Difference between revisions of "Yaakov's Dream/1/he"
Line 11: | Line 11: | ||
<p>(יג) וְהִנֵּה י״י נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי י״י אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ. (יד) וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כׇּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ. (טו) וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ.</p> | <p>(יג) וְהִנֵּה י״י נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי י״י אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ. (יד) וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כׇּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ. (טו) וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ.</p> | ||
</q> | </q> | ||
− | <p><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant-ligatures: inherit; font-variant-caps: inherit; font-weight: inherit;">מה הקשר בין דברי ה' לבין החזיון עצמו? האם דברי ה' | + | <p><span style="font-size: inherit; font-style: inherit; font-variant-ligatures: inherit; font-variant-caps: inherit; font-weight: inherit;">מה הקשר בין דברי ה' לבין החזיון עצמו? האם דברי ה' מהווים פירוש לסמלי החלום או שגלום בהם מסר נפרד?</span></p> |
<h2>"אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱ-לֹהִים"</h2> | <h2>"אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱ-לֹהִים"</h2> |
Latest revision as of 04:04, 30 July 2019
חלום יעקב
הקדמה
החלום
בבראשית רבה, בר קפרא אומר: "לית חלום שאין לו פתרון". עם זאת, ישנם חלומות רבים אשר פתרונם אינו ברור, וחזיונו של יעקב בבית אל, הוא דוגמא טובה לכך.1 כשיעקב נרדם, הוא רואה סולם וראשו בשמיים. מלאכים עולים ויורדים בו, וה' עומד עליו.2 מה כל חלק בחלום מייצג? מי הם המלאכים האלו? מדוע הם עולים ויורדים בסולם (ולמה דווקא בסדר הזה)? מה מסמל הסולם?
החלום מכיל לא רק מראות, אלא גם את דיבורו של ה':
(יג) וְהִנֵּה י״י נִצָּב עָלָיו וַיֹּאמַר אֲנִי י״י אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ וֵאלֹהֵי יִצְחָק הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֶךָ. (יד) וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרְכוּ בְךָ כׇּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ. (טו) וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ וַהֲשִׁבֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת כִּי לֹא אֶעֱזָבְךָ עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ.
מה הקשר בין דברי ה' לבין החזיון עצמו? האם דברי ה' מהווים פירוש לסמלי החלום או שגלום בהם מסר נפרד?
"אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱ-לֹהִים"
כשיעקב מתעורר, הוא מבחין בנשגבותו של המקום, מצהיר "אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱ-לֹהִים וְזֶה שַׁעַר הַשָּׁמָיִם"' ואף מקים מצבה. מה גורם ליעקב להגיב בלהט שכזה? כשאחרים בתנ"ך מקבלים נבואה או חלום, לרוב איננו רואים שהם מגיבים באותו האופן.3 הייתכן שהצהרה זו של יעקב קשורה למסר שקיבל בחלום, או שמא היא פשוט תגובה להתגלות? יותר מזה, האם באמת בית אל היא "שַׁעַר הַשָּׁמָיִם" יותר מאשר ערים אחרות? מדוע החלום התרחש דווקא שם?