Difference between revisions of "Tzara'at/2/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 46: Line 46:
 
<category>מחלה טבעית
 
<category>מחלה טבעית
 
<p><i>צרעת</i>&#160;היא פגע טבעי, שכל אדם, בין אם חטא ובין אם לא, עלול לחלות בה.</p>
 
<p><i>צרעת</i>&#160;היא פגע טבעי, שכל אדם, בין אם חטא ובין אם לא, עלול לחלות בה.</p>
<mekorot>ר' יוחנן ב<multilink><a href="BavliKetubot77b" data-aht="source">בבלי כתובות</a><a href="BavliKetubot77b" data-aht="source">Ketubot 77b</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink>,<fn>למרות שאינו אומר זאת במפורש, ר' יוחנן מציין שאין צרעת בבבל בגלל שנהוג להתרחץ בפרת, לשתות שכר ולאכול תרדין. מדבריו ניתן להסיק שמדובר במחלה שניתן למנוע אותה על ידי היגינה טובה ושמירה על דיאטה מתאימה.</fn> <multilink><a href="RalbagVayikra11-47" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagVayikra11-47" data-aht="source">Vayikra 11:47</a><a href="RalbagVayikra13-4" data-aht="source">Vayikra 13:4</a><a href="RalbagVayikra13-5" data-aht="source">Vayikra 13:5</a><a href="RalbagVayikra13-13" data-aht="source">Vayikra 13:13</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink>, <multilink><a href="ShadalVayikra12-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra12-2" data-aht="source">Vayikra 12:2</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">About R. Shemuel David Luzzatto</a></multilink>, <multilink><a href="RDavidZviHoffmannVayikra13" data-aht="source">הרב דוד צבי הופמן</a><a href="RDavidZviHoffmannVayikra13" data-aht="source">Vayikra 13</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">About R. David Zvi Hoffmann</a></multilink></mekorot>
+
<mekorot>ר' יוחנן ב<multilink><a href="BavliKetubot77b" data-aht="source">בבלי כתובות</a><a href="BavliKetubot77b" data-aht="source">Ketubot 77b</a><a href="Talmud Bavli" data-aht="parshan">About the Bavli</a></multilink><fn>למרות שאינו אומר זאת במפורש, ר' יוחנן מציין שאין צרעת בבבל בגלל שנהוג להתרחץ בפרת, לשתות שכר ולאכול תרדין. מדבריו ניתן להסיק שמדובר במחלה שניתן למנוע אותה על ידי היגינה טובה ושמירה על דיאטה מתאימה.</fn>, <multilink><a href="RalbagVayikra11-47" data-aht="source">רלב"ג</a><a href="RalbagVayikra11-47" data-aht="source">Vayikra 11:47</a><a href="RalbagVayikra13-4" data-aht="source">Vayikra 13:4</a><a href="RalbagVayikra13-5" data-aht="source">Vayikra 13:5</a><a href="RalbagVayikra13-13" data-aht="source">Vayikra 13:13</a><a href="R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="parshan">About R. Levi b. Gershom</a></multilink>, <multilink><a href="ShadalVayikra12-2" data-aht="source">שד"ל</a><a href="ShadalVayikra12-2" data-aht="source">Vayikra 12:2</a><a href="R. Shemuel David Luzzatto (Shadal)" data-aht="parshan">About R. Shemuel David Luzzatto</a></multilink>, <multilink><a href="RDavidZviHoffmannVayikra13" data-aht="source">הרב דוד צבי הופמן</a><a href="RDavidZviHoffmannVayikra13" data-aht="source">Vayikra 13</a><a href="R. David Zvi Hoffmann" data-aht="parshan">About R. David Zvi Hoffmann</a></multilink></mekorot>
 
<point><b>איזו מחלה?</b> מקורות אלו סוברים שכל אחד עלול לחלות בצרעת, אך הם אינם מבקשים לזהות את הצרעת כמחלה מוכרת ספיציפית<fn>לאורך הדורות, רבים ניסו למצוא את מחלת העור שתסמיניה זהים לצרעת המקראית, אך ללא הצלחה. בוולגטה ובתרגום השבעים תורגמה המילה צרעת למילה הלועזית "lepra", ומאוחר יותר הבינו את זה כמחלה המוכרת, "leprosy" באנגלית. סביר להניח שלא מדובר באותה מחלה, שכן לצרעת המודרנית תסמינים רבים נוספים שאינם קשורים לאלו של הצרעת המקראית, ביניהם: חולשת שרירים, אובדן תחושה, בעיות עיניים ועוד. בנוסף לכך, תקופת הדגירה הארוכה וההתפתחות האיטית של המחלה אינם מתאימים למקטעי ההמתנה של שבעה ימים בין בדיקה לבדיקה. יתר על כן, מחלת הנסן לא היתה מוכרת במזרח התיכון עד ימיו של אלכסנדר הגדול.</fn>.</point>
 
<point><b>איזו מחלה?</b> מקורות אלו סוברים שכל אחד עלול לחלות בצרעת, אך הם אינם מבקשים לזהות את הצרעת כמחלה מוכרת ספיציפית<fn>לאורך הדורות, רבים ניסו למצוא את מחלת העור שתסמיניה זהים לצרעת המקראית, אך ללא הצלחה. בוולגטה ובתרגום השבעים תורגמה המילה צרעת למילה הלועזית "lepra", ומאוחר יותר הבינו את זה כמחלה המוכרת, "leprosy" באנגלית. סביר להניח שלא מדובר באותה מחלה, שכן לצרעת המודרנית תסמינים רבים נוספים שאינם קשורים לאלו של הצרעת המקראית, ביניהם: חולשת שרירים, אובדן תחושה, בעיות עיניים ועוד. בנוסף לכך, תקופת הדגירה הארוכה וההתפתחות האיטית של המחלה אינם מתאימים למקטעי ההמתנה של שבעה ימים בין בדיקה לבדיקה. יתר על כן, מחלת הנסן לא היתה מוכרת במזרח התיכון עד ימיו של אלכסנדר הגדול.</fn>.</point>
 
<point><b>צרעת הבית וצרעת הבגד</b> – רלב"ג מבקש להסביר באופן טבעי גם את הסוגים האלו של הצרעת, וטוען שחום או לחות יכולים להחליש נכסים טבעיים, ואלו עלולים להירקב או להלבין.<fn>ראו לעיל את הסברו הטבעי של האברבנאל לתופעה.</fn></point>
 
<point><b>צרעת הבית וצרעת הבגד</b> – רלב"ג מבקש להסביר באופן טבעי גם את הסוגים האלו של הצרעת, וטוען שחום או לחות יכולים להחליש נכסים טבעיים, ואלו עלולים להירקב או להלבין.<fn>ראו לעיל את הסברו הטבעי של האברבנאל לתופעה.</fn></point>
 
<point><b>הבדלים בין טומאות אחרות לטומאת הצרעת</b> – מכיוון שטומאות אחרות (כגון אדם שמת, לידה ויציאות גופניות) נוצרים באופן טבעי ואינם קשורים בהכרח בחטא או בעונש, סביר להניח שטומאת הצרעת אינה שונה.</point>
 
