Difference between revisions of "Yaakov and Esav's Reunion in Art/0/he"
m |
m |
||
Line 8: | Line 8: | ||
<category>השוואת התמונות | <category>השוואת התמונות | ||
<subcategory>התחריט | <subcategory>התחריט | ||
− | <p>התחריט מציב את יעקב ועשו בחזית המרכזית | + | <p>התחריט מציב את יעקב ועשו בחזית המרכזית. יעקב כורע לפני עשו החמוש, שניגש לברך את תאומו. נשותיו של יעקב וכמה ילדים בגילאים שונים צופים מאחור. גם עשו מוקף בתומכיו, אך הם גברים חמושים בחניתות וקסדות, מוכנים לקרב.</p> |
</subcategory> | </subcategory> | ||
<subcategory>בלקר | <subcategory>בלקר |
Version as of 23:03, 26 April 2023
מפגש יעקב ועשו באמנות
הקדמה
פגישתם המחודשת של יעקב ועשו (בראשית ל"ג) נתפרשה באופנים רבים ואף מנוגדים על ידי פרשנים ואמנים כאחד. שלושת הציורים המוצגים כאן, עקב פוגש את אחיו עשיו (1897),1 פגישת יעקב ועשיו (בערך 1650) המיוחסת לגריט קלאס בלקר,2 ויעקב ועשו (1878) של ווטס,3 כולם מתארים את אותו הרגע בסצנה המקראית. עם זאת, הם שונים באופן בו הם מתארים את האינטראקציה בין האחים, את מלבושיהם, ואת הפמלייה המלווה כל אחד מהם. בחירות אמנותיות אלה משקפות קריאות שונות בסיפור בנוגע למערכת היחסים בין האחים, והמניעים למעשיהם.
השוואת התמונות
התחריט
התחריט מציב את יעקב ועשו בחזית המרכזית. יעקב כורע לפני עשו החמוש, שניגש לברך את תאומו. נשותיו של יעקב וכמה ילדים בגילאים שונים צופים מאחור. גם עשו מוקף בתומכיו, אך הם גברים חמושים בחניתות וקסדות, מוכנים לקרב.
בלקר
אייץ מצייר תמונה פחות רועשת, ומקנה לסצנה אווירה רגועה יותר. מימין, יעקב מרכין ראשו ומחבק את עשו, בעוד שעשו מביט מעליו אל נשותיו של יעקב וילדיו. בתמונה מופיעות בבירור רק שתיים מנשות יעקב, כנראה רחל ולאה, כאשר השתיים האחרות מעט מוסתרות.4 טווח הגילאים של הילדים רחב. הצעירים מביניהם מטפסים על הגמלים או מתחבאים מאחורי אמותיהם, בעוד שהבוגרים יותר עומדים מלפנים על מנת לצפות בפגישה.
ווטס
בניגוד לרובנס ולאייץ, ווטס בוחר להתמקד אך ורק בשני האחים. דמותם נפרשת על כל הקנבס, והרמז היחיד למשפחה המלווה אותם מופיע בדמות שני פרצופים המציצים מרחוק. האחים מצוירים בגוון ברונזה, מה שמשווה להם מראה דומה לשל פסל. עשו ממוקם מימין, ידיו על צוואר יעקב, וראשו נוטה על מנת לנשק אותו. יעקב עומד עם ידו מורמת, ככל הנראה לא מוכן לחבק את אחיו.5
יחס לטקסט המקראי
בחירותיהם של האמנים מעידות על ערפול מסויים בטקסט המקראי, ומהוות דרכים שונות לפרש את הפסוקים:
המניעים של עשו
רובנס מצייר את עשו לבוש היטב למלחמה, ואנשיו החמושים עומדים מאחוריו. בניגוד לכך, אצל אייץ, עשו מגיע לקדם את פני אחיו לבוש בביגוד יומיומי, ואנשיו ממתינים ממרחק. עיבודו של ווטס הוא היכן שהו באמצע, כשעשו מצוייר עם אשפת חצים, אך ללא שריון. בציור זה, אף אחד מהאחים לא מלווה במשפחה או משרתים. היצירות השונות גורמות לצופה בהן לתהות על כוונותיו של עשו בבואו לפגוש את יעקב. האם הוא הגיע עם צבא של 400 לוחמים בכוונה להילחם, כמו שיעקב חשש, או האם הוא בא בשלום עם אנשיו המשמשים לו משמר כבוד?6 ראו דמותו של עשו להרחבה.
חיבוקו של עשו
בציוריהם של רובנס ואייץ, יעקב מוצג בתנוחה פייסנית. הוא מרכין ראשו בפני אחיו, ועשו מושיט את ידיו לחבק אותו. גם ווטס מציג את עשו כשהוא מושיט ידיו לעבר יעקב, אך במקום לחבק אותו בחיבה, הוא אוחז בצווארו כאילו הוא עומד לחנוק אותו. האם יש בפסוקים רמז לכך שהחיבוק והנשיקה שנתן עשו לאחיו היו צבועים או שכוונותיו היו זדוניות? על פי הפשט, ניכר שמחוותו של עשו נעשתה ביושר לבב, אך המדרש ומקורות מאוחרים יותר רואים בנקודות המופיעות בתורה מעל למילה "וַיִּשָּׁקֵהוּ" רמז לכך שהדברים לא היו כפי שהם נראים.7
י"ב ילדים בו' שנים?
שני הילדים בציורו של רובנס מצויירים כתינוקות, בעוד שביצירתו של אייץ טווח הגילאים רחב הרבה יותר. כמה צעירים היו יכולים להיות בניו של יעקב בשעת הפגישה? מהו הפער האפשרי בין הצעיר ביותר לבכור? שאלות אלו קשורות לקושי בטקסט המקראי. על פי ההבנה הפשוטה של בראשית כ"ט-ל, נשותיו של יעקב ילדו את ילדיו אחד אחרי השני. עם זאת, על פי אותם פסוקים, כל השנים עשר8 נולדו בפרק זמן של קצת יותר משש שנים בלבד.9 כמה מהפרשנים טוענים בעקבות סתירה זו שחלק מההריונות כנראה חפפו,10 לעומת אחרים המציעים כי התקופה שבה נולדו כל הילדים נמשכה יותר משש שנים.11 להרחבה, ראו הכרונולוגיה של הולדת בני יעקב.