b>&#160;תפקיד הכהן הוא לאבחן את סטטוס נגעי המצורע, ביתו, או בגדיו. האם מדובר בתפקיד דתי בלבד, הקשור לענייני טהרה, או שמא מדובר בתפקיד רפואי של איבחון מחלה?</li>
<li><b>Seven day intervals</b> – In several instances, there are seven day waiting periods in between inspections of the plague.&#160; What is the purpose of these intervals?</li>
+
<li><b>מקטעי שבעה ימים</b>&#160;– במספר נקודות בתהליך יש זמן המתנה של שבעה ימים בין בדיקה לבדיקה של הנגעים. מהי מטרת הפוגות אלה?</li>
<li><b>Who is impure</b> – Is there any logic to the symptoms that designate the impure state?&#160; For instance, why would a person who is completely covered by <i>tzara'at</i> be rendered pure (<a href="Vayikra13" data-aht="source">Vayikra 13:13</a>), while smaller spots render him impure?</li>
+
<li><b>מי נחשב טמא?</b>&#160;– האם ניתן להסביר באופן לוגי את הסימפטומים שגורמים לאדם להיגדר כטמא? לדוגמא, מדוע אדם המכוסה כולו בצרעת נחשב טהור (<a href="Vayikra13" data-aht="source">ויקרא י"ג:י"ג</a>) בעוד שנגעים קטנים יותר כן מטמאים אותו?</li>
<li><b>"בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ וְעַל שָׂפָם יַעְטֶה"</b> – What is the purpose of these actions? The torn coat and unkempt hair are classically signs of mourning, but why should mourning be mandated?&#160; Moreover, why should the upper lip of the <i>metzora</i> be covered?</li>
+
<li><b>"בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ וְעַל שָׂפָם יַעְטֶה"</b> – מהי תכלית פעולות אלה? הבגדים הקרועים והשיער הפרוע הם סממנים קלאסיים של אבלות, אבל האמנם שייכת פה האבלות? יתר על כן, למה שפתו העליונה של המצורע צריכה להיות מכוסה?</li>
<li><b>Isolation</b> – Why is the impure individual expelled from the camp and forced into isolation?&#160; Though all forms of impurity require a distancing from the Mikdash, this is the only state which requires leaving the Israelite camp. Is this a precaution against contagion or a punishment for sin?</li>
+
<li><b>היבדלות</b>&#160;– למה המצורע מובדל ומשולח מן המחנה? למרות שכל סוגי הטומאה מחייבים התרחקות מהמקדש, זהו המצב היחיד המחייב יציאה ממחנה ישראל. האם זה אמצעי זהירות של בידוד מפחד הידבקות, או האם זה חלק מעונש על חטא?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
<h2 name="Purification Process">The Purification Process</h2>
+
<h2 name="היטהרות">תהליך ההיטהרות</h2>
The details of the purification rituals are similarly difficult to comprehend:
+
<p>פרטי טקסי ההיטהרות מעלים גם כן שאלות רבות:</p>
 +
<p><b>"עֵץ אֶרֶז וּשְׁנִי תוֹלַעַת וְאֵזֹב"</b> – מה מסמלים הארז, האזוב, וחוט השני?</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>"עֵץ אֶרֶז וּשְׁנִי תוֹלַעַת וְאֵזֹב"</b> – What is the significance of the cedar, hyssop branch and scarlet thread?</li>
+
<li><b>"שְׁתֵּי צִפֳּרִים"</b> – כיצד יש להבין את הטקס של שתי הציפורים, בו האחת נשחטת והשנייה משוחררת לחופשי? הטקס מזכיר את הגורל ביום הכיפורים, שבו הוקרב שעיר אחד לה' והשני משתלח במדבר.<fn>לעיון מעמיק ראו:&#160;<a href="Why is the Goat Sent to Azazel" data-aht="page">מדוע נשלח השעיר לעזאזל?</a></fn> מה ניתן ללמוד מהשוואה זו?</li>
<li><b>"שְׁתֵּי צִפֳּרִים"</b> – How is the ritual of the two birds, one of which is killed and the other let free, to be understood?&#160; This rite is reminiscent of the lottery on Yom HaKippurim which sets one goat to be slaughtered for God and one to be sent to the wilderness.<fn>For an in depth study of that process, see <a href="Why is the Goat Sent to Azazel" data-aht="page">Why is the Goat Sent to Azazel?</a></fn>&#160; What might be learned from this comparison?</li>
+
<li><b>מַיִם חַיִּים / הַצִּפֹּר הַחַיָּה </b>– מהי משמעות הכפילות בשימוש בשורש "חיים" לגבי המים והציפור?<b><br/></b></li>
<li><b>מַיִם חַיִּים / הַצִּפֹּר הַחַיָּה </b>– What is the import of the repeated emphasis on the "live" bird and "living" waters? <b><br/></b></li>
+
<li><b>גילוח</b>&#160;למה המצורעים נדרשים לגלח את שיער ראשם בסיום התהליך?&#160;</li>
<li><b>Shaving</b> – Why is all of the individual's hair shorn off at the end of the process?</li>
+
<li><b>קרבן חטאת</b>&#160;– לבסוף, מדוע המצורע שנטהר נדרש להביא קרבן חטאת? האם הדבר מעיד שהוא חטא?</li>
<li><b>Sin offerings</b> – Finally, why must the cured individual bring sin-offerings?&#160; Does this imply that he had sinned?</li>
 
 
</ul>
 
</ul>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 10:27, 18 April 2020

צרעת

הקדמה

נגע אפוף במסתורין

בפרקים י"ג-י"ד בספר ויקרא מתוארות צורות שונות של צרעת, הטומאה הנובעת ממנה ודרכי ההיטהרות של המנוגעים ממנה. בכל זאת, למרות הפירוט הרב, עולות שאלות רבות בנוגע למחלה הנשארת אפופה בתחום הלא נודע: 