<point><b>הבדלים בין טומאות אחרות לטומאת הצרעת</b> – מכיוון שטומאות אחרות (כגון אדם שמת, לידה ויציאות גופניות) נוצרים באופן טבעי ואינם קשורים בהכרח בחטא או בעונש, סביר להניח שטומאת הצרעת אינה שונה.</point>
 
<point><b>השגחה פרטית: נגעים ללא חטא?</b><ul>
 
<point><b>השגחה פרטית: נגעים ללא חטא?</b><ul>
<li>הרלב"ג מאמין שלא כל אחד זוכה בהשגחה פרטית, ואדם יכול לסבול בנסיבות טבעיות מהמחלה.<fn>לעוד, ראו את שיטת הרלב"ג באופן כללי,&#160;<a href="Commentators:R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="page">רלב"ג</a>.</fn>&#160;לפיכך, אפשרי שאדם יחלה במחלה מגבילה כמו הצרעת, ולא לראותה כעונש שמיימי.</li>
+
<li>רלב"ג מאמין שלא כל אחד זוכה בהשגחה פרטית, ואדם יכול לסבול בנסיבות טבעיות מהמחלה.<fn>לעוד, ראו את שיטת הרלב"ג באופן כללי,&#160;<a href="Commentators:R. Levi b. Gershom (Ralbag, Gersonides)" data-aht="page">רלב"ג</a>.</fn>&#160;לפיכך, אפשרי שאדם יחלה במחלה מגבילה כמו הצרעת, ולא לראותה כעונש שמיימי.</li>
<li>הרד"צ הופמן טוען שלמרות שרוב המחלות באים כעונש, תמיד קיימים מקרים חריגים שלא ניתן להסבירם באופן כזה. יתר על כן, הרד"צ מקשה ושואל מדוע רק הצרעת גורמת לטומאה, אם את על המחלות צריך להבין כעונש על חטא. מכאן הוא מסיק שטומאת המצורע לא מגיעה בעקבות חטא.</li>
+
<li>הרד"צ הופמן טוען שלמרות שרוב המחלות באים כעונש, תמיד קיימים מקרים חריגים שלא ניתן להסבירם באופן כזה. יתר על כן, רד"צ מקשה ושואל מדוע רק הצרעת גורמת לטומאה, אם את על המחלות צריך להבין כעונש על חטא. מכאן הוא מסיק שטומאת המצורע לא מגיעה בעקבות חטא.</li>
 
</ul></point>
 
</ul></point>
 
<point><b>למה הצרעת גורמת לטומאה?</b> יש מנעד רחב של דעות במקורות אלו להסבר סיבת הטומאה:
 
<point><b>למה הצרעת גורמת לטומאה?</b> יש מנעד רחב של דעות במקורות אלו להסבר סיבת הטומאה:
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>ריקבון</b>&#160;– על פי הרלב"ג, רוב הטומאות קשורות בהעדר חיים<fn>ראו את הכוזרי הקושר בין טומאה למיתה, וכותב:&#160;"אֶפְשָׁר שֶׁתִּהְיֶה הַצָּרַעַת וְהַזִּיבוּת תְּלוּיוֹת בְּטֻמְאַת הַמֵּת, כִּי הַמָּוֶת הוּא הַהֶפְסֵד הַגָּדוֹל, וְהָאֵבֶר הַמְּצֹרָע כַּמֵּת וְהַזֶּרַע הַנִּפְסָד כֵּן".</fn>, כשנשארת רק הגשמיות של האדם<fn>הרלב"ג משתמש במונחים "צורה" ו"חומר", המקבילים לצידו הרוחני ולצידו הפיזי של האדם, או לנשמה ולגוף.</fn>. זה מדגיש שההיבט הפיזי של האדם ("החומר") אינו מרומם, רק רוחו ("צורה") היא נשגבת<fn>מכיוון שכך, רמות שונות של טומאה נובעות מדרגת ה"צורה" שאבדה. מכיוון שנשמת האדם נעלה יותר מזו של חיות, גופתו גורמת רמת טומאה גבוהה יותר ממגע עם נבלה.</fn>. לכן, כאשר תגובה גופנית גורמת לעודף או ריקבון של החומר הפיזי, הופך האדם לטמא.<fn>הוא מציע שווסת האישה, או אדם עם יציאות גופניות לא טבעיות (זב/זבה) משחררים דם/זרע שאינם בשלים ליצירת ילדים. באופן דומה, איש שפולט שכבת זרע מאבד את הפוטנציאל ליצירת חיים. כך גם אישה לאחר לידת ולדה, משחררת את הדם שלא שימש להזנת העובר. בכל המקרים הללו, יש עודף "חומר" שנותר ללא "צורה". בניגוד לכך, הצרעת גורמת לאובדן של "החומר" ככל שהגוף נרקב. המכנה המשותף לכל המקרים האלו הם בהדגשתם את שפלות הגוף ורוממות הרוח.</fn>&#160;צרעת היא צורה חמורה יותר של ריקבון הגוף, הנובעת בתוך הגוף והמתפשטת בגוף האדם, ולכן היא גורמת לדרגת טומאה גבוהה.<fn>הרלב"ג אינו מסביר מדוע מחלות אחרות לא גורמות לטומאה. נראה שהרלב"ג סבר שהצרעת נבעה ממקום פנימי בגוף ולא מגורם חיצוני, וכך היא מדגישה את שפלות גוף האדם. בנוסף לכך, ייתכן שהצרעת גרמה לעיוות גופני גדול יותר ממחלות רבות אחרות, שנתן דומיננטיות לגוף והצורך בטומאה גדל.</fn></li>
+
<li><b>ריקבון</b>&#160;– על פי רלב"ג, רוב הטומאות קשורות בהעדר חיים<fn>ראו את הכוזרי הקושר בין טומאה למיתה, וכותב:&#160;"אֶפְשָׁר שֶׁתִּהְיֶה הַצָּרַעַת וְהַזִּיבוּת תְּלוּיוֹת בְּטֻמְאַת הַמֵּת, כִּי הַמָּוֶת הוּא הַהֶפְסֵד הַגָּדוֹל, וְהָאֵבֶר הַמְּצֹרָע כַּמֵּת וְהַזֶּרַע הַנִּפְסָד כֵּן".</fn>, כשנשארת רק הגשמיות של האדם<fn>הרלב"ג משתמש במונחים "צורה" ו"חומר", המקבילים לצידו הרוחני ולצידו הפיזי של האדם, או לנשמה ולגוף.</fn>. זה מדגיש שההיבט הפיזי של האדם ("החומר") אינו מרומם, רק רוחו ("צורה") היא נשגבת<fn>מכיוון שכך, רמות שונות של טומאה נובעות מדרגת ה"צורה" שאבדה. מכיוון שנשמת האדם נעלה יותר מזו של חיות, גופתו גורמת רמת טומאה גבוהה יותר ממגע עם נבלה.</fn>. לכן, כאשר תגובה גופנית גורמת לעודף או ריקבון של החומר הפיזי, הופך האדם לטמא.<fn>הוא מציע שווסת האישה, או אדם עם יציאות גופניות לא טבעיות (זב/זבה) משחררים דם/זרע שאינם בשלים ליצירת ילדים. באופן דומה, איש שפולט שכבת זרע מאבד את הפוטנציאל ליצירת חיים. כך גם אישה לאחר לידת ולדה, משחררת את הדם שלא שימש להזנת העובר. בכל המקרים הללו, יש עודף "חומר" שנותר ללא "צורה". בניגוד לכך, הצרעת גורמת לאובדן של "החומר" ככל שהגוף נרקב. המכנה המשותף לכל המקרים האלו הם בהדגשתם את שפלות הגוף ורוממות הרוח.</fn>&#160;צרעת היא צורה חמורה יותר של ריקבון הגוף, הנובעת בתוך הגוף והמתפשטת בגוף האדם, ולכן היא גורמת לדרגת טומאה גבוהה.<fn>הרלב"ג אינו מסביר מדוע מחלות אחרות לא גורמות לטומאה. נראה שהרלב"ג סבר שהצרעת נבעה ממקום פנימי בגוף ולא מגורם חיצוני, וכך היא מדגישה את שפלות גוף האדם. בנוסף לכך, ייתכן שהצרעת גרמה לעיוות גופני גדול יותר ממחלות רבות אחרות, שנתן דומיננטיות לגוף והצורך בטומאה גדל.</fn></li>
 
