Difference between revisions of "Wrestling With Angels and Men/1/he"
m |
|||
Line 5: | Line 5: | ||
<p style="text-align:center" class="top-buttons"><a class="pdf-before" href="/Media/1Bereshit/32/Wrestling With Angels and Men/Topic.pdf">PDF Version</a>     <a class="pdf" href="/Media/1Bereshit/32/Wrestling With Angels and Men/Hebrew Study Guide.pdf">PDF</a> <a class="word-before" href="/Media/1Bereshit/32/Wrestling With Angels and Men/Hebrew Study Guide.doc">לימוד מודרך</a> </p> | <p style="text-align:center" class="top-buttons"><a class="pdf-before" href="/Media/1Bereshit/32/Wrestling With Angels and Men/Topic.pdf">PDF Version</a>     <a class="pdf" href="/Media/1Bereshit/32/Wrestling With Angels and Men/Hebrew Study Guide.pdf">PDF</a> <a class="word-before" href="/Media/1Bereshit/32/Wrestling With Angels and Men/Hebrew Study Guide.doc">לימוד מודרך</a> </p> | ||
<h2>מפגש חידתי</h2> | <h2>מפגש חידתי</h2> | ||
− | <p>רוב <a href="Bereshit32-22" data-aht="source">בראשית ל״ב</a> מתאר בדקדוק את הכנותיו של יעקב לקראת הפגישה הגדולה עם עשיו. עם זאת, רגע לפני | + | <p>רוב <a href="Bereshit32-22" data-aht="source">בראשית ל״ב</a> מתאר בדקדוק את הכנותיו של יעקב לקראת הפגישה הגדולה עם עשיו. עם זאת, רגע לפני האיחוד שכולם מצפים לו, הסיפור נקטע לפתע ועובר לספר אפיזודה מסתורית בה יעקב נאבק עם תוקף לא ידוע:</p> |
− | |||
− | |||
<p>(כג) וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא וַיִּקַּח אֶת שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו וְאֶת אַחַד עָשָׂר יְלָדָיו וַיַּעֲבֹר אֵת מַעֲבַר יַבֹּק. (כד) וַיִּקָּחֵם וַיַּעֲבִרֵם אֶת הַנָּחַל וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ. (כה) וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. (כו) וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. (כז) וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי. (כח) וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַה שְּׁמֶךָ וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב. (כט) וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל. (ל) וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הַגִּידָה נָּא שְׁמֶךָ וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם. (בראשית ל"ב:כ"ג-ל')</p> | <p>(כג) וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא וַיִּקַּח אֶת שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו וְאֶת אַחַד עָשָׂר יְלָדָיו וַיַּעֲבֹר אֵת מַעֲבַר יַבֹּק. (כד) וַיִּקָּחֵם וַיַּעֲבִרֵם אֶת הַנָּחַל וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ. (כה) וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. (כו) וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. (כז) וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי. (כח) וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַה שְּׁמֶךָ וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב. (כט) וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל. (ל) וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הַגִּידָה נָּא שְׁמֶךָ וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם. (בראשית ל"ב:כ"ג-ל')</p> | ||
− | + | <p>מיהו ה"איש" האנונימי הזה? האם הוא מלאך או בן אנוש?<fn><a href="Bereshit32-22" data-aht="source">בראשית ל״ב:כ״ה</a> מתארו כ"אִישׁ" בעוד ש<a href="Hoshea12-4" data-aht="source">הושע י״ב:ד׳-ה׳</a> קורא לו "מַלְאָךְ". אולם, <multilink><a href="RSBHGBereshit32-24" data-aht="source">ר׳ שמואל בן חפני גאון</a><a href="RSBHGBereshit32-24" data-aht="source">בראשית ל״ב:כ״ד</a><a href="R. Shemuel b. Chofni Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן חפני גאון</a></multilink> ו<multilink><a href="RadakBereshit32-25" data-aht="source">רד״ק</a><a href="RadakBereshit32-25" data-aht="source">בראשית ל״ב:כ״ה-כ״ו</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> מצביעים על פסוקים שבהם המלה "אִישׁ" מתארת מלאך א-להים. אף בכיוון