Difference between revisions of "Yaakov's Dream/1/he"
Line 7: | Line 7: | ||
<h2>החלום</h2> | <h2>החלום</h2> | ||
<p>ב<multilink><a href="BereshitRabbah68-12" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah68-12" data-aht="source">ס״ח:י״ב</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>, בר קפרא אומר: "לית חלום שאין לו פתרון". עם זאת, ישנם חלומות רבים אשר משמעותם לא ברורה, וחזיונו של יעקב בבית אל, הוא דוגמא טובה לכך.<fn>ראו <multilink><a href="AbarbanelBereshit28" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBereshit28" data-aht="source">בראשית כ״ח</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> הסוקר לפחות שמונה פירושים אפשריים, רק לדחות כל אחד מהם ולהציע את פירושו המקורי.</fn> כשיעקב נרדם, הוא רואה סולם וראשו בשמיים. מלאכים עולים ויורדים בו, וה' עומד עליו<fn>לא ברור האם הכוונה במלת "עָלָיו" היא שה' עומד מעל הסולם או מעל יעקב.</fn>. מה כל חלק בחלום מייצג? מי הם המלאכים האלו? מדוע הם עולים ויורדים בסולם (ולמה דווקא בסדר הזה)? מה מסמל הסולם?</p> | <p>ב<multilink><a href="BereshitRabbah68-12" data-aht="source">בראשית רבה</a><a href="BereshitRabbah68-12" data-aht="source">ס״ח:י״ב</a><a href="Bereshit Rabbah" data-aht="parshan">אודות בראשית רבה</a></multilink>, בר קפרא אומר: "לית חלום שאין לו פתרון". עם זאת, ישנם חלומות רבים אשר משמעותם לא ברורה, וחזיונו של יעקב בבית אל, הוא דוגמא טובה לכך.<fn>ראו <multilink><a href="AbarbanelBereshit28" data-aht="source">אברבנאל</a><a href="AbarbanelBereshit28" data-aht="source">בראשית כ״ח</a><a href="R. Yitzchak Abarbanel" data-aht="parshan">אודות ר' יצחק אברבנאל</a></multilink> הסוקר לפחות שמונה פירושים אפשריים, רק לדחות כל אחד מהם ולהציע את פירושו המקורי.</fn> כשיעקב נרדם, הוא רואה סולם וראשו בשמיים. מלאכים עולים ויורדים בו, וה' עומד עליו<fn>לא ברור האם הכוונה במלת "עָלָיו" היא שה' עומד מעל הסולם או מעל יעקב.</fn>. מה כל חלק בחלום מייצג? מי הם המלאכים האלו? מדוע הם עולים ויורדים בסולם (ולמה דווקא בסדר הזה)? מה מסמל הסולם?</p> | ||
− | <p | + | <p>החלום לא מכיל רק מראות, אלא גם את ה' מדבר:</p> |
− | |||
− | |||
− | |||
<p>(יג) וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי ה' אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ. (יד) וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ. (טו) וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ.</p> | <p>(יג) וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי ה' אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ. (יד) וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ. (טו) וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ.</p> | ||
− | |||
<p>מה הקשר בין דברי ה' לבין החזיון עצמו? האם הם באים לפרש את סמלי החלום או שגלום בהם מסר נפרד?</p> | <p>מה הקשר בין דברי ה' לבין החזיון עצמו? האם הם באים לפרש את סמלי החלום או שגלום בהם מסר נפרד?</p> | ||
− | |||
<h2>"אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱ-לֹהִים"</h2> | <h2>"אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱ-לֹהִים"</h2> | ||
− | <p> | + | <p>כשיעקב מתעורר, הוא מבחין בנשגבותו של המקום, מצהיר "אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱ-לֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם"' ואף מקים מצבה. מה גורם ליעקב להגיב בלהט שכזה? כשאחרים בתנ"ך מקבלים נבואה או חלום, לרוב איננו רואים שהם מגיבים באותו האופן.<fn>לאחר ברית בין הבתרים, לדוגמה, אין אנו שומעים שאברהם בנה מזבח או הצהיר על קדושת המקום שבו התגלה אליו ה'.</fn><span class="aht-chrome-space"> הייתכן שהצהרה זו של יעקב קשורה למסר שקיבל בחלום, או שמא היא פשוט תגובה להתגלות? יותר מזה, האם באמת בית אל היא "שער לשמיים" יותר מאשר ערים אחרות? מדוע החלום התרחש דווקא שם? </span></p> |
− | |||
− | |||
− | |||
</page> | </page> | ||
</aht-xml> | </aht-xml> |
Version as of 10:16, 16 July 2019
חלום יעקב
הקדמה
החלום
בבראשית רבה, בר קפרא אומר: "לית חלום שאין לו פתרון". עם זאת, ישנם חלומות רבים אשר משמעותם לא ברורה, וחזיונו של יעקב בבית אל, הוא דוגמא טובה לכך.1 כשיעקב נרדם, הוא רואה סולם וראשו בשמיים. מלאכים עולים ויורדים בו, וה' עומד עליו2. מה כל חלק בחלום מייצג? מי הם המלאכים האלו? מדוע הם עולים ויורדים בסולם (ולמה דווקא בסדר הזה)? מה מסמל הסולם?
החלום לא מכיל רק מראות, אלא גם את ה' מדבר:
(יג) וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי ה' אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ. (יד) וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ. (טו) וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ.
מה הקשר בין דברי ה' לבין החזיון עצמו? האם הם באים לפרש את סמלי החלום או שגלום בהם מסר נפרד?
"אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱ-לֹהִים"
כשיעקב מתעורר, הוא מבחין בנשגבותו של המקום, מצהיר "אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱ-לֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם"' ואף מקים מצבה. מה גורם ליעקב להגיב בלהט שכזה? כשאחרים בתנ"ך מקבלים נבואה או חלום, לרוב איננו רואים שהם מגיבים באותו האופן.3 הייתכן שהצהרה זו של יעקב קשורה למסר שקיבל בחלום, או שמא היא פשוט תגובה להתגלות? יותר מזה, האם באמת בית אל היא "שער לשמיים" יותר מאשר ערים אחרות? מדוע החלום התרחש דווקא שם?