Difference between revisions of "Where in Egypt Did the Israelites Live/1/he"

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search
m
m
Line 15: Line 15:
  
 
<h2>בידוד או השתלבות?</h2>
 
<h2>בידוד או השתלבות?</h2>
<p>שאלה שנייה נוגעת&#160;באופי הקשר שבין המצרים ולישראלים. האם האומות חיו בפירוד זו לזו, או שגרו בשכנות? מצד אחד, בהתייחסות למכות ערוב וברד, הטקסט מציין מרחק גיאוגרפי בין גשן למצרים ("וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גֹּשֶׁן"), מה שרומז כי בני ישראל חיו באחד, והמצרים בשני. יתר על כן, בתירוץ המעבר לגשן, יוסף טוען כי רועי הצאן היו לתועבה במצרים,&#160;("כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כׇּל רֹעֵה צֹאן"), מכאן משתמע שהמצרים העדיפו לשמור על מרחק ממשפחתו של יעקב.</p>
+
<p>שאלה שנייה נוגעת&#160;באופי הקשר שבין המצרים ולישראלים. האם האומות חיו בנפרד זו לזו, או שהתגוררו בשכנות? מצד אחד, בהתייחסות למכות ערוב וברד, הטקסט מציין מרחק גיאוגרפי בין גשן למצרים ("וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גֹּשֶׁן"), מה שרומז כי בני ישראל חיו באחד, והמצרים בשני. יתר על כן, בהסברו&#160;למעבר לגשן, יוסף טוען כי רועי הצאן היו לתועבה במצרים,&#160;("כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כׇּל רֹעֵה צֹאן"), מכאן משתמע שהמצרים העדיפו לשמור על מרחק ממשפחתו של יעקב.</p>
<p>מצד שני, מן הציווי על בני ישראל להשאיל כלים משכניהם ומדייריהם ("וְשָׁאֲלָה אִשָּׁה מִשְּׁכֶנְתָּהּ וּמִגָּרַת בֵּיתָהּ"), ניתן להסיק כי המצרים חיו בקרבת בני ישראל, ואולי אפילו באותם הבתים! בדומה לכך, מן הציווי על מריחת הדם ומהדילוג על בתי בני ישראל ("וּפָסַח י"י עַל הַפֶּתַח") בזמן מכת בכורות משתמע שהם התגוררו בסמיכות ואפילו בערבוב.</p>
+
<p>מצד שני, מן הציווי לבני ישראל, להשאיל כלים משכניהם ומדייריהם ("וְשָׁאֲלָה אִשָּׁה מִשְּׁכֶנְתָּהּ וּמִגָּרַת בֵּיתָהּ"), ניתן להסיק כי המצרים חיו בקרבת בני ישראל, ואולי אפילו באותם הבתים! בדומה לכך, מן הציווי על מריחת הדם ומהדילוג על בתי בני ישראל ("וּפָסַח י"י עַל הַפֶּתַח") בזמן מכת בכורות, משתמע שהם התגוררו בסמיכות ואפילו בערבוב.</p>
  
 
<h2>השלכות<br/></h2>
 
<h2>השלכות<br/></h2>

Version as of 03:23, 24 July 2019

איפה במצרים גרו היהודים?

הקדמה

רק בגושן או בכל הארץ?

בעת הגעתם למצרים, יוסף ומשפחתו התיישבו בארץ גושן, והתורה מציינת כי הם השתקעו שם ואף שיגשגו:

וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד. (בראשית מז:כז)

אולם, לא ברור אם בני ישראל נותרו בגשן לאורך כל השיעבוד, או שבשלב כלשהו הם התפשטו מעבר לגבולתיו ולתוך שאר מצרים. בשמות א׳:ז׳ מתואר שיגשוגו של העם:

 וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם.

הביטוי "וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם" אינו חד משמעי; האם משתמע ממנו כי בעקבות התרבותם של בני ישראל, הם עזבו את מקום התיישבותם המקורי וחדרו אל תוך שאר ארץ מצרים, או שאולי הכוונה כאן כי הם מילאו את ארץ גשן בלבד?

בידוד או השתלבות?

שאלה שנייה נוגעת באופי הקשר שבין המצרים ולישראלים. האם האומות חיו בנפרד זו לזו, או שהתגוררו בשכנות? מצד אחד, בהתייחסות למכות ערוב וברד, הטקסט מציין מרחק גיאוגרפי בין גשן למצרים ("וְהִפְלֵיתִי בַיּוֹם הַהוּא אֶת אֶרֶץ גֹּשֶׁן"), מה שרומז כי בני ישראל חיו באחד, והמצרים בשני. יתר על כן, בהסברו למעבר לגשן, יוסף טוען כי רועי הצאן היו לתועבה במצרים, ("כִּי תוֹעֲבַת מִצְרַיִם כׇּל רֹעֵה צֹאן"), מכאן משתמע שהמצרים העדיפו לשמור על מרחק ממשפחתו של יעקב.

מצד שני, מן הציווי לבני ישראל, להשאיל כלים משכניהם ומדייריהם ("וְשָׁאֲלָה אִשָּׁה מִשְּׁכֶנְתָּהּ וּמִגָּרַת בֵּיתָהּ"), ניתן להסיק כי המצרים חיו בקרבת בני ישראל, ואולי אפילו באותם הבתים! בדומה לכך, מן הציווי על מריחת הדם ומהדילוג על בתי בני ישראל ("וּפָסַח י"י עַל הַפֶּתַח") בזמן מכת בכורות, משתמע שהם התגוררו בסמיכות ואפילו בערבוב.

השלכות

לשאלות לעיל ישנן השלכות לגבי סוגיות רבות נוספות. ביניהן:

  • מי ואיפה סבלו ממכות מצרים?  אם בני ישראל התפשטו ברחבי מצרים, האם המכות השפיעו גם עליהם? אם היו מצרים שהתגוררו בגשן, האם הם ניצלו מן המכות? האם המכות התבססו על הבחנות גיאוגרפיות, אתניות, או גם וגם?
  • למה לגור בארץ גושן? מה הייתה הסיבה המקורית להחלטה להתיישב דווקא בארץ גשן, והאם היא נותרה רלוונטית לאורך כל שנות השיעבוד? 
  • זהותם הדתית של בני ישראל במצרים – כיצד בחירת מקום ההתיישבות של בני ישראל השפיעה על זהותם הדתית?
  • אופי השעבוד – האם בני ישראל היו עבדים רק של פרעה, או גם של מצרים פרטיים? אם מדובר באחרון, האם הם חיו בבתי אדוניהם, או חזרו בערבים לבתים שלהם?