ההפוך, המלה "מַלְאָךְ" יכול לתאר גם שליח שהוא בן אדם (המלה המודרנית "שליח" אינה מופיעה בתנ"ך) וגם שליח א-להי. ייתכן שהביטוי "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל" ב<a href="Bereshit32-22" data-aht="source">בראשית ל״ב:כ״ט</a> מצביע על כך שלדמות זו היו כוחות א-להיים (ראו <multilink><a href="BereshitRabbah78-3" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah78-3" data-aht="source">ע״ח:ג׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink> ו<multilink><a href="PsJBereshit32-25" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit32-25" data-aht="source">בראשית ל״ב:כ״ה,כ״ז,כ״ט</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink>).</fn> האם הוא נשלח משמיים או הגיע מיוזמתו? והכי חשוב, מהי מטרת היאבקותו עם יעקב, ומדוע הכל קורה דווקא בנקודת זמן קריטית זו? האם יש קשר בין האירוע הזה לבין סיפור המסגרת על הגעתו הממשמשת ובאה של עשיו? ואם כן, מהו?</p> | |
− | <p>מיהו ה"איש" האנונימי הזה? האם הוא מלאך או בן אנוש?<fn><a href="Bereshit32-22" data-aht="source">בראשית ל״ב:כ״ה</a> מתארו כ"אִישׁ" בעוד ש<a href="Hoshea12-4" data-aht="source">הושע י״ב:ד׳-ה׳</a> קורא לו "מַלְאָךְ". אולם, <multilink><a href="RSBHGBereshit32-24" data-aht="source">ר׳ שמואל בן חפני גאון</a><a href="RSBHGBereshit32-24" data-aht="source">בראשית ל״ב:כ״ד</a><a href="R. Shemuel b. Chofni Gaon" data-aht="parshan">אודות ר' שמואל בן חפני גאון</a></multilink> ו<multilink><a href="RadakBereshit32-25" data-aht="source">רד״ק</a><a href="RadakBereshit32-25" data-aht="source">בראשית ל״ב:כ״ה-כ״ו</a><a href="R. David Kimchi (Radak)" data-aht="parshan">אודות ר' דוד קמחי</a></multilink> מצביעים על פסוקים שבהם המלה "אִישׁ" מתארת מלאך א-להים. אף בכיוון ההפוך, המלה "מַלְאָךְ" יכול לתאר גם שליח שהוא בן אדם (המלה המודרנית "שליח" אינה מופיעה בתנ"ך) וגם שליח א-להי. ייתכן שהביטוי "כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל" ב<a href="Bereshit32-22" data-aht="source">בראשית ל״ב:כ״ט</a> מצביע על כך שלדמות זו היו כוחות א-להיים (ראו <multilink><a href="BereshitRabbah78-3" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah78-3" data-aht="source">ע״ח:ג׳</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink> ו<multilink><a href="PsJBereshit32-25" data-aht="source">תרגום ירושלמי (יונתן)</a><a href="PsJBereshit32-25" data-aht="source">בראשית ל״ב:כ״ה,כ״ז,כ״ט</a><a href="Targum Yerushalmi (Yonatan)" data-aht="parshan">אודות תרגום ירושלמי (יונתן)</a></multilink>).</fn> האם הוא נשלח משמיים או הגיע | ||
− | |||
− | <h2> | + | <h2>והמנצח הוא...?</h2> |
<p>לא פשוט לקבוע באיזה אופן נגמר האירוע הזה. מצד אחד, נראה שיעקב גובר על יריבו ומקבל ברכה, אך מצד שני, הוא גם נפצע והופך לצולע. האם יעקב ניצח או הפסיד במאבק? מהו המסר שניסה אותו אדם/מלאך להעביר ליעקב והאם הוא חיובי או שלילי? המקרא משאיר שאלות אלו ללא מענה.</p> | <p>לא פשוט לקבוע באיזה אופן נגמר האירוע הזה. מצד אחד, נראה שיעקב גובר על יריבו ומקבל ברכה, אך מצד שני, הוא גם נפצע והופך לצולע. האם יעקב ניצח או הפסיד במאבק? מהו המסר שניסה אותו אדם/מלאך להעביר ליעקב והאם הוא חיובי או שלילי? המקרא משאיר שאלות אלו ללא מענה.</p> | ||
− | |||
<h2>פרטים מבלבלים</h2> | <h2>פרטים מבלבלים</h2> | ||
Line 22: | Line 17: | ||
<li>מדוע יעקב מחליט פתאום לעבור את נחל ייבוק עם משפחתו באמצע הלילה? לא היה בטוח יותר, בהתחשב בילדים הצעירים הנמצאים איתו, לעשות זאת בשעות היום?</li> | <li>מדוע יעקב מחליט פתאום לעבור את נחל ייבוק עם משפחתו באמצע הלילה? לא היה בטוח יותר, בהתחשב בילדים הצעירים הנמצאים איתו, לעשות זאת בשעות היום?</li> | ||
<li>איך זה שיעקב נשאר ככה לבדו? מה קרה לשאר הפמלייה? האם הם נשארו עם המשפחה או שמא הם נמצאים במיקום אחר? ואיך כל זה קשור לפיצול המחנה שיעקב ביצע ב<a href="Bereshit32-8" data-aht="source">ל״ב:ח׳</a>?</li> | <li>איך זה שיעקב נשאר ככה לבדו? מה קרה לשאר הפמלייה? האם הם נשארו עם המשפחה או שמא הם נמצאים במיקום אחר? ואיך כל זה קשור לפיצול המחנה שיעקב ביצע ב<a href="Bereshit32-8" data-aht="source">ל״ב:ח׳</a>?</li> | ||