<li><b>חיזוק האמונה בהשגחה אלוהית </b>&#160;– שד"ל מציע שבעת העתיקה אנשים טעו והניחו שנגעים בעקבות צרעת הם סימן לזעמו של הקב"ה, והסיקו שהמצורע בוודאי חטא באופן חמור. לכן היתה החברה שסביבו נמנעת באופן טבעי מקשר או מגע עם המצורע.<fn>He suggests that a similar mechanism is at work in other forms of impurity as well. A menstruating or childbearing woman and a zav / zavah can similarly be viewed as one who is censured by Hashem because the loss of blood or seed is a marker of death, hinting that the person is deserving of death. As such, there was a natural distancing from these people, and they all (excepting the menstruating woman due to the regularity of the condition) brought sacrifices for atonement when the impurity passed.</fn> יחס כזה, למרות שמבוסס על טעות, גרם לחיזוק האמונה בהשגחה אלוהית ובשכר ועונש, ועל כן התורה איפשרה ליחס להמשיך ומיסדה אותו על ידי הגדרת המצורע כטמא.<fn>For similar cases in which Shadal suggests that Hashem left the nation to maintain their benign, though false, conceptions, see Shadal. One example is developed at Half Shekels – For Census or Tabernacle, where Shadal suggests that Hashem encouraged belief in the "evil eye" since it, too, promoted belief in Divine providence and steered people away from hubris and excessive self-reliance.</fn></li>
 
<li><b>חיזוק האמונה בהשגחה אלוהית </b>&#160;– שד"ל מציע שבעת העתיקה אנשים טעו והניחו שנגעים בעקבות צרעת הם סימן לזעמו של הקב"ה, והסיקו שהמצורע בוודאי חטא באופן חמור. לכן היתה החברה שסביבו נמנעת באופן טבעי מקשר או מגע עם המצורע.<fn>He suggests that a similar mechanism is at work in other forms of impurity as well. A menstruating or childbearing woman and a zav / zavah can similarly be viewed as one who is censured by Hashem because the loss of blood or seed is a marker of death, hinting that the person is deserving of death. As such, there was a natural distancing from these people, and they all (excepting the menstruating woman due to the regularity of the condition) brought sacrifices for atonement when the impurity passed.</fn> יחס כזה, למרות שמבוסס על טעות, גרם לחיזוק האמונה בהשגחה אלוהית ובשכר ועונש, ועל כן התורה איפשרה ליחס להמשיך ומיסדה אותו על ידי הגדרת המצורע כטמא.<fn>For similar cases in which Shadal suggests that Hashem left the nation to maintain their benign, though false, conceptions, see Shadal. One example is developed at Half Shekels – For Census or Tabernacle, where Shadal suggests that Hashem encouraged belief in the "evil eye" since it, too, promoted belief in Divine providence and steered people away from hubris and excessive self-reliance.</fn></li>
<li><b>הטומאה כסמלית לחטא</b>&#160;– הרדהופמן מציע שכל הטומאות סמליות לחטאים, ולא פועל יוצא שלהם.<fn>Impurity stemming from contact with the dead symbolizes sins against God, bodily emissions represent sins of desire, and tzara'at stands for sins against society. As such, the people in the first category are removed only from the vicinity of the Mikdash itself, while those in the last are banished from the entire Israelite camp. As all cases require distancing one's self from the Mikdash, the institution served to remind people of their holy mission and the need to shy away from sin and its symbols.</fn> באופן מציאותי כל מחלה היתה יכולה להיבחר לסמל את החטא, אך הצרעת נבחרה בגלל שהיא מפגינה באופן הטוב ביותר את המסר. אדם שרואה את העיוות שנגרם מנגעיה מקשר את הדבר למוות<fn>ראו את דברי אהרון אודות מרים אחותו: "אַל נָא תְהִי כַּמֵּת".</fn> וכך גם לחטא.</li>
+
<li><b>הטומאה כסמלית לחטא</b>&#160;– רד"צ מציע שכל הטומאות סמליות לחטאים, ולא פועל יוצא שלהם.<fn>Impurity stemming from contact with the dead symbolizes sins against God, bodily emissions represent sins of desire, and tzara'at stands for sins against society. As such, the people in the first category are removed only from the vicinity of the Mikdash itself, while those in the last are banished from the entire Israelite camp. As all cases require distancing one's self from the Mikdash, the institution served to remind people of their holy mission and the need to shy away from sin and its symbols.</fn> באופן מציאותי כל מחלה היתה יכולה להיבחר לסמל את החטא, אך הצרעת נבחרה בגלל שהיא מפגינה באופן הטוב ביותר את המסר. אדם שרואה את העיוות שנגרם מנגעיה מקשר את הדבר למוות<fn>ראו את דברי אהרון אודות מרים אחותו: "אַל נָא תְהִי כַּמֵּת".</fn> וכך גם לחטא.</li>
 
</ul></point>
 
</ul></point>
 
<point><b>סיפורי צרעת מהמקרא</b> – סיפורי הצרעת במקרא מהווים קושי לשיטה זו, שכן שם מפורש שמדובר בעונש שמיימי<fn>See the examples of Miryam, Yoav, Geichazi, and Uziyahu, discussed above. On the other hand, Tanakh does not explain why Na'aman (Melakhim II 5) or the four metzoraim of Melakhim II 7 were afflicted, allowing for the possibility that they contracted the disease naturally. In Shemot 4, Hashem gives Moshe a sign in the form of tzara'at on his hand. This is clearly a supernatural event, but from the simple reading of the verses it, too, is unconnected to sin.</fn>.<br/>&#160;הפרשנים כאן עשויים לתרץ שבמקרים האלה, הקב"ה מעניש באמצעות מחלה טבעית, כשם שבמקומות אחרים הוא משליך עיוורון או מגיפה על אנשים.</point>
 