  • טבעה של הצרעת – מהי הצרעת? למה אדם חולה בנגעים? האם זוהי מחלה טבעית שכל אדם עלול לחלות בה, או שמא מדובר בתופעה על-טבעית הנשלחת מן השמים?
  • צורות הנגעים – מה הקשר בין צרעת הגוף, הבגדים, והבית? האם אלו ביטויים שונים של אותה המחלה, או האם יש כאן שיתוף שם למגוון רחב של נגעים השונים במהותם?
  • טומאה – אלו מאפיינים יש לצרעת הגורמים לטומאה? האם ניתן להצביע על קשר בין הצרעת לבין הדברים האחרים המטמאים (כמו נבלת אדם או חיה, טומאות היוצאות מגוף האדם, לידה)?

מקרי צרעת בתנ"ך

ישנם מספר סיפורים בתנ"ך המתארים אדם המנוגע בצרעת. בחינת מקרים אלו יכולה לעזור בהבנת אופי המחלה.

  • שמות ד׳ – במעמד הסנה, כאשר משה מביע את חששותיו לגבי אמון העם בשליחותו, הקב"ה נותן לו צרעת בידו כאות.
  • במדבר י״ב – לאחר שמרים ואהרן מדברים נגד משה, מרים נענשת בצרעת.
  • שמואל ב׳ ג׳ – לאחר שגוזר יואב על אבנר דין מוות ללא אישורו של דוד, מקלל אותו דוד שינוגע בצרעת.
  • מלכים ב׳ ה׳ – נעמן, שר צבא ארם, מתרפא מצרעתו לאחר שטובל שבע פעמים בירדן במצוות אלישע.
  •  מלכים ב׳ ה׳ – לאחר שגיחזי מדבר בשם אלישע ללא אישורו, הוא מקולל שיהיה נגוע בצרעתו של נעמן.
  • מלכים ב' ז' – ארבעה מצורעים הגרים מחוץ לשומרון, הם הראשונים לגלות שצבא ארם ברחו ממחנם ונטשו מספיק אוכל על מנת להציל את תושבי שומרון מהרעב.
  • דברי הימים ב' כ"ו – לאחר שהמלך עוזיהו חורג מגבולות המותר ומקטיר קטורת, הוא מוכה בצרעת.

בחלק מהמקרים האלו, נאמר מפורשות שהצרעת מגיעה כעונש שמיימי, אך במקרים אחרים הגורם אינו ידוע ואפשר שמדובר בהתרחשות טבעית. צריך לשאול מה סיפורים אלו מלמדים אותנו על אופי צרעת ולמה אדם עלול להיות נגוע בה? 

אבחון הנגעים והשפעותיהם

חלק גדול מויקרא י״ג מוקדש לשאלת אבחון טומאתו של האדם המצורע והטיפול באדם שהכהן קבע שהוא מצורע. בנוסף לקושי בהבנת התיאור הטכני של תהליך האיבחון וההיטהרות, מספר היבטים נוספים של התהליך מעלים שאלות:

  • תפקיד הכהן – תפקיד הכהן הוא לאבחן את סטטוס נגעי המצורע, ביתו, או בגדיו. האם מדובר בתפקיד דתי בלבד, הקשור לענייני טהרה, או שמא מדובר בתפקיד רפואי של איבחון מחלה?
  • מקטעי שבעה ימים – במספר נקודות בתהליך יש זמן המתנה של שבעה ימים בין בדיקה לבדיקה של הנגעים. מהי מטרת הפוגות אלה?
  • מי נחשב טמא? – האם ניתן להסביר באופן לוגי את הסימפטומים שגורמים לאדם להיגדר כטמא? לדוגמא, מדוע אדם המכוסה כולו בצרעת נחשב טהור (ויקרא י"ג:י"ג) בעוד שנגעים קטנים יותר כן מטמאים אותו?
  • "בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ וְעַל שָׂפָם יַעְטֶה" – מהי תכלית פעולות אלה? הבגדים הקרועים והשיער הפרוע הם סממנים קלאסיים של אבלות, אבל האמנם שייכת פה האבלות? יתר על כן, למה שפתו העליונה של המצורע צריכה להיות מכוסה?
  • היבדלות – למה המצורע מובדל ומשולח מן המחנה? למרות שכל סוגי הטומאה מחייבים התרחקות מהמקדש, זהו המצב היחיד המחייב יציאה ממחנה ישראל. האם זה אמצעי זהירות של בידוד מפחד הידבקות, או האם זה חלק מעונש על חטא?

תהליך ההיטהרות

פרטי טקסי ההיטהרות מעלים גם כן שאלות רבות:

"עֵץ אֶרֶז וּשְׁנִי תוֹלַעַת וְאֵזֹב" – מה מסמלים הארז, האזוב, וחוט השני?

  • "שְׁתֵּי צִפֳּרִים" – כיצד יש להבין את הטקס של שתי הציפורים, בו האחת נשחטת והשנייה משוחררת לחופשי? הטקס מזכיר את הגורל ביום הכיפורים, שבו הוקרב שעיר אחד לה' והשני משתלח במדבר.1 מה ניתן ללמוד מהשוואה זו?
  • מַיִם חַיִּים / הַצִּפֹּר הַחַיָּה – מהי משמעות הכפילות בשימוש בשורש "חיים" לגבי המים והציפור?
  • גילוח – למה המצורעים נדרשים לגלח את שיער ראשם בסיום התהליך? 
  • קרבן חטאת – לבסוף, מדוע המצורע שנטהר נדרש להביא קרבן חטאת? האם הדבר מעיד שהוא חטא?