Difference between revisions of "Where in Egypt Did the Israelites Live/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
 
(9 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 3: Line 3:
 
<page type="Introduction">
 
<page type="Introduction">
 
<h1>איפה במצרים גרו היהודים?</h1>
 
<h1>איפה במצרים גרו היהודים?</h1>
<h2>In Goshen or Beyond?</h2>
+
<h2>רק בגשן או בכל הארץ?</h2>
<p>Upon their arrival in Egypt, Yosef settled his family in the land of Goshen, and the Torah notes that they struck roots and prospered there:</p>
+
<p>בעת הגעתם למצרים, יוסף ומשפחתו התיישבו בארץ גושן, והתורה מציינת כי הם השתקעו שם ואף שיגשגו:</p>
<multilang style="overflow: auto;">
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<q xml:lang="he" dir="rtl">וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד.&#160;(בראשית מז:כז)</q>
+
<p>וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד.&#160;(בראשית מז:כז)</p>
<q xml:lang="en">(Bereshit 47:27)&#160; And Israel dwelt in the land of Egypt, in the land of Goshen; and they got them possessions therein, and were fruitful, and multiplied exceedingly.</q>
+
</q>
</multilang>
+
<p>אולם, לא ברור האם בני ישראל נותרו בגשן לאורך כל שנות השיעבוד, או שאולי בשלב כלשהו הם התפשטו מעבר לגבולתיו ולתוך שאר מצרים. ב<a href="Shemot1-7" data-aht="source">שמות א׳:ז׳</a>&#160;מתוארת התרבותו של העם:</p>
<p>It is unclear, though, if the nation remained exclusively in Goshen, or if at some point they spread beyond its borders into greater Egypt.&#160;&#160;<a href="Shemot1-7" data-aht="source">Shemot 1:7</a> describes the nation's proliferation:</p>
+
<q class="" dir="rtl" lang="he">
<multilang style="overflow: auto;">
+
<p>&#160;וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם.</p>
<q xml:lang="he" dir="rtl">&#160;וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם.</q>
+
</q>
<q xml:lang="en">And the children of Israel were fruitful, and increased abundantly, and multiplied, and waxed exceeding mighty; and the land was filled with them.</q>
+
<p>הביטוי&#160;"וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם" אינו חד משמעי; האם משתמע ממנו כי בעקבות התרבותם של בני ישראל, הם עזבו את מקום התיישבותם המקורי בארץ גשן וחדרו אל תוך שאר ארץ מצרים, או שאולי הכוונה כאן כי הם מילאו את ארץ גשן בלבד?</p>
</multilang>
 
<p>The phrase "וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם" is ambiguous; does it suggest that as the Israelites multiplied, they left their original settlement and permeated the Land of Egypt as a whole, or does it mean more simply that they filled only the region of Goshen?</p>
 
  
<h2>Isolation or Integration?</h2>
+
<h2>בידוד או השתלבות?</h2>
<p>A second question relates to the level of interaction between Egyptians and Israelites.&#160; Were the two nations segregated from each other or did they live as neighbors?&#160; On the one hand, regarding the plagues of <i>arov</i> and hail,&#160; the text mentions a geographic distinction between Goshen and Egypt proper ("וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גֹּשֶׁן"), suggesting that Israelites lived in one and Egyptians in the other.&#160; Moreover, in explaining the impetus to move to Goshen, Yosef asserts that shepherds were an abomination to the Egyptians ("כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כׇּל רֹעֵה צֹאן"), again hinting that the Egyptians preferred to maintain their distance from Yaakov's family.</p>
+
<p>שאלה שנייה נוגעת&#160;באופי הקשר שבין המצרים ולישראלים. האם האומות חיו בנפרד זו לזו, או שהתגוררו בשכנות? מצד אחד, בהתייחסות למכות ערוב וברד, הטקסט מציין מרחק גיאוגרפי בין גשן למצרים ("וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גֹּשֶׁן"),&#160;ומכאן ניתן להסיק כי בני ישראל חיו באיזור אחד, והמצרים באיזור אחר. יתר על כן, בעת שיוסף מסביר את היתרון בהתיישבות בארץ גשן, הוא אומר כי רועי הצאן היו נתעבים במצרים,&#160;("כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כׇּל רֹעֵה צֹאן"), ומכאן משתמע שהמצרים העדיפו לשמור על מרחק ממשפחתו של יעקב.</p>
<p>On the other hand, the commandment to borrow vessels from one's neighbors and tenants ("וְשָׁאֲלָה אִשָּׁה מִשְּׁכֶנְתָּהּ וּמִגָּרַת בֵּיתָהּ") presumes that Egyptians lived close to, and even in the same homes as the Israelites!&#160; Similarly, the smearing of blood and skipping over homes ("וּפָסַח י"י עַל הַפֶּתַח") during the Plague of Firstborn implies that the houses of the two peoples were in close proximity.</p>
+
<p>מצד שני, מן הציווי לבני ישראל, להשאיל כלים משכניהם ומדייריהם ("וְשָׁאֲלָה אִשָּׁה מִשְּׁכֶנְתָּהּ וּמִגָּרַת בֵּיתָהּ"), ניתן להסיק כי המצרים חיו בקרבת בני ישראל, ואולי אפילו באותם הבתים ממש! בדומה לכך, מן הציווי על מריחת הדם ומן הדילוג על בתי בני ישראל ("וּפָסַח י"י עַל הַפֶּתַח") בזמן מכת בכורות, משתמע כי הם התגוררו בסמיכות ואפילו בעירבוב.</p>
  
<h2>Implications</h2>
+
<h2>השלכות<br/></h2>
<p>The above questions have implications for a variety of other issues.&#160; These include:</p>
+
<p>לשאלות לעיל&#160;ישנן השלכות הנוגעות&#160;לסוגיות רבות נוספות. ביניהן:</p>
 
<ul>
 
<ul>
<li><a href="Whom and Where Did the Plagues Strike" data-aht="page">Whom and Where Did the Plagues Strike?</a>&#160; If the Israelites had spread out to live in Egypt proper, were they also affected by the Plagues?&#160; If there were Egyptians living in Goshen, were they also spared?&#160; Did the Plagues differentiate based on both ethnicity and geography, or only by one or the other?</li>
+
<li><a href="Whom and Where Did the Plagues Strike" data-aht="page">מי ואיפה סבלו ממכות מצרים?</a> בהנחה ובני ישראל התפשטו ברחבי מצרים, האם המכות השפיעו גם עליהם? אם היו מצרים שהתגוררו בגשן, האם הם ניצלו מן המכות? האם המכות התבססו על הבחנות גיאוגרפיות, אתניות, או גם וגם?</li>
<li><a href="Why Live in Goshen" data-aht="page">Why Live in Goshen?</a>&#160; What was the original reason for the decision to settle in Goshen, and was it still relevant throughout the years of bondage?</li>
+
<li><a href="Why Live in Goshen" data-aht="page">למה לגור בארץ גושן?</a>&#160;מה הייתה הסיבה המקורית להחלטה להתיישב דווקא בארץ גשן, והאם היא נשארה רלוונטית לאורך כל שנות השיעבוד?&#160;</li>
<li><a href="Religious Identity in Egypt" data-aht="page">Religious Identity in Egypt</a> – How did their choice of settlement affect the budding nation's religious identity?&#160;</li>
+
<li><a href="Religious Identity in Egypt" data-aht="page">זהותם הדתית של בני ישראל במצרים</a> – כיצד בחירת מקום ההתיישבות של בני ישראל השפיעה על זהותם הדתית?</li>
<li><a href="Nature of the Bondage" data-aht="page">Nature of the Bondage</a>&#160;– Were the Israelites slaves only to Paroh or also to individual Egyptians? If the latter, did they live as house servants in their masters' homes, or did they have their own homes to return to at night?</li>
+
<li><a href="Nature of the Bondage" data-aht="page">אופי השעבוד</a>&#160;– האם בני ישראל היו עבדים רק של פרעה, או גם של מצרים פרטיים? אם מדובר באחרון, האם הם חיו בבתי אדוניהם, או שחזרו בסוף כל יום לבתים שלהם?</li>
 
</ul>
 
</ul>
  
 
</page>
 
</page>
 
</aht-xml>
 
</aht-xml>

Latest revision as of 20:16, 21 October 2019

איפה במצרים גרו היהודים?

הקדמה

רק בגשן או בכל הארץ?

בעת הגעתם למצרים, יוסף ומשפחתו התיישבו בארץ גושן, והתורה מציינת כי הם השתקעו שם ואף שיגשגו:

וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד. (בראשית מז:כז)

אולם, לא ברור האם בני ישראל נותרו בגשן לאורך כל שנות השיעבוד, או שאולי בשלב כלשהו הם התפשטו מעבר לגבולתיו ולתוך שאר מצרים. בשמות א׳:ז׳ מתוארת התרבותו של העם:

 וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם.

הביטוי "וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם" אינו חד משמעי; האם משתמע ממנו כי בעקבות התרבותם של בני ישראל, הם עזבו את מקום התיישבותם המקורי בארץ גשן וחדרו אל תוך שאר ארץ מצרים, או שאולי הכוונה כאן כי הם מילאו את ארץ גשן בלבד?

בידוד או השתלבות?

שאלה שנייה נוגעת באופי הקשר שבין המצרים ולישראלים. האם האומות חיו בנפרד זו לזו, או שהתגוררו בשכנות? מצד אחד, בהתייחסות למכות ערוב וברד, הטקסט מציין מרחק גיאוגרפי בין גשן למצרים ("וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גֹּשֶׁן"), ומכאן ניתן להסיק כי בני ישראל חיו באיזור אחד, והמצרים באיזור אחר. יתר על כן, בעת שיוסף מסביר את היתרון בהתיישבות בארץ גשן, הוא אומר כי רועי הצאן היו נתעבים במצרים, ("כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כׇּל רֹעֵה צֹאן"), ומכאן משתמע שהמצרים העדיפו לשמור על מרחק ממשפחתו של יעקב.

מצד שני, מן הציווי לבני ישראל, להשאיל כלים משכניהם ומדייריהם ("וְשָׁאֲלָה אִשָּׁה מִשְּׁכֶנְתָּהּ וּמִגָּרַת בֵּיתָהּ"), ניתן להסיק כי המצרים חיו בקרבת בני ישראל, ואולי אפילו באותם הבתים ממש! בדומה לכך, מן הציווי על מריחת הדם ומן הדילוג על בתי בני ישראל ("וּפָסַח י"י עַל הַפֶּתַח") בזמן מכת בכורות, משתמע כי הם התגוררו בסמיכות ואפילו בעירבוב.

השלכות

לשאלות לעיל ישנן השלכות הנוגעות לסוגיות רבות נוספות. ביניהן:

  • מי ואיפה סבלו ממכות מצרים? בהנחה ובני ישראל התפשטו ברחבי מצרים, האם המכות השפיעו גם עליהם? אם היו מצרים שהתגוררו בגשן, האם הם ניצלו מן המכות? האם המכות התבססו על הבחנות גיאוגרפיות, אתניות, או גם וגם?
  • למה לגור בארץ גושן? מה הייתה הסיבה המקורית להחלטה להתיישב דווקא בארץ גשן, והאם היא נשארה רלוונטית לאורך כל שנות השיעבוד? 
  • זהותם הדתית של בני ישראל במצרים – כיצד בחירת מקום ההתיישבות של בני ישראל השפיעה על זהותם הדתית?
  • אופי השעבוד – האם בני ישראל היו עבדים רק של פרעה, או גם של מצרים פרטיים? אם מדובר באחרון, האם הם חיו בבתי אדוניהם, או שחזרו בסוף כל יום לבתים שלהם?