<point><b>סיפורי צרעת מהמקרא</b> – סיפורי הצרעת במקרא מהווים קושי לשיטה זו, שכן שם מפורש שמדובר בעונש שמיימי<fn>See the examples of Miryam, Yoav, Geichazi, and Uziyahu, discussed above. On the other hand, Tanakh does not explain why Na'aman (Melakhim II 5) or the four metzoraim of Melakhim II 7 were afflicted, allowing for the possibility that they contracted the disease naturally. In Shemot 4, Hashem gives Moshe a sign in the form of tzara'at on his hand. This is clearly a supernatural event, but from the simple reading of the verses it, too, is unconnected to sin.</fn>.<br/>&#160;הפרשנים כאן עשויים לתרץ שבמקרים האלה, הקב"ה מעניש באמצעות מחלה טבעית, כשם שבמקומות אחרים הוא משליך עיוורון או מגיפה על אנשים.</point>
<point><b>"וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת"</b> – הרלב"ג מסביר שהשימוש בפועל&#160;"וְנָתַתִּי" לא בהכרח מתאר פעולה אקטיבית של הקב"ה.<fn>He does also allow for the possibility that Divine providence is at work, either to help people find hidden treasure as suggested in <a href="VayikraRabbah17-6" data-aht="source">Vayikra Rabbah 17:6</a>, or to protect the owners in a case where their wall is unstable.&#160; [Due to the laws of <i>tzara'at</i> they will need to break it, preventing it from later falling down on them.] Interestingly, Ralbag does not raise the commonly suggested possibility that that this could be a Divine warning to repent.&#160; This might relate to Ralbag's understanding of individual providence, which would be merited only by an extremely righteous individual, and not by a sinner who was unworthy of a miraculous warning.</fn>&#160;ייתכן והצרעת מוסבת כפעולתו מכיוון שהשי"ת הוא התכלית המפעילה את כל העולם.<fn>He writes, "כי הוא סיבה לכל מה שיתחדש באופן־מה, ואף על פי שאין הרע מתחדש ממנו בעצמוּת".&#160; See Shadal who explains similarly regarding the <a href="Hardened Hearts" data-aht="page">Hardening of Paroh's Heart</a>. He claims that the action is attributed to Hashem even though Paroh hardened his own heart because Hashem is the ultimate cause of all that happens.&#160; He suggests that it is specifically strange events that are assigned to the hand of God, as they are incomprehensible without postulating Hashem's intervention.&#160; Here, too, one might posit that <i>tzara'at</i> of the house seems miraculous (despite it really being due to natural causes) and is therefore attributed to Hashem.</fn></point>
+
<point><b>"וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת"</b> – רלב"ג מסביר שהשימוש בפועל&#160;"וְנָתַתִּי" לא בהכרח מתאר פעולה אקטיבית של הקב"ה.<fn>He does also allow for the possibility that Divine providence is at work, either to help people find hidden treasure as suggested in <a href="VayikraRabbah17-6" data-aht="source">Vayikra Rabbah 17:6</a>, or to protect the owners in a case where their wall is unstable.&#160; [Due to the laws of <i>tzara'at</i> they will need to break it, preventing it from later falling down on them.] Interestingly, Ralbag does not raise the commonly suggested possibility that that this could be a Divine warning to repent.&#160; This might relate to Ralbag's understanding of individual providence, which would be merited only by an extremely righteous individual, and not by a sinner who was unworthy of a miraculous warning.</fn>&#160;ייתכן והצרעת מוסבת כפעולתו מכיוון שהשי"ת הוא התכלית המפעילה את כל העולם.<fn>He writes, "כי הוא סיבה לכל מה שיתחדש באופן־מה, ואף על פי שאין הרע מתחדש ממנו בעצמוּת".&#160; See Shadal who explains similarly regarding the <a href="Hardened Hearts" data-aht="page">Hardening of Paroh's Heart</a>. He claims that the action is attributed to Hashem even though Paroh hardened his own heart because Hashem is the ultimate cause of all that happens.&#160; He suggests that it is specifically strange events that are assigned to the hand of God, as they are incomprehensible without postulating Hashem's intervention.&#160; Here, too, one might posit that <i>tzara'at</i> of the house seems miraculous (despite it really being due to natural causes) and is therefore attributed to Hashem.</fn></point>
<point><b>תפקידי הכהן</b> – The priest is involved, not due to any need for atonement, but rather because the disease causes impurity, and the laws of ritual purity are in the priestly domain. Ralbag points out that the priest himself does not have to be the one to investigate and make the actual diagnosis, just to declare impurity.</point>
+
<point><b>תפקידי הכהן</b> – הכהן מעורב, לא בגלל צורך בכפרה, אלא משום שהמחלה גורמת לטומאה והטיפול בתחום זה הוא תפקידו. רלב"ג מוסיף שהכהן לא חייב בעצמו לאבחן את הצרעת בפועל, אלא רק להכריז על הטומאה.</point>
<point><b>An individual who is completely covered by <i>tzara'at</i></b> – R. Hirsch argues against this approach from the fact that an individual who is completely covered with <i>tzara'at</i> is considered pure, claiming that this would be counter-intuitive were the impurity to stem from disease and an attempt to prevent contagion. Ralbag, though, explains that such a state actually suggests that the person is close to recovery.&#160; According to him, the person's natural warmth has pushed the disease to the edges of the body and it is soon to disappear entirely.</point>
+
<point><b>כולו הפך לבן</b> – הרש"ר הירש מקשה על גישה זו ומביא הוכחה מדינו של מצורע המכוסה בכל גופו בנגעים ונחשב טהור. דין זה נוגד את ההיגיון הפשוט אילו הטומאה היתה ניסיון לבודד את המצורע כדי שלא לדבק אנשים נוספים. לעומתו, רלב"ג מסביר שמצב כזה מעיד על קירבתו של המצורע להחלמה. לפי הסברו, החמימות הטבעית&#160;של האדם הרחיקה את המחלה לקצה הגוף, ובקרוב הנגעים יעלמו לחלוטין.</point>
<point><b>Aspects of the defilement/purification process</b> – Since Shadal sees the laws of <i>tzara'at</i> as aimed at reinforcing the people's (mistaken) belief that it was caused by sin, he reads many aspects of the process as symbolic of sin or atonement,<fn>Thus he reads the banishment from the camp, destruction of the house and burning of clothing as signs of God's wrath and rebuke of the afflicted person.&#160; The scarlet thread, cedar, and hyssop represent sins (red), both big (cedar) and small (hyssop), which need atonement.&#160; This comes via the ritual of the two birds.&#160; The bird which is killed acts as a substitute for the life of the <i>metzora</i>, while the one left alive represents the purified person.&#160; It is first connected to his sins (the scarlet thread, cedar, and hyssop) and then placed in living water and blood as a sign of purification. Finally, it is let free as a sign that the <i>metzora</i> is welcome to return to the camp. Last, the sin-offerings are brought as the <i>metzora</i> submits himself to Hashem, requesting that Hashem's anger cease and that he no longer be distanced from Him.</fn> just as the "Divine Punishment" approach does.<fn>As R. D"Z Hoffmann views the impurity as being symbolic of sin, he, too, reads certain aspects of the process in the same manner.&#160; Thus, he too highlights that the isolation from the camp is symbolic of having sinned against society.</fn>&#160; Ralbag, in contrast, disassociates the process from one of atonement and instead views some aspects as medical in nature and others as educational.<fn>In line with his understanding of impurity, he claims that several parts of the ceremony are aimed at highlighting the unworthiness of the material aspects of man's being and how it is the cause of the tragedies which befall him.</fn>&#160; It is also possible that certain components of the ceremony are simply normal procedures found in many purification rites:<br/>
+
<point><b>היבטים שונים של תהליכי הטומאה והטהרה</b> – שד"ל סובר שהלכות הצרעת נועדו לחזק את אמונתם (המוטעית) של אנשים שהנגעים הגיעו כעונש על חטא. מכיוון שכך, הוא מבין היבטים רבים בתהליך הטומאה והטהרה כסמליים לחטא או לכפרה<fn>Thus he reads the banishment from the camp, destruction of the house and burning of clothing as signs of God's wrath and rebuke of the afflicted person. The scarlet thread, cedar, and hyssop represent sins (red), both big (cedar) and small (hyssop), which need atonement. This comes via the ritual of the two birds. The bird which is killed acts as a substitute for the life of the metzora, while the one left alive represents the purified person. It is first connected to his sins (the scarlet thread, cedar, and hyssop) and then placed in living water and blood as a sign of purification. Finally, it is let free as a sign that the metzora is welcome to return to the camp. Last, the sin-offerings are brought as the metzora submits himself to Hashem, requesting that Hashem's anger cease and that he no longer be distanced from Him.</fn>, בדומה לאלו הסוברים שצרעת היא "עונש שמיימי".<fn>As R. D"Z Hoffmann views the impurity as being symbolic of sin, he, too, reads certain aspects of the process in the same manner. Thus, he too highlights that the isolation from the camp is symbolic of having sinned against society.</fn> בניגוד אליו, רלב"ג מנתק את התהליך מענייני כפרה ומבין היבטים מסויימים כרפואיים ואחרים כחינוכיים<fn>In line with his understanding of impurity, he claims that several parts of the ceremony are aimed at highlighting the unworthiness of the material aspects of man's being and how it is the cause of the tragedies which befall him.</fn>. ייתכן גם שמרכיבים מסויימים בטקס נחשבים נורמליים, והם מוכרים מתהליכי טהרה רבים:&#160;<br/>
 