− | <li> | + | <li>מה בזריחה גרם למאבק להסתיים?</li> |
<li>מדוע הדמות המסתורית נגעה בירכו של יעקב? ואם נגיעה זו גרמה לנכות של יעקב, איך זה מסתדר עם האמירה "וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ"?</li> | <li>מדוע הדמות המסתורית נגעה בירכו של יעקב? ואם נגיעה זו גרמה לנכות של יעקב, איך זה מסתדר עם האמירה "וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ"?</li> | ||
− | <li>למה שיעקב יבקש ברכה מיריבו, ומהי המשמעות של השיחה החידתית בה כל צד שואל את | + | <li>למה שיעקב יבקש ברכה מיריבו, ומהי המשמעות של השיחה החידתית בה כל צד שואל את השני לשמו?</li> |
<li>מה הכוונה בכפילות שבפסוק "שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים"? עם כמה דמויות שונות יעקב נפגש?</li> | <li>מה הכוונה בכפילות שבפסוק "שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים"? עם כמה דמויות שונות יעקב נפגש?</li> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
</ul> | </ul> | ||
<br/> | <br/> | ||
− | <p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, אנחנו נחקור איך פרשנים שונים הבינו את המשמעות של מפגש זה ונבחן את נסיונותיהם לפענח את פרטיו השונים | + | <p>ב<a href="2" data-aht="subpage">גישות פרשניות</a>, אנחנו נחקור איך פרשנים שונים הבינו את המשמעות של מפגש זה ונבחן את נסיונותיהם לפענח את פרטיו השונים.</p> |
− | |||
<h2></h2> | <h2></h2> |
Version as of 11:09, 16 July 2019
"שרית עם א-להים ואנשים"
הקדמה
מפגש חידתי
רוב בראשית ל״ב מתאר בדקדוק את הכנותיו של יעקב לקראת הפגישה הגדולה עם עשיו. עם זאת, רגע לפני האיחוד שכולם מצפים לו, הסיפור נקטע לפתע ועובר לספר אפיזודה מסתורית בה יעקב נאבק עם תוקף לא ידוע:
(כג) וַיָּקָם בַּלַּיְלָה הוּא וַיִּקַּח אֶת שְׁתֵּי נָשָׁיו וְאֶת שְׁתֵּי שִׁפְחֹתָיו וְאֶת אַחַד עָשָׂר יְלָדָיו וַיַּעֲבֹר אֵת מַעֲבַר יַבֹּק. (כד) וַיִּקָּחֵם וַיַּעֲבִרֵם אֶת הַנָּחַל וַיַּעֲבֵר אֶת אֲשֶׁר לוֹ. (כה) וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר. (כו) וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ. (כז) וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי. (כח) וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַה שְּׁמֶךָ וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב. (כט) וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל. (ל) וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הַגִּידָה נָּא שְׁמֶךָ וַיֹּאמֶר לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ שָׁם. (בראשית ל"ב:כ"ג-ל')
מיהו ה"איש" האנונימי הזה? האם הוא מלאך או בן אנוש?1 האם הוא נשלח משמיים או הגיע מיוזמתו? והכי חשוב, מהי מטרת היאבקותו עם יעקב, ומדוע הכל קורה דווקא בנקודת זמן קריטית זו? האם יש קשר בין האירוע הזה לבין סיפור המסגרת על הגעתו הממשמשת ובאה של עשיו? ואם כן, מהו?
והמנצח הוא...?
לא פשוט לקבוע באיזה אופן נגמר האירוע הזה. מצד אחד, נראה שיעקב גובר על יריבו ומקבל ברכה, אך מצד שני, הוא גם נפצע והופך לצולע. האם יעקב ניצח או הפסיד במאבק? מהו המסר שניסה אותו אדם/מלאך להעביר ליעקב והאם הוא חיובי או שלילי? המקרא משאיר שאלות אלו ללא מענה.
פרטים מבלבלים
יש בסיפור עוד היבטים שאליהם ראוי להתייחס:
- מדוע יעקב מחליט פתאום לעבור את נחל ייבוק עם משפחתו באמצע הלילה? לא היה בטוח יותר, בהתחשב בילדים הצעירים הנמצאים איתו, לעשות זאת בשעות היום?
- איך זה שיעקב נשאר ככה לבדו? מה קרה לשאר הפמלייה? האם הם נשארו עם המשפחה או שמא הם נמצאים במיקום אחר? ואיך כל זה קשור לפיצול המחנה שיעקב ביצע בל״ב:ח׳?
- מה בזריחה גרם למאבק להסתיים?
- מדוע הדמות המסתורית נגעה בירכו של יעקב? ואם נגיעה זו גרמה לנכות של יעקב, איך זה מסתדר עם האמירה "וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ"?
- למה שיעקב יבקש ברכה מיריבו, ומהי המשמעות של השיחה החידתית בה כל צד שואל את השני לשמו?
- מה הכוונה בכפילות שבפסוק "שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים"? עם כמה דמויות שונות יעקב נפגש?
בגישות פרשניות, אנחנו נחקור איך פרשנים שונים הבינו את המשמעות של מפגש זה ונבחן את נסיונותיהם לפענח את פרטיו השונים.