Whom and Where Did the Plagues Strike/1/he
מי ואיפה סבלו ממכות מצרים?
הקדמה
שתי קבוצות של חמש
מהתורה ברור שעשר המכות בכללותן הופנו אל פרעה ומצרים, אך רק לגבי חמש מכות – ערוב, דֶּבֶר, ברד, חושך, ובכורות – נאמר במפורש שה' הבחין בין העם המצרי לבין בני ישראל. בחמש המכות האחרות – דם, צפרדע, כינים, שחין, וארבה – היא אומרת שכל מצרים הוכתה. אי-בהירות זו הולידה מחלוקת פרשנים לגבי השאלה אם גם בני ישראל וארץ גושן הוכו בחמש המכות האלה.
בלי קשר לאיזו עמדה מאמצים בשאלה הזאת, צריך להתייחס להבחנה הטקסטואלית בין שתי קבוצות המכות. אם בני ישראל סבלו יחד עם מצרים בחמש מהמכות, אז למה ה' חסך אותם מפגיעה רק בחמש המכות האחרות? לעומת זאת, אם בני ישראל יצאו מכל המכות ללא פגע, למה התורה מבחינה בין קבוצות המכות ומזכירה תופעה פלאית זו רק בקשר לחצי מהן?1
לאומי או גאוגפרי
גם בין חמש המכות שלגביהן כתוב שה' הפלה בין ישראל למצרים, לא ברור אם ההבחנה נעשתה על בסיס לאום או על בסיס מיקום. בקשר למכות דֶּבֶר, חושך, ובכורות, התורה מציינת שה' הבחין בין האוכלוסייה הישראלית לאוכלוסייה המצרית, ואילו בקשר למכות ערוב וברד, ההבחנה היא בין ארץ מצרים לארץ גושן.2
למה ההבדל הקטן הזה כל כך משמעותי? האם היו הבדלים גם בתוך חמש המכות האלה, ואם כן, למה? או שפשוט הייתה הפרדה מוחלטת בין האוכלוסיות, כך ש-%100 מבני ישראל גרו בארץ גושן, ואף מצרי לא גר שם, ולכן לשני הניסוחים יש משמעות זהה?3 כך או כך, אם עברי מצא את עצמו במצרים ממש כאשר המכה התרחשה, האם המכה הייתה פוגעת גם בו? לחלופין, האם מצרי היה יכול למצוא מקלט בארץ גושן?
להגן או להוכיח
מבין חמש המכות שלגביהן יש הבחנה מפורשת בין ישראל למצרים (או בין ארץ גושן לארץ מצרים), רק לגבי שלוש מהן הבחנה זו מוזכרת באזהרה שניתנה לפרעה לפני המכה. שלוש אלה הן ערוב, דֶּבֶר ובכורות.4 מבין שלוש אלו,5 רק לאחר מכת הדֶּבֶר מציינת התורה (ופרעה מוודא) שההבחנה אכן התרחשה.
הניסיון להסביר את ההבחנות הנוספות בין המכות השונות מוביל אותנו לשאלה בסיסית יותר: מה הייתה מטרת ההבחנה? האם המטרה הייתה להגן על בני ישראל, או שמא המטרה הייתה להמחיש לפרעה את קיומה ופועלה של ההשגחה העליונה?6 האם ייתכן שהמטרה הייתה כפולה, או שלמכות שונות היו מטרות שונות?