<ul>
 
<ul>
<li><b>Isolation</b> – Ralbag maintains that the banishment from the camp is necessary to prevent contagion by others.</li>
+
<li><b>בידוד והרחקה</b>&#160;רלב"ד לשיטתו, סובר ששילוח המצורע מהמחנה הוא צעד הכרחי למניעת התפשטות המחלה והדבקת נוספים.</li>
<li><b>Seven day periods of confinement</b> – Ralbag suggests that this is the natural amount of time needed for a disease to progress and for certain symptoms to manifest themselves. Alternatively, one could view seven days as a typical formulaic period, similar to that found by other impurities.</li>
+
<li><b>זמן המתנה של שבעה ימים</b>&#160;&#160;</li>
<li><b>"בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ וְעַל שָׂפָם יַעְטֶה"</b> – Ralbag views this as related to the state of impurity created by <i>tzara'at</i> rather than to the disease itself. He suggests that these actions are meant to be signs of degradation which remind people of the lowliness of the material aspects of our being which caused this condition. Alternatively, this approach could explain, as does <multilink><a href="IbnEzraVayikra13-45" data-aht="source">Ibn Ezra</a><a href="IbnEzraVayikra13-2" data-aht="source">Vayikra 13:2</a><a href="IbnEzraVayikra13-45" data-aht="source">Vayikra 13:45</a><a href="IbnEzraVayikra14-4710" data-aht="source">Vayikra 14:4,7,10</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">About R. Avraham ibn Ezra</a></multilink>, that the covering of the mouth was meant to guard against infection.</li>
+
<li>רלב"ג מציע שזוהי תקופת זמן טבעית לראות התפתחות של מחלה, ולתסמינים מסויימים להתגלות. לחילופין, ניתן להבין את שבעת הימים כתבנית זמנים תיפוסית המוכרת מטומאות אחרות.</li>
<li><b>Burning of clothing/ destruction of home</b> – These, too, might be explained as necessary precautions to prevent spread of the disease.<fn>See Abarbanel who offers this reasoning to explain the need to first confine the clothing, though he reads the actual burning as a result of their impure state. Ralbag himself explains that the clothing are burned as a further reminder of the worthlessness of the "material".</fn>&#160;</li>
+
<li><b>"בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ וְעַל שָׂפָם יַעְטֶה"</b> – רלב"ג מבין הנחיה זו כקשורה לטומאתו של המצורע ולא למחלה בעצמה. הוא מציע שמעשים אלה אמורים להזכיר לאדם את שפלות הרובד הגשמי שהביאו אותו למצב הזה. דרך נוספת להבין את ההנחיות האלה בגישה פרשנית זו היא כמו <multilink><a href="IbnEzraVayikra13-2" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraVayikra13-2" data-aht="source">Vayikra 13:2</a><a href="IbnEzraVayikra13-45" data-aht="source">Vayikra 13:45</a><a href="IbnEzraVayikra14-4710" data-aht="source">Vayikra 14:4,7,10</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות ר' אברהם אבן עזרא</a></multilink>, שכיסוי הפה נועד למנוע התפשטות של הנגעים והדבקת הסובבים.</li>
<li><b>Scarlet thread, hyssop, and cedar</b>&#160;– Since the person is already cured at this point, these actions might have no medicinal purpose, but rather might simply be an intrinsic part of the purification rite. The fact that the same threesome is found in the red heifer ceremony might support the possibility that this is simply a standard component of purification.</li>
+
<li><b>שריפת הבגד והריסת הבית</b>&#160;גם את אלו ניתן להסביר כצעדי מניעה כנגד התפשטות המחלה.<fn>See Abarbanel who offers this reasoning to explain the need to first confine the clothing, though he reads the actual burning as a result of their impure state. Ralbag himself explains that the clothing are burned as a further reminder of the worthlessness of the "material".</fn>&#160;</li>
<li><b>Sending away of bird</b> – This, too might be related to purification rather than health, as a similar rite is found in the sending away of the goats on Yom HaKippurim.&#160; See Rashbam who connects the two ceremonies, viewing both as rituals of purification. Alternatively, as&#160;<multilink><a href="IbnEzraVayikra14-4710" data-aht="source">Ibn Ezra</a><a href="IbnEzraVayikra14-4710" data-aht="source">Vayikra 14:4,7,10</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">About R. Avraham ibn Ezra</a></multilink> suggests, the birds are expelled to unsettled territory to ensure that they do not spread the disease.</li>
+
<li><b>חוט השני, אזוב וארז</b>&#160;– מכיוון שבשלב הזה המצורע כבר החלים, ייתכן ולחפצים האלו אין משמעות רפואית, אלא חלק מהותי של תהליך הטהרה. העובדה שניתן למצוא את אותה השלישייה בדיני פרה אדומה מחזקים את הטענה שזהו מרכיב סטנדרתי של התהליך.</li>
<li><b>"Living" birds and water</b> – The emphasis on life might serve as a contrast to the death symbolized by the decaying flesh of the person plagued by <i>tzara'at</i>.</li>
+
<li><b>שילוח הציפור</b>&#160;– ייתכן וגם שלב זה קשור לתהליך הטהרה ולא למימד הרפואי שכן אנו מוצאים טקס דומה בשילוח השעיר בעבודת יום הכיפורים. ראו את דברי הרשב"ם המקשר בין שני הטקסים האלה, ומבין את שניהם כתהליכי היטהרות. לחילופין, כמו שמציע ה<multilink><a href="IbnEzraVayikra14-4710" data-aht="source">אבן עזרא</a><a href="IbnEzraVayikra14-4710" data-aht="source">Vayikra 14:4,7,10</a><a href="R. Avraham ibn Ezra" data-aht="parshan">אודות About R. Avraham ibn Ezra</a></multilink>, ייתכן שהציפורים נשלחות לאזור שאינו מיושב כדי להבטיח שהמחלה לא תתפשט.</li>
<li><b>Shaving of hair </b>– Ralbag maintains that since the hair grew from diseased blood, it might still have marks of the disease on it and needs to be shaved.</li>
+
<li><b>חיים - מים חיים וציפור חיה</b>&#160;ייתכן כי החזרתיות והדגש על "חיים" משמש כניגוד לריקבון, שנוצר מנגעי הצרעת, המסמל מוות.</li>
 +
<li><b>גילוח השיער&#160;</b>– רלב"ג לשיטתו סובר שמכיוון שהשיער צמח בזמן המחלה מ"דם מעופש" יש צורך להסירו על מנת להיטהר.</li>
 
