Whom and Where Did the Plagues Strike/1/he

From AlHaTorah.org
Jump to navigation Jump to search

מי ואיפה סבלו ממכות מצרים?

הקדמה

Two Sets of Five
שתי קבוצות של חמש

אמנם התורה מבהירה שעשר המכות בכללותן הופנו כלפי פרעה ומצרים, אך היא מציינת בפירוש שרק בחמש מכום – עָרֹב, דֶּבֶר, בָּרָד, חֹשֶׁךְ, בְּכוֹרוֹת – הבחין ה' בין המצרים לבין בני ישראל. בחמש המכות האחרות, דָם, צְפַרְדֵּעַ, כִּנִים, שְׁחִין, אַרְבֶּה, היא אומרת פשוט שכל מצרים הוכתה. הפרשנים התלבטו אם גם בני ישראל וגושן הוכו במכות אלה. 

While it is clear from the Torah that the Ten Plagues as a whole were directed at Paroh and Egypt, in only five of the Plagues – עָרֹב, דֶּבֶר, בָּרָד, חֹשֶׁךְ, בְּכוֹרוֹת – is it explicitly stated that Hashem distinguished between the Egyptians and the Israelites. In the other five plagues of דָם, צְפַרְדֵּעַ, כִּנִים, שְׁחִין, אַרְבֶּה, the Torah simply says that all of Egypt was stricken, leaving the commentators to debate whether in these plagues the Israelites and Goshen were affected as well.

בכל מקרה צריך להתייחס לאבחנה הטקסטואלית בין שתי קבוצות המכות. אם באמת בני ישראל סבלו יחד עם המצרים בחמש מהמכות, אז למה ה' חס עליהם בחמש המכות האחרות? לעומת זאת, אם בני ישראל יצאו מכל המכות ללא פגע, למה התורה מבחינה בין קבוצות המכות ומזכירה תופעה פלאית זו רק בחצי מהן?1 

Regardless of which position one adopts, one must account for the textual distinction between the two groups of plagues. If the Israelites, in fact, suffered along with the Egyptians in five of the Plagues, why would Hashem spare them from harm only in the other five? On the other hand, if the Israelites emerged unscathed from all of the Ten Plagues, why does the Torah differentiate between the Plagues and specify this miraculous phenomenon in only half of them?2

Ethnic or Geographic
אתני או גאופרי

גם בקשר לחמש המכות שלגביהן כתוב שה' הבחין בין ישראל למצרים, לא ברור אם האבחנה נעשתה על בסיס לאום או על בסיס מיקום. בקשר למכות דֶּבֶרחֹשֶׁךְ, ובְּכוֹרוֹת, התורה מדייקת שה' הבחין בין האוכלוסייה הישראלית לאוכלוסייה המצרית, ואילו בקשר למכות עָרֹב ובָּרָד, האבחנה היא בין ארץ מצרים לארץ גושן.3

Even among the five plagues in which the text records that Hashem discriminated, it is unclear whether this distinction was based on race or place. By the Plagues of דֶּבֶר‎, חֹשֶׁךְ, and בְּכוֹרוֹת, the Torah specifies that Hashem distinguished between the Israelite and Egyptian populations, while in the Plagues of עָרֹב and בָּרָד, the separation emphasized is between the lands of Egypt and Goshen.4 

למה האבחנה הקלה הזאת כל כך משמעותית? האם היו הבדלים גם בתוך חמש המכות האלה, ואם כן, למה? או שפשוט הייתה הפרדה מוחלטת בין האוכלוסיות, כאשר 100% מבני ישראל גרו בגושן ואף מצרי לא גר שם, ולכן לשני הניסוחים של התורה יש משמעות זהה?5 בכל מקרה, אם עברי מצא את עצמו במצרים ממש כאשר המכה התרחשה, האם המכה הייתה פוגעת גם בו? לחלופין, האם מצרי היה יכול לברוח לגושן כדי להתגונן מפני המכה?

Is this subtle difference significant? Were there differences even between these five plagues themselves, and if so, why? Or is it merely that there was complete population segregation, with 100% of the Israelites and none of the Egyptians living in Goshen, and thus the Torah's two different formulations really have one and the same meaning?Either way, if a Hebrew found himself in Egypt proper when a plague touched down, was he also at risk? And conversely, was an Egyptian able to find refuge in the land of Goshen?

To Protect or to Prove
להגן או להוכיח

מבין חמש המכות שלגביהן יש אחבנה מפורשת בין בני ישראל למצרים (או בין גושן לארץ מצרים), קיימות רק שלוש שלגביהן מצויין שפעה הוזהר שתהיה מכה. שלוש אלה הן עָרֹבדֶּבֶר ובְּכוֹרוֹת.6 מבין שלוש אלו,7 רק לאחר מכת הדֶּבֶר מציינת התורה (ופרעה בודק) שההבחנה אכן התרחשה. 

הניסיון להסביר את האבחנות הנוספות בין המכות השונות מוביל אותנו לשאלה בסיסת יותר: מה הייתה מטרת האבחנה? האם המטרה הייתה להגן על בני ישראל, או שמא המטרה הייתה להמחיש לפרעה הקיום והתפקוד של ההשגחה העליונה?8 האם ייתכן שהייתה מטרה כפולה, או שלמכות שונות היו מטרות שונות? 

Of the five plagues in which there is explicit differentiation between the Israelites and Egyptians (or between Goshen and Egypt), it is only before the three plagues of עָרֹב‎, דֶּבֶר, and בְּכוֹרוֹת that this is noted in the warning delivered to Paroh.9 And of these three,10 it is only after דֶּבֶר that the Torah emphasizes and Paroh checks to ascertain that this differentiation, in fact, occurred. Attempting to account for these additional distinctions between the various plagues leads us to perhaps the most fundamental question of all: What was the goal of the differentiation? Was it simply to shield the Israelites from harm, or was it to demonstrate to Paroh the existence and workings of Divine providence?11 Is it possible that there was a dual purpose or that there were variations between the objectives of the different plagues?