Difference between revisions of "Wanted: A Wife for Yitzchak/2/he"
Rose.Kochin (talk | contribs) m |
|||
Line 6: | Line 6: | ||
<div class="overview"> | <div class="overview"> | ||
<h2>סקירה</h2> | <h2>סקירה</h2> | ||
− | <p> | + | <p>פרשני המקרא חולקים בנוגע לסיבתו של אברהם לשלוח את עבדו למצוא אישה ליצחק בארם נהריים והשבעתו שלא ייקח אישה מבנות הכנעני. יוספוס ומספר פרשני ימי הביניים המוקדמים מציעים שאברהם רוצה למצוא אישה לבנו מקרב משפחתו. לעומתם, הכלי יקר ורש"ר הירש מתמקדים בהשפעה השלילית שעלולה להיות על יצחק אילו יישא אישה ממשפחה עובדת אלילים הגרה בקרבת הזוג ונוכחת בחייהם. ספר היובלים ופרשנים רבים נוספים, סוברים שהבעיה בכנענים הייתה שחיתותם המוסרית, וזאת בניגוד לרצון שאשתו של יצחק תהיה בעלת מידות טובות.</p> |
− | + | <p>שלוש פרספקטיבות אלו מציירות באופן שונה את תמונת האישה האידאלית על פי אברהם, את הבנתנו כיצד תכנית פעולתו של העבד מסתדרת עם הוראותיו של אברהם, וכן כיצד ליישב את הסתירות שבין גרסת הסיפור הראשונה לבין גרסתו של העבד.</p></div> | |
<approaches> | <approaches> | ||
− | <category | + | <category>עדיפות לקרובי משפחה |
<p>הקריטריון החשוב ביותר בחיפוש אחר אישה ליצחק היה שתהיה קרובת משפחתו של אברהם.</p> | <p>הקריטריון החשוב ביותר בחיפוש אחר אישה ליצחק היה שתהיה קרובת משפחתו של אברהם.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
Line 34: | Line 34: | ||
<point><b>עיקר העמדה</b> – גישה זו מבינה את הוראותיו של אברהם (ואת יישומן) לאור הידיעה על היוולדה של רבקה לפני השליחות ותיאורו של העבד לאחר ההתרחשויות. היא סוברת שהעבד לא שינה מן האמת בשם החנופה, אלא תיאר את המקרה כפי שהיה. הגישה יוצאת מנקודת הנחה שהסיבה ההגיונית ביותר שהעבד ילך ישירות לעיר בה משפחתו של אברהם גרים, היא כדי למצוא אישה ליצחק מבין קרובות משפחתו.</point> | <point><b>עיקר העמדה</b> – גישה זו מבינה את הוראותיו של אברהם (ואת יישומן) לאור הידיעה על היוולדה של רבקה לפני השליחות ותיאורו של העבד לאחר ההתרחשויות. היא סוברת שהעבד לא שינה מן האמת בשם החנופה, אלא תיאר את המקרה כפי שהיה. הגישה יוצאת מנקודת הנחה שהסיבה ההגיונית ביותר שהעבד ילך ישירות לעיר בה משפחתו של אברהם גרים, היא כדי למצוא אישה ליצחק מבין קרובות משפחתו.</point> | ||
</category> | </category> | ||
− | + | <category>סלידה מקרובי משפחה מקומיים | |
− | <category | ||
<p>אברהם רצה לוודא שיצחק ומשפחתו לעתיד לא יהיו מושפעים ממשפחתה של האישה, וכן להימנע מתביעה על זכות בירושתו העתידית של יצחק.</p> | <p>אברהם רצה לוודא שיצחק ומשפחתו לעתיד לא יהיו מושפעים ממשפחתה של האישה, וכן להימנע מתביעה על זכות בירושתו העתידית של יצחק.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
Line 60: | Line 59: | ||
<point><b>עיקר העמדה</b> – גישה זו מסיקה שאברהם חשש מהתבוללות וזאת לאור האיסור לנשיאת כנענית הנלמד מאוחר יותר בספר <a href="Devarim7-1" data-aht="source">דברים ז׳</a>. הציווי למצוא אישה מארץ רחוקה והאיסור לבחור אחת מהאוכלוסיה המקומית מובנים כצדדים שונים של אותו המטבע - ניסיון לבודד את יצחק מהשפעות רעות.</point> | <point><b>עיקר העמדה</b> – גישה זו מסיקה שאברהם חשש מהתבוללות וזאת לאור האיסור לנשיאת כנענית הנלמד מאוחר יותר בספר <a href="Devarim7-1" data-aht="source">דברים ז׳</a>. הציווי למצוא אישה מארץ רחוקה והאיסור לבחור אחת מהאוכלוסיה המקומית מובנים כצדדים שונים של אותו המטבע - ניסיון לבודד את יצחק מהשפעות רעות.</point> | ||
</category> | </category> | ||
− | + | <category>חיפוש אחר אשת חסד | |
− | <category | ||
<p>הקריטריון העיקרי היה שאשתו העתידית של יצחק תהיה נדיבה, רחבת לב ובעלת מצפן מוסרי בוער.</p> | <p>הקריטריון העיקרי היה שאשתו העתידית של יצחק תהיה נדיבה, רחבת לב ובעלת מצפן מוסרי בוער.</p> | ||
<mekorot> | <mekorot> | ||
Line 76: | Line 74: | ||
<point><b>עיקר העמדה</b> – גישה זו מדגישה את החלק הראשון באזהרתו של אברהם, בו אוסר אברהם על לקיחת אישה מבנות הכנעני, ומשלב בהנחיה זו את החשיבות של מציאת אישה בעלת מידות טובות. לאור קללת הכנענים מוקדם יותר בחומש<fn>ראו בראשית ט' כ"ה- כ"ז.</fn> וסלידה מהתנהגותם במקום נוסף,<fn>ראו ויקרא י"ח.</fn> מסיקים פרשנים אלו שהכנענים היו ייחודיים בעומק שחיתותם.</point> | <point><b>עיקר העמדה</b> – גישה זו מדגישה את החלק הראשון באזהרתו של אברהם, בו אוסר אברהם על לקיחת אישה מבנות הכנעני, ומשלב בהנחיה זו את החשיבות של מציאת אישה בעלת מידות טובות. לאור קללת הכנענים מוקדם יותר בחומש<fn>ראו בראשית ט' כ"ה- כ"ז.</fn> וסלידה מהתנהגותם במקום נוסף,<fn>ראו ויקרא י"ח.</fn> מסיקים פרשנים אלו שהכנענים היו ייחודיים בעומק שחיתותם.</point> | ||
</category> | </category> | ||
− | |||
</approaches> | </approaches> | ||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Version as of 12:07, 19 May 2019
דרושה: אשה ליצחק
גישות פרשניות
סקירה
פרשני המקרא חולקים בנוגע לסיבתו של אברהם לשלוח את עבדו למצוא אישה ליצחק בארם נהריים והשבעתו שלא ייקח אישה מבנות הכנעני. יוספוס ומספר פרשני ימי הביניים המוקדמים מציעים שאברהם רוצה למצוא אישה לבנו מקרב משפחתו. לעומתם, הכלי יקר ורש"ר הירש מתמקדים בהשפעה השלילית שעלולה להיות על יצחק אילו יישא אישה ממשפחה עובדת אלילים הגרה בקרבת הזוג ונוכחת בחייהם. ספר היובלים ופרשנים רבים נוספים, סוברים שהבעיה בכנענים הייתה שחיתותם המוסרית, וזאת בניגוד לרצון שאשתו של יצחק תהיה בעלת מידות טובות.
שלוש פרספקטיבות אלו מציירות באופן שונה את תמונת האישה האידאלית על פי אברהם, את הבנתנו כיצד תכנית פעולתו של העבד מסתדרת עם הוראותיו של אברהם, וכן כיצד ליישב את הסתירות שבין גרסת הסיפור הראשונה לבין גרסתו של העבד.
עדיפות לקרובי משפחה
הקריטריון החשוב ביותר בחיפוש אחר אישה ליצחק היה שתהיה קרובת משפחתו של אברהם.
- עמדה זו יכולה להציע שהמבחן היה רעיונו של העבד, שביקש להוסיף על דרישותיו של אברהם. אברהם השביע אותו שיביא אישה מהמשפחה הנכונה,14 והעבד רצה לוודא שתהיה בעלת האופי המתאים.15 כנראה שאברהם התעלם מהיבט זה, והוטרד יותר מעניין הפוטנציאל הדתי שלה.16
- בנוסף לכך, המבחן נועד להוכיח למשפחתה של רבקה שהזיווג משמים.17 מכיוון שהיה סיכוי טוב שמשפחתה של האישה הנבחרת לא יסכימו לעזיבתה, העבד היה צריך סימן מובהק שהאישה נועדה להיות אישתו של יצחק, ולא מספיק לחפש מבין קרובי משפחתו של אברהם. הניסיון בבאר השיג מטרה זו והוכיח שיד אלוהית הובילה את דווקא את רבקה הישר לעבד.18
סלידה מקרובי משפחה מקומיים
אברהם רצה לוודא שיצחק ומשפחתו לעתיד לא יהיו מושפעים ממשפחתה של האישה, וכן להימנע מתביעה על זכות בירושתו העתידית של יצחק.
- השפעה מתמדת – לפי הכלי יקר והרש"ר הירש, למרות שייתכן והארמים היו מושחתים מבחינה מוסרית ודתית באותה מידה כמו הכנענים היושבים בארץ, ההשפעה השלילית של קרובי משפחה מקומיים גדולה בהרבה מזו של הגרים רחוק.26 הכלי יקר גם רואה הקבלה בין אזהרתו של אברהם נגד נישואי יצחק לאישה כנענית, לבין האיסור שמגיע מאוחר יותר בדברים ז'.
- סכנה לנחלה – חיזקוני ושד"ל מתמקדים בבעיה שקרובי משפחה מכנען עלולים ליצור ביחס לירושת אברהם את הארץ. חיזקוני סובר שאברהם רצה לוודא שלא יטענו שירושת הארץ היא בגלל נישואי יצחק לכנענית, ויהיה ברור שזכותם היא אלוהית.27 לעומתו, מציע שד"ל שקשר משפחתי עם הכנענים יקשה על גירושם או חיסולם מאוחר יותר.28
- משפחה – שד"ל טוען שהשימוש במילה "מוֹלַדְתִּי" מתייחסת למשפחתו של אברהם, אך שזו עדיפות בלבד ולא תנאי. כהוכחה לכך, הוא מצביע על העובדה שעבד אברהם מתחיל בניסיון בבאר למציאת אישה, דרך שאינה יעילה כלל למציאת דווקא קרובת משפחה של אדונו.29
- ארץ לידה – חיזקוני ורש"ר הירש מציעים שהמילה "מוֹלַדְתִּי" מתייחסת לארצו או עירו של אברהם.30 רש"ר הירש מוסיף וסובר שהמילה מרמזת על הדרישה שהאישה תהיה קרובת משפחתו של אברהם.
חיפוש אחר אשת חסד
הקריטריון העיקרי היה שאשתו העתידית של יצחק תהיה נדיבה, רחבת לב ובעלת מצפן מוסרי בוער.