<li><b>Separation from sexual relations</b><fn>This is learned from Vayikra 14:8, "וְיָשַׁב מִחוּץ לְאׇהֳלוֹ שִׁבְעַת יָמִים".</fn> – Ralbag explains that having sexual relations at this point might weaken the afflicted person and cause a relapse of the disease.</li>
 
<li><b>Separation from sexual relations</b><fn>This is learned from Vayikra 14:8, "וְיָשַׁב מִחוּץ לְאׇהֳלוֹ שִׁבְעַת יָמִים".</fn> – Ralbag explains that having sexual relations at this point might weaken the afflicted person and cause a relapse of the disease.</li>
<li><b>Sin offerings</b> – Several other forms of impurity<fn>A woman who has given birth must also bring a sin offering, as does a <i>zav</i> or<i> zavah</i>.</fn> require the bringing of sin-offerings despite the fact that no apparent crime has been committed.&#160; As such, it is possible that, in all of these cases, the offerings are unrelated to atonement.</li>
+
<li><b>קרבן חטאת</b>&#160;טומאות אחרות<fn>אישה לאחר שילדה, וכן זב או זבה מחוייבים גם להביא קרבן חטאת.</fn> גם כן מצריכות הקרבת חטאת, למרות שלא ברור שנעשה חטא. לפיכך, בכל המקרים האלו, הקורבן אינו קשור בכפרה.</li>
 +
<li>Several other forms of impurity<fn>A woman who has given birth must also bring a sin offering, as does a <i>zav</i> or<i> zavah</i>.</fn> require the bringing of sin-offerings despite the fact that no apparent crime has been committed.&#160; As such, it is possible that, in all of these cases, the offerings are unrelated to atonement.</li>
 
</ul></point>
 
</ul></point>
 
</category>
 
</category>

Version as of 14:26, 14 April 2019

צרעת

גישות פרשניות

סקירה

בניסיון להבין את טבעה של הצרעת, הפרשנים מתחלקים בין שתי גישות מרכזיות. חז"ל, ובעקבותיהם רב הפרשנים, מבינים שמדובר בעונש שמיימי בעקבות חטאו של האדם. הפרשנים מתבססים על מקרי הצרעת התנ"כיים, שם מפורש שמדובר בעונש על חטא, ומבינים את תהליך ההיטהרות כחזרה בתשובה.

בניגוד אליהם, הרלב"ג מבין את הצרעת כמחלה טבעית בה כל אדם יכול לחלות. לפי הבנתו, הקשר בין הטומאה לבין הנגעים אינו בחטא, כאשר תהליך הטהרה מקביל לטהרה מטומאות אחרות. בנוסף לכך, הטיפול במצורע הוא טיפול רפואי וההיבדלות היא במטרה למנוע הדבקת אחרים במחלה.

עונש שמיימי

נגעי הצרעת הם עונש אלוקי הנשלחים כאזהרה או עונש על חטא.

טבעי או על-טבעי? הכוזרי1, הרמב"ם2, הרמב"ן3, והרש"ר הירש4 מבינים את הצרעת בכללה כעל-טבעית. בניגוד לכך , ניתן להסיק מפירושי האבן עזרא5, הבכור שור, האברבנאל והספורנו שלמרות המעורבות האלוקית, צרעת הגוף6 היא טבעית או לפחות בעלת אספקטים טבעיים.7
על אלו חטאים נענשים בצרעת? פרשנים אלו אינם מסכימים על החטאים הגורמים לאדם להיענש בצרעת, אך רובם מדברים על הוצאת דיבה8  או יהירות.9 מספר מדרשים10 כוללים רשימות ארוכות של חטאים אפשריים עליהם נענשים בצרעת11, ביניהם גזל, שפיכות דמים, גסות רוח, שקר, חילול שם ה', גילוי עריות, ושבועת שווא.
מקרי צרעת תנ"כיים – בחינת מקרי הצרעת בתנ"ך מהווה חיזוק לשיטה זו, שם ברוב המקרים נאמר מפורשות שאדם נענש בנגעי צרעת בעקבות חטאו:
  • במדבר י"ב – לאחר שמדברת לשון הרע על משה, נענשת מרים בצרעת.
  • שמואל ב' ג' – יואב מקולל על ידי דוד בצרעת לאחר שהוא הורג את אבנר כנגד רצונו של דוד.
  • מלאכים ב' ה' – גיחזי מוכה צרעת אחרי שממרה את פי אלישע.
  • דברי הימים ב' כ"ו – לאחר שהמלך עוזיהו מקטיר קטורת, נענש המלך על יהירותו בצרעת.
נראה שקיים מכנה משותף לחטאים בסיפורים האלו, הקשור במרד בסמכות או ערעורו.12
השוואה לצרעת הבגד והבית – על פי רוב הפרושים האלו13, הנגעים הנוגפים את ביתו של האדם או את בגדיו מהווים אזהרה, המניעה את האדם לחזרה בתשובה לפני שגופו נפגע14. האברבנאל מוסיף שהנס הגלוי בצרעת הבית בא ללמדינו על אופיה הניסי של הצרעת באופן כללי15
"וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת" – הרמב"ן 16 מצביע על כך שהשימוש בלשון "וְנָתַתִּי" מרמז שהקב"ה שולח באופן אקטיבי את הנגע, ולא ניתן להסביר אותו באופן טבעי. הרש"ר הירש מוסיף שלמילה "נֶגַע" יש קונוטציה של פגע הנגזר משמיים17, ולא סתם מחלה גשמית.
למה הצרעת גורמת לטומאה? מקורות אלה עשויים לרמוז שהטומאה מסמלת את זעמו של הקב"ה ודחייתו של החוטא.
השוואה לסוגי טומאה נוספים – רוב הגורמים האחרים לטומאה (יציאות הגוף, לידה ומוות) אינם קשורים לחטא ועונש, אלא מדובר במצבי טבע. על כן, הבנת הצרעת ככזו הופכת את טומאתה ליוצאת דופן.
תפקיד הכהן – האדם הנגוע נבדק על ידי כהן, ולא על ידי רופא, שכן זהו פולחן דתי של חטא וטומאה, ולא מחלה טבעית.18 ספורנו מוסיף כי הכהן יתפלל למען המצורע בנוסף לכך שיגרום לו לחשוב שנית על מעשיו.
אבחון הטמא וטיפולו – על פי מקורות אלו, קיים קשר בין חטאו של הנגוע לבין מצוות הטמא ותהליך היטהרותו:
  • מקטעי המתנה של שבעה ימים – מקטעים אלו נועדו לאפשר זמן למצורע לחזור בתשובה וכך למנוע ולהישמר מעונשים נוספים.
  • שילוח מן המחנה – בעקבות הסוגיה במסכת ערכין, מסביר רש"י שמדובר בעונש של "מידה כנגד מידה". מכיוון שהמצורע גרם להפרדה וניתוק בין הבריות על ידי הלשון הרע שסיפר, עונשו להיות מופרד ומנותק משאר העם. הרש"ר הירש מסביר אחרת וסובר שבושת הבידוד19  מניעה את האדם לחרטה ולתיקון מידותיו20.
  • "בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ" – רש"י, אבן עזרא, בכור שור ואברבנאל מצביעים על כך שאלו מנהגי אבלות. אבן עזרא ואברבנאל מסבירים שהמצורע אבל על חטאיו שגרמו לנגעים, ובכור השור סובר שמדובר באבל על דחייתו של הקב"ה.
היבטים שונים של תהליך הטהרה – פרשנים אלו קוראים באופן דומה היבטים רבים של תהליך ההיטהרות, ככפרה או עונש על חטא:
  • שילוח הציפורים – הרמב"ן משווה בין הציפורים לבין השעיר המשתלח ביום הכיפורים, ומציע ששניהם מסמלים את הרחקת חטאי האדם21. במסכת ערכין מסבירים שהציפורים נבחרות בגלל שהם מצייצות, וכך מזכירים לאדם את חטאיו שדיבר על אחרים.22 
  • ארז ואזוב – רש"י ור' יוסף בכור שור מציעים שאלו סמלים למעבר ממצב של יהירות23 למצב של ענווה.24
  • חוט השני – בכור השור מעיר שצבע השני מסמל חטאים, כדברי הנביא ישעיהו: "אִם יִהְיוּ חֲטָאֵיכֶם כַּשָּׁנִים כַּשֶּׁלֶג יַלְבִּינוּ".
  • קורבן חטאת – קורבנות האשם והחטאת הם חלק מתהליך הכפרה של המצורע על חטאיו.
טענות נגד הבנת הנגעים כמחלה רפואית – הרש"ר הירש מתנגד נמרצות להבנה רפואית של הנגע, ומביא הוכחות רבות מהמצוות הקשורות. לדוגמא, הוא מציין את ההסתייגות ההלכתית שאם צרעת מכסה את כל הגוף, האדם אינו טמא. זהו עניין הנוגד את האינטואיציה אילו מדובר בניסיון לבידוד מחלה. באופן דומה, לגבי צרעת הבית, לפני שהכהן נכנס להכריז האם  זה טהור או טמא, מיציאים את כל החפציםים מהבית כדי לשמור על טהרתם. אם התהליך נועד למנוע הידבקות או משהו דומה ברובד הגשמי, הוראה זו היתה קשה להבנה ולא הגיונית25.

מחלה טבעית

צרעת היא פגע טבעי, שכל אדם, בין אם חטא ובין אם לא, עלול לחלות בה.

איזו מחלה? מקורות אלו סוברים שכל אחד עלול לחלות בצרעת, אך הם אינם מבקשים לזהות את הצרעת כמחלה מוכרת ספיציפית27.
צרעת הבית וצרעת הבגד – רלב"ג מבקש להסביר באופן טבעי גם את הסוגים האלו של הצרעת, וטוען שחום או לחות יכולים להחליש נכסים טבעיים, ואלו עלולים להירקב או להלבין.28
הבדלים בין טומאות אחרות לטומאת הצרעת – מכיוון שטומאות אחרות (כגון אדם שמת, לידה ויציאות גופניות) נוצרים באופן טבעי ואינם קשורים בהכרח בחטא או בעונש, סביר להניח שטומאת הצרעת אינה שונה.
השגחה פרטית: נגעים ללא חטא?
  • רלב"ג מאמין שלא כל אחד זוכה בהשגחה פרטית, ואדם יכול לסבול בנסיבות טבעיות מהמחלה.29 לפיכך, אפשרי שאדם יחלה במחלה מגבילה כמו הצרעת, ולא לראותה כעונש שמיימי.
  • הרד"צ הופמן טוען שלמרות שרוב המחלות באים כעונש, תמיד קיימים מקרים חריגים שלא ניתן להסבירם באופן כזה. יתר על כן, רד"צ מקשה ושואל מדוע רק הצרעת גורמת לטומאה, אם את על המחלות צריך להבין כעונש על חטא. מכאן הוא מסיק שטומאת המצורע לא מגיעה בעקבות חטא.
למה הצרעת גורמת לטומאה? יש מנעד רחב של דעות במקורות אלו להסבר סיבת הטומאה:
  • ריקבון – על פי רלב"ג, רוב הטומאות קשורות בהעדר חיים30, כשנשארת רק הגשמיות של האדם31. זה מדגיש שההיבט הפיזי של האדם ("החומר") אינו מרומם, רק רוחו ("צורה") היא נשגבת32. לכן, כאשר תגובה גופנית גורמת לעודף או ריקבון של החומר הפיזי, הופך האדם לטמא.33 צרעת היא צורה חמורה יותר של ריקבון הגוף, הנובעת בתוך הגוף והמתפשטת בגוף האדם, ולכן היא גורמת לדרגת טומאה גבוהה.34
  • חיזוק האמונה בהשגחה אלוהית  – שד"ל מציע שבעת העתיקה אנשים טעו והניחו שנגעים בעקבות צרעת הם סימן לזעמו של הקב"ה, והסיקו שהמצורע בוודאי חטא באופן חמור. לכן היתה החברה שסביבו נמנעת באופן טבעי מקשר או מגע עם המצורע.35 יחס כזה, למרות שמבוסס על טעות, גרם לחיזוק האמונה בהשגחה אלוהית ובשכר ועונש, ועל כן התורה איפשרה ליחס להמשיך ומיסדה אותו על ידי הגדרת המצורע כטמא.36
  • הטומאה כסמלית לחטא – רד"צ מציע שכל הטומאות סמליות לחטאים, ולא פועל יוצא שלהם.37 באופן מציאותי כל מחלה היתה יכולה להיבחר לסמל את החטא, אך הצרעת נבחרה בגלל שהיא מפגינה באופן הטוב ביותר את המסר. אדם שרואה את העיוות שנגרם מנגעיה מקשר את הדבר למוות38 וכך גם לחטא.
סיפורי צרעת מהמקרא – סיפורי הצרעת במקרא מהווים קושי לשיטה זו, שכן שם מפורש שמדובר בעונש שמיימי39.
 הפרשנים כאן עשויים לתרץ שבמקרים האלה, הקב"ה מעניש באמצעות מחלה טבעית, כשם שבמקומות אחרים הוא משליך עיוורון או מגיפה על אנשים.
"וְנָתַתִּי נֶגַע צָרַעַת" – רלב"ג מסביר שהשימוש בפועל "וְנָתַתִּי" לא בהכרח מתאר פעולה אקטיבית של הקב"ה.40 ייתכן והצרעת מוסבת כפעולתו מכיוון שהשי"ת הוא התכלית המפעילה את כל העולם.41
תפקידי הכהן – הכהן מעורב, לא בגלל צורך בכפרה, אלא משום שהמחלה גורמת לטומאה והטיפול בתחום זה הוא תפקידו. רלב"ג מוסיף שהכהן לא חייב בעצמו לאבחן את הצרעת בפועל, אלא רק להכריז על הטומאה.
כולו הפך לבן – הרש"ר הירש מקשה על גישה זו ומביא הוכחה מדינו של מצורע המכוסה בכל גופו בנגעים ונחשב טהור. דין זה נוגד את ההיגיון הפשוט אילו הטומאה היתה ניסיון לבודד את המצורע כדי שלא לדבק אנשים נוספים. לעומתו, רלב"ג מסביר שמצב כזה מעיד על קירבתו של המצורע להחלמה. לפי הסברו, החמימות הטבעית של האדם הרחיקה את המחלה לקצה הגוף, ובקרוב הנגעים יעלמו לחלוטין.
היבטים שונים של תהליכי הטומאה והטהרה – שד"ל סובר שהלכות הצרעת נועדו לחזק את אמונתם (המוטעית) של אנשים שהנגעים הגיעו כעונש על חטא. מכיוון שכך, הוא מבין היבטים רבים בתהליך הטומאה והטהרה כסמליים לחטא או לכפרה42, בדומה לאלו הסוברים שצרעת היא "עונש שמיימי".43 בניגוד אליו, רלב"ג מנתק את התהליך מענייני כפרה ומבין היבטים מסויימים כרפואיים ואחרים כחינוכיים44. ייתכן גם שמרכיבים מסויימים בטקס נחשבים נורמליים, והם מוכרים מתהליכי טהרה רבים: 
  • בידוד והרחקה – רלב"ד לשיטתו, סובר ששילוח המצורע מהמחנה הוא צעד הכרחי למניעת התפשטות המחלה והדבקת נוספים.
  • זמן המתנה של שבעה ימים – 
  • רלב"ג מציע שזוהי תקופת זמן טבעית לראות התפתחות של מחלה, ולתסמינים מסויימים להתגלות. לחילופין, ניתן להבין את שבעת הימים כתבנית זמנים תיפוסית המוכרת מטומאות אחרות.
  • "בְּגָדָיו יִהְיוּ פְרֻמִים וְרֹאשׁוֹ יִהְיֶה פָרוּעַ וְעַל שָׂפָם יַעְטֶה" – רלב"ג מבין הנחיה זו כקשורה לטומאתו של המצורע ולא למחלה בעצמה. הוא מציע שמעשים אלה אמורים להזכיר לאדם את שפלות הרובד הגשמי שהביאו אותו למצב הזה. דרך נוספת להבין את ההנחיות האלה בגישה פרשנית זו היא כמו אבן עזראVayikra 13:2Vayikra 13:45Vayikra 14:4,7,10אודות ר' אברהם אבן עזרא, שכיסוי הפה נועד למנוע התפשטות של הנגעים והדבקת הסובבים.
  • שריפת הבגד והריסת הבית – גם את אלו ניתן להסביר כצעדי מניעה כנגד התפשטות המחלה.45 
  • חוט השני, אזוב וארז – מכיוון שבשלב הזה המצורע כבר החלים, ייתכן ולחפצים האלו אין משמעות רפואית, אלא חלק מהותי של תהליך הטהרה. העובדה שניתן למצוא את אותה השלישייה בדיני פרה אדומה מחזקים את הטענה שזהו מרכיב סטנדרתי של התהליך.
  • שילוח הציפור – ייתכן וגם שלב זה קשור לתהליך הטהרה ולא למימד הרפואי שכן אנו מוצאים טקס דומה בשילוח השעיר בעבודת יום הכיפורים. ראו את דברי הרשב"ם המקשר בין שני הטקסים האלה, ומבין את שניהם כתהליכי היטהרות. לחילופין, כמו שמציע האבן עזראVayikra 14:4,7,10אודות About R. Avraham ibn Ezra, ייתכן שהציפורים נשלחות לאזור שאינו מיושב כדי להבטיח שהמחלה לא תתפשט.
  • חיים - מים חיים וציפור חיה – ייתכן כי החזרתיות והדגש על "חיים" משמש כניגוד לריקבון, שנוצר מנגעי הצרעת, המסמל מוות.
  • גילוח השיער – רלב"ג לשיטתו סובר שמכיוון שהשיער צמח בזמן המחלה מ"דם מעופש" יש צורך להסירו על מנת להיטהר.
  • Separation from sexual relations46 – Ralbag explains that having sexual relations at this point might weaken the afflicted person and cause a relapse of the disease.
  • קרבן חטאת – טומאות אחרות47 גם כן מצריכות הקרבת חטאת, למרות שלא ברור שנעשה חטא. לפיכך, בכל המקרים האלו, הקורבן אינו קשור בכפרה.
  • Several other forms of impurity48 require the bringing of sin-offerings despite the fact that no apparent crime has been committed.  As such, it is possible that, in all of these cases, the offerings are unrelated to